بورس

طی ۳۵ روز کاری از زمان شروع نزول بورس تاکنون (۲۰ مرداد به بعد)، قیمت دلار در بازار آزاد ۴۲ درصد و قیمت سکه ۳۳ درصد بالاتر رفته است.

سرویس اقتصاد مشرق- شاخص کل بورس از ۲۰ مرداد تاکنون طی ۳۵روز کاری حدود ۲۵ درصد افت کرده است.

در نیمه اول سال جاری که شاهد رشد شتابان بورس بودیم و سرمایه‌گذاران خرد هم به این بازار اقبال کردند، برخی کارشناسان اقتصادی معتقد بودند رشد بورس، حبابی است و سوددهی بورس سبب تأثیرگذاری بر انتظارات سودآوری سایر بازارهای دارایی مثل ارز و طلا خواهد شد.

بر مبنای همین نظریه، تعدادی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌نگاری‌ها و هشدارهایی به دولت خواستار جلوگیری از رشد بورس شدند زیرا آن را حبابی می‌دانستند و معتقد بودند سوددهی بالای بورس عامل اصلی گرانی ارز و طلا و سایر بازارهای سوداگرانه ازجمله خودرو است.

نهایتاً ترمز بورس از سوی دولت از اواسط مردادماه کشیده شد که نمی‌توان تأثیر این هشدارها را در تغییر روند بورس و نحوه حمایت‌های دولت، نادیده گرفت.

اما برخلاف نظرات این کارشناسان، نزول شاخص بورس نتوانست عامل آرامش سایر بازارها شود بلکه اوضاع را به شدت بدتر کرد.

با پایین آمدن شاخص کل بورس، به‌تدریج مردم عادی و سهامداران بزرگ، بخش‌هایی از سهام خود را با سود کمتر یا حتی ضرر فروختند و طبیعی بود که اولین بازارهایی هم که این پول‌ها راهی آن شد، بازارهای ارز و طلا بود زیرا سرمایه‌گذاری در آنها نسبت به بازارهای مسکن و خودرو نیازمند پول کمتری است. بر این اساس با به هم ریختن وضعیت بورس، رشد نرخ دلار و قیمت سکه با سرعت بیشتری شروع شد.

مطابق آمارها طی ۳۵ روز کاری از زمان شروع نزول بورس تاکنون (۲۰ مرداد به بعد)، قیمت دلار در بازار آزاد ۴۲ درصد بالاتر رفته است. این در حالی است که در ۳۵ روز کاری قبل از شروع نزول بورس، قیمت دلار در بازار آزاد فقط ۸ درصد رشد کرده بود. این در حالی است که در آن مقطع، شاخص کل بورس ۵۴ درصد رشد کرده بود.

دوم تیرماه قیمت دلار در بازار آزاد ۱۸۸۷۰ تومان بود. از دوم تیر تا ۲۰ مرداد شاخص کل بورس ۵۴ درصد رشد کرد، در حالی که قیمت دلار فقط ۸ درصد افزایش یافت و به ۲۰۴۳۵ تومان رسید؛ اما از ۲۰ مرداد به بعد که شاخص کل بورس، نزولی شد و تاکنون ادامه داشته، قیمت دلار در بازار آزاد به شدت بالا رفت و حتی به مرز ۲۹ هزار تومان هم در سامانه سنای بانک مرکزی رسید و رشد ۴۲ درصدی از خود به جای گذاشت.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که با نزول بورس، عده‌ای از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود کرده و بخش زیادی از آن را راهی بازار ارز کرده‌اند.

گرانی شدید ارز طی دو ماه اخیر، آثار سوئی بر همه بازارها گذاشته و زندگی و معیشت مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

همین وضعیت با شدت کمتری در بازار طلا نیز حکمفرما بود. در بازار خودرو هم وضعیت بازار ارز را شاهد بودیم به طوری که با نزول بورس، بخشی از پول‌های افرادی که سهام خود را فروختند راهی بازار خودرو شد و قیمت خودرو را به سقف چسباند.

این آمارها بیانگر آن است که بورس، پارکینگ مناسب‌تری برای نقدینگی سرگردان است و اگر نزول بورس رخ نمی‌داد، اکنون شاهد قفل شدن معیشت مردم به علت تحمیل دلار ۲۹ هزار تومانی بر اقتصاد کشور نبودیم.

به نظر می‌رسد هشدارهایی که عده‌ای از کارشناسان در ماه‌های اخیر درباره رشد بورس می‌دادند و آن را عامل گرانی ارز معرفی می‌کردند، در جهت حمایت از بانک مرکزی بود تا این نهاد دولتی از فشار انتقادات مردم، خلاص شود؛ اما اکنون آن عده از کارشناسان آیا پاسخگوی سقوط بورس و صعود دلار هستند؟ آنها این بار کدام عامل اقتصادی را مقصر معرفی می‌کنند تا بانک مرکزی را تبرئه کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • شهرام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    35 2
    جالب اینجاست یه عده کارنشناس نامه نوشتن که بورس عامل تورم و گرانی شده،همین گرانی دلار هم مردم رو فقیرتر میکنه و دوباره یه رشد عجیب رو به واسطه افزایش سود شرکت ها به بورس میاره،متاسفانه اکثر اقتصاد خوان های ما بیشتر تحلیل هاشون بستگی به این داره که پول خود و مجموعه اشون تو کجا خوابیده
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    10 21
    اینا ربطی به هم ندارن،افزایش قیمت دلار چندین دهه هست که به صورت مستمر و پیوسته داره انجام میشه،اونزمان ها که بورسی در کار نبود
    • جواد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      23 1
      دلار چند دهه هست که رشد کرده حرف شما قبول ولی کدوم برهه از زمان بوده که ظرف کمتر از دو ماه چهل درصد رشد کنه زمان خروج آمریکا از برجام زمان جنگ و..... این قدر رشد سریع نداشته
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      17 2
      از روزی که برجام خسارت محض دولت بنفش به کشور تحمیل شد افزایش قیمت دلار جهشی شد
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    21 2
    قابل توجه کارشناس نما ها که هوار میکشیدن رشد قیمت های اجناس به خاطر بورسه
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    3 0
    از ۴مرداد تا ۲۴ مهر ففط۳۵روز ‌کاری هست
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    14 2
    چون افراد سودجو ودسیسه باززیاد داره وبا هر ترفندی با جابه جا کردن قیمت دلار جیب کل مردم رو خالی میکنن مردم باید به دولت گوش ندن ومبادلاتشون رو یا باطلایابانقره ویابادلارانجام بدن وکم کم ریال رو از چرخه مبادلات زندگیشون خارج کنن
  • سبحان IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    2 1
    کو نمودار؟!
  • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    9 1
    قیمت سکه در سال 88 رو با سهام عدالت امروزی مقایسه کنید نامه 25 اقتصاد خوان رو هم ی نگاهی بیندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید
  • ایرانی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    23 0
    باید این چند اقتصاد ندان به مردم مظلوم و ستمدیده ایران پاسخ بدهند، تو رو خدا نگدارید که به راحتی برای خودشان در جامعه بگردند و با پول طلا و دلارشان، خوش گذرانی کنند.کسی که ادعایی می کنه و باعث و بانی چنین اتفاق عظیمی میشه باید پاسخگو باشه.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    16 0
    یه سوال دارم، قانون چه مجازاتی برای عاملان ویران سازی اقتصاد کشور در نظر گرفته است؟
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      5 0
      قانون!؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      3 0
      مجازات؟!!
    • يحيا IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      1 0
      عاملان؟ منظورت کیه؟
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    14 0
    مدعی العموم رفته گلاب بیاره
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 0
      این واژه دکوری برای تمسخری بیش نیست!!!!
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 1
      فعلا انتخاب عموم سوار بر اقتصاد و داره بر عکس میتازه
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    9 1
    بانظر نگارنده کاملا موافق هستم کارشناسان دانسته یا ندانسته در گرانی معیشت مردم نقش داشته اند
  • ناشناس IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    6 0
    این اقتصاد دانها و دولتمردان کشور فقط سفره مردم را کوچکتر کردند چه کمکی برای این قشر بدبخت وبیچاره کردن تا حالا هر وقت خواستن با طرح و برنامه ایی به مردم کمک کنند نتیجه برعکس شد و سفره مردم کوچکتر
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    7 0
    لعنت خدا برهمه کسانی که فشار اقتصادی رو به مردم تحمیل میکنند.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    7 2
    در دولت بدنبال مقصر بگردید که دستوری خزانش رو پر کرد
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 0
    مشکل اینجاست ارز فقط در کشورهای عقب افتاده اقتصادی، بازار دارایی محثوب میشه. و همین باعث فروپاشی اقتصاد ایران شد. با هزاران زحمت ارز وارد کشور بشه، و خیلی آسون یکسری برای کسب سول شخصی بروند و ارز بخرند.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    3 1
    هدایت نقدینگی در اقتصاد ایران به شش تا کانال هدایت میشه: ۱- بورس ۲- خودرو ۳- ملک ۴- ارز ۵- طلا ۶- سپرده بانکی دولتها با بیکفایتی خودشون نه توانستند هیچ کانال جدیدی به این کانالها اضافه کنند و نه هیچ مالیاتی به دلالی خودرو و ملک و ارز و طلا ببندند. همین باعث فروپاشی اقتصاد ایران شد. اوراق مشارکت مردمی برای احداث کارخانه های بزرگ و کوچک و نیروگاهها و مجتمعهای پتروشیمی و پالایشگاهی،فولاد و ذوب آهن و مس و آلومینیوم، معدنها، پلها، سدها، بزرگراهها، بندرها و خیلی از زیرساختهای عظیمی که خود مردم سهامدار اون بشند، یکی از کانالهایی میتونه باشه که هم سرمایه های سرگردان از صفحه اقتصاد کشور جمع کنه و هم به پیشران محرک اقتصاد و تولید در کشور تبدیل بشه.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      4 2
      ملک و خودرو و ارز و طلا به اندازه کافی رشد بی حساب و کتاب میکنند. بورس نیاز به حمایت دولت و بانک مرکزی دارد که ظاهرا علاقه ای به این کار ندارند.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      1 0
      در دولت لیبرال سرمایه داری اصلاحات هرگز مالیاتی به دلالی خودرو، ملک و ارز و طلا بسته نخواهد شد. به قول خودشان اقتصاد رو سرمایه دارمیچرخونه نه کارگر. از افاضات زنگنه وزیر نفت دولت روحانی.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 0
    دولت و مسئولین با مردم قشر متوسط و پایین نیستند فقط شعار میدهند
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    5 1
    بانک مرکزی اگر اراده ایی برای کنترل قیمت دلار در خودش میبیند بازار بورس را تقویت کند و سرمایه های مردم را به سمت بورس بکشد. در غیر اینصورت بازار بورس که میتواند رو قیمت دلار تاثیر بگذارد را به حال خودش رها کند و بگوید قصدی برای کنترل قیمت دلار ندارم. والسلام نامه تمام. مردم هم بالاخره عقل دارند و نتایج حرکت های دولت را میبینند.
  • NL ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    4 0
    بورس نقد شوندگی بالایی داره. باید پول ها رو توی خودرو یا خانه هدایت می کردند. عین همین مشکلات توی دولت قبل بود اما با مسکن مهر جلوشو گرفتن
    • جواد DE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 3
      آره توی خودرو هدایت کردن که الان دنا ششصد میلیونی خودرو چینی یک میلیاردی داریم
  • ناهید IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 1
    طبقه فرهیخته جامعه می دانند و می فهمند که کدوم خبرگزاری ها و با چه انگیزه ای با تیترهای فراوان خود بورس رو نابود کردند ای کاش بصیرت داشتید این اقدام شما جز نابودی و بدبختی مردم حاصلی نداشته
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 1
    مهم نیست، قیمتا که دوبله شد دوباره بورس میره بالا. اقتصاد به حرف کسی گوش نمیده. نگران نباشید.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    یعنی قبل سقوط بپرس هیچ اتفاقی نیفتاده بود؟ سطح انتظارات حداقل رشد به کف بورس نمیرسید؟ بابا هر چیزی زیادی بده!!!
    • جواد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      0 0
      شما دوست عزیز یه برهه از تاریخ بیار که ظرف کمتر از دو ماه نرخ ارز چهل درصد رشد داشته باشه
  • احمد IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 0
    نمی شود نام این افراد را کارشناس گذاشت اما واقعیت این است دولت از ابتدای روی کار آمدن هیچ برنامه اقتصادی نداشت و همه تلاش خود را روی برجام گذاشت با این تصور که اگر مشکل با کدخدا حل شد سایر مشکلات خود به خود حل خواهد شد!! حالا هم رئیس جمهور با گرانی های همه روزه اجناس و کالاها از پاستور دستور می دهد مشکل مردم را حل کنید!! حالا پیدا کنید پرتغال فروش را !!
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    پروفسور استیو هانکه، اقتصاددان: ریال ایران زیر بار کووید، تحریم ها و فساد، در بازار سیاه به رکورد جدید پایین تر میزان در برابر دلار رسید. در نتیجه، با حساب من تورم ایران به ۱۸۱.۰۲٪ / در سال رسیده است! ایران باید ریال را با پشتوانه طلا با هیأت ارزی وابسته به طلا تبدیل کند.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    مشکل اصلی در مدیزیت بورس، مدیریت دولت، مدیریت قانون و کلا مدیران نلایق فرمان می دهند اگر جامعه بر مدار قانون و اجرای صحیح و نظارت و شایسته سالاری مداوم می چرخید هرکز با این اوضاع بی سر و سامان مواجه نبودیم
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    2 1
    از نظر این کارشناس نماها،عامل گرانی همه چیز در کشور بورس بود.حالا که بورس ریزش کرده هیچکدوم نمی گن که چرا وضع گرانی و تورم چند برابر بدتر شده.بعد از ریزش بورس،الان دلال های ارز، طلا و خودرو خوشحال ترین افراد جامعه هستند.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 1
    اون ۲۵ اقتصاد دان گفته بودن رییسی رای بیاره ایران میشه ابر تورم ای ...به .... بعدشم گند کاریشون تو بورس و تورم وحشتناک
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      خدا وکیلی باید اون ۲۵ نفر رو آورد و بازخواست کرد
  • H IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    3 1
    سلام.بورس کنترل کننده تورم بود ولی با کاهشی شدن و ضرر ده شدن خیلی ها مبالغ رو از بورس بیرون کشیدن و به بازار بردن که نتیجه ش تورم اقلام هستش،در این مقطع تحریمی حتی اگر رشد بورس به ۳و ۴میلیون میرسید خیلی از نقدینگی ها رو جذب و مانع ورود این نقدینگی ها بعنوان دلال در بازار میشد.و در موقع مناسب بورس اصلاح میشد.بدترین زمان اصلاح بورس الان بود،حتی اگر دولت به سودی در بورس رسیده باشه مطمین باشید ۱۰۰برابر هزینه های خودش رو بالاتر برد.
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    چند سالی بود که عوام و خواص تولید پول بی پشتوانه در بانکها رو عامل تورم می دانستند(بدون حمایت تولید) شما فرض کنید پولی رو تو بانک گذاشتید و قراره سالی ۲۰درصد سود بگیرید توی ۱۰ سال با درنظرگرفتن سود مرکب(سود اندر سود) این پول چهار برابر می شه حالا سهام شرکتی رو در نظر بگیرید که از سال ۹۶ تا حالا از ۸۳تومان به ۸۴۰۰تومن رسیده (مثل بانک دی) و خیلی شرکتهای دیگر حالا این سهام دار با این ثروت باد آورده کافی بفکر save سود بیفته و برای حفظ این دارایی بره و متقاضی خرید طلا دلار یا مسکن بشه چه اتفاقی می افته ؟ مطمئن باشید این اتفاق دیر یا زود می افتاد چون سهام خیلی شرکته بصورت بادکنکی رشد کردند
    • محمد US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      ببین چند درصد تو این سهم به این مقدار سود رسیدن؟ اصولا سهام تو بازار دست به دست میشه و عده کمی کل سود رو میگیرن و یه نکته دیگه وقتی همه بانکها به کل پول مردم 20 درصد سود بدن میدونی یعنی چی ابر خلق پول یعنی چی؟ چند درصد کلا تو بازار سود کردن خیلی سهمها هم ضرر کردن و ورشکسته شدن ، پس اونوقت وال استریت باید جمع کنن و اوناهم پولاشونو بزارن بانک ،
    • جواد IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      اگر سال نود شش یه خودرو خارجی سیصد تومنی میخردی الان پنج میلیارد بود
  • الوند IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    خودش داره میره بالا مسئولین بی تقصیرند دوست داره بره بالا دلار بالا نمی ره ارزش ریال کم می شه با کلمات بازی نکن
  • الوند IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    قطعاً برای ستمگران عذاب دردناکی هست
  • حمید IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    2 0
    تجربه در تمام اقتصادهای پیشرو دنیا ثابت کرده رشد بورس به شکوفایی صنعت و اقتصاد ختم میشه؛ اینکه جلوی رشد بورس را بگیریم حرف دولتمردان تنبل و بی سواد است به نظر بنده، خب تکنولوژی و سود آوری شرکت ها را بالا ببرید نه اینکه جلوی رشد بورس را بگیرید. اقتصاد و معیشت مردم تبدیل شده به موش آزمایشگاهی یه عده دولتی بی سواد و تنبل متاسفانه.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    خیلی جالبه وقتی فکرشو بکنی....چند میلیون نفر باید یه بطری شیر ۳ هزار تومنی رو بخرن ۷ هزار تومن تا فلان شرکت لبنیاتی متضرر نشه ! یا مجبور به تعدیل نیرو نشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس