روحانی و ظریف - نمایه

تنها امتیاز نقدی و قابل شمارش دوران پسابرجام، همان دسته‌های دلار بود که نه محصول «هنر» دیپلماسی، که حاصل حواس‌جمعی و کاربلدی جوانان انقلابی بود.

سرویس سیاست مشرق- مدتی است که رسانه‌های حامی دولت تبدیل به ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در ایران شده‌اند. تا حدی که روزنامه رسمی «کارگزاران»، یعنی سازندگی، چنان روی جلد خود را به تحولات ستاد انتخاباتی بایدن اختصاص می دهد که تنها شاید از طرفداران متعصب حزب دمکرات در ایالات متحده بر می آید.

از سوی دیگر، اخبار و گزارش‌های بسیاری وجود دارد که بسیاری از بخش‌های دولت، عملا کار مملکت‌داری را رها کرده‌اند و صرفا چشم به انتخابات آمریکا بسته‌اند که این خود مسموم‌ترین و خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین نوع «شرطی سازی» امور مملکت به یک رویداد خارجی است که تازه درباره خروجی آن رویداد (در صورت وقع هر کدام از شقوق محتمل) حرف و حدیث‌های بسیار وجود دارد.

اما چرا این‌چنین دولت و رسانه‌های حامی آن، با وجود تجربه تلخ و مهلک برجام و «برجامیزاسیون» تمام شوون مملکت، باز این چنین به درگاه حوادث و وقایعی خارجی دخیل بسته‌اند و نه تنها هیچ طرحی برای مهار و تعدیل مشکلات کشور (در راس آن اقتصاد) ندارند، که همان میزان تلاشی را که پیش از این صورت می گرفت، متوقف کرده‌اند؟

هنوز دیرزمانی از دو مقطع انتخابات ۹۲ و ۹۶ نگذشته که حافظه تاریخی (حتی کوتاه مدت و فراموشکار) کلیدواژه‌هایی چون «بلد بودن زبان دنیا»، «نرمالیزاسیون» (عادی سازی) و «لزوم تعامل با دنیا» را که شبانه‌روز از بلندگوهای تبلیغاتی حامی جریان «اعتدال» شنیده می شد، فراموش کند که خود تبدیل به دستاویزی برای هجمه به منتقدان و حتی تمسخر آنان شده بود.

برای جریانی که اصولا هیچ طرح و برنامه کلانی برای اداره مملکت، جز همان کلیدواژه‌های پیش‌گفته نداشت و ساده‌اندیشانه و خامدستانه می اندیشید که «عرصه بین‌الملل» همان شعر و قصه‌هایی است که در کتاب‌های شبه روشنفکری ترجمه‌ای  و بر پایه نظریات منسوخ روابط بین‌الملل دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی (که از سوی اتاق فکرهای سیاسی-امنیتی نظام سلطه به کشورهای غیرغربی صادر می‌شد) اداره می شود.

بر چنین پایه سست و خامی، گمان می بردند که فرمول اداره مملکت بسیار ساده است و دیگران «لقمه را دور سر می چرخانند» و فقط کافی است «با کدخدا ببندیم»، تا سیل سرمایه‌های میلیاردی و شرکت‌های گردن کلفت غربی وارد کشور می‌شوند و خود به خود اشتغال و رفاه و توسعه ایجاد می‌شود و ما هم در مقام «مصدق دوران» و «ماهاتیر محمد زمان»، از دفاتر شیک و مجلل خود صرفا «کارتابل» های مدیریتی را امضاء می کنیم و هر روز در مراسم امضای توافق با یک «برند» بزرگ غربی حاضر می شویم.

شاید این طنز تلخ روزگار بود که یک کاباره‌زادهٔ بی رگ و ریشه، رییس ممالک «آزاد «و «متمدن» شود، تا با زدن زیر بازی و پاره کردن نقاب تزویر «تمدن غربی»، نشان دهد که دنیا «جنگل» تر از ان آرمانشهر رمانتیکی است که نشریات کارگزارانی به عنوان «دهکده جهانی» در همه این سال‌ها به طبقه متوسط ایرانی فروختند.

اما اگر معیار دانستن «زبان دنیا»، انگلیسی حرف زدن است، پس کل دستگاه عریض و طویل دیپلماسی را تعطیل کنیم، یک شعبه از موسسات زبان را به جای آن دایر نماییم؛   وگرنه امتیازات نقد (که بابت آن سال‌ها از خزانهٔ رنج و فکر و مال ملی هزینه شد) را پیش پیش و هول هول دادن و امتیازات نسیه را هم نگرفتن، نه هنر است و نه اساسا دیپلماسی.

دست مطایبه روزگار بود یا سیلی واقعیت، تنها امتیاز نقدی و قابل شمارش دوران پسابرجام، همان دسته‌های دلار پک شده و داخل گونی بود که نه محصول «هنر» دیپلماسی، که حاصل کار جوانان انقلابی بود که جاسوس رخنه کرده به دفتر کار رییس جمهور را به دام انداختند و آمریکایی‌های زبان نافهم و گاوچران که جز زبان زور نمی فهمند، بابت شاه‌مهره جاسوسی خود میلیارد دلاری با دولت محترم حساب کردند.

تاسف‌بار این که دیپلمات‌های دولت محترم اصلا حاضر نبودند زیر بار جاسوسی جیسون رضاییان برود، و جناب ظریف اخیرا در مصاحبه‌ای، در کمال بی‌انصافی، درباره میلیارد دلار تحویل گرفته شده (که تنها دستاورد نقدی برجام بود) کم‌لطفی و بی‌انصافی محض به خرج داد و حاضر نشد نامی از پاسداران گمنام امام زمان(عج) ببرد و تازه روایت تلویزیونی ماجرا را (که تازه یک حرف از هزار بود) دروغ خواند.  

بی‌تحرکی و انفعال بی‌سابقه در دستگاه دیپلماسی و رکود در کلیت دولت، در این چند سال، آن اندازه ملموس و محسوس بود که کشور حتی نتوانست در بسترهایی که حوزه نفوذ جمهوری اسلامی است و برای این نفوذ، هزینه‌های کلان داده شده، آن چیزی را که شایسته و بایسته بود، در جهت منافع ملی برداشت کند و اصولا حوزه‌های نفوذی چون سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان (به واسطه جمعیت شیعه قابل ملاحظه و عشق به انقلاب اسلامی) و...هیچ‌گاه در اولویت‌های دستگاه دیپلماسی برجام‌زده ما نبوده و نیستند.

در پیوند با شرکای راهبردی ما در سطح بین‌المللی، یعنی روسیه و چین، دیپلمات‌های ایرانی آن‌چنان سست و ضعیف و بی ابتکار عمل کردند که در چند نوبت موجبات دلخوری و رنجش جدی شرکای ما را رقم زدند. سفارتخانه ما در مهم‌ترین شریک سیاسی و اقتصادی ما (که در واقع تنها خریدار واقعی و رسمی نفت ما در شرایط تحریم است) مدت‌ها بدون متولی بود که در عرف دیپلماتیک و «زبان دنیا»، همین مساله معنای بسیار بدی برای کشور میزبان دارد.

اگر نبود درایت و تدبیر مقام معظم رهبری که از طریق نماینده ویژه، کانال روابط راهبردی ما را با مسکو و پکن  باز نگه داشت و مدیریت کرد، مطمئنا اوضاع ما با همین متحدان هم در شرایط بسیار بدتری بود. البته دیپلمات‌های کارنابلد و دولتمردان دولت تدبیر، حتی به اندازه نحوه اطلاع‌رسانی درباره یک قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با چین هم تدبیر و درایت نداشتند.

در ماجرای خباثت آشکار کشورهای اروپایی در گروگان‌گیری دیپلمات رسمی جمهوری اسلامی در کشور بلژیک، با بهانه‌های واهی و داستان‌های خنده‌داری که مشخصا توسط تیم سیاست خارجی ترامپ ساخته و پرداخته شده، یکی از نقاط «اوج» کاربلدی دستگاه دیپلماسی را شاهد بودیم. برخلاف همه پروتکل‌ها و قواعد دیپلماتیک دنیا، که حتی کشورهای میکروسکوپی اقیانوس آرام هم بر سر آن ایستادگی می کنند، در روز روشن دیپلمات ما را که مصونیت دیپلماتیک دارد و هیچ دولتی حق بازداشت او را ندارد، پلیس یک کشور اروپایی بازداشت کرده و به زندان انداخته با فشار و شکنجه به دنبال اعتراف‌گیری ساختگی از اوست، لیکن از وزارت خارجهٔ مدعی تعامل با همه «دنیا» حتی کلمه‌ای درباره این موضوع شنیده نشد.

طرفه آن که مقامات دیپلماتیک ما در بلژیک و اتریش، نه تنها هیچ اقدامی برای مقابله با این کار آشکارا غیرقانونی و توهین آمیز کشورهای میزبان صورت ندادند، نه تنها از یک اعتراض خشک و خالی هم دریغ کردند، که تلویحا بر درستی کار دولت‌های اروپایی در این دستگیری و این پاپوش‌سازی آشکار مهر تایید زدند!

دربارهٔ «شاهکار» و «فتح‌الفتوح» تیم دیپلماسی یعنی «برجام»، هم امروز آن اندازه ماه از پشت ابر درآمده تا روشن گردد وقتی از «خسارت محض» گفته شد، منظور چه بود.

جالب این‌جاست که «رفع تحریم تسلیحاتی» ذیل برجام را یک تودهنی به «دلواپسان» منتقد برجام معرفی می‌کنند که معتقد بودند این توافق هیچ دستاوردی نداشت. اما نکته این‌جاست که اصولا همین «تحریم تسلیحاتی» هم با ضعف و سستی و غفلت تیم مذاکره‌کننده بر برجام تحمیل شد و حتی شرکای راهبردی ما در مذاکرات، یعنی چین و روسیه در برابر ادامه تحریم تسلیحاتی کشور ذیل برجام، مقاومت شدیدی نشان دادند، اما وقتی دیدند که نمایندگان جمهوری اسلامی به راحتی زیر بار رفتند، در حالی که غرق در حیرت بودند، کوتاه آمدند.

گزارش مشرق را اینجا بخوانید:

روزی که روس‌ها برای منافع ملی ایران «غیرتی» شدند+تصاویر

مشرق در تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۸، در گزارشی، با تفصیل و جزییات، از اخبار و قراینی نوشت که حکایت از آن داشت که متن برجام که توسط تیم مذاکره‌کننده ما امضاء شد، با اندکی بیش و کم، همان متنی بود موسسه‌ای آمریکایی موسوم به «گروه بین‌المللی بحران» با محوریت فردی به نام «علی واعظ» از مدتی قبل تهیه کرده بود! و در کمال تاسف این گزارش هیچ تکذیبی هم به دنبال نداشت.

گزارش مشرق را اینجا بخوانید:

روخوانی ظریف از گزارش‌های «گروه بحران» / آیا کلید اتاق فکر دیپلماسی دولت در دست این جوان است؟ + اسناد و تصاویر

سخن این‌جاست که اگر «هنر دیپلماسی» و فنون مذاکره و آگاهی از زبان دنیا، مساوی با کمی دیالوگ و بده بستان شفاهی، کمی اشک و لبخند، کمی پرتاب خودکار، و کمی فریاد «هیچ وقت یک ایرانی رو تهدید نکن!»، و در نهایت امضا کردن متن از پیش آماده دوستان جرج سوروس در «گروه بین‌الملل بحران» باشد، دیگر نیاز به «سردار دیپلماسی» و «مصدق دوران» نیست.

از پیوست‌های «پنهان» برجام نیز همان یک قلم امضای محرمانه‌ای که وزیر اقتصاد پیشین، علی طیب‌نیا، در پیوست برجام سپرد و در یک حرکت،  اطلاعات شبکه صرافی‌های کشور (یکی از معابر اصلی دور زدن تحریم) لو رفت. [۱]

 این روزها ظاهرا با انتشار نتایج برخی نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا که خبر از پیشتازی چند درصدی بایدن دمکرات می دهد، ظاهرا باز بوی مذاکره و توافق به برخی مشام‌ها رسیده و ادبیات «بلد بودن زبان دنیا» و «تعامل با دنیا» و «صلح امام حسنی» و همان داستان‌های شیرین سال ۹۲ را آغاز کرده‌اند.

اما باید گفت که رایحهٔ سیب و گلابی برجام و پراید ۱۶۰ میلیونی و دلار ۳۰ هزار تومانی و شاخص‌های اقتصادی که حتی در برابر اوضاع اقتصادی سوریه جنگ‌زده و ویران هم شرمسار است، همچنان جاری است و سال‌های سال ترمیم زخم‌های آن زمان نیاز دارد و شانه‌های ملت دیگر توان فشارهای یک مذاکره دیگر از سوی دیپلمات‌های زبان‌بلد دولت اعتدال و امضای یک دیکته نوشته‌شده از سوی آمریکایی‌ها را ندارد.

 

[۱] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۷/۰۷/۰۵/۱۸۳۸۴۸۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    29 5
    با این ملت همیشه درصحنه بله قابل تکرار است
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      17 2
      البرجامُ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      11 3
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند دست بردار هم نیستن !
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      18 3
      به نظر من مسبب وضعیت فعلی جامعه ۱۰ درصد تحریم ۴۰ درصد سو مدیریت ۵۰ درصد مردم و طمع بازی مردمه مردمی که روزی با هشتگ نخریدن خودروی صفر روزگار خودرو سازان رو جوری سیاه کردن که خودرو ساز ۹۰ درصد قیمت خودرو رو وام میداد الان از طمع ورزی به جایی رسیدن که واسه ۱۰ هزار تا خودرو ثبت نامی موعد تحویل ۳ سال دیگه به نرخ روز ۸ میلیون صف میبندند.... نگین اقلیت هستند که دروغه...
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 1
      عکس قهقهه جناب رِئیس در کنار بوریس جانسون انگلیسی،خیلی حرف واسه گفتن داره...
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    6 39
    اینبار در یک جشن باشکوه و با حضور نمایندگان تمام کشور های حوزه خلیج فارس پرزیدنت جو بایدن را برای ضیافت شام به تهران دعوت میکنیم تا ضمن بازدید از مراکز هسته ای و موشکی اینبار توافق جدید را در تهران امضا کنیم .
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      39 4
      افسادطلبان این آرزو را به گور خواهند برد
    • یاعلی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      24 1
      شما برو عکس های هزار تومانی با یک دلار تو خیابابونتون رو فعلا یک کاری بکنه که بعد برجام فک کردید دیگه همیچی گل و بلبلبه . خدا رسواتون کنه
    • GB ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      16 1
      داداچ، بازم قرصهاتو نخوردی؟!
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      14 1
      اصلاحطلبها تو هرچی بی عرضه باشند (که هستند) تو قوه تخیل خیلی قوی هستند
    • FR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 0
      اشتباه می کنید
  • CH ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    33 4
    همه چیز را انداخه اند گردن ترامپ و دوباره روز از نو روزی از نو. راههای دور زدن تحریم را لو دادند و برجام را امضا کرد و بلافاصله همان اوبامای مودب تحریمهای ویزا و کاتسا و ایسا را امضا کرد! بعد هم دلار به همام صورت تا قبل از خروج ترامپ به 7 هزار تومان رسید! یادتان که نرفته؟ سال 92 در تحریمها روزی 1.5 میلیون بشکه نفت 100 دلاری می فروختیم و پولش را نقد می گرفتیم! اما بعدش افتخار می کردیم سه میلیون بشکه نفت 40 دلاری بفروشم تازه پولش برود به حساب یک بانک سویسی و با اجازه آمریکا صرف واردات کالا شود! نفت در برابر غذا! و بعد هم به برکت همین واردات بیرویه بود که ارج و تولی پرس و آزمایش و صنایع سرامیک و.. متلاشی شدند. واقعا کدام عاقلی می توانست مرکز مبادلات ارزی را که آن طور موفق عمل کرده بود منحل کند؟ یا کارت سوخت را حذف کند و بنزین وارد کند؟ یا ایران کد و شبنم را حذف کند؟ یا مسکن مهر که لکومتیو اقتصاد شده بود را از کار بیندازد؟ یا تهاتر نفتی با روسیه را رد کند. یا چینی ها را بیرون کند. یا به به امید اینستکس از قراردادهای دو جانبه مالی خودداری کند و... حالا بگوید صلح امام حسن!
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      27 3
      واقعا کدام عاقلی میتوانست!!!! فقط میشه گفت فقط یه خائن میتوانست...
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 1
      خیلی خوب توضیح میدی خدا خیرت بده ممنون.
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    12 2
    .... تو برجام
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 26
      ارزوی شکست برجامو به گور میرید جهادیایی که راه دادید به مجلس هم زورشون به برجام نرسید
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    21 4
    اسلاحات بقای خود را در مذاکره و امتیاز دادن می بیند - منافع ملی و مردم برای اینها ارزشی ندارد
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    16 0
    خدا را چه دیدی؟ شاید قراره خداوند فرصت رسوایی کامل رو براشون مهیا کنند و گامی بردارند که مطرود همیشگی شوند. بهرحال این سالها خونهای زیادی رو به شیشه کردند. بی محلی شون به شهدای جدید هم که کلی حرف توشه.
  • علی IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    9 2
    اگر این ... هستند که برجامی دیگر اجرا میشود
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 0
      باید گفت دوباره ترامپ دوباره عملیات اذرخش کبود.افراطیها حاضرن سرهنگاشون هدف قرار بگیرن ولی کاسبیشون از تحریم قطع نشه
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    9 1
    ظریفه دیگه! کاریش نمیشه کرد حسن روحانی باید یه آدم پوست کلفت انتخاب میکرد اینم از بدشانسی های ملت ایران است
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      10 0
      نتیجه تعامل با قرائت اصلاحاتی رو در برجام این شد که واکسن آنفولانزا هم شامل تحریم شد . لطفا تا وقتی که هستید و داریم تحملتان میکنیم از مذاکره حرف نزنید بگذارید آدم با کفایتی که تعامل رو بلده و زبان طرف رو میفهمه بیاد . کسی که کلید دست کدخدا میده بره دنبال کاری که براش ساخته شده
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    14 1
    قطعاً اگر این اشتباه استراتژیک و تاریخی رخ دهد منجر به جنگ و حتی به احتمال زیاد تجزیه ایران خواهد شد
  • GB ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    15 0
    بنظرم مذاکره اگر با چند پیش شرط زیر که از طرف جمهوری اسلامی مطرح و مشروط باشه خیلی هم خوبه -اول، برچیده شدن تمام پایگاههای آمریکا از منطقه -دوم، نابودی صنعت هسته ای و تمامی کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی -سوم، پایان هرگونه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و دادن تضمین های لازم در این زمینه اگر فرض محال این سه شرط رو قبول و اجرا کردند، ما هم باهاشون مذاکره می کنیم! اگر نکردند حرف از هرگونه مذاکره خیانت به مردم و کشور است
  • DE ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    11 3
    یعنی رو که رو نیست سنگ پا قزوینه
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    15 1
    یه تسویه حسابی با این جریان ضد ایرانی اصلاحات بشه که اون سرش ناپیدا.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    14 0
    به احمقایی ک برجام خاستن و امصاش کردن و بهش افتخار کردن و هنوزم میکنن آره
  • خسارت محض IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    15 0
    برجام یک دروغ بزرگ و یک زمین شوره زار بی حاصل بود که نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث تشدید تحریم ها شد.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    12 0
    عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
  • سهههههید IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    16 0
    خدا پدر و مادرتون بیامرزه ولله انگار ایران یکی از ایالت های امریکاست شدن ستاد انتخاباتی بایدن بابا بخدا این توهین ب کشور
  • سس IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 21
    مشرق حالت خوبه واقعا من نمیفهمم شما خودتون نمیفهمید یا مردم رو خر فرض کردید و پیش خودتون میگید ۴ صفحه آسمون ریسمون ببافیم و تهش دولت و بزنیم مردم باورشون میشه اول یه سوال داخل پرانتز از مجلس شما غیر از فحش به دولت و ۴ تا سفر چه برنامه عملیاتی اومد بیرون لطفا بگید در ثانی اصلا برجام و ولش واقعا نمیفهمی تمام مشکل امروز ما اون حرومزاده ترامپه که نمیزاره ما با دنیا معامله کنیم بابا عراق همسایه ما از ترس اون بی شرف پول مارو نمیده چرا به مردم نمیگید تا ما با آمریکا کنار نیایم پاشو از رو خرخره ما برنمیداره بابا جوونی ما رفت تو تحریمها مسعولین که دارن عشق و حال خودشونو میکنن ما مردم مردیم همه آرزوهامون نابود شد حالا تو دنبال زدن دولتی آخه مشرق چه طور میشه زیر سایه تحریم با دنیا معامله کرد تو بگو بگو شاید ما نمیفهمیم
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      13 1
      جواب تو را کامنت گذار سوم 20:50 داده است!
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 10
    عجبا مشرق بالاخره بعد از دهها مقاله در خصوص تفاوت نداشتن ترامپ و بایدن متوجه شدی تفاوت دارند متاسفانه این اشتباه را مدتها ادامه دادی ولی بهر حال الان هم دیر نیست چون باید تمرکزت را در خصوص وا ندادن دوباره دولت در صورت پیروزی بایدن میدادی چون قطعا سیاست بایدن با ترامپ متفاوت است اگرچه اهداف یکی است ولی اگر تیم درست با بایدن سر و کار داشته باشد شاید بشود دوره تنفسی بوجود آورد و خود را از درون بیشتر آمده کنیم البته نگرانی بزرگ مدیریت ضعیف و انفعالی ظریف و روحانی است که ممکن فرصت را دوباره به تهدید مضاعف تبدیل کند پس خواهشا مشرق من بعد تمرکزت را روی این فرضیه بگذار که ممکن دوباره گل به خودی بخوریم
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    10 1
    مومن از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه!هرچندکه این جماعت اگرمومن بودند،کیاست وزیرکی داشتند،اگر تقواداشتند فرقان وبصیرت داشتند ومتاسفانه هیچ کدام رانداشته وندارندچون مومن ومتقی نیستند!پس غلط میکنند برای ایران اسلامی نسخه ذلت بپیچند!!!
  • حیدری IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    29 7
    از این امضای کنندگان برجام نافرجام چیز دیگری ملت توقع ندارند
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      5 2
      یادی کنیم از تیم مذاکره کننده کره شمالی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 0
    اولا 100% ترامپ میاد . حالا شما بگو بایدن میاد مگه فرقی میکنه . تا حالا برجام مستراح ترامپ بوده بعد از این بایدن میره رو برجام گلابی ول میده . شما اصلاح لجنهای بدبخت کف کفش آمریکاییها رو لیس میزنید . پوست از سر مردم خودمونم با این ابرتورم جهنمی کندین که همه رو راضی به دست بوسی آمریکا کنین .
  • محمد علی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 9
    با سلام اینکه هر کس به تنهایی به قاضی رود حاکم است فقط بیاد آوریم روزی را که رئیس جمهور احمدی نژاد در سازمان ملل سحنرانی کرد فقط برای خودش چون همه محل سخنرانی را ترک کردن وخیلی ها به ما خندیدن دنیا دنیای تعامل وگفتگو ست هرچند که افراد دیوانه ای مانند ترامپ آنرا قبول ندارن ولی تامل با دنیا از مسیر جنگ و تهدید وشعارهای بی محتوا میسر نیست نویسنده متن بالا که تنها به قاصی رفته فراموش کرد ه قرار داد های پس از برجام را که با تهدید فرا فکنی تریبون داران چگونه نابود کردن ومانند ترامپ بصورت عیر مستقیم از ابطال برجام شاد شدن چون مجری برجام نبودن ودوست ندارن دیگران برای ایران خارج از گروه خودشان اقدام کنند وهمه چیز را بنام خود می خواهند وشکستوتاخیر را برای رقیب
    • مهدی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      11 0
      این وضع مملکت نتیجه تعامل با دنیاست به سبک روحانی و تیمش.
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      7 0
      واقعا شما ساده لوح هستید یا مغرض؟ ونزوئلا فقط نفتش را ملی کرد. جامعه جهانی شما با او چه کرد؟ کدام عقلانیت؟ زور دارند و زور هم می گویند. این که توان شنیدن حرف ما را نداشته باشند افتخار است نه اینکه برایمان کف بزنند.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      6 0
      با بتن ریختن قلب راکتور اراک و تخریب سانتریفیوژها دنیا به ساده لوحی اصلاح طلبان خندید.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 0
    توجه تون رو به فرمایشات جناب روحانی جلب میکنم: "به ولله العلی العظیم اگه مشکلات کشور راه حل نداشت کاندید نمیشدم...مشکل کجاست؟ عدم مشورت، خودشیفتگی عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور...نمیتوان همه ناکارآمدیها را پای تحریم نوشت...تحریمها بالمره لغو میشود... شما اصلا بلدید مذاکره کنید..."
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    16 17
    اگه بایدن انتخاب بشه معنیش اینه که مردم آمریکا بهره هوشیشون بالاست /// چون بعد از 4 سال فهمیده اند که یک رییس جمهور مزخرف داشته اند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      9 0
      دقیقا مثل هوش اون 23 میلیون ایرانی که سال 96 به ... رای دادن
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      2 1
      این رئییس جمهور مزخرف همان اول هم مزخرف بود... مردم امریکا مشغول چیز دیگه ای هستند، اصلا به کس دیگه ای فکر نمی کنن
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    30 5
    آیندگان بیشتر در مورد خیانت برجامیون خواهند شنید
    • احمد IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      18 11
      اگه بااین وضع ایندگانی باشن
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      6 0
      با این فرمون ایرانی باقی نمی مونه ....!! مگر قبل از سورپرایز های بیشتر اقدامی کنیم....ما که بده هستیم ....تحریم هستیم...سیاه نمایی شده ایم....همین صداوسیما اگه درست عمل می کرد...و دستش زیر ساطور دولت نبود ...ما این همه مصایب نداشتیم... صداوسیما باید ابوذر وار رفتار کند ....!!!
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      5 0
      22:14 غربگدایی؟ :)))))))
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      2 10
      نوبت اصولگرا ها هم میرسه همه مشکلات برای این است که مذاکره بنام اصولگرا ها تموم بشه
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      1 9
      آیندگان حتما روزی متوجه خواهند شد که چه کسانی برای اهداف شخصی و گروه سیاسی خود به کشور خیانت کردن و باعث انزوای ایران و دشمنی تمام دنیا بر علیه ما شدن و چه کسانی خادم بودن ولی تریبونی در اختیار آنها نیود. جالب است که مخالفان برجام در مخالفت با برجام با دشمنان خارجی کشور مانند رژیم دیکتاتوری سعودی و رژیم غاصب و صهیونیست های داخل امریکا همصدا بودن
    • ز ب KR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 10
      حالا شماها چه تاجی به سر مابدبختا زدید که اصلاح طلبها نزدند شناها هم جوش خودتونو میزنید تحریمها هم واستون هم نون داره وهم آب تا تحریم نباشه چ برجام راهم ترامپ نابودنکرد شماها...توش چرا که تفعتون این بود
  • محسن IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    10 0
    این دولت مدام دم از صلح ومذاکره با امریکا میزنه میخواد توی باقیمونده این دولت برجام ۲ را همانا تعطیلی صنایع موشکی به ملت تحمیل کنند این گرانیهای اخیر بسیار مشکوک است احتمال کار خود دولته تا نظام و رهبری را واادار به پذیرش برجام ۲ کنند وبه مردم القا کنند مردم نان ندارن‌، دلار ۳۲ هزار شده، موشک میخواهیم چه کنیم به قول اقای هاشمی الان دوره تعامل با دنیاست نه موشک وبمب ، مطمئن باشید اگر همان بلای که سر هسته ای اوردیم سر موشکی بیاید دیگر ایرانی باقی نخواهد ماند.
  • احمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 14
    کسایی که می گن از برجام خارج شویم بنظر شمااز برجام خارج شویم مشکلی حل میشه؟؟
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      10 0
      در برجامیم داره مشکلات حل میشه؟! اصلا برو مذاکره بازم، سوال: چی باقی مونده سرش مذاکره کنی؟ سانتریفیوژی که انبار کردی؟ راکتوری که بتن کردی؟ غنی سازی 20 درصدی که به 2 درصد رسوندیش!؟ چی دیگه داری الان جز امنیت نظامی؟؟
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    10 0
    انشالله همون ترامپ رای بیاره بزنه زیر بساط شما بره رو هوا مردم راحت بشن
  • صفوی FI ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    5 0
    سلام بایدن برجام رامی پذیردومکانیسم ماشه رااجرامی کند
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    3 7
    آخه شما ها از کجا میخورین که اصلا متوجه فشار موجود نمیشید آخه شما به کجا وصلین که نمی‌بینیم که اشک مردم درآمده آخه پایه شما روی کدوم زمینه که نمیبینید
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      7 0
      اتفاقا پامون رو زمین سوخته ایه که روحانی درست کرده اونقدرم عقل داریم که بفهمیم قیمت مرغ و تخم مرغ و کره و خونه و ماشین ربطی به تحریم نداره
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 7
    پیروزی بایدن قطعی است
  • محمد IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    2 12
    مشرق جان فقط ساکت شو لطفا.. گور بابای آمریکا ولی پدر مردم دراومده میدونی پراید ۱۵۰ میلیونی یعنی چی؟ پس بجای کوبیدن دولت ساکت شو آین وضعیت حاصل جناح بازی و رو کم کنی طرفین حاکم بر جامعه هست
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    7 1
    برجام برنامه ای بود تا پولهای بلوکه شده ایران در اختیار آقازاده ها قرار بگیرد.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    4 0
    بیچاره ایران و اسلام مظلوم ....کجای کارمون اشتباه کردیم !؟!
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    5 0
    من که نشانی از فهم و بصیرت در سطح جامعه نمی بینم ....جهل و بی تفاوتی و گوش سنگین ملت ..معدل و نبض جامعه رو می خواهید بگیرید در پارک ها و معابر بگیرید ...!!
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    5 0
    شما ده تا مقاله بنویسی...کارکرد یک برنامه یا شوی تلویزیونی و چالشی یا سرگرم کننده ..یا یک مستند فاخر را ندارد ....
  • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    5 1
    والله بالله مردم عزیز ایران اینها اطلاعات روبه آمریکادادن وجاهایی به اوناکددادن وگرنه حالا حالاهاآمریکاکاری ازپیش نمی برد.اشرافیت نشین کجادردمردم رامی فهمدوغیرت وطن پرستی دارد.اگرکشورجنگ زده نیشددرشرایط قبلی بازبه این روزنمیفتاد. درودبرمشرق به خاطرثبت ونشرواقعیت های جامعه
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    4 0
    سعودی نشنال داره به جریان تحریف کمک می کنه...یک مستند در رابطه با برجام و آمریکا داره نشون میده ...این مستند را نقد و بررسی کنید ‌‌‌...!!
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    2 0
    قرارداد با چین پس چی میشه. اونها که آماده اند.
    • تهران IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 4
      چین اونزمان که اروپاییاش داشتن باهامون قراردادمیبستن میگفتن هرقراردادی بنویسیم ۸۰ به ۲۰ یعنی فقط ۲۰درصد بما بدن چه برسه به حالا که خودشوننو ما رقیبیم درکارنیست خلاصه خیلی خسیسترن ازبقیه چون جمعیتشون زیاده ناچارن حسابی بگیرن ازطرف مقابل
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    15 0
    بله با کمکاری، مماشات و مصلحت سنگی ها و در لاک دفاعی فرو رفتن بله قابل تکرار است.....!!! برید کف خیابان و پارک ها ملت را توجیه کنید ....!!! کلیپ بسازید ....!! بیدار کنید ملت را ....نگذارید دوباره دوقطبی درست کنند ...نگذارید با پرچم های دروغین مردم را بفریبند ...!!
  • ایرانی GB ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 1
    با خارج شدن ترامپ از توافقنامه بین‌الملی شورای امنیت شکست او در دور دوم انتخابات امریکا حتمی است
  • علی IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 3
    با اینکه در امضای برجام نواقصی بود که باید برطرف بشه ولی اونهایی که به منافع ملی و نه جناحی باور دارن هیچوقت واقعیت ها رو تیکه تیکه و اونطور که میخوان. نمیگن و بهتره به جای اون شخصیت کارتون که فقط بلد بود بگه مننننن مییییدونستمممم ...کار ما تمومهههه .راه کار عملی بگن نه فقط کلی گویی بکنن تا نامزد خودشون بیاد و بره با امریکا توافق بکنه نشه
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 2
    دولت روحانی که تمامه و دولت بعدی اصولگراست.به فرض پیروزی بایدن که احتمالش بسیار کمه تا بایدن بخواد دولتش رو تشکیل بده و سیاست گذاری کنه دولت روحانی تموم شده، باز هم این مطالب رو باید برای دولت اصولگرای بعدی بگید.
  • سید DE ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 4
    فقط گفتگو با شخص و نماینده رئیس جمهور فعلی و کاباره ای آمریکا ممنوع است غیر از این مشکلی ندارد باید گفتگو کرد و مشکلات را مرتفع کرد هیج مشکل شرعی هم ندارد و خواسته اکثریت مردم مراوده و دوستی با دنیا است
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    6 0
    چه بایدن باشد چه ترامپ تاآمریکا نیروهای نظامیش را به مرزهای ایالت متحده برنگرداند .بدانید که آرامشی وجود ندارد .جمهوریخواهان باصدا کتک میزنند ویزید وارعمل میکنند ودمکراتها بی صدا ومعاویه وار.
  • سرباز وطن IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 0
    چاره کار برای نجات مادر وطن ورهایی ملت ازین همه مشکلات وگرفتاریهای سریالی دولت ساخته : دستگیری ضربتی ویک شبه وغافلگیرانه تمامی برجامیان وتئوریسین های وطنفروش وغربزده انان توسط نیروهای امنیتی ونظامی جان برکف وازجان گذشته است تا هم ملت نفسی راحت بکشد هم باناامیدی دشمنان از نفوذیها وستون پنجم خود ومشاهده همصدایی وهمدلی ملت بزرگ ایران قطعا راه برای شکست وازبین رفتن تحریمهای ظالمانه باز شود.
  • زیزی گولو IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    7 0
    ادمهای بی عرضه نبایدبرسرکارمیماندند
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    4 0
    درود بر شما بسیار جالب و واقع بینانه است
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    6 1
    مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 0
    میدونی چی میشه اگ بایدن شد. جو بایدن در ظاهر به برجام برمیگرده اما هیچ تحریمی در عمل لغو نمیشه دلار نهایتا نهایتا تا ۲۰ تا ۳۰ درصد موقتا پایین میاد ۳ تن اورانیوم تازه غنی شده نابود میشه یا انتقال به خارج منتقل میشه به تمام بندهای برجام عمل میکنیم مجددا دلار بالا میره و وقتی جوبایدن خرش از پل گذشت تحریمها رو مجدد سخت میکنه با بهانهای متفاوت تر . علی برکت الله تا ۱۴۰۰ با روحانی و ظریف
  • علی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 3
    فقط خوب حرف می زنیم
  • امید DE ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 5
    آقای نگارنده راستشو بگو چقدر دلار وماشین وخونه داری که دلواپس شدی فکر شکم گشنه مردمت هم هستی
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    5 1
    چرا بعضی از ملت فک میکنن این همه خیانت مربوط به کل نظام اسلامیه!؟ مثل این که حالا حالاها بایستی سختی بکشیم تا بعضی بفهمند که اوضاع با غربگدای احصالطلب، همینه که بدتر هم خواهد شد، ایران دشمن نمیخاد که، همین غربگداهای ، برای اثبات خوبی غرب، حاضرن ایران رو به فنا بدهند! اونهایی که دو تابعیتی هستند
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    7 0
    وقتی در اراک از سیب و گلابی حرف میزدین، ما یادمان نرفت که در همانجا سیمان درون راکتور ریختین.
  • محمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 11
    اگه اف آی تی اف و برجام از اول پذیرفته میشد اینقدر دست تو جیب مردم نمیکردید ظلم بسه دیگه
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 0
      خخخ مطمئنی ساکن ایرانی؟ برجام و اف ای تی اف خیلی وقته مو به مو از طرف ایران داره اجرا میشه اونیم که دست تو جیب مردم کرده دولته فریب بسه دیگه
  • CA ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 11
    بایدن وترامپ نداره با رییس جمهور بعدی آمریکا باید توافق کنید
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 0
    تا اصلاحات کفن نشود این وطن، وطن نشود.
  • فرزاد IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 0
    آقای روحانی دیگر بس است .
  • مهران TR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    درود ما جزو غیر قابل انتشار ها هستیم آره!!!! تا این باشد، متاسفانه خبری از ایران.....
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 7
    بایدن بیاد برای ما بهتره حالا با مذاکره یا بی مذاکره
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    آقا قانونی نداریم که دولتی که یه غلطی کنه دست و پاشو قیچی کنه و بندازش بیرون چرا هرکی میاد رو منصب ریاست هرچه دلش بخواد و هرچه می تونه سر این ملت بیاره و کسی عزلش نمی کنه و بندازش بیرون؟؟؟؟؟؟ این چه مملکت هردمبیلی که هرکسی بیاد هزار بلا و مصیبت سر این مردم بیاره و دو دوره چهار ساله رو کامل طی کنه و کسی بهش نگه بالا چشت ابرو هست؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 8
    دیگه تو هم یه پولی میگیری که یه مقاله ای بنویسی دیگه. مشرق که یکی از جهت دار ترین رسانه های مملکته. بدبختانه کامنتها هم نشون میده این مقالات احساسی و تکه برداری شده، برای خیلیها قابل قبوله. برادر من، ما عملکرد هر دو جناح را دیدیم. پس سعی نکنید یکی را بکوبید و دیگری را خوب جلوه بدین نکته بعدی اینکه چطور کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دیگه این همه مشکل با هم ندارن و این مشکلات مربوط به ما و دامنه نفوذ ماست؟! شاید واقعا ما روش درستی را برای ارتباط با بقیه در پیش نگرفتیم
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 0
      واقعا هیچ کشوری مشکلی ندارد! الا کشورهایی که می خواهند مستقل باشند. ونزوئلا، بولیوی زمان مورالس، زیمبابوه زمان موگابه، ایران زمان مصدق، بلاروس و.. خلاصه هر کس که نخواهد زیر بار زور برود. اما شما دیگر شرف برایتان مطرح نیست! فقط شکم مطرح است.
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 5
      میشه ۴ تا کشور درست درمان نام ببری؟! یعنی الان هر کشوری آباده و مردمش در رفاهن، زیر بار زور رفتن؟ مالزی زیر بار زوره؟ این همه کشور کوچیک اروپایی که هیچ وقت اسمی ازشون تو اخبار دنیا نیست، زیر بار زورن؟ این چجور زوریه که باعث پیشرفت و آبادانی و رفاه مردم میشه؟! این توهم شما کار مملکتو به اینجا رسونده! انشالا تا زنده اید مشغول دعوا با بقیه باشین تا حس کنین زیر بار زور نرفتین. ظاهرا این نوع زندگی رو دوست دارین
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    چنانچه تیم مذاکره کننده ماهمان تیم چندسال پیش است شکست ماصددرصدی این بارتوسطبایدن
  • غل IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 3
    ترامپ بهتریننه
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 0
      بدبختی کشورمااین است که دزدزیاددارداگراین دزدهابرچیده شوداقتصادکشورشکوفامیشوددوم اینکه ملت ایران نه اصلاح طلب و نه اصول گراه اگرواقعاراست می گوییدصداقت داشته باشیدمشکل کشورراحل کنیدنه اینکه همدیگرراسرکوب کنیدبهترین هدف راه رهبری
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 4
    دنیا داره به مردم. ایران میخنده واقعا خجالت داره
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 5
    ببین مشرق به چه روزی افتاده خخخخخخ
  • محمد IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 5
    آیا شما که خیلی تندرو هستید از سفره مردم خبر دارید در هر معامله ای بده و بستان هست ما اول باید بفکر مردمی باشیم که2سال با بدبختی زندگی کردن این بحث حزبی را کنار بگذارید پدر تجارت را خودمان با دستهای خودمان نبندیم ولی عزت کشور راهم حفظ کنیم
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 0
      جناب اعتدال شما که میگی هر معامله بده بستان داره هر چی داشتیم دادی چی ستاندی؟؟؟ 2 سال پیش ترامپ از برجام خارج شده ولی قیمت ها رو از 6 ماه پیش یه ملاحظه بکن چجوری قیمت کالاها لحظه ای عوض میشه اینم تقصیر عمو ترامپه؟؟؟ پدر تجارتم خودمون با دست نامبارک تیم روحانی بستیم اونجایی که بندهای اف ای تی اف رو مخفیانه اجرا کرد التماس تفکر
  • ج IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 0
    بی کفایتی اصلاح طلبان محرز ولی دلیلی برای کفایت اصولگرایان نیست
  • حسن زبیدی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    اینبار هر کس در هر مقام و منزلتی که خلاف رهبری حکیم قد علم کند گردن او را له میکنیم. امر امر رهبری است هرچه بفرمایند هم باید آویزه گوش خود کنند
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 0
    آیا در قانون برای دولت و وزیرانی که ثابت بشود به کشور وملت خیانت کرده اند ومملت را ده ها سال به عقب انداخت اند ، جزای وحکمی در نطر گرفته شده است ، دوما اگر خود مجلس خیانت به کشور کند آیا قانونی برای مجازات نمایندگان داریم وعدالت اجرا میشود ،باشد که تک تک ما نسبت به خون شهیدان خود را مسئول بدانیم
  • ناشناس IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 3
    شما هایی که ازروحانی بدگویی میکنید.شما خودتون از امریکایی ها بدترید.چون اگر مومن ومسلمان با ایمان بودید تواین برحه خطرناک کشوربا هم متهد میشدین زیر پای روحانی وخالی نمیکردین وغیرت ایرانی بودن تون وبه دنیا بیشتر ثابت میکردید.حالا موفقیت به دست روحانی یا هرکس دیگر چه فرقی میکنه مهم اینه که طرف ایرانی باشه.تعصب داشته باشه به دست دشمن بهانه نده وبه خون شهدا حرمت قائل بشه.
  • مهدی IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 3
    خوب ایرانی رو انداختن به جون ایرانی.همیشه اینطوری کشورها رو نابود میکنن.از داخل.این میگه اون دیده.اون میگه این کار بلده.تنها یک کشور یکدست و یکپارچه میتونه جلو قدرتها در بیاد.وای بحال ما که افتادیم ریشه همدیگه رو با تبر میزنیم کیفش دشمنان ایران میکنن
  • مسعود IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 2
    فقط خدا به دوستان انقلابی مون رحم کنه ترامپ رئیس جمهور نشه اونوقته که متوجه میشین که دیگه روی موشک شعار ننویسن
  • حسن IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    انشاا... در انتخابات رياست جمهوري آينده رييس جمهور هم از اصول گرايان خواهد بود
  • محمد IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    اگر فرض کنیم که با مسالمت و بدون هیچ حاشیه ای بایدن و حزبش در امریکا حاکم شوند؛ چند اتفاق می افتد هر کس می گوید منتظر باشد تا درستی حرف بنده برایش روشن شود: 1 - بایدن موضوع ایران را برای تحقیر در ردیف اول مسایل مهمش قرار نمیدهد. 2 - او در همان سخنرانی نخست مثل قبلی ها ایران را تهدید می کند، تهمت می زند و باج خواهی می کند 3 - بازگشت او به برجام بر خلاف حرفهای گول زننده برخی اوتوماتیک و خود به خودی نیست بلکه با اطوار و شرط و .. است 4 - بایدن تمامی آنچه را که در جهان به نفع غاصبان قدس و صهیونیست و مزدوران منطقه ای امریکا به دست ترامپ حاصل شده حفظ می کند بلکه تقویت هم می کند و ... چندین مطلب دیگر که سخن به درازا می کشد حالا با این اوضاع و احوال و چه و چه باز هم بروند و هر آزمونی که می خواهند بکنند یعنی نمی فهمند چشم باز و گوش باز و این عما حیرتم از چشم بندی خدا
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 3
    بلاخره باید یکی از دوراه انتخاب بشه یا صلح ویا جنگ که همه میدونند توان جنگ وجود ندارد اگر هم موشکی شلیک میشه با هماهنگی
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    احمق ها ترامپ انتخاب بشه باید با قاتل شهید سلیمانی با خفت تمام معامله و سازش کنید حداقل بایدن قاتل نبود و مذاکره باهاش چنین ننگی براتون نداره.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    ترامپ دوباره رای میاره شک نکنین
  • شهرام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    حرف از صلح با آمریکا جهالت محض است
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    ظریف امضای کری که تضمین نشد حالا دنبال بایدن هستی بدیخت جواب خون این همه شهید را چطور خواهی دید اگر این همه که دنبال اوباما و کری دویدی دنبال از رهبر معظم انقلاب روحی له ا لفدا پیروی کرده بودی دنیا و اخرتت تضمین بود. نشنیدی که حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود اگر دنبال علی بودی از اسمان و زمین برکات بر شما می بارید .نفهمیدی امضای کری تضمین نیست الان هم نمی فهمی
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    چقدر باید اشتباه را تکرار کرد
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    این باراگربرجامی دیگرشکل بگیرداین اروپاییهاهستندکه ازماشه برعلیه مااستفاده خواهندکرد
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    این افساد طلبان چیزی جز خسارت به مردم و انقلاب ندارن. درصد جاسوسا و نفوذیا توی افسادطلبان انقدر زیاد شده که باید بگیم به تعداد انگشتای دست توشون آدم سالم شاید پیدا بشه..
  • کردی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    توراخدا واژه برجام را کمتر بکار ببرید حالت تهوع می گیرم
  • ورشکسته IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    ولی آیا واقعا مردم ایران با این همه منابع خدادادی سزاوار جمع کردن مایتاج زندگی از سطل آشغال هستن. بسه دیگه حداقل سکوت کنید داغ دل مردم و بیشتر نکنید.
  • ناشناَس IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    آمریکآهرجامیره قتل وتجاوزوچپاول میکنه، چه مذاکره ای، اشتباه میکنیدمذاکره میکنید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    باز هم ترامپ برنده انتخابات امریکاست است برای جمهوری اسلامی فرق نمی کند چه کسی درآمریکا به قدرت میرسد
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    حالا اون دسته های دلار به ملت عجم هم رسید یا رفت جایی که عرب! دکل نفت انداخت؟
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    اینبارامضای بایدن تضمینه برای آقازاده ها
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    آیا الان داره فکرمیکنه دوباره چی باج بده ؟
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    اشتباه نکنید الکترال کالج در امریکا تیر اخر است یعنی اگر تمام ترفندها بی حاصل باشند از کارت اخر استفاده میشود. مثل زمان بوش پسر که ال گور برنده شد ولی بوش رئیس جمهور. در پایان رئیس جمهور نه ب گزینش مردم است. نه ب اقلیت دانا سپرده میشود، در عوض تعدادی از میان ان ۵۰۰ بلیونر خود پسند منافع جو تصمیم میگیرند.
  • Vahid IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    بایدن رای بیاره دوباره چند سال میریم سرکار که تهریمارو بردارن
  • vahid IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 2
    انرژی اتمی که قرار بود بشه باعث رفاه مردم شد بلای جون مردم اگر رفاه آسایش مردم ملاک بود الان وضعیت اینجوری نبود که با صد میلیون خانه گیر مستاجر نمیاد مرغ قیمتش شده 28 میوه نگم براتون گوشتم شده یه رویا برای یکسری بد بخت بیچاره
  • RU ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    خجالت واژه خوبی برای تحلیل‌های آب دوغ خیاری اوست
  • وطن دوست IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    ازموده را ازمودن خطاست ،ولی افسوس از این غربزده های اصلاح طلب هرکاری وهرچیزی برمیاد بجز ارق ملی وحس وطن دوستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس