آقای قیطاسی مطابق پنجاه سال گذشته یکی یکی انواع چای را می‌چشد و رنگ ‌و بوی‌شان را امتحان می‌کند و درباره تک‌تک چای‌ها به معاون قضایی دادستان کل کشور توضیح می‌دهد. صبح روز دوشنبه، هفتم مهرماه 1399، سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور و عضو قرارگاه رونق تولید، از خطوط تولیدی شرکت چای گلستان در تهران بازدید کرد. قدمت حدود هفتادوپنج‌ ساله این شرکت در تولید و بسته‌بندی و توزیع مویرگی چای و دیگر محصولات غذایی در سراسر کشور یکی از عواملی بود که باعث شد این مقام قضایی با کارگران و مدیران این شرکت گفت‌وگو کند و از موانع تولید و تلاش قوه‌ی قضاییه برای رفع آنها سخن بگوید.

عمرانی با اشاره به اینکه باید برای عبور از گردنه اقتصادی تلاش کرد، گفت: «حتماً شنوای همه‌ی مشکلات هستیم. هرچه چرخ کارگاه‌ها می‌چرخد حال آدم خوب می‌شود. اعتقاد من این است که امروز تولید حرف اول را در کشور می‌زند. عبور از گردنه و مشکلاتی که حضرت آقا به «جنگ اقتصادی» تعبیرش کردند، اتفاق نمی‌افتد مگر با حمایت از تولید. هر چه تولید ملی و درآمد عمومی بالاتر برود، قطعاً از فشارهایی که امروز مردم در سخت‌ترین روزها دچارش هستند، کاسته خواهد شد. شیرین‌ترین چیز برای من صدای چرخش ماشین‌های کارخانه است و فعالیت کارگران که آهنگ امید و خلقت و پیروزی است.»

بانک‌ها و تولید

اما حرف‌های مهم‌تر سعید عمرانی مربوط به مشکلاتی بود که تولیدکنندگان کشور در ارتباط با بازپرداخت تسهیلات دچارش هستند. او پس از شنیدن گلایه‌های معاونت حقوقی شرکت گلستان گفت: «ما از بانک‌ها انتظار معجزه یا خرق عادت نداریم. ما به بانک‌ها می‌گوییم به همان چیزهایی که در شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی، قواعد آمره خود بانک‌ها و شورای عالی بانک‌ها و همان چیزهایی که خود تصویب کرده‌اید، به همان‌ها عمل کنید. یعنی به همان قراردادی که از گیرنده تسهیلات امضا گرفته‌اید و یک نسخه‌اش را هم به او نداده‌اید، استدعا می‌کنیم به همان عمل کنید.»

او ادامه داد: «امروز سیستم قضایی به همین سمت رفته است. صدور رأی وحدت رویه‌ی اخیر در دیوان عالی کشور، حکایت از یک دوره‌ی طولانی دارد که شما فقط خروجی‌اش را می‌بینید. کارهای پرونده‌ای و کارشناسی به این نتیجه رسیده است که اعلام کنند بانک‌ها حق ندارند مازاد بر آنچه ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار مجاز دانسته، از تسهیل‌گیرنده دریافت کنند.»

سعید عمرانی اضافه کرد: «من هرجا برای بازدید می‌روم ناراحت می‌شوم که آنکه تولید می‌کند افسرده است و آنکه ورشکسته شده هم افسرده است. باید این جو با همکاری همه‌ی سازمان‌ها و ارگان‌ها اعم از بانک و مالیات و تامین اجتماعی و گمرک و وزارت صمت و جهاد و ... شکسته شود و همه بیایند در خدمت تولید. در این صورت هم تولیدکننده نشاط خواهد داشت و هم مصرف‌کننده و به همین ترتیب مسئولی که به اینها خدمات می‌دهد هم پرنشاط خواهد بود. اکنون همه ناراضی هستیم ولی خیلی امیدوارم چون رئیس قوه‌ی قضاییه با قاطعیت پیگیر این مسئله است و ما نیز به اعتبار ایشان برای این کار سربازی خواهیم کرد. ابتدا با نرمش و لطافت و اگر جواب نداد ممکن است قانون در جاهایی سختگیری و برشکاری داشته باشد.»

افتخار به پنج ‌هزار نیروی کار

چرخ ماشین‌های تولید گروه اقتصادی «گلستان» در حرکت است. کارگرها روی گوش‌هایشان را پوشانده‌اند و صدا به صدا نمی‌رسد. عمرانی در کنار مدیران و مسئولان شرکت چای گلستان از خطوط تولید بازدید می‌کنند. کارگرها به‌سرعت در کار بسته‌بندی‌اند تا محصولات برای توزیع سراسری آماده شوند. این کارکنان بخشی از پنج‌هزار نفر نیروی کار گروه اقتصادی گلستان هستند که در سراسر ایران و در واحدهای مختلف اقتصادی مشغول‌ به کارند. چیزی که معاون قضایی دادستان کل کشور هم به آن افتخار می‌کند: «تولید ملی مرهون زحماتی است که شما مدیران و مسئولان شرکت همراه با کارگران و کارکنان خود با این دقت انجام می‌دهید. به‌نوبه‌ی خودم و از طرف قوه‌ی قضاییه اعلام می‌کنم که باید دستبوس بزرگوارانی مثل شما باشیم. وجود شما به این معناست که سر سفره‌ی ما چای هست و نان. ما به‌وجود بنیان‌گذار و مدیران و مسئولان گروه اقتصادی گلستان و امثال ایشان در کشور افتخار می‌کنیم. کسی که می‌تواند در این شرایطِ مملکت پنج نفر و خانواده را اداره کند، محترم است، چه برسد به پنج هزار نفر. ما تا توان داریم از ایشان و امثال ایشان حمایت می‌کنیم. امیدواریم کار ایشان گسترش پیدا کند تا اشتغالزایی بیشتری صورت بگیرد.»

ارجحیت تولید ملی بر بانک‌های خارجی

«من مطمئنم که نسل سوم بنیان‌گذار فقید گروه اقتصادی گلستان که برای مملکت و تولید زحمت می‌کشند می‌توانند پول‌هایشان را بدون دردسر ببرند و در بانک‌های خارج از کشور سپرده‌گذاری کنند. هر کجای دنیا سرمایه‌شان را در بانک می‌گذاشتند بیشتر از این سود می‌داد. کسی که خطر تولید را می‌پذیرد و خودش را می‌گذارد زیر تیغ تولید نشان می‌دهد که چه عشقی به وطن و هموطنش دارد. نصب‌العین ما نیز در قوه‌ی قضاییه این شعار طلایی است که هیچ کارخانه‌ای در بخش تولید نباید تعطیل و هیچ کارگری نباید بیکار شود.»

معاون قضایی دادستان کل کشور حالا از طریق دوربین‌های مداربسته از دیگر واحدهای گروه اقتصادی گلستان بازدید می‌کند.؛ از خطوط تولیدی برنج در شمال ایران، خط تولید نودل و ادویه و همچنین از کارخانه خودروسازی در سمنان. او پیش از خداحافظی از یکی از خودروهای تولید این گروه اقتصادی بازدید می‌کند که قرار است در آینده‌ای نزدیک وارد بازار شود.

آقای قیطاسی با آرامش و دقت چای‌ها را آزمایش می‌کند. از کارشناسان خبره و قدیمیِ چای کشور است و اکنون مدیر بخش آزمایشگاه چای شرکت گلستان، که قلب تضمین کیفیت محصولات تولیدی چای است. می‌گوید اگر لایه‌ نازک چربی روی چایِ سردشده بنشیند یعنی چای باکیفیتی است. از فنجان‌های چای تازه‌دم بخار بلند می‌شود. لایه چربی پس از سردشدن رویشان پیداست. عمرانی جرعه‌ای می‌نوشد. صدای دستگاه‌های کارخانه‌ها به‌گوش می‌رسد. کارگران مشغول کارند.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس