حریرچی

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد از عدم برخورد جدی با نقض‌کنندگان پروتکل های بهداشتی در کشور، گفت: در برخی کشورها مقررات سخت و جریمه های چند صد دلاری برای عدم پوشش ماسک است.

به گزارش مشرق، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تحریم‌های موجود در کشور و شرایط معیشتی مردم در دوران کرونا، از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر در خصوص مسأله ساده‌ای همچون استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظم و انضباطی دیده نمی‌شود. در حالیکه در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه ما، مقررات سخت و جریمه‌های چند صد دلاری برای عدم پوشش ماسک در نظر گرفته شده است و جریمه های چند ده هزار دلاری برای کسی تعیین شده است که مبتلا به بیماری کرونا هستند و با علم به این مسأله به خارج از منزل می روند.

بیشتر بخوانید:

لاری: مرگ ۱۸۳ نفر از بیماران کویید ۱۹ در شبانه روز گذشته

وی، مهمترین دلیل عدم برخورد قانونی با افرادی خاطی پروتکل های بهداشتی را وضعیت تحریمی کشور و همچنین معیشتی مردم عنوان کرد و افزود: در کشور ما جریمه‌ای که برای افراد خاطی درنظر گرفته شده، عدم ارائه خدمت به این افراد است که البته این موضوع هم هنوز عملیاتی نشده است که فردی بدون ماسک به مرکزی مراجعه کند و خدمات به او ارائه نشود. 

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص وضعیت بیماری کرونا در کشور بیان کرد: هشدارهای ما درخصوص کووید ۱۹ کاملا بجا و علمی است. بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتورهای رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلا، می‌شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی‌ها فایده‌ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت.

ببینید:

فیلم/ زالی: دیروز تلخ‌ترین روز کرونایی پایتخت بود 

حریرچی در ادامه تأکید کرد: نکته‌ای که در ابتلا به این بیماری حائز اهمیت است این است که مردم چه رفتاری حتی در تجمعات خانوادگی می‌کنند و این در حالی است که در خیلی از کشورها به مدت مدید، حتی اجازه مهمانی و تجمع بیش از ۴ یا ۶ نفر در منزل نیز ممنوع است.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است هر فرد خود را مسؤول بداند و پیشگیری لازم را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ انجام دهد،  گفت: وزارت بهداشت بارها توصیه کرده است، برای پیشگیری از ابتلای افراد سالمند و بیماران خاص به ویروس کووید ۱۹ از حضور با این افراد و تجمع با هم خودداری شود و لازم است که مردم خودشان رعایت کنند. هرچقدر هم نظارت وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم مهمانی‌های خانوادگی را نظارت کنیم. بلکه مردم باید خودشان رعایت کنند. 

معاون کل وزارت بهداشت همچنین گفت: در بعضی از کشورها امکان ایجاد زیرساخت های فرهنگی برای اجرای این موارد وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما این زیر ساخت ها و فرهنگ وجود ندارد و هنوز بسیاری از خانواده ها به جز عروسی و عزاداری ها، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

ببینید:

فیلم/ وضع تهران اصلاً خوب نیست

حریرچی اظهار کرد: متاسفانه کاهش تردد در کشور ما نسبت به قبل از شیوع کرونا، ۱۲ درصد بوده است که رقم ناچیزی است، در حالی که انتظار ما بالای ۶۰ درصد بود. 

وی در ادامه سخنان خود درخصوص منابعی که مقرر بود از صندوق ملی توسعه ملی برای مقابله با بیماری کرونا به وزارت بهداشت داده شود،  گفت: در هفته جاری، ارقامی به وزارت بهداشت رسیده و در پرداخت ها نیز گشایشی انجام شده است.

۲۷ درصد از یک ‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کرده‌ایم

وی در ادامه افزود: همانطور که دکتر نمکی هم گفت، آمریکا برای مقابله بهداشتی، درمانی با بیماری کرونا، ۱۲۰ میلیارد دلار و انگلیس نیز ۲۰ میلیارد تخصیص داده اند  و این درحالی است که در چند روز گذشته از یک میلیارد دلار فقط ۲۷ درصد از یک ‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کرده ایم و البته قول داده اند که مقداری هم این هفته پرداخت کنند.

ببینید:

فیلم/ آمار نهایی کرونا در جهان تا ساعت۱۴:۰۰

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر در جنگی همه جانبه و تمام عیار با ویروس کرونا هستیم و این جنگ رعایت اصول خود را می طلبد، تصریح کرد: یکی از این اصول، اصل تدارکات است و به این معنی است که وقتی نیروهای ما داوطلبانه و ایثارگرانه بیماران کرونایی را ویزیت می کنند، برایشان لوله گذاری تنفسی انجام می دهند و بیمار را از نزدیک مداوا می کنند، این افراد نمی تواند تدارکات مناسبی در اختیار نداشته باشند، یا حقوق عقب افتاده داشته و نگران مخارج زندگیشان باشند و ما وظیفه داریم در حد معقول از نظر پرداختی ها و تدارکات حفاظتی، دارویی و تجهیزاتی این نیروها را در خط مقدم ارائه خدمت تأمین کنیم.

وی با اشاره به اصل دوم که نظم و انضباط است، افزود: در شرایط جنگی حتی نیروی داوطلب، بسیجی و حتی مردم عادی باید تابع قوانین و مقررات جنگی باشند و باید نظم و انضباط حاکم شود .

حریرچی در پایان یادآور شد: ما درصدد هستیم که مسائل اداری و مالی را در جای خود، در دولت و مجلس حل و فصل کنیم و تا جایی که امکان دارد آنها را رسانه ای نکنیم. زیرا ما این را درک می کنیم و به آن آگاهیم که کشور در شرایط تحریم است، فروش نفتمان کاهش پیدا کرده و حتی پول حاصل از صادرات را نیز نمی توانیم وارد کشور کنیم، اما همانطور که قبلا گفتم، در شرایط جنگی، اولویت با خط مقدم و افرادی است که نقش اصلی در جنگ را ایفا می کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    4 8
    هر کسی حق داره که انتخاب کنه که ماسک بزنه یا نه!صورت خودشه به شما مربوط نیست!خلاص‌ نه تو و نه رئیس شما هیچکدوم نمی تونید حق افراد رو زیر پا بگذارید
    • مصطفى روستايى IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      7 1
      كرونا بجاى خود درد بزرگ تر ما اينست كه هم ميهنانى مانند اين كار بر داريم. هيچ كارى هم نميتوان كرد. كنج گاو كه هست شايد كنجكاو باشد و اين پاسخ را بخواند
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    فوق العاده ویژه پرسنل بهداشت ودرمان را نمیدید جناب دکتر ؟
  • احمد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    اول ماسک و مواد ضدعفونی کننده و بدون واسطه و ارزان قیمت را به مردم بدهید بعد با جریمه کردن،هزینه را صرف مبارزه با کرونا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس