متوسط قیمت مسکن تهران بدون احتساب آمار منطقه 1/لطفا آدرس غلط ندهید

فقط ۵ درصد معاملات تهران در منطقه یک صورت می گیرد و قیمت مسکن در این منطقه، تاثیر اندکی در محاسبه متوسط قیمت تهران دارد.

به گزارش مشرق، بازار مسکن این روزها اوضاع مناسبی را پشت سر نمی‌گذارد و روند رشد نجومی قیمت مسکن بدون توقف به راه خود ادامه می‌دهد. به استناد آمار بانک مرکزی،  در ۶ ماهه نخست سال جاری متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت با رشد ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، ۷۴ درصد رشد را تجربه کرده است. در حالیکه رشد قیمت مسکن در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۳ درصد محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید:

در شرایط که کمر مردم زیر بار فشار شدید معیشتی خم شده است، برخی از تصمیم‌گیری‌ها و اظهارات متولیان حوزه مسکن به جای اینکه در جهت سامان بازار گام بردارد، زمینه دامن زدن به ناب‌سامانی را مهیا می‌سازد.

*متوسط قیمت مسکن در تهران بدون احتساب منطقه یک بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است!

در همین ارتباط پس از جلوگیری از انتشار آمار حوزه مسکن که زمینه دشواری اظهار نظرهای کارشناسی پیرامون این بازار را به وجود آورد و به غیر شفاف شدن بازار و در نتیجه افزایش قیمت مسکن منجر شد؛ امروز محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: «اگر قیمت‌های درست و صحیح را اعلام کنیم در بازار مسکن راهنماست، اما اگر فقط آمار خام را منتشر کنیم طبیعی است که گمراه‌کننده خواهد بود، به‌عنوان نمونه در شهر تهران متوسط قیمت مسکن را بیست و چند میلیون تومان اعلام می‌کنند، اما از نظر علمی وقتی از یک جامعه‌ای می‌خواهیم آماری را استخراج کنیم باید بخشی را که قیمت غیرطبیعی دارد خارج کنیم.»

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به خارج کردن آمار مرتبط با منطقه ۱ تهران به عنوان آمار غیر طبیعی، عنوان کرد:«اگر در تهران عدد منطقه ۱ را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.»

محمودزاده، در تشریح دلایل توقف انتشار آمار مرتبط با حوزه مسکن، گفت:« یکی از دلایلی که اعلام می‌شد آمار مربوط به متوسط قیمت مسکن گمراه‌کننده است همین مورد بوده است، با انتشار متوسط قیمت مسکن واقعی در واقع شاهد شفافیت و ارائه دقیق اطلاعات در بازار مسکن خواهیم بود.»

*تنها ۵ درصد معاملات پایتخت مرتبط با منطقه ۱ است

اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح می‌شود که مقایسه این اظهارت با آخرین آمار و ارقام ارائه شده حوزه مسکن از سوی بانک مرکزی دارای اختلافات گسترده‌ای است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در شهریورماه سال جاری، تنها ۳۸۹ فقره از تعداد معاملات شهر تهران مرتبط به منطقه ۱ شهرداری تهران است که ۵ درصد از کل تعداد معاملات شهر تهران را شامل می‌شود. این امر بیانگر آن است که قیمت بالای واحدهای مسکونی معامله شده در منطقه ۱ تاثیر ناچیزی بر متوسط قیمت ارائه شده در پایتخت دارد.

*متوسط قیمت مسکن پایتخت بدون احتساب معاملات منطقه ۱، ۲۴.۱ میلیون تومان است

بر همین اساس به منظور روشن شدن اختلاف آمار بانک مرکزی با اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی به محاسبه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت بدون احتساب آمار مرتبط با منطقه ۱ پرداختیم. مطابق این محاسبه، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با خارج کردن آمار منطقه ۱ به رقم ۲۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد. این درحالیست که محمودزاده همین آمار را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان عنوان کرده است. در واقع، خارج کردن معاملات مرتبط با منطقه ۱ تنها منجر به کاهش ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی متوسط هر متر مربع مسکن در پایتخت می‌شود.

بررسی دقیق آمار ارائه شده از بازار مسکن شهریورماه ۹۹ از سوی بانک مرکزی مشخص می‌کند، قیمت مسکن در هیچ یک از مناطق تهران زیر ۱۰ میلیون تومان نیست. همچنین متوسط قیمت مسک، تنها در ۷ منطقه از پایتخت قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دارد و ۱۵ درصد از معاملات نیز مرتبط با این مناطق است.

*۸۵ درصد از معاملات مسکن تهران در مناطقی با میانگین قیمت بالای ۱۵ میلیون است

لازم به ذکر اس بر خلاف تصور متولیان مسکن کشور، متوسط قیمت ۱۵ منطقه تهران رقمی بیش از ۱۵ میلیون تومان را تجربه می‌کند و نزدیک به ۸۵ درصد از کل معاملات مسکن تهران در شهریورماه نیز به این مناطق اختصاص دارد.

*انتشار آمار غیر واقعی، مشخص کننده عدم اطلاع متولیان مسکن کشور است

اختلاف آشکار بین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، بیش از هرچیزی به شایعات مربوط به اطلاع نداشتن متولیان مسکن کشور از شرایط واقعی مسکن دامن می‌زند. در همین راستا، حمید احمدی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به ارائه آمار غیر واقعی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، گفت:«متاسفانه مسئولان و متولیان حوزه مسکن در کشور به جای تلاش برای سامان دادن بازار مسکن در کشور نسبت به جلوگیری از انتشار آمار و ارائه آمار غیر واقعی اقدام می‌کنند.»

این کارشناس مسکن در تشریح دلایل انتشار آمار غیر واقعی اظهار داشت:« متولیان مسکن در وزارت راه و شهرسازی یا از واقعیت‌های بازار مسکن اطلاعی ندارند یا اینکه به عمد نسبت به ارائه آمار نادرست و غیر واقعی اقدام می‌کنند. در هر دوی این حالت باید گفت، به وسیله این تکنیک‌ها دردی از بازار مسکن دوا نمی‌شود.»

احمدی ضمن بیان راهکارهای بهبود شرایط بازار مسکن، تاکید کرد: «افزایش عرضه مسکن و کوتاه کردن دست سوداگران و سفته بازان از این بازار، تنها راه حل سامان بازار مسکن به عنوان اساسی‌ترین نیاز مردم کشور است.»

در مجموع، ضرورت دارد متولیان حوزه مسکن به جای ارائه آمار غیر واقعی برای انحراف افکار عمومی از وضعیت فعلی بازار مسکن، نسبت به ریشه یابی و حل مشکلات این بازار براساس اطلاعات واقعی اقدام نمایند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 0
    بهتر است مسکن توسط کارشناسان خبره قیمت گذاری شود سپس به اژانس املاک جهت عرضه و فروش سپرده شود هر ساختمان بنا به عواملی مثل عمر بنا-نوع اسکلت-امکانات-متراژ و موقعیت جغرافیایی قیمت گذاری شود مطلب دوم سرانه مسکن برای هر خانواده و افراد ساکن تعریف شود مثلا هر خانوار می توانند 75 متر بنا بدون مالیات داشته باشند به ازای هر فرزند 15 متر بر معافیت مالیاتی اضافه شود مازاد بر ان مالیات معادل نصف قیمت رسمی گرفته شود باعث می شود دارا و ندارا از لحاظ متراژ بنا نزدیک شوند بناهای متراژ بالا تبدیل به متراژ استاندارد شوند تا مشمول معافیت مالیاتی شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس