کد خبر 1126747
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
پرداخت 60 هزار تومان برای یک ویزیت 3 دقیقه‌ای!

چندین روز به صورت متناوب شماره مطب را گرفتم تا اینکه توانستم برای سه هفته بعد نوبت بگیرم اما ساعت ویزیت به من اعلام نشد بنابراین از صبح جلوی درمطب بودیم و عملا تا ساعت ۱۴ معطل شدیم.

به گزارش مشرق، باید بیمار باشی و پایت به بیمارستان و مراکز درمانی باز شود تا شلوغی بیمارستان‌ها را باور کنی. حتی اگر از  اولین ساعات روز به بیمارستان مراجعه کنی افراد زیادی را می‌بینی که بر روی صندلی‌های بیمارستان یا حتی بیرون از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی منتظر هستند؛ هرچند تا قبل از شیوع بیماری کرونا وضعیت برخی بیمارستان‌های شهر تهران با الان تفاوت چندانی نداشت و با شیوع بیماری کرونا و محدود شدن فعالیت برخی مطب‌ها و مراکز درمانی حجم بیمارانی که سراسیمه به بیمارستان‌ها یا برخی مطب‌های فعال مراجعه می‌کنند چندین برابر شده است.

ناگفته نماند طی سال‌های اخیر، برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به سامانه نوبت دهی اینترنتی و تلفنی مجهز شده‌اند که همان‌ها هم مشکلات خاص خود را دارند. بعضی هم همچون گذشته حضوری نوبت می‌دهند که این نوع نوبت دهی هم دردسرها و شب بیداری های خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید:

عباسی یکی از بیمارانی است که از سه هفته پیش به صورت تلفنی از یکی از مطب‌های پزشکان معروف تهران نوبت گرفته است. او که از شهر کرمان به تهران آمده است گفت: چندین روز به صورت متناوب شماره مطب را گرفتم تا این که توانستم برای سه هفته بعد نوبت بگیرم اما ساعت ویزیت به من اعلام نشد بنابراین از صبح جلوی درب مطب هستیم و عملا تا ساعت ۲ ظهر معطل بودم.

وی ادامه داد: با تجویز پزشک معالج باید آزمایش و عکس های متعددی تهیه می کردم اما گرفتن نوبت مجدد باعث شد من عملا دو هفته در تهران بمانم. وقتی از او در خصوص دلیل آمدنش به تهران سوال می‌کنم می‌گوید برخی مطب‌های شهر ما چندین هفته است تعطیل هستند و از سویی پزشک متخصص حاذقی در شهر ما وجود ندارد.

حسینی نیز که برای مداوای بیماری همسرش از استان خوزستان به تهران سفر کرده است با بیان این که نوبت ویزیت پزشک مورد نظر خود را از یک ماه پیش گرفته است گفت: طی این مدت همسرم درد زیادی داشت اما ناچار به تحمل بود تا این که در روز تعیین شده به تهران آمدیم که در بیمارستان نیز با صف طولانی بیماران مواجه شدیم و به ناچار برای ویزیت به مطب آقای دکتر آمدیم تا شاید اینجا زودتر نوبت بگیریم و وقتی پس از پرداخت ویزیت ۶۰ هزار تومانی آقای دکتر تنها سه دقیقه همسر من را ویزیت کرد و گفت چند روز دیگر برای معاینه مراجعه کنیم.

*ویزیت پزشک ۱۵ دقیقه است

طبق مصوبه هیات وزیران، زمان استاندارد ویزیت برای پزشکان عمومی در کشور ۱۵ دقیقه تعیین شده است. اما در واقعیت به دلیل تعداد بالای مراجعین و کمبود پزشک، زمان اختصاص یافته، همواره بسیار کمتر از زمان استاندارد است؛ در پی این مسئله مشکلات فراوانی از جمله افزایش خطای پزشکی و کاهش کیفیت خدمات درمانی بوجود آمده است.

یکی از چالش­‌های عمده در زمینه بهداشت و درمان، مدت زمان ویزیت است. زمان طی شده از لحظه ورود بیمار به اتاق معاینه تا لحظه ترک اتاق توسط بیمار، زمان ویزیت محسوب می­شود. اختصاص زمان کافی برای ویزیت مطلوب و موثر بیمار توسط پزشک ضروری است. اما در واقعیت زمان اختصاص یافته، همواره بسیار کمتر از زمان استاندارد و لازم بوده و یکی از نگرانی­های دائمی سیاست­گزاران­، بیماران و پژوهشگران است.

*معاینه ۳ دقیقه‌­ای بیماران در کشور

مطابق با مصوبه تعرفه خدمات پزشکی در کشور، زمان استاندارد ویزیت برای پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشکان نیز ۳۰ دقیقه تعیین شده است. باوجود ابلاغ این مصوبه به همه مراکز درمانی، اغلب پزشکان، زمانی کمتر از این مقدار را برای معاینه بیماران صرف می­کنند.

مطالعات پژوهشی صورت گرفته در زمینه زمان معاینه، بیانگر اوضاع نابه به سامان معاینه است. به طوری که در مطالعه انجام شده در بیمارستان آموزشی اطفال قدس قزوین، زمان میانگین معاینه کودکان بیمار توسط متخصصین اطفال در سال ۱۹۹۷، ۳.۵ دقیقه بوده است. همچنین در پژوهشی دیگر که در دانشگاه گرگان انجام شده، زمان میانگین ملاقات بیماران توسط پزشکان عمومی تنها ۶.۹ دقیقه گزارش شده است.

در همین راستا محمد آقاجانی معاون درمان وقت وزارت بهداشت با بیان این که در مطب­‌ها زمان مناسب ویزیت تخصیص نمی­یابد، ادامه داد:‌ « اتفاقی که در این زمینه می‌افتد، به حجم بیماران در بخش دولتی بازمی‌گردد. بر این اساس با توجه به اینکه تعداد تقاضا برای ویزیت بسیار زیاد است، این بالا بودن تقاضا باعث می‌شود که بیماران در نوبت‌های طولانی انتظار قرار گیرند و به دنبال آن مراکز مجبورند در یک شیفت تعداد زیادی بیمار را برای یک پزشک در نوبت قرار دهند».

همچنین محمدحسین قربانی، نایب رییس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از گسترش معاینه فله­ای بیماران توسط پزشکان، گفت: «چطورممکن است پزشکی روزانه ۱۰۰ بیمار را مورد معاینه قرار داده و از سویی کیفیت نوع درمان را نیز رعایت کند، به طورحتم تعهدات لازم باید در پزشک برای رعایت حداقل زمان ممکن جهت معاینه بیمار ایجاد شود».

در همین موضوع  بنابر گفته اشرف آل‌یاسین، رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان شریعتی تهران، وزارت بهداشت اجازه معاینه ۸ تا ۱۰ بیمار در هر ساعت را به متخصصین دانشگاه‌­ها داده است، با توجه به این نکته حداکثر زمان ویزیت بیماران ۷.۵ دقیقه است.

همچنین دکتر محمدعلی همتی، معاون درمان سابق سازمان تامین اجتماعی، تعداد بیمارانی را که یک پزشک عمومی در فصول سرد سال معاینه نماید تا ۱۵ بیمار در ساعت اعلام نمود به عبارتی پزشکان برای معاینه هر بیمار زمانی در حدود ۴ دقیقه را صرف می­کنند.

موارد یاد شده همگی از ناکافی بودن زمان تخصیص یافته برای معاینه ی بیماران در کشور حکایت دارند با این وجود بررسی زمان معاینه بیماران در کشور­های غربی به درک بهتر ابعاد مختلف این مشکل کمک شایانی می­کند. نتایج مطالعات انجام گرفته در آمریکا نشان می­دهد که طی برنامه­ای که در که سال­های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷  در این کشور اجرا شد؛ میانگین زمان معاینه هر بیمار از ۱۸ دقیقه به حدود ۲۳ دقیقه افزایش پیدا کرد. این افزایش ۳ تا ۴ دقیقه ای کیفیت درمان را در آمریکا بسیار بهبود بخشید و تجویز داروهای مختلف نظیر داروهای ضد فشار خون را دقیق تر کرد.

در همین راستا طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در آلمان انجام شد، زمان متوسط معاینه توسط پزشکان متخصص دراین کشور بین ۱۷.۵ تا ۲۱ دقیقه بوده است . همچنین زمان متوسط معاینه در بلژیک ۱۷ و در سوئیس حدود ۱۶ دقیقه گزارش شده­ است. حتی میانگین زمان ملاقات بیماران توسط پزشکان عمومی در استرالیا و انگلیس، تا ۲۴ دقیقه اعلام شده است.

*مزایا، چالش­‌ها و الزامات افزایش زمان ویزیت بیماران

مطابق بررسی‌­ها به شرطی که تعداد مراجعه کنندگان به پزشک محدود باشد، پزشک با زمان بندی ویزیت بیماران، می­تواند وقت بیشتری را به هرچه صحیح­تر نوشتن نسخه اختصاص دهد و از بسیاری از خطاهای پزشکی در نسخه نویسی جلوگیری کند.

همچنین مورد اهمیت قرار گرفتن بیمار از سوی سیستم درمانی، اعتماد بیشتر بیمار را در پی دارد. از طرف دیگر افزایش زمان ویزیت بیماران، باعث درک بهتر مشکلات بیمار از طرف پزشک می­شود و احتمال کشف بیماری­های جدی­تر، افزایش می­یابد. همچنین پزشک نیز با توجه به حجم پایین تعداد مراجعات، خستگی کمتر و رضایت شغلی بیشتری خواهد داشت و با ارائه آموزش­های مناسب به بیماران از تحمیل هزینه­های مازاد به سیستم درمانی کشور جلوگیری می­کند.

*کمبود پزشک عامل اصلی ویزیت­های فله ­ای

یکی از مهمترین الزامات افزایش مدت زمان معاینه، حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا برای خدمات پزشکی است. به عبارت دیگر باید تعداد مناسب پزشک در کشور وجود داشته باشد تا بتوان مدت زمان معاینه را افزایش داد. در همین راستا مهرداد ویسکرمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اختصاص زمان کمی از سوی پزشکان برای ویزیت بیمار گفت: کمبود پزشک یکی از مهمترین دلایل عدم اختصاص وقت کافی از سوی پزشکان هنگام ویزیت بیماران است.

وی ادامه داد: متأسفانه درحال حاضر تناسبی بین پزشک و بیمار در ایران وجود ندارد که یک علت کمبود پزشک است. علت دیگر توزیع نامناسب پزشک در کشور است. تمرکز پزشکان در شهرهای پر جمعیت تعادل پزشک نسبت به بیمار را برهم زده است.

نماینده مردم لرستان با بیان اینکه عدم راه‌اندازی سیستم ارجاع هم در کاهش زمان ویزیت بیمار تاثیر گذار است، گفت: علاوه بر این عدم اجرای سیستم ارجاع هم در ویزیت کوتاه مدت بیماران نقش دارد. در بعضی از کشورها که سیستم ارجاع پیاده شده است به بیمار می‌گویند در چه تاریخ و ساعتی به مرکز درمانی مراجعه کند.

وی در پایان تصریح کرد: پزشکی که در روز ۶۰ بیمار را ویزیت می‌کند، قطعا بیش از ۴ الی ۵ دقیقه نمیتواند بر هربیمار وقت اختصاص دهد. این موضوع دقت کار را هم پایین می‌آورد.

همچنین بررسی تعداد پزشکان در کشور کمبود شدید پزشک در کشور را نشان می­دهد. به طوری که طبق آمارها سرانه تعداد پزشک در کشور در حدود ۱.۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. این در حالی است که میانگین سرانه پزشک در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت از ۳ پزشک به ازای ۱۰۰۰ نفر بیشتر است. همچنین بررسی جایگاه ایران در کشور­های آسیای میانه و غرب آسیا نشان میدهد که ایران در جایگاه بیستم از نظر سرانه پزشک و پایین­تر از کشورهایی همچون سوریه، تاجیکستان، قرقیزستان و حتی فلسطین قرار دارد.

با توجه به نکات یاد شده، نیاز فوری به افزایش تعداد کادر پزشکی در کشور احساس می­شود. با این وجود متاسفانه ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی به هیچ وجه خلآ موجود را برطرف نمی­کند. از طرفی دیگر این ظرفیت، نه تنها در سالیان گذشته افزایش نداشته بلکه کاهش هم پیدا کرده است. بنابراین مسئولان ذی ربط باید هر چه سریع­تر در مورد این روند بازنگری کرده و برای تربیت پزشکان بیشتر برنامه ریزی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • بهروز IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    10 29
    هیچکس شمارو مجبور نکرده از اون دکتری که سه دقیقه ویزیت میکنه وشصت تومن میگیره وقت ونوبت بگیری ! خودت نوبت میگیری وبعد شکایت هم داری؟ کلی پزشک خوب وجود داره که برا بیمارهاشون کاملا وقت میزارن ودلسوزی میکنند برو اونهارو پیدا کن
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      11 0
      برخی از پزشکان تا پا در مطبشان میگذاری برگه ام آر آی دست بیمار داده و گویی بدون ام آر آی نمیتوانند طبابت کنند .
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      15 2
      همه دکترها همین جورن بیخود جوش نزن اکثرا میرن مناطق گرون مطب میزنن بعد کلی باید پول منشی بدن خوب معلومه پول زیاد می گیرن وقت کم می زارن تازه این 4 الی 5 دقیقه مال مطبهای خصوصیه دولتی که هنوز از دروارد نشده روی صندلی ننشسته طرف نسخه رو نوشته داده دستت علم غیب هم دارند خود دکتره هم بخواد طولش بده منشی مرتب درو وامی کنه مریضه بعدی رو میفرسته تو واقعا مسخره اس
  • علی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 0
    من شهرستان هستم به مطب دکتر پدرم تهرانه زنگ میزنم ببینم داروهاشو ادامه بده یا نه میگه اول 120هزار تومان واریز کن تا وصل کنم دکتر به دو دقیقه هم طول نمیکشه واقعا انصاف نیست
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    13 6
    خدا به دکتر های خوب عمر با برکت عنایت کند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 19
    سلام پزشک به اندازه کافی وجود داره ولی عدم حمایت باعث شده خیلی از آنها مهاجرت کنند یا دنبال کار دیگری باشند متاسفانه همه چیزمان به هم نمی خوره با افزایش ورودی دانشجوی پزشکی متاسفانه کیفیت خدمات کاهش می یابد و تا ما جایگاه علم را در کشور ثابت و پایدار نکنیم (مثل کشورهای پیشرو) فقط با تصمیم های احساسی به کشور صدمه میزنیم
    • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      4 0
      کاملاً درسته... وقتی با سهمیه های بیخود افراد به اصطلاح خودی رو وارد عرصهٔ علمی میکنن، هم باعث میشه، افراد خُبره سَرخورده بشن و هم افرادیکه فقط مدرک پزشکی رو دردست دارن و عملاً و علناً در سواد و سطح پزشکی، معلوماتی بیشتر از اطلاعات عمومی خودِ مردم ندارن، وارد جامعه بشن... شما تاحالا فکر کردید، چرا: وقتی پیش بعضی پزشکان میرید با یک نسخه معالجه میشید ولی پیش بعصی هاشون که میرید معالجه که هیچ، حتی کار به بیمارستان و بستری هم میکشه...!! ؟ باید قدر پزشکان خوب رو دونست، با ناسپاسی باعث خروج افراد زُبده از محیط کار و گیر اُفتادن در دستِ افراد نابلد که با جان شما بازی خواهند کرد، میشوید... اول اساس رو درست کنید... سهمیه هارو قطع کنید... بذارید شایسته سالاری باشه... باور کنید نصف این مشکلاتی که مردم میگن مال سهمیه های پزشکی هستند که مفت و بی زحمت و نتیجتاً بیسواد به عرصه رسیدن.. و طبیعی هم هست چون بلد نیست که سبک و سیاق چطوریه... چه انتظاری دارید...!!!
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    15 0
    کلا مملکت رها شده به امان خدا کجای مملکت قانون دارد وکنترول میشود؟که این دومین ان باشد
    • علی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      5 0
      به 10میلیون وام مرابحه با18درصد باید 3میلیون سود بدهیم انصاف ندارند
  • از شهرستان سراب IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    12 0
    پزشکان برای ویزیت 3 دقیقه ای 60 هزار تومان میگیرند وکلا برای مشاوره 5 دقیقه ای 100 هزار تومان میگیرند املاکیها ملکی رو توسط دوستانشون میخرند و قولنامه ای میفرشوند و سود کلانی میبرند و جالبه این 3 قشر فرار مالیاتی زیادی هم دارند
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    19 3
    ﺩﻛﺘﺮﻫﺎ ﻓﻘﻄ ﭘﻮﻝ ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺖ ﺑﺮاﺷﻮﻥ ﻧﻪ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻓﻘﻄ ﻓﻘﻄ ﭘﻮﻝ ﭘﻮﻝ ﭘﻮﻝ
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 8
    چطور بنزین رو به قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می کنید ولیکن حقوق کارگر و ویزیت پزشک رو به قیمت کشورهای حاشیه خلیج فارس در نظر نمی گیرید؟!!!
  • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 0
    الان استان ایلام که واقعا فاجعه هستش . صفهای ویزیت رو ببینید شرم آوره .
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    11 2
    مرگ بر ان دکتر های که خون مردم را تو شیشه می کنن..
  • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 6
    25سال درس خودنده اندازه یک ادم چهارکلاس درامد نداره نیم ساعت ابگرمکن دیواری رو سرویس کرد 150هزار تومن دستمزد گرفت
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      3 2
      دقیقا .. منم هم یه جوان لوله کش بیسواد اومد واسم یه شیر آب وصل کرد 120 هزار تومان دستمزد گرفت .!! یه پزشک بعد از اینهمه درس خوندن حق داره ویزیت 60 تومان بگیره .
  • سید جواد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 2
    گزارش خوبی بود. کاش به علت این وضعیت هم اشاره ای می کردید. علت آن است که ایران تنها کشوری در دنیاست که وزارت علوم متصدی آموزش پزشکی نیست و آموزش پزشکی به وزارت بهداشت(یعنی وزارتخانه پزشکان) سپرده شده است و طبیعی است که آنها نخواهند دست زیاد بشود!
  • یک پزشک IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 11
    ویزیت پزشک همه جای دنیا 100 دلار کمتر نیست. همین عراق ویزیت پزشک 100 دلار است. مشکل اصلی آن است که سیاستها توسط همین متخصصانی القا می شوند که ویزیت فله ایی دارند همین ها پزشک خانواده را حذف کرده اند. همین ها تا 2 صبح 400 بیمار را در مطبهای خود ویزیت می کنند. پزشک کم نداریم در 10 سال گذشته 20 هزار فارغ التحصیل داشته ایم ولی هیچکدام برای گرفتن مهر نظام پزشکی هم حتی مراجعه نکرده و غالبا مهاجرت کرده و یا به شغلهای غیر پزشکی مشغلوند..... درد بسیار است.
  • یک پزشک IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 12
    ویزیت پزشک همه جای دنیا 100 دلار کمتر نیست. همین عراق ویزیت پزشک 100 دلار است. مشکل اصلی آن است که سیاستها توسط همین متخصصانی القا می شوند که ویزیت فله ایی دارند همین ها پزشک خانواده را حذف کرده اند. همین ها تا 2 صبح 400 بیمار را در مطبهای خود ویزیت می کنند. پزشک کم نداریم در 10 سال گذشته 20 هزار فارغ التحصیل داشته ایم ولی هیچکدام برای گرفتن مهر نظام پزشکی هم حتی مراجعه نکرده و غالبا مهاجرت کرده و یا به شغلهای غیر پزشکی مشغولند..... درد بسیار است.
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 1
    اکثریت پزشکان پول براشون مهمتره تا سلامتی مردم ..در واقع اونا درس برا پول خوندن نه درمان مردم ..خیلی هم بی وجدان هستند
  • صابر IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    3 1
    پزشکان تشکیلات پیچیده ای درون خودشان دارند. عده ای را به نمایندگی مجلس و وزرات می فرستند که بقول قاضی زاده هاشمی در نیم ساعت می تواند 18 میلیون پول عمل بگیرند! پس برای چی اونجا می رن؟ برای اینکه این انحصار و کنترل ورودی رشته پزشکی رو حفظ کنن و قانونی بضررشون ایجاد یا اجرا نشه . کلی دیپلمه با استعداد داریم که خانواده شان حاضرند خانه شان را بفروشند و امکان تحصیل وی حتی در پزشکی دانشگاه آزاد را فراهم کنن. ولی سلطه پزشکان اجازه افزایش ظرفیت دانشگاه ها را نمی ده. نتیجه این موضوع این گزارشی میشه که می خونید.درآمد پزشکان متخصص در اروپا 2.6 برابر یک کارمنده ولی در اینجا 100-200 برابر. آخه ... این همه پول رو می خوای چیکار؟ کرونا همتونو نابود کنه انشاالله
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    3 0
    خيلي وقتها پزشك هاي غير معروف شهرهاي كوچك خيلي خيلي بهتر از اين معروفها هستند من خودم بچه ام رو بردم شهر بزگ پيش فوق تخصص كلا 4دقيقه معاينه و تجويزش طول كشيد از يك پزشك عمومي سر كوچه امون هم بيسواد تر بود فقط اسم در كرده بود
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 3
    تو مملکتی که یه دلال بیسواد با یه تلفن 20 تا 30 میلیون درآمد داره . چرا یه پزشک که 25 سال زحمت کشیده و خون دل خورده و درس خونده 60 هزار تومان بابت یه ویزیت نگیره ؟!!! انصاف هم چیز خوبیه ..!!
  • علی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 1
    در این مملکت گویا هرکس وهر صنف هر کاری که از دستش بر می آید انجام میدهد و هیچ نظارت و کنترلی در کار نیست و از این مهمتر آنکه مسئولین بالاتر آنها ,از جمله وزراء مربوطه دائما در حال حمایت کردن از این متخلفین هستند. در حرفه گزشکی هم عده ای طبابت را تجارت کرده اند و فقط یاد گرفته اند که مردم را بدوشن. سه دقیقه معاینه خوب بوده بعضی از این تجار پزشکی زمان معاینه آنه به سی ثانیه هم نمیرسد و مریض بیچاره حق هیچگونه سوالی را از این تجار جان مردم ندارند. باز هم وزیر محترم میگوید تعرفه آنها کم است .سالی دوازده دفعه تعرفه ها را بالا میبرند با وزیر مربوطه در مصاحبه هایش میگویر الان مدت مدیدی است که تعرفه ها زیادنشده. و ای کاش طبابت بلد بودند ومرض و مریض را درمان میکردند
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 1
    خداییش زیاد میگیرن خیلی زیاد دور از انصافه بابا.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    عریران نمار اول ماه بخوان بئ نیار ار بیمارستان و دارو میشوئ دو رکعت
  • پزشک پیرو مکتب طب انسانی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    انسان بی تعهد هرجا باشد اصلا انسان نیست مخصوصاً اگر متخصص باشد. طب در ایران غیر انسانی شده است چون طب اقتصادی و صنعتی شده است. بر اساس پول نه علم و عقلانیت و حکمت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس