محمد مرندی

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ابتلای ترامپ به کرونا راهبرد انتخاباتی نیست ولی به نفع بایدن تمام می‌شود.

به گزارش مشرق؛ روز گذشته خبر ابتلای «دونالد ترامپ» به کرونا توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد. خبر مبتلا شدن ترامپ به این جهت اهمیت پیدا کرد که فقط یک ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده و در اوج فعالیت‌ها و مناظره‌های انتخاباتی، رییس کاخ سفید باید به قرنطینه برود. برخی خبر بیماری ترامپ را حربه او بعد از شکست در اولین مناظره انتخاباتی تلقی ‌کردند که به دنبال مظلوم‌نمایی و منحرف‌کردن افکار عمومی از آن مناظره است؛ چنانکه متحدان ترامپ نیز معتقدند ناتوانی او در استفاده از فرصت مناظره اول انتخاباتی، تلاش‌های تیم او را بر باد داد و این اتفاق واکنش‌های منفی در ستاد انتخاباتی وی به همراه داشته است.

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز»، گزارش داده فضای کاخ سفید و کمپین ترامپ بعد از اولین مناظره که بامداد چهارشنبه برگزار شد، مملو از «نگرانی»، «سکوت» و «بهت و حیرت» بود. به نوشته این رسانه آمریکایی، یکی از مقامات سابق کاخ سفید در این‌باره گفت: «ترامپ یکی از فرصت‌های باقیمانده برای تغییر شکل انتخابات و عدم‌حضور در این رقابت به عنوان فرد بازنده را از دست داد.» دو مقام کارزار ترامپ نیز گفتند که ترامپ در اعلام برنامه‌هایش شکست خورد و هنگامی آن‌ها را بیان کرد که خارج از موضوع مناظره بود. «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ نیز این مناظره را «مایه شرمساری» توصیف کرد.

علاوه بر او، «جان بوزمن» دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه این برنامه را «بسیار ناپخته» و «کوین کرامر» دیگر سناتور این حزب آن را «نابهنجار» توصیف ‌کردند. یکی از رفتارهای ترامپ در طول اولین مناظره که واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشت، قطع‌کردن صحبت‌های بایدن بود. یکی از مشاوران انتخاباتی ترامپ در این‌باره گفت که او باید اجازه می‌داد بایدن حرف‌هایش را بزند و با گاف‌ها و اظهارات اشتباه وجهه‌اش را خراب کند. حالا شاید کرونا حربه جدید ترامپ برای دوری از انتقادها و بازسازی کمپین انتخاباتی‌اش باشد؛ به‌ویژه آنکه بعد از اولین مناظره، فاصله بایدن با ترامپ در نظرسنجی‌ها افزایش یافته است. در همین زمینه با «محمد مرندی» کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
مرندی: ابتلای ترامپ به کرونا راهبرد انتخاباتی نیست ولی به نفع بایدن تمام می‌شود

«محمد مرندی» کارشناس مسائل آمریکا درگفت وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به انتشار خبری مبنی بر ابتلای «دونالد ترامپ» به کرونا و تاثیرگذاری آن بر روند انتخابات آمریکا، عنوان کرد: بعید است که آقای ترامپ بیماری کرونای خودش را پنهان کند. آنها این اهمیت را می‌فهمند و بعید است که نقشه‌ای انتخاباتی از سوی ترامپ باشد. مرندی با اشاره به اینکه دعوای نامزدهای انتخاباتی آمریکا عمیق‌تر از بیماری کرونای ترامپ است، افزود: ترامپ به این راحتی نمی‌تواند داشتن کرونای خودش را از دیگر رقبا پنهان کند یا از بیان آن بخواهد راهبردی انتخاباتی را دنبال کند، چرا که اعلام این خبر را برعکس هم می‌شود تفسیر کرد. ترامپ با اعلام این خبر دیگر نمی‌تواند به‌راحتی سفرها یا تجمع‌های انتخاباتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: حتی اعلام خبر بیماری کرونای ترامپ می‌تواند مورد تمسخر دیگر منتقدان یا رقبایش قرار گیرد و به او بگویند که چرا موضوع را جدی نگرفته است؛ البته برخی هم با ابتلای ترامپ به کرونا او را می‌توانند مظلوم جلوه دهند. وی با اشاره به اینکه به طور قطع نمی‌توان گفت که ابتلای ترامپ در انتخابات به نفع یا ضررش است، تاکید کرد: نمی‌شود به طور قاطع گفت که ابتلای ترامپ به کرونا به نفعش تمام می‌شود یا ضررش، ولی دروغ‌گفتنش را بعید می‌دانم و بیان این خبر نمی‌تواند دروغ باشد.
 
نخستین مناظره به نفع بایدن بود
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتشار این خبر تا اینجا به نفع بایدن است، یادآور شد: شاید با قاطعیت نتوان گفت که کرونای ترامپ به نفع بایدن است اما در ظاهر به نفع بایدن است. وی با اشاره به نتیجه مناظره نخست ترامپ و بایدن، گفت: در مناظره طرفین همان چیزی که پیش‌بینی می‌شد، روی داد و اتفاق خاصی نیفتاد. خصومت، پرخاشگری و ایجاد خشونت موضوعاتی بود که حدس زده می‌شد و آن را در نخستین دور مناظره بایدن و ترامپ دیدیم. این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: نخستین مناظره به نفع بایدن بود چرا که ترامپ قبلا بایدن را ضعیف توصیف کرده بود و مخاطبان انتظار پاسخ‌های صریح از بایدن را نداشتند و بایدن در همان حدی که توصیف کرده بودند، ظاهر شد اما ضعیف نبود. می‌توان گفت مناظره نخست به نفع بایدن پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس