تحولات در لبنان، یک سال پس از آغاز اعتراضات و تظاهرات

یک سال از تظاهرات مردمی علیه وضعیت اقتصادی و فساد دولتی در لبنان می‌گذرد؛ این کشور طی این مدت تحولات بسیاری را مشاهده کرده است .

به گزارش مشرق، قبل از انبوه بحران‌ها و فاجعه‌های اخیر در لبنان، یک سال پیش در چنین روزی لبنانی‌ها کابوسی چند روزه و چه‌بسا چند هفته‌ای را تجربه کردند.

در هفدهم اکتبر گذشته، اکثریت مردم لبنان از هر طیف و منطقه‌ای در تظاهرات گسترده علیه فساد دولتی شرکت کردند و این تظاهرات اوضاع بحران‌زده سیاسی و تیره‌روزی اقتصادی را تحت الشعاع قرار داد.

در بازه زمانی هفدهم اکتبر 2019 تا هفدهم اکتبر 2020 تحولات بسیاری در لبنان صورت گرفته است که امور را به سمت وخیم شدن پیش می‌برند. تظاهراتی که در نتیجه وضع مالیات بر تماس‌های صوتی "واتس‌آپ" شعله‌ور شد و هرج و مرج، اقدامات خرابکارانه و بروز اختلافات میان ملت لبنان را به همراه داشت هر چند این اهداف به نتیجه نرسید و تنها ماحصل این تظاهرات، برکناری دولت "سعد الحریری" بود.

طی یک سال وحشتناک، لبنان شاهد تحولات زیادی در عرصه سیاسی بود؛ بعد از برکناری دولت سعد الحریری و تشکیل دولت دیگری به ریاست "حسان دیاب"- که او به دنبال انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست گذشته که طی آن حدود 200 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند، استعفا داد- هیچ توافقی تا به این لحظه درباره تشکیل دولت جدید حاصل نشده است.

اوضاع اقتصادی لبنان نیز در نتیجه بالا رفتن میانگین فقر در این کشور، کاهش مستمر ارزش پول، جلوگیری از دسترسی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های‌ خود در بانک‌ها و نیز تورم بی‌سابقه، کاهش بی‌سابقه ذخایر نقدی و فروپاشی تجارت در میانه پیامدهای وخیم شیوع کرونا بر اقتصاد کشور، وخیم‌تر شده است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس