مسکن - کراپ‌شده

در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، عباس آخوندی، وزیر پر حاشیه دولت تدبیر و امید با «مزخرف» خواندن پروژه مسکن مهر طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد که آن هم در حد حرف باقی ماند.

به گزارش مشرق،  در سال‌هایی که ساخت‌وساز مسکن مهر سر زبان‌ها افتاد، خانواده‌های دهک پایین جامعه خیلی خوشحال بودند، چون می‌توانستند به آرزوی خود که همان خانه‌دار شدن بود، برسند. طرح مسکن مهر با وجود نقدهایی که به آن وارد می‌شد، خیلی‌ها را صاحب خانه کرد، اما حسن روحانی از زمان شروع تبلیغات انتخاباتی خود تا زمان تکیه زدن صندلی ریاست جمهوری، پروژه مسکن مهر را اشتباه می‌دانست و نقدهای زیادی هم بر آن داشت. در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، عباس آخوندی، وزیر پر حاشیه دولت تدبیر و امید با «مزخرف» خواندن پروژه مسکن مهر طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد که آن هم در حد حرف باقی ماند.

حالا نوبت به مطرح کردن پروژه مسکن ملی بود که نشان دهد دولت به فکر مسکن مردم است و حتما برنامه‌هایی هم دارد. اما به گفته کارشناسان این طرح همان طرح مسکن مهر بود و فقط نام آن تغییر یافته بود و مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه قرار گرفت. البته تا امروز مردم آنقدر که از طرح مسکن مهر استقبال کردند به پروژه مسکن ملی روی خوش نشان ندادند و این موضوع شاید به‌دلیل اعتماد نداشتن به دولت روحانی و پروژه‌هایش است. با این حال خبرها حاکی از آن است که افتتاح اولین واحدهای طرح مسکن ملی با حضور رییس‌جمهوری در اوایل آبان‌ماه اتفاق خواهد افتاد. به همین بهانه نگاهی به پروژه مسکن ملی خواهیم داشت.

خانه‌دار شدن برای دهک‌های پایین محال و شبیه به یک رؤیا شده است. قیمت اجاره مسکن هم روزبه‌روز بالاتر می‌رود و بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها به حومه تهران پناه برده‌اند. لازم نیست سر از سیاست در بیاورید، هر کسی که در این کشور زندگی می‌کند می‌داند وضعیت نابسامان فعلی مسکن نتیجه وعده‌های عمل نشده مسوولان است. البته کم ارزش شدن پول کشور و پایین آمدن قدرت خرید مردم هم در این اوضاع نقش زیادی دارد که باز هم مقصر آن مسوولانی هستند که در سال‌های گذشته تنها وعده و وعید دادند. برای یادآوری به  ساعت‌۱۶ روز دهم خردادماه‌۱۳۹۲ بازمی‌گردیم؛ زمانی که کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در صدا و سیما حاضر شدند تا در مناظره اقتصادی شرکت کنند.

مجری آن برنامه در یکی از سؤالات خود موضوع مسکن را مطرح کرد و از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسید: برنامه دولت شما برای تأمین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟  حسن روحانی در پاسخ به این پرسش  با بیان  توضیحاتی گفت: «مسکن مهر اشکالات فراوانی دارد، اما چاره‌ای نیست جز اینکه در دولت بعد اشکالات مرتفع شود.» اما دقیقاً کسی نمی‌داند که حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری خود برای مسکن چه کرد؟ چه بسا مردم به همان مسکن مهر با تمام مشکلاتش راضی بودند تا اینکه در این وضعیت عجیب و غریب گرانی مسکن و نداشتن سرپناه سر کنند.

اعتراف روحانی بعد از 7‌سال

 روحانی چندماه پیش در جلسه هیات دولت آب‌پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «درخصوص مسکن من به‌عنوان رییس‌جمهوری اعتراف می‌کنم یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم زیرا برخی طرح‌های مسکن عملیاتی نشد البته طرح‌های ما در زمینه هوایی، ریلی، جاده‌ای و بنادر اجرایی شد اما در بحث مسکن چون گرفتار بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم بنابراین دچار عقب ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.»

 اعتراف روحانی در حالی است که اگر دولت فقط مسیر دولت قبل در بخش مسکن را ادامه می‌داد، امروز شاهد افسارگسیختگی قیمت ملک در تمام کشور نبودیم. افزایش قیمت‌ها به جایی رسیده است که به گفته وزارت راه و شهرسازی در خردادماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان به ۱۹‌میلیون و ۷۱‌هزار تومان افزایش یافته و در شهریورماه به بیش از 24‌میلیون تومان رسیده است! دولت 

پس از گذشت دو سوم از عمرش، ایده مسکن ملی را مطرح کرده بود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی مسکن معتقد بودند که دولت به جای اینکه طرح جدیدی را شروع کند بهتر بود که اولویت خود را بر اتمام پروژه مسکن مهر می‌گذاشت.  این ایده در حالی مطرح شد که وزیر سابق راه‌وشهرسازی روحانی به نساختن حتی یک واحد مسکن مهر بالیده بود! وزیر سابق راه‌وشهرسازی گفته بود: حضرات هر روز تبلیغ می‌کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته است، این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه‌ای بسازد! یک مورد مسکن مهر را هم افتتاح نکردم، حتی یک مورد را افتتاح نکردم! طرحی که دولت قصد داشت جایگزین مسکن مهر کند طرح ملی مسکن نام داشت که از همان ابتدای ارائه شرایط سخت نام‌نویسی آن توجه‌ها را به خود جلب کرد. شرایط متقاضیان مسکن ملی شامل تأهل، فاقد مالکیت مسکونی از اول فروردین‌84، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا بود که این طرح در ظاهر شباهت بسیاری به مسکن مهر داشت.  نایب رییس انجمن انبوه‌سازان درباره طرح اقدام ملی مسکن می‌گوید: اشکالی که به نظر می‌رسد طرح اقدام ملی مسکن داشته باشد این است که اگر متقاضیان دهک‌های متوسط جامعه از وام 100‌میلیون تومانی این طرح استفاده کنند باید ماهانه یک‌ونیم میلیون تومان اقساط پرداخت کنند که به نظر می‌رسد این بازپرداخت از عهده این اقشار که عمدتاً حقوق بگیر هستند، خارج باشد.

 مسکن ملی یک بازی رسانه‌ای است 

البته اقدام ملی مسکن مثل برخی اقدامات صورت گرفته صرفاً یک بازی رسانه‌ای بود و علاوه بر شرایط سخت نام‌نویسی در این طرح و سنگین بودن بازپرداخت اقساط آن، قیمت خانه‌های مسکن ملی در مقایسه با بسیاری از خانه‌های عادی مناطق اطراف تهران گران‌تر تمام می‌شود و از همه مهم‌تر این است در حالی که کمتر از یک سال تا پایان عمر دولت باقی مانده است اما هنوز یک واحد از مسکن ملی هم به متقاضیان تحویل داده نشده است! محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه اولین مرحله از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در خردادماه و تیرماه به متقاضیان تحویل داده می‌شود، گفت: هنوز آمارهای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن به صورت کامل در استان‌های مختلف جمع‌بندی نشده و باتوجه به آنکه این پروژه‌ها در شهرها پیشرفت‌های مختلفی دارند بنابراین هنوز به آمار دقیقی برای تحویل این واحدها نرسیده‌ایم.

اولین افتتاح پروژه مسکن ملی

به نظر می‌رسد روحانی در مدت باقی مانده ریاست‌جمهوری خود می‌خواهد حداقل یک قدم مفید برای طرح مسکن ملی کرده باشد. چراکه اولین واحدها از پروژه ۴۰۰‌هزار واحدی طرح اقدام ملی مسکن به نظر می‌رسد که به روزهای افتتاح نزدیک شده و براساس اعلام معاون وزیر راه‌وشهرسازی روز اول آبان‌ماه، پروژه‌های آماده شده مسکن ملی در چهار بخش با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. 

پیش از این وزارت راه‌وشهرسازی تیرماه و مردادماه را زمان افتتاح مسکن ملی اعلام کرده بود که بنا به دلایلی از جمله شیوع ویروس کرونا محقق نشد.

منبع:صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حمید GB ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    5 0
    در عوض ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان دانشکده‌ای که‌ «دختر حسن روحانی» قرار بود در آن عضو هیات علمی شود، از اعتبارات کرونا تخصیص یافته اونهمدبردون هیچوتشریفاتداداری مرسوم!!!!!!!!
  • یک جانباز IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    14 0
    چرا عباس آخوندی محاکمه نمیشود
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    5 0
    سلام جناب اقای روحانی ووزیر محترم چرا لقمه رو دور سرتان دور میدهیدتمام شهرها اطراف یا ۳۰۰ متری شهر خیلی زمین از دولت وجود دارد بدهید پیمانکار استاندارد و ۶ وانده بسازند پولش رو کسانی که خونه میخوان میدهند با قیمت مناسب تا گرانی مسکن بخوابد وداخل تلوزیون تبلیغ کنید
  • امیر IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    3 0
    تعداد مالکیت زمین و خانه را محدود به تعداد انگشت شمار و مالیات برای مازاد ان بعد از مهلت برای عرضه به بازار به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد باید ضروریات مردم از سرمایه گذاری خارج شود تا تشکیل خانواده و فرزند اوری زیاد شود
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    6 2
    خلایق هرچه لایق. این مردم باید کپر نشینی کنن
  • حسین FR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    سلام پراید ۱۶۰میلیون شد یعنی پول ۴متر خانه‌ پاین شهر تبلغ راباور نکنید خونه دارشدن جزو ارزوهاشد
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 0
    مجلس جهادی چه کرده
  • بهمن IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 0
    چنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم چنان گرانی را ریشه کن کنیم وعده های روحانی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری.
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    خوب الان خونه بسازید با قیمت مناسب بدید دست مردم تا قیمت خونه بیاد پایین کار سختیه به هر شرکتی بگید این کار رو انجام میده بدین ۵۰۰ شرکت شروع کنن پول خونه رو از کسانی که خونه میخوان بگیرید البته با قیمت مناسب
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 0
    خواهش میکنم طرح ملی مسکن رو دوباره اعلام کنید تا جامانده ها پبت نام کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس