کد خبر 112570
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲

منتقد سینما درباره سینمای ایران گفت: سینمای ایران از دو دروغ بزرگ به نام «سینما» و «ایران» تشکیل شده است و آن چیزی که اسمش را سینمای ایران گذاشته‌ایم نه «سینما» است و نه «ایرانی» و حداکثر چیزی که می‌توان نام آن را گذاشت «اسباب‌بازی‌های تصویری شمال تهران» است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» با حضور «ابوالقاسم طالبی» کارگردان، «محمد خزاعی» تهیه‌کننده، «وحید جلیلی» منتقد و علیرضا پورصباغ مجری کارشناس در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

براساس این گزارش، خزاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر سفارشی بودن فیلم، گفت: این فیلم دغدغه و اعتقاد کارگردان بود و روزی که قرار بود این فیلم ساخته شود کسی از آن حمایت نمی‌کرد و طالبی دنبال سرمایه‌گذار بود.

وی در ادامه افزود: سفارشی به این معنی است که کسی یا سازمان و ارگانی به شما بگوید که این فیلم را بسازید، نه اینکه کارگردانی مانند آقای طالبی به دنبال سرمایه‌گذار باشد.

  * «قلاده‌های طلا» با یک میلیارد و 900 میلیون تومان ساخته شد

خزاعی در خصوص بودجه کل فیلم، گفت: بودجه کل این فیلم یک میلیارد و 900 میلیون شده است که ما همه‌جا گفته‌ایم 2 میلیارد شده است و در این میان هزینه‌های ساخت دکور، حقوق من، حقوق آقای طالبی و حقوق بازیگرهای دیگر منظور شده است.

* نباید «قلاده‌های طلا» را بالا برد و «پایان‌نامه» را پایین کشید

در ادامه مراسم در خصوص منصفانه نشان دادن وقایع از جلیلی سوال کرد که وی این‌گونه پاسخ داد: نوع اقداماتی که در سال 88 علیه جمهوری اسلامی انجام شد، حالا حالاها باید درباره آن فیلم ساخت تا مشخص شود چه اتفاقاتی و با چه هدفی در این کشور انجام شده است.

وی در ادامه افزود: فیلم طالبی با دغدغه جدی که ایشان در این خصوص داشتند خوشبختانه تا حدود زیادی توانسته است هدف‌هایی که علیه کشورمان بوده است را به نمایش بگذارد، اما ما بیشتر از این می‌توانیم درباره عناد دشمنان خارجی و داخلی فیلم‌سازی کنیم.

جلیلی در پاسخ به سوال مجری درباره مقایسه فیلم «پایان‌نامه» و «قلاده‌های طلا» که هر دو در خصوص حوادث سال 88 بود، گفت: «پایان‌نامه» به‌عنوان خودش کار خوبی بود و جریان روشنفکری بر رسانه‌های کشور برای‌شان اینگونه فیلم‌ها فرقی ندارد و فقط اقدام به کارشکنی برای این فیلم‌ها می‌کنند.

جلیلی افزود: «پایان‌نامه» نیز به اندازه خودش فیلم خوب و شجاعانه‌ای بود، البته که اگر در مقام مقایسه باشیم فیلم «قلاده‌های طلا» از «پایان‌نامه» بهتر بود، ولی نباید «قلاده‌های طلا» را بالا برد و «پایان‌نامه» را پایین کشید.

* سینمای ایران از دو دورغ بزرگ «سینما» و «ایرانی» تشکیل شده است/ اسباب‌بازی‌های تصویری شمال تهران

  جلیلی درباره سینمای ایران گفت: سینمای ایران از دو دروغ بزرگ به نام «سینما» و «ایران» تشکیل شده است و آن چیزی که اسمش را سینمای ایران گذاشته‌ایم نه «سینما» است و نه «ایرانی» و حداکثر چیزی که می‌توان نام آن را گذاشت «اسباب‌بازی‌های تصویری شمال تهران» است.

این منتقد سینمایی در خصوص «قلاده‌های طلا» گفت: این فیلم یک نقطه عطف در تاریخ سینماست و ویژگی اصلی آن این است که هم «سینما» و هم «ایرانی» است.

جلیلی با توجه به سخنان شهید آوینی مبنی بر اینکه سینمای ما باید سینما و سرگرم‌کننده باشد، گفت: در آن زمان حرف شهید آوینی را حتی بچه‌های حزب‌اللهی نیز متوجه نبودند و به این حرف معترض بودند اما حرف ایشان درست بود و در آن دوره جریان روشنفکری تلاش کرد که سینمای ایران بدون مخاطب باشد.

جلیلی افزود: در همین تهران فیلم‌هایی وجود داشت که چند هزار نفر هم برای دیدن آن به سینما نمی‌رفتند اما می‌گفتند که این فیلم جهانی است، آوینی می‌گفت: فیلم‌های ما زمانی جهانی شده است که از کلکته تا قلب آمریکا و اروپا بلیت بگیرند و برای دیدن آن به سینما بروند.

وی در خصوص «قلاده‌های طلا» گفت: «قلاده‌های طلا» به قالب خود احترام گذاشته است و به دلیل داشتن حرف مهم آن را در هر قالبی بیان نکرده است، به همین جهت این فیلم‌ از لحاظ قصه، موسیقی، بازی، کارگردانی و ... قابل قبول است و یک فیلم ایرانی به شمار می‌رود.

وحید جلیلی در خصوص عدم ساخت فیلم‌هایی درباره دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: در سینمای ما چندین سال است که فیلم قابل توجهی درباره دشمنی‌های انجام شده با نظام ساخته نشده است، در حالی که ما در کشورمان 16 هزار و 200 شهید ترور داریم و آیا واقعا درباره هیچ‌ یک از آن‌ها نمی‌توان فیلمی ساخت.

وی در انتها خاطرنشان کرد: «قلاده‌های طلا» مرعوب رسانه‌های روشنفکری داخلی و خارجی نشده و با جرأت بزرگ‌ترین مساله اخیر را بیان کرده است.

  * می‌دانستم که وارد دریا می‌شویم و خیس خواهیم شد

  در ادامه این نشست، محمد خزاعی در خصوص پخش این فیلم در کشورهای خارجی گفت: یکی از اقدامات انجام گرفته در این خصوص ارائه زیرنویس برای این فیلم است، اما همان‌طور که می‌دانید اکران این فیلم در کشورهای خارجی احتیاج به رایزنی‌های میان دو کشور و حمایت وزارت ارشاد دارد که در حال انجام این کارها هستیم.

خزاعی در پاسخ به این سوال که حجم کارهای رسانه‌ای علیه «قلاده‌های طلا» برای شما مشکلاتی را ایجاد نکرد؟ گفت: زمانی که قرار بود تهیه‌کنندگی این کار را برعهده بگیرم، طالبی به من این اخطار را داده بود که می‌خواهیم وارد دریا شویم و مطمئنا خیس خواهیم شد، به همین دلیل من می‌دانستم که ممکن است مشکلاتی در این راه به وجود بیاید و فشار آوردن به چند بازیگری که قرار بود در این فیلم بازی کنند نیز یکی از این مشکلات بود.

خزاعی در خصوص اقدامات رسانه‌ای علیه بازیگران «قلاد‌ه‌های طلا» گفت: فضای بدی علیه بازیگران این فیلم ایجاد کرده‌اند و باید به این مسئله پرداخته شود که چرا بازیگرانی این‌چنین که سالیانه فیلم‌های زیادی بازی می‌کنند با بازی در یک فیلم مانند «قلاده‌های طلا» مشکل ایجاد می‌شود.

* هر خیانتی که در کشور انجام شده با حمایت یک سفارتخانه صورت می‌گیرد

  ابوالقاسم طالبی در ادامه در خصوص نشان دادن دشمنی‌های غرب علیه ایران، گفت: من به دنبال حقیقت بوده و هستم و حقیقت این است که در 300 سال گذشته اگر ایران ذره ذره، تکه تکه و جدا شده است، به دست سیاستمداران باهوش سفارتخانه‌ها بوده است و هر خیانتی که در این کشور انجام شده متوجه می‌شویم که یک سفارتخانه از آن حمایت می‌کرده است.

  * همه افراد خائن به یک جریان مالی و فکری وصل می‌شوند

  وی در ادامه افزود: همه افراد خائن در این کشور به یک جریان مالی و فکری وصل می‌شوند و آن‌ها می‌گویند تو کشورت را بفروش تا به تو امکانات مالی و غیره بدهیم.

طالبی در خصوص وطن‌دوستی گفت: اگر در هر جایگاهی که هستیم وطن‌مان را دوست داشته باشیم و سرمان را بالا گرفته و بگوییم من یک ایرانی‌ام و دشمن وطن را دشمن خودمان بدانیم، خیانت به وطن‌ به وجود نخواهد آمد و من هم یکی از این افرادی هستم که هر کس دشمن مردم کشورم باشد دشمن من نیز هست.

  * ضعیف نشان دادن دشمن دیگر جواب نمی‌دهد

طالبی در خصوص عبور از کلیشه‌ها،‌ گفت: ضعیف نشان دادن دشمن دیگر جوابگو نیست، زیرا دیگر نمی‌توانیم با کلیشه‌ها دشمنان‌مان را نشان دهیم. آن‌هایی که در صف دشمنی با وطن ما هستند دشمنانی باهوش هستند که اگر بخواهیم همه رفتارها و اخلاقیات آن‌ها را بد نشان دهیم، جوابگو نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که هر کدام ما ضعف‌هایی داریم و بعضی‌ها ضعف‌های‌شان بیشتر است، به همین دلیل این افراد خودشان را در اختیار شیطان قرار می‌دهند و ایمان‌شان را می‌دهند تا قدرت بگیرند و آن‌ها در انتهای آن متوجه می‌شوند که چه چیز گرانبهایی را داده‌اند تا چیزی پست را دریافت کنند.

طالبی در خصوص خوب نشان دادن جاسوس «قلاده‌های طلا» گفت: جاسوس‌ها خوب می‌کشند، خوب راه می‌روند، خوب رانندگی می‌کنند، خوب حرف می‌زنند، خوب تیراندازی می‌کنند و البته من در مقابل تمام این خوبی‌ها نشان دادم که بچه‌های خودمان نیز خوب‌تر عمل می‌کنند.

کارگردان «قلاده‌های طلا» در خصوص توقع انجام فعالیت‌های مذهبی از شخصیت‌های مذهبی این فیلم‌، گفت: وقتی یک افرادی ویژگی‌های خاص خودشان را دارند،‌ دلیلی ندارد که شما حتما نشان دهید که افراد ظاهراً مذهبی هستند.

  * نیازی به نشان دادن نماز خواندن بچه‌های وزارت اطلاعات نیست

  وی در ادامه افزود: افرادی که در یک سازمانی مانند وزارت اطلاعات کار می‌کنند احتیاجی نیست که نشان داده شود که آن‌ها نماز می‌خوانند بلکه آن‌ها در جهت حاکمیت اسلام در حال فعالیت هستند.

  * وزیر ارشاد از ساخت فیلم حمایت کرد

  در انتهای این نشست، طالبی در پاسخ به این سوال که آیا سناریو را برای مطالعه به وزارت اطلاعات داده است، گفت: ما سناریو را به اطلاعات ندادیم و فقط برای تایید به وزارت ارشاد دادیم؛ که البته وزارت اطلاعات بعد از متوجه شدن این موضوع ایراداتی از کار گرفت و گفت همچنین قصه‌ای وجود ندارد و شما بچه‌های ما را زیر سوال برده‌اید؛ اما وزیر ارشاد پشت این کار ایستاد و گفت البته این یک قصه است و من از همین‌جا از او بابت حمایت‌ها و ایستادگی‌هایش برای ساخت این داستان تشکر می‌کنم.

  * وزارت اطلاعات همکاری نکرد

  وی در ادامه افزود: برای این فیلم پیش وزیر اطلاعات رفتم و قصه را به او گفتم؛ این در حالی است که من سناریو نداشتم و فقط خط داستان را به ایشان گفتم که از آن استقبال کردند و گفتند که همکاری می‌کنند اما همکاری نکردند.

  * وزارت اطلاعات می‌توانست بهتر عمل کند

  طالبی در انتها گفت: من هیچ وقت زحمات وزارت اطلاعات را نادیده نگرفته‌ام اما معتقدم که وزارت اطلاعات باید بیشتر و بهتر در وقایع سال 88 عمل می‌کرد اما من نیز قصه‌ای جاسوسی را روایت کرده‌ام که فضای آن در داخل وزارت اطلاعات می‌گذرد.

بنابراین گزارش، فرهنگسرای انقلاب با اهدای لوح یادبود از میهمانان این نشست تقدیر کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    ایول به طالبی که با فیلمش یه فضای دیگه در سینمای ایران ساری و جاری کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس