نهج البلاغه

خطبه شماره ۲۰۲ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع " شکوه ها از ستمکاری امّت " که به ترجمه مرحوم دشتی نگارش شده است.

مشرق_ درد و دل های امیرالمومنین علی علیه السلام با پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم  به هنگام دفن حضرت فاطمه علیها السّلام:
سلام بر تو ای رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، سلامی از طرف من و دخترت که هم اکنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسیده است.

ای پیامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه علیها السّلام کم شده، و توان خویشتنداری ندارم امّا برای من که سختی جدایی تو را دیده، و سنگینی مصیبت تو را کشیدم، شکیبایی ممکن است. این من بودم که با دست خود تو را در میان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامی تو میان سینه و گردنم پرواز کرد «پس همه ما از خداییم و به خدا باز می گردیم».

پس امانتی که به من سپرده بودی برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده داری است، تا آن روز که خدا خانه زندگی تو را برای من برگزیند. به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّت تو چگونه در ستمکاری بر او اجتماع کردند، از فاطمه علیها السّلام بپرس، و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر، که هنوز روزگاری سپری نشده، و یاد تو فراموش نگشته است.

سلام من به هر دوی شما، سلام وداع کننده ای که از روی خشنودی یا خسته دلی سلام نمی کند. اگر از خدمت تو باز می گردم از روی خستگی نیست، و اگر در کنار قبرت می نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    4 0
    صل الله و علیکم یا اهل بیت النبوه و رحمت الله و برکاته
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    3 0
    السلام علیک یا امیرالمومنین یا ولی الله یا حجت الله و رحمت الله و برکاته ..
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 0
    جانم علی جانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس