کد خبر 1125246
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
چرا «بن سلمان» آرام نمی‌گیرد؟/ او دچار توهم «خودبزرگ‌بینی» است

سعودی‌ها این روزها و برای منحرف کردن افکار عمومی از اقدامات ثبات زدای خود در منطقه، به طرح ادعاهای بی‌اساس و فرافکنی‌ علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند که البته از سوی ایران بی پاسخ نمانده است.

به گزارش مشرق، پس از آنکه پادشاه عربستان سعودی اخیرا در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل ادعاهایی تکراری و بی اساس را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد، سخنگوی امنیت کشور سعودی هم بعد از آن مدعی دستگیری ۱۰ نفر مرتبط با ایران شد.

دوشنبه هفتم مهر ماه سخنگوی امنیت کشور عربستان سعودی ادعا کرد یک گروه ۱۰ نفره تروریستی مرتبط با ایران را دستگیر کرده است که سه نفر از اعضای این گروه، در ایران تعلیمات نظامی دیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این ادعا در حالی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که این مقام سعودی هیچگونه مدرک موثقی دال بر اثبات این ادعا ارائه نکرد. البته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص ضمن رد ادعای ساختگی عربستان سعودی مبنی بر کشف گروه تروریستی منتسب به ایران، عنوان کرد: اتهام زنی‌های تکراری، کلیشه‌ای و بی ارزش حاکمان سعودی، راهی نیست که عربستان را به مقصد برساند و توصیه ما این است که عربستان سعودی به جای سناریونویسی‌های بی ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند

وی افزود: حاکمان سعودی با کنار گذاشتن عقلانیت سیاسی، و این بار در قالب نمایشی دست چندم، پرونده‌سازی دروغین علیه ایران را به عنوان حربه‌ای برای انحراف افکار عمومی و روشی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات شکست خورده خود برگزیده‌اند. 

قبل از این ادعاها، شورای وزیران عربستان سعودی شامگاه روز سه شنبه اول مهر ماه اعلام کرد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید باعث عدم اشاعه هسته‌ای شده و تلاش‌های انجام شده برای ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه را تکمیل کند.

*ادعاهای بی اساس شاه سعودی

یک روز بعد یعنی چهارشنبه دوم مهر ماه «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به اتخاذ سیاست‌های تنش‌زا و مخرب در منطقه غرب آسیا و دخالت در امور کشورهای عربی از جمله یمن متهم کرد و گفت که عربستان سعودی هرگز یمن را در برابر مداخلات ایران تنها نخواهد گذاشت.

او مدعی شد که عربستان سعودی طی دهه‌های گذشته دست صلح به سوی ایران دراز کرد و برای برقراری روابط با تهران، تعامل مثبتی داشت.

پادشاه سعودی در ادامه اتهام‌های خود، ایران را به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد و خواستار افزایش فشارهای بین‌المللی به ایران برای ممانعت از دست‌یابی این کشور به «سلاح کشتار دسته‌جمعی» شد و گفت که باید موضع قاطعانه بین‌المللی بتواند برنامه موشکی ایران را متوقف کند.

*تخت‌روانچی: عربستان منبع بی ثباتی در منطقه

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به این ادعاهای بی اساس، با اعلام اینکه صلح و امنیت از طریق اتکا به نیروهای خارجی که فقط در پی منافع خود و فروش سلاح‌هایشان هستند، به دست نمی‌آید بلکه از طریق گفت‌وگوهای صادقانه با شرکت همه کشورهای منطقه بر اساس احترام متقابل و پایبندی به اصول بنیادین حقوق بین الملل قابل تحقق است، به طرح صلح «امید» جمهوری اسلامی ایران در مورد صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و از عربستان خواست به چنین درخواستی برای گفت‌وگوهای فراگیر منطقه‌ای پاسخ مثبت بدهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین عربستان را منبع بی ثباتی در منطقه خواند و گفت: ایدئولوژی وهابی عربستان الهام بخش اصلی داعش و القاعده بوده و این کشور با دلارهای نفتی خود اصلی ترین حامی مالی این گروه‌ها است.

یک روز بعد (پنجشنبه/سوم مهر ماه) هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پریشان گویی‌های اخیر پادشاه سعودی، با مردود دانستن اتهامات واهی وارده علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: عربستان سعودی به عنوان پایگاه و خاستگاه تفکرات گروه‌های تروریستی تکفیری و حامی اصلی مالی و لجستیکی تروریسم در منطقه، سال‌هاست برای گریز از واقعیت‌ها و عدم پاسخگویی به جنایت‌های خود سیاست فرافکنی و دگرگون نشان دادن حقایق را در دستور کار خود قرار داده است تا شاید امروز را به فردا برساند. 

وی گفت که شکست‌های مستمر میدانی و سیاسی در یمن، عربستان را به هذیان گویی واداشته و می‌خواهند با ایراد اتهام به سایر کشورها از زیر بار مسئولیت جنایات جنگی خود علیه زنان و کودکان یمنی فرار کنند.

به گزارش فارس، البته این ادعاهای بی اساس واکنش «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در صنعاء را با همراه داشت و او در توئیتر نوشت:«ملک سلمان باید بداند که ما فقط با آمریکا می‌جنگیم. آمریکایی که با سلاح‌های خود از عربستان سعودی با ما می‌جنگد. اگر آن (عربستان) با جمهوری اسلامی ایران حساب و کتابی دارد، با خود آن مواجه شود، اگر چنین چیزی را می‌خواهد.»

در آخرین موضع گیری‌ سعودی‌ها علیه ایران، روز چهارشنبه نهم مهر ماه نیز کابینه رژیم سعودی در بیانیه‌ای با ادعای تخلف ایران در برنامه هسته‌ای، از جامعه جهانی خواست تا موضع قاطعی برابر تهران اتخاذ کند و با نقض مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور برخورد جدی شود.

این ادعاهای بی اساس سعودی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به گفته محمدجواد ظریف «اگر ما هزینه‌ای در منطقه می‌کنیم، عربستان صدها برابر ما هزینه می‌کند، ولی موفق نمی‌شود چون روابط خود را به گونه‌ای دیگر ترسیم کرده است.»

علی‌رغم این نحوه برخورد سعودی‌ها، ولی جمهوری اسلامی ایران به کرات بر سیاست اصولی خود مبنی بر تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای و توسعه مناسبات با همسایگان تأکید کرده است و طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری ایران پیشنهاد شد کماکان روی میز قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    1 0
    تیتر خیلی جالب بود. خخخخخخخ
  • عبدالله مومن IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    2 1
    سرکوب مخالفان و شیعیان حجاز با اسم وابستگی به ایران
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    2 1
    این ملک بدبخت و اسیر آمریکا چرا به بمبهای اتمی اسراییل اشاره نمیکند؟چون این جماعت نوکر بی جیره و مواجب آمریکا و اسراییل هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس