کد خبر 1127336
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
بندر بن سلطان؛ پیش قراول سازش سعودی ها

هشتگ بندر بن سلطان در امارات و قطر و عربستان ترند شد ؛ چنانکه این هشتگ به میدان جنگی میان هواداران این سه کشور تبدیل شد و برخی توییت های فلسطینی نیز در این میان دیده می شود.

به گزارش مشرق، اهمیت این هشتگ در حمله شاهزاده بندر بن سلطان رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان و سفیر این کشور در امریکا به رهبری فلسطین به سبب مخالفتش با تصمیم دو کشور حاشیه خلیج فارس برای سازش با رژیم اشغالگر است.

بندر بن سلطان در گفتگو با شبکه سعودی العربیه که روز گذشته منتشر شد، انتقادات مقامات فلسطین از توافق سازش را غیرقابل قبول توصیف کرد.

وی در بخش نخست از سخنانش گفت: "مساله فلسطین مساله ای برحق و عادلانه است اما وکلای آن شکست خورده هستند. مساله اسراییلی مساله ای غیرعالانه است اما وکلای موفقی دارد. این سخن تمام حوادث را از 75 سال تاکنون را به طور مختصر بیان می کند. رهبران فلسطینی همواره بر طرفی که شکست می خورد، حساب می کنند و این مساله بهایی دارد".

فلسطینی ها اما نگرانند که مبادا توافق های سازش به تضعیف موضع عربها و "ابتکار عربی" که به عقب نشینی اسراییلی ها از اراضی اشغالی و برپایی کشور فلسطین تاکید می کند، منجر شود.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: رهبری فلسطین اقدام امارات را یک خیانت توصیف می کند. حنان عشراوی مذاکره کننده فلسطینی نیز در گفتگو با رویترز تاکید کرد که توافق های سازش "صرف نظر کردن از فلسطینی ها و رها کردن آنها محسوب می شود.

سازش سعودی ها

جاکی خوجی نویسنده اسراییلی می گوید که "عربستان برای پیوستن به توافق های سازش و برقراری روابط با اسراییل عجله ای ندارد؛ زیرا برای کشور عربی در خلیج فارس که اساس و پایه ابتکار عربی را وضع کرد، ائتلاف بستن با یهودی ها، حداقل در حال حاضر دشوار است".

وی در مقاله ای در روزنامه اسراییلی معاریو نوشت: "چرا به نظر می رسد عربستان برای عادی سازی روابط با صهیونیستها عجله ای ندارد؟ با آنکه این کشور در مثلث امارات وبحرین نوک پیکان به شمار می آید و سازش این دو کشور با اسراییل در واقع با رایزنی با عربستان وموافقت آن صورت گرفت و خاندان حاکم سعودی در سکوت از این تقارب استقبال کرد با این حال به نظر می رسد برای پیوستن به این دو کشور عجله ای ندارد".

تغییر در سخنان سعودی ها

کارشناسان و دیپلماتها بر این باورند که اظهارات کلی عربستان نسبت به "اسراییل" در حال تغییر است، با آنکه به نظر نمی رسد که عربستان به این زودی به متحدان خلیجی خود بپیوندد.

خوجی اما دیدگاه دیگری دارد، او می نویسد که "سازش میان کابینه نتانیاهو و مهمترین نظام در کشورهای حاشیه خلیج فارس نوعی مهر تایید بر موجودیت اسراییل ونابودی رویای کشور فلسطین در داخل مرزهای 1967 خواهد بود. همچنین موافقت سعودی ها با توافق های سازش، بدین معناست که عربستان به ابتکار خودش پشت کرده است".

نویسنده اسراییلی خاطرنشان کرد که امارات و بحرین قاعده "زمین در مقابل سازش" را شکستند و به سمت "سازش در مقابل سازش" حرکت کردند. برای آنکه عربستان نیز در این مسیر گام بردارد باید زنجیرهای ابتکاری که خود مطرح کرد را پاره کند. چنین اقدامی در جهان عرب به عنوان اقدامی تاسف بار و رها کردن مسجد الاقصی و فلسطینی ها به شمار خواهد آمد. در صورتی که پادشاه سعودی به لقب خادم الحرمین می بالد چگونه اینک می تواند از قدس بگذرد که از لحاظ قداست جایگاه سوم را دارد. به عبارتی دیگر عربستان در بندهای یک نفاق سیاسی گرفتار شده که ممکن است پاره شدن این بندها زمان ببرد تا آنکه خود بندها به تدریج پاره شوند.

پیشگام سازش با صهیونیست ها

در مقاله ای به عنوان ریشه های عادی سازی آل سعود آمده است که بندر بن سلطان سفیراسبق عربستان در واشنگتن با یهودیان امریکا در تماس بود و در آغاز دهه نود با آمدن هیاتی از یهودیان به ریاض برای دیدار با ملک فهد راه ارتباطی بیشتر گشوده شد، در این هیات اعضایی از حزب لکود صهیونیستی نیز حضور داشتند.

کاربران در شبکه های اجتماعی به بندر بن سلطان و اظهارات او درباره توافق سازش واکنش نشان دادند.

پایگاه العربیه در توییتر نوشت، بندر بن سلطان درباره اختلاف با کشور قطر: کنه همچنان کنه باقی می اند و شتر هم شتر.

توییت پایگاه العربیه با واکنش کاربران روبروشد، الریان در دفاع از قطر بندر بن سلطان را مورد حمله قرار داد و توییت کرد: اگر قطر کشوری بی اهمیت و حاشیه ای بود، در مقابل شروط 13 گانه شما تسلیم می شد، و خواستار تعطیلی شبکه الجزیره نمی شدید و 4 میلیون حساب در توییتر ایجاد نمی کردید تا روز و شب از قطر انتقاد کنند بلکه قطر خاری در گلوی شماست که همواره شما را رسوا می کند.

کاربری دیگری نیز خطاب به بندر بن سلطان نوشت: به رغم آنکه قطر حاشیه ای و کشوری بسیار کوچک است و شما شتر هستند و قطر کنه، اما شما روز و شب به صورت بیمارگونه نام قطر را ذکر می کنید.

پایگاه "فلسطین الان" نیز با انتشار ویدئویی در توییتر نوشت: شاهزاده سعودی رهبران فلسطینی را هدف می گیرد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس