اطلاعیه وزارت خارجه درباره ستاد پیگیری ترور سپهبد شهید سلیمانی

روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای اعلام کرد این وزارتخانه براساس وظایف ذاتی خود، پیگیری موضوع شهادت سپهبد سلیمانی را همواره در دستور کار داشته و در این رابطه از هرگونه انتقاد سازنده و تعامل موثر با رسانه ها و نهادهای کشور استقبال می کند.

به گزارش مشرق، روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) با انتشار اطلاعیه ای از ادعاهای برخی رسانه ها در مورد عملکرد ستاد پیگیری ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در این وزارتخانه ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه در مقابل نقدهای غیرمنصفانه و جهت‌دار سیاسی، همانند همیشه با هدف رعایت مصالح کشور، مشی حداکثر مماشات را در پیش‌گرفته و  قصد ورود به جزییات اقدامات گسترده و چندلایه انجام‌شده و در دست پیگیری را که مراجع ذیربط به خوبی از آن‌ها آگاهی دارند را ندارد. تاسف برانگیز است که ظاهرا برخی از سکوت معنادار وزارت امور خارجه مایلند تلقی دیگری را القاء کنند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه افزوده است: در عین‌ حال با توجه به سخنان ناحق و ناروای بیان شده در مورد پیگیری پرونده ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ستاد مربوطه آن نکاتی را، البته تا حدی که مقدور است، برای تنویر افکار عمومی و آگاهی ملت شریف ایران  ارائه می کند:

جای بسی حیرت است در ادعاهایی که معدودی رسانه‌ها علیه وزارت امور خارجه منتشر کرده اند، این وزارتخانه را در مواردی مورد سوال قرار می‌دهند که پیش تر در همان نوشته‌ها، به عنوان دستاوردهای مثبت در سطح بین المللی برشمرده‌اند و خود بهتر می دانند بسیاری از آنها نتیجه طراحی‌های مستقیم و تلاش های وزارت امور خارجه است.  

منتقدان محترم بدون شناخت یا اطلاع کافی نسبت به این واقعیت که در نظام بین الملل اتخاذ مواضع مثبت به نفع یک کشور هیچگاه اتفاقی نبوده و در اثر طراحی، تلاش و همسوسازی به دست می آید، با برشمردن برخی اقدامات از جمله گزارش گزارشگر ویژه قتل های خودسرانه، موضع گیری های کشورها و شخصیتهای بین المللی، همچنین طرح موضوع در سازمانهای بین المللی، به این واقعیت توجه نداشته، یا عامدانه نخواسته اند توجه کنند، که هیچگاه بدون فعالیت همه‌جانبه و هدفمند کارگزاران سیاست‌ خارجی، این حد از نتایج مثبت در سطح بین‌المللی و اتخاذ مواضع در جهت خواست جمهوری اسلامی ایران به‌دست نمی‌آمد.  

در این اطلاعیه همچنین اضافه شده است: در وزارت امور خارجه ستادی تشکیل شده که وظیفه آن انجام برخی هماهنگی‌های داخلی و خارجی در پیگیری حقوقی و سیاسی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح بین‌المللی و اقدامات دیپلماسی عمومی در رابطه با ابعاد شخصیتی و آرمانی این شهید سرافراز و ترویج فرهنگ مقاومت در سطح بین‌المللی با تکیه بر شخصیت آن شهید والامقام است.  

البته بدیهی است علاوه بر ستاد وزارت امور خارجه، در برخی نهادهای دیگر کشور نیز ستادهای مشابهی تشکیل شده است که هر یک از آنها در چارچوب وظائف ذاتی خود، ماموریت خاصی در این رابطه بعهده دارند. این ستادها معمولا در انحصار وزارتخانه تشکیل دهنده آن نیست بلکه سایر نهادهای کشوری، لشکری، امنیتی و قضایی کشور در این مجموعه ها عضویت داشته و تصمیمات بصورت جمعی و با مشارکت همه این نهادها اتخاذ می شود، از این رو آگاهان می‌دانند وزارت امور خارجه تنها نهاد تصمیم گیر یا مجری تصمیمات نظام‌ در رابطه با این پرونده نیست.

در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه همچنین اشاره شده است: هر چند وزارت امور خارجه با شناخت دقیق از محیط عمل دشمن بی‌پروا در کلام و گفتار، در مواردی مصلحت نمی داند که موضوع شهیدسپهبد حاج قاسم سلیمانی در مناسبات و مجامعی مطرح شود که مقام والای این شهید گرانقدر در معرض توهین، تهمت و اظهارات سخیف دشمنان نظام اسلامی قرار گیرد، با این حال، تاکنون در بسیاری از سازمان های بین المللی و در روابط دوجانبه با کشورهای مختلف، این موضوع و عمل تروریستی رژیم آمریکا مطرح  و تلاش بسیاری صورت گرفته است تا عمل غیرقانونی و جنایتکارانه آمریکا در جامعه بین المللی ثبت و آگاهی رسانی شود که ازجمله به ثبت پنج نامه ایران به عنوان سند در دبیرخانه سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه به نمونه ای از مطالب غیرکارشناسی، پر از خطا در تفسیر و بعضا از سرناآگاهی ذکر شده در بین ادعاهای ریز و درشت این معدود رسانه ها پرداخته و برای نمونه این توضیح را مورد تاکید قرار داده است: 

در گزارش انتشار یافته از سوی برخی رسانه های منتقد، نظرات بعضی حقوقدانان آمریکایی در وصف ترور شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی به عنوان "اقدام جنگی"، مثبت تلقی شده و وزارت امور خارجه مورد سرزنش قرار گرفته است که به رغم وجود چنین نظریاتی، اقدام موثری انجام‌ نداده است،   در حالیکه توصیف  این عمل به عنوان یک "اقدام جنگی"نه تنها یک مزیت تلقی نمی شود بلکه معتقدین به این نظر در پی القاء یک "اقدام نظامی"در عوض یک "عمل تروریستی جنایتکارانه" بوده و  در پی این هستند که ابعاد جنایتکارانه و کیفری این عمل شنیع را از آن حذف کنند چرا که بدیهی است قتل نظامیان در یک عملیات جنگی جرم تلقی نمی شود.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: جای بسی تاسف است که بعضی از نویسندگان یا سیاستمداران جناحی که همواره از بی عدالتی و خصومت نظام بین الملل در قبال ایران شعار سر می دهند هنگام بروز مشکلات همواره به دنبال راه حلی در همین نظام بین المللی و کشورهای خارجی هستند. غافل از اینکه محکمه منصفانه صلاحیتداری در سیستم بین الملل برای طرح این گونه موضوعات موجود نیست.

با این حال علاوه بر اقدامات دیپلماتیک و حقوقی بین المللی که وزارت امور خارجه ساعاتی پس از ترور شهید سلیمانی آغاز کرده و هر آنچه که میسر بوده در این راستا انجام داده، نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با تلاش فراوان در حال گردآوری اطلاعات پیرامون جنایتکاران دخیل در این ترور شنیع بوده اند  که بخشی از آنها شناسایی شده و برخی به زودی شناسایی خواهند شد.

همچنین پرونده قضایی علیه آمران، مباشران و معاونان این جرم در دادسرای تهران تشکیل شده و در حال رسیدگی است. بدیهی است پس از تکمیل تحقیقات قضایی و شناسایی افراد باقی مانده از سه گروه فوق، وزارت امور خارجه با همکاری سایر نهادها مجددا دور جدیدی از فعالیت های دیپلماتیک خود که مبتنی بر یک تحقیق قضایی مستدل خواهد بود را آغاز می کند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان تاکید می کند، این وزارتخانه براساس وظایف ذاتی خود، پیگیری  موضوع شهادت  سپهبد سلیمانی را همواره در دستور کار داشته  و در این رابطه از هرگونه انتقاد سازنده و تعامل موثر با رسانه ها و نهادهای کشور عزیزمان استقبال می کند. در عین حال توصیه می کند که مسائل سیاست خارجی به علت حساسیت و ارتباط مستقیم آن با منافع ملی، موضوع مباحث جناحی غیرمرتبط نشود و رسانه های محترم باانتشار مطالب خود باعث تشویش اذهان عمومی نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس