تراب نژاد: داستان «آبادان یازده 60» بر اساس خاطرات واقعی است/تغییر در نسخه جدید

نویسنده فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» گفت: خاطره های افرادی که در رادیو آبادان حضور داشتند را مطالعه کرده و آنها را در قالب داستانی دراماتیک تعریف کردیم و باید گفت تخیل در این فیلم جایگاه کمی دارد.

به گزارش مشرق، «حسین تراب نژاد» نویسنده فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰»، درباره این فیلم گفت: تا به حال در سینمای دفاع مقدس، فیلمی مثل «آبادان یازده ۶۰» که به تاثیر رادیو در جنگ آنهم در لوکیشن های محدود بپردازد، نداشتیم یا اگر هم داشتیم تعدادشان بسیار محدود بوده است.

وی درباره ایده اصلی داستان این فیلم نیز گفت: ایده اصلی این فیلم متعلق به آقای خوشبخت است و قبل از اینکه من به گروه اضافه شوم، آقای خوشبخت تحقیقات مفصلی درباره ماجرای آبادان و رادیو آبادان انجام داده بود و در همین حین مصاحبه های بسیاری گرفته بود با افرادی که در آنجا حضور داشتند. بعد از اینکه من به گروه پیوستم برای تکمیل شدن تحقیق ها با چند نفر که آن زمان در رادیو آبادان بودند، صحبت کردیم.

این نویسنده همچنین بیان داشت: منبع های تحقیقاتی ما علاوه بر آن افراد که واقعی بودند، کتاب فرکانس ۱۱۶۰ بود و بسیاری از موقعیت هایی که در فیلم آوردیم برآمده از خاطراتی است که در این کتاب نوشته شده است.

نویسنده فیلم «ماجرای نیمروز ۲، رد خون» با اشاره به حضور شخصیت ارمنی در این فیلم نیز گفت: این شخصیت در واقعیت نیز حضور داشته است و آن زمان در رادیو آبادان کار می کرده و آنطور که در ذهنم هست بعد از انقلاب از رادیو می رود اما زمانی که جنگ آغاز می شود و به او نیاز پیدا می کنند، دوباره به رادیو برمی گردد و شهید هم می شود.

وی درباره تلفیق چند قصه در این فیلم نیز عنوان داشت: ما مجموعه خاطره های افرادی که در آن سال در رادیو آبادان حضور داشتند را مطالعه کردیم و در مصاحبه ها جمع آوری کردیم و آنها را در ذیل یک داستان دراماتیک تعریف کردیم. شاید بتوان گفت تخیل در این فیلم نامه جایگاه کمی دارد و بیشتر دراماتورژی واقعیت بوده است.

این نویسنده درباره تاثیر رادیو در جنگ تحمیلی بین ایران و عراق نیز گفت: در آن دوره گوش مردم فقط به رادیو بوده است و هدایت مردم توسط مسئولین شهر و سپاه و ارتش بیشتر توسط رادیو انجام شده است.

این نویسنده با بیان اینکه نسخه کاملتر این فیلم در حال حاضر اکران شده است، افزود: حجم اصلی این فیلم زیاد بود و در تدوین کمی به مشکل برخوردند. به همین دلیل نسخه جدید نسبت به نسخه قبلی تغییراتی دارد.

علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند. این فیلم تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «مردم غیور آبادان … شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»

عوامل پشت صحنه این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: مهرداد خوشبخت، نویسنده: مهرداد خوشبخت و حسین تراب نژاد، تهیه کننده: حسن کلامی، مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، مدیر هنری: عبدالحمید قدیریان، مدیرتولید: رحمت عبدالله زاده، طراحی صدا: علیرضا علویان، مدیر صدابرداری: جهانگیر میرشکاری، چهره پرداز: محمود دهقانی، مدیر برنامه ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: امیرشهاب اسماعیلی، طراح صحنه: جعفر محمد شاهی، طراح لباس: زهرا صمدی، تدوین: سهراب خسروی، جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، آهنگساز: بهزاد عبدی، منشی صحنه: ساناز فراهانی، عکاس: علی نیک رفتار، فیلمبردار پشت صحنه: رضا رشیدی فر، مدیر تدارکات: حسن حیدرزاده، مشاور رسانه‌ای: مهرداد معظمی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 0
    به نظر من فیلم خوبی بود و موضوع هم تکراری نبود( حداقل برای من) خیلی خوب قدرت رسانه رو داره میگه، قدرت اطلاع رسانی که اگه نبود و از این طریق مسیر جنگ شاید سمت دیگه ی میرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس