کد خبر 1126796
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
بورس نمایه

گرجی آرا، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار بورس معتقد است زمانی که ارائه گزارشات عملکردی شرکت‌ها و عبور از تحولات بین‌المللی بازار را شاهد باشیم، بازار روند عادی خود را طی خواهد کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، شاخص کل بورس در معاملات صبح امروز، دوشنبه ۱۴ مهرماه با بیش از ۲۶ هزار واحد افت به عدد یک‌میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی رسید و این در حالی است که این ریزش در آغاز معاملات تا ۲۷ هزار واحد نیز رفته بود و در ادامه، وضعیت بازار تا حدودی بهبود یافت.

بیشتر بخوانید:

پاشنه آشیل بورس

روند اصلاحی بازار ادامه‌دار خواهد بود

محمد گرجی آرا، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار بورس روز دوشنبه، ۱۴ مهرماه بیان کرد: این افت شاخص به دلیل روند اصلاحی بازار است و اکنون قیمت سهم‌ها ارزنده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد کسانی که از دلار منفعت می‌برند وضعیت بهتری داشته باشند.

وی با بیان این‌که روند اصلاحی بازار ادامه خواهد بود گفت که این تداوم بر شاخص نیز تأثیر می‌گذارد و علتش هم هیجان بالای حقیقی‌هاست که به دلیل پروپاگاندای تبلیغاتی که دولت برای ورود مردم به بورس به راه انداخت و بورس را بدون ریسک جلوه داد. به همین دلیل اکنون کسانی را می‌بینیم که در تمام قیمت‌ها فروشنده هستند و علت سقوط ارزش دارایی برخی سهم‌ها همین موضوع است.

گرجی آرا در واکنش به این تحلیل که کاهش دلار به رونق بازار سرمایه منجر خواهد شد، افزود: بورس و دلار بازارهای جایگزین نیستند و هر کدام مختصات خاص خود را دارند به‌ویژه با توجه به تعریف بازار می‌توان گفت که بازاری برای ارز باقی نمانده است. با توجه به ورود بانک مرکزی و محدودیت‌هایی که در خریدوفروش ارز به وجود آمده است در عمل تقاضای همگن و همگونی در بازار ارز وارد نمی‌شود و عمق بازار ارز محدود است.

او تأکید کرد که من بازار بورس و ارز را دو بازار هم‌جهت می‌بینم که بورس به بازار ارز نگاه می‌کند و سعی دارد زمانی که قیمت ارز در بازه زمانی بلندمدت صعودی است به سراغ سهم‌هایی برود که روی ارز اهرم دارند و سودآوری آن‌ها از آن بابت بیشتر می‌شود و رشد می‌کند. به همین دلیل این فرضیه را درست نمی‌دانم که چون دلار روند کاهشی داشته، بورس به رونق خواهد افتاد. زیرا بورس متغیرهای بنیادی خودش را دارد و آن‌ها همچنان ارزنده هستند.

بازار به لیدر نیازی ندارد

این کارشناس در پاسخ به این‌که نقش لیدرهای بازار تاکنون چقدر تأثیرگذار بوده است؟ خاطرنشان کرد: وجود لیدر برای بازار، عبارت اشتباهی است. در واقع بازار نیازمند لیدر نیست و لیدر داشتن بازار مصداق حرکت گله‌ای است که در حوزه مالی رفتاری، ادبیات خاص خودش را دارد. بنابراین تا زمانی که چشم بازار ما به لیدرهاست، همچنان همین هیجان را خواهیم داشت.

گرجی آرا ابراز کرد که لیدر محور بودن بازار یک آفت است و از طرف دیگر نیز نهادهای نظارتی که درکنار بازار هستند تمرکز خود را بر جمع‌کردن یا مثبت کردن لیدرها می‌گذارند که این‌یک امر غلط است. بازار مسیر خودش را می‌رود و اگر آقایان اقداماتی را که تاکنون انجام دادند، اجرایی نمی‌کردند نیز بازار وضعیتی را داشت که اکنون دارد و اتفاق خاصی نمی‌افتاد.

زمانی که گزارشات عملکردی شرکت‌ها ارائه شود، بازار روند عادی خود را طی خواهد کرد

وی در واکنش به این ‌که یعنی دخالت دولت و عملکرد حقوقی‌ها را در قرمز بودن بازار مؤثر نمی‌دانید؟ اظهار کرد: مردم خطای استراتژیک داشتند و بازار سهام را بدون ریسک فرض کردند و در تمام قیمت‌ها خریدار بودند. زیرا دولت با تبلیغات گسترده این ریسک بازار را تا حدی پوشش داد و اکنون‌ که  مقداری بازار نزولی شده است بعضی از سهامداران تازه‌وارد تازه به این فکر افتادند که چه سهامی را خریدند و اکنون تمایل به خروج دارند. بنابراین تمام اتفاقاتی که رخ‌داده است نتیجه هیجاناتی بود که از فروردین ‌ماه ایجاد شد. اما زمانی که هیجان بازار تخلیه شود، مسیر بلندمدت بازار که روند صعودی است طی خواهد شد.

گرجی آرا همچنین در پایان به ریزش بیش از ۲ هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن و بالا بودن فشار فروش در بازار اشاره کرد و گفت زمانی که ارائه گزارشات عملکردی شرکت‌ها و عبور از تحولات بین‌المللی بازار را شاهد باشیم صف‌های فروش کاهش پیدا می‌کند و بازار روند عادی خود را طی خواهد کرد.

منبع: سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یعقوب شمسی IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    شماچرااصراربرکارشناس بودن می کنید که کارشکن هستین اگرازادی بیان وتفکربودهیچ وقت ادمهای مثل شماحتی جسارت حرفزدن داشتتین چه برسدکارشناسی.یکروزبالباس دزدویک روزبالباس قاضی دزدرانقدمی کنید.حیف که مردان شجاع ازکشوردفاع کردن وگمنام شهیدشدن تادزدانی مثل شماعرضه اندام کنید.درودبرروح شهدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس