عبداللهیان - کراپ‌شده

امیرعبداللهیان گفت: تصور سعودی‌ها از یمن، یمنِ مردان پابرهنه بود ولی خیلی زود فهمیدند که این مردان پابرهنه آنچنان اراده قوی دارند که عربستان، آمریکا با همه توانشان مقابل آنان دست تسلیم بالا برده‌اند.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در همایش «شب یمن» که در تجلیل از مقاومت و رشادت مردم مظلوم یمن در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد با قدردانی از مسئولان برگزاری این همایش گفت: تردید ندارم با لطف خدای متعال و مقاومتی که در ۵ سال گذشته مردم عزیز یمن داشته‌اند به زودی در کشورهای محور مقاومت شاهد برپایی برنامه صبح پیروزی یمن خواهیم بود.

وی با اشاره به تحولات سریع و گسترده در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا گفت: نمونه ای از این تحولات را در کشور یمن هستیم و در ادامه به بیان خاطره ای از دیدار خود با عادل الجبیر سفیر وقت عربستان در واشنگتن پرداخت.

امیرعبداللهیان گفت: زمانی که مسئولیت موضوع یمن در وزارت امور خارجه را بر عهده داشتم آقای عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا بود و شروع جنگ علیه مردم مظلوم یمن را از واشنگتن اعلام کرد. این امری عجیب و غیرمتعارفی بود که سفیر کشور به جای مقام نظامی شروع جنگ را اعلام کرد.

وی افزود: بعد از چند روز الجبیر به عنوان وزیر امور خارجه عربستان انتخاب شد و کمتر از دو هفته بعد از جنگ یمن برای شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به جده رفتم. در حاشیه اجلاس با آقای جبیر درباره مسائل منطقه و یمن صحبت کردم. او فردی بسیار عصبی بود و تصور می‌کرد که عربستان سعودی از چنان قدرتی برخوردار است که یمن حتی چند روز هم نمی‌تواند در مقابل فشارهای عربستان است دوام بیاورد. آن هم با حمایت آمریکا، انگلیس و اسرائیل که می تواند ظرف چند روز کار را تمام کند. من به ایشان گفتم که راه حل یمن جنگ نیست و شما خواهید دید که در جنگ یمن بازنده خواهید شد. وی با ناراحتی و عصبانیت گفت خواهید دید که ما حوثی‌ها را در شمال یمن در کمتر از سه هفته نابود خواهیم کرد و دو بار تکرار کرد نابود خواهیم کرد، نابود خواهیم کرد. من لبخندی زدم و به او گفتم آقای وزیر منتظر آینده می‌مانیم ولی شما اشتباه می‌کنید.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: چند ماهی گذشت، هنوز به سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن نرسیده بودیم. یک روز در اتاق کارم در وزارت خارجه نشسته بودم تماسی با من از طرف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گرفته بود. درخواستشان این بود که می‌خواهیم مقامی را به تهران به صورت سری بفرستیم و از شما درخواستی درباره یمن داریم. من پس از اینکه این درخواست را با مقامات کشور ازجمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میان گذاشتم، سردار سلیمانی به من گفتند نماینده آنان را بپذیرید و حرفشان را بشنوید.

قبل از ظهر روز بعد ما در یکی از ساختمان‌های خارج از سیستم وزارت خارجه این ملاقات را انجام دادیم. فرستاده سعودی به ما گفت که قادر به ادامه این وضعیت نیستیم و از شما می‌خواهیم کمک کنید آتش بس برقرار شود. بحث‌های طولانی شکل گرفت و در نهایت این پیام را به آقای سید عبدالملک الحوثی منتقل شد. توافق شد یک سرلشکر و ژنرال عالی‌رتبه سعودی با یکی از اعضای شورای مرکزی انصارالله در نقطه مرزی مشترک دیدار کنند. هدفشان برقراری آتش بس بود. سعودی‌ها تصور نمی‌کردند جنگی که قرار است در سه هفته مارش پیروزی در آن نواخته شود حالا با گذشت نزدیک به ۹ ماه از جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کند که وساطت کنید آتش بس برقرار شود.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در آن مقطع صحنه جنگ به نفع مقاومت یمن بود و طرف سعودی هم از این شرایط به شدت رنج می‌برد اما وقتی فرستاده بن سلمان تهران را ترک می‌کرد گفت از شما خواهش دارم که به حوثی‌های یمن بگویید هر توافقی کردیم سری بماند و در جایی منتشر نشود.

مذاکرات در نقطه مرزی برگزار شد، قرار شد ابتدا به صورت آزمایشی هفت روز آتش بس برقرار شود. اما پس از برقراری آتش بس عربستان به یکباره متوجه شد که قادر به ادامه این وضعیت نیست و آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و رژیم صهیونیستی که عربستان را هدایت می‌کردند این کشور را تشویق کردند که ما از شما حمایت می‌کنیم و این آتش بس نباید برقرار شود. در نهایت به خاطر وعده‌ها آتش بس از سوی رژیم سعودی نقض شد.

وی با طرح این سؤال که چرا علی‌رغم این همه مصائبی که به یمن تحمیل می‌شود و از سوی دیگر این همه مشکلاتی که عربستان سعودی تحمل می‌کند سعودی‌ها هیچ‌گاه در میز مذاکره صادق نیستند؟ گفت: علت این است که آنها به دنبال تغییر نقشه یمن هستند. مقامات سعودی بعد از گذشت ۵ سال و مذاکرات مختلف محرمانه و آشکار در نهایت پشت پرده توافق کرده‌اند جزیره استراتژیک و بی‌نظیر سقطری را به صورت مشترک به رژیم صهیونیستی و امارات واگذار کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: این خوش خدمتی که امروز به رژیم صهیونیستی می‌کند و تلاش می‌کند از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها کشور عراق، سوریه و یمن را تجزیه کنند در نهایت گریبان خودشان را خواهد گرفت و عربستان سعودی از سوی اسرائیل تجزیه خواهد شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اقدامات عربستان و امارات به نفع امنیت منطقه نخواهد بود گفت: امروز یک صحنه روشن و سفید یمن صفحه مقاومت و ایستادگی مردم یمن است. زنان و کودکانی که در سخت‌ترین شرایط محاصره انسانی قوی‌ترین ایستادگی و پایداری را از خودشان به نمایش گذاشته‌اند.

وی در ادامه چرایی طولانی شدن جنگ عربستان در یمن را سرازیر شدن تسلیحات غربی در یمن عنوان کرد و گفت: رژیم سعودی، آمریکا و انگلیس خطرناکترین بمب‌ها و سلاح‌ها را در یمن تست می‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: به لحاظ جمعیتی و مقاومتی سهم اصلی را انصارالله و متحدین در یمن دارند و یمنی‌ها بسیار فهیم هستند و قدیمی‌ترین تمدن را منطقه ما دارند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ جانبداری خاصی بین گروه‌های یمنی ندارد و معتقد است که آینده یمن متعلق به همه یمنی‌هاست. در آینده یمن نباید هیچ کشور خارجی ازجمله ایران، عربستان، انگلیس، آمریکا و صهیونیست‌ها مداخله‌ای داشته باشند.

وی گفت: سردار سلیمانی سهم بزرگی در برملا کردن و فروپاشی نقشه‌های صهیونیستی آمریکایی در منطقه داشت. اگر تدبیر مقام معظم رهبری، جانفشانی شهدای مدافع حرم، مستشاران نظامی و نیروهای بسیج مردمی نبود امروز منطقه ما شکل دیگری داشت.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به توافق عادی سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: امروز حاکمان برخی کشورهای کوچک و میکروسکوپی را به حالت تحقیر به بالکن کاخ سفید می‌کشانند و نمایش سیرک گونه ای را ترامپ برای به دست آوردن رأی به راه می اندازد. برای حاکمان سعودی، امارات و بحرین افتضاح است که برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مثل اطفال عقب افتاده به کاخ سفید می‌روند، به ترامپ چه ربطی دارد و در این معادله چه غلطی می‌کند؟

به برکت تلاش های سردار سلیمانی عزیز و یاران ایشان در کشورهای مختلف شکل گرفت و محور مقاومت شکل گرفت. امروز محور مقاومت در یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین تعیین کننده ترین نقش را دارد و دیری نخواهید پایید که همه کشورهای منطقه در مقابل منطق، ایستادگی و نقش محور مقاومت در تثبیت و نهادینه سازی صلح و ثبات و امنیت در منطقه تسلیم خواهند شد.

وی در پایان گفت: تصور سعودی‌ها از یمن، یمنِ مردان پابرهنه بود ولی سعودی‌ها خیلی زود فهمیدند که این مردان پابرهنه آنچنان اراده قوی دارند که عربستان، آمریکا و اسرائیل و بریتانیا با همه توانشان در مقابل آنان دست تسلیم بالا برده‌اند.


 

منبع: ابنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    36 12
    افرین احسنتم عزیز....
  • رضا IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    4 6
    هى جانم ! فداى هر چى ... !
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    26 6
    رشادت مردم مظلوم یمن مثال زدنی است
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    32 9
    جاي سردار خيلي خاليه ...حيف ..
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 10
    این هنوز دست از عربهای منطقه برنداشته؟
  • رضا IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    8 7
    جنگ یمن بخاطر قیام حوثی ها با حمایت ایران شروع شد، همه میدونن وفتی حوثی ها یمن رو کنترل کنن ینی اینکه ایران یمن رو کنترل میکنه و مخصوصا خلیج عدن رو، وقتی خلیج عدن کنترلش دست ایران باشه ینی اینکه شاهرگ عربستان دست ایرانه، و عربستان این رو نمیخواد،
  • GB ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    27 7
    فقط همه ما میدانیم که خدا جای حق نشسته وحق پیروز
  • زارعی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    15 4
    انشااله به امید پیروزی قاطع سربازان جان بر کف یمن عزیز
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    8 2
    یکی میگه لنگ پوش یکی میگه پابرهنه خجالت نمی کشید از خدا بترسید! این چه ادبیاتی هست؟!
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    5 4
    خدابامومنین وانصاراست
  • محمد علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 6
    هرچی شد شد فقط بایید به نفع ایران تموم شه
  • Amir IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    4 4
    قبلاً نوشتم بازهم..... طبق روایات تحولات یمن منتهی می‌شود به خروج یمانی. همچنین در احادیث اتفاقات قبل ظهور آمده است که یمنی‌ها وارد عربستان خواهند شد. الله عجل لولیک فرج....
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 3
    عربستان به خاطر مسایل داخلی ، جریان محمد بن سلمان ک نوعی کودتا کرد، و به خاطر سرکوب نیروهای داخلی مخالف بن سلمان، و ب نوعی سلطه، و ب فرسایشی کردن جنگ،،،، نمیخواد جنگ تمام کنه و به نوعی هم مردمشون، حین جنگ از شاه خودشون حمایت میکنن،،،،
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 4
    اسراییل عربستان حتی آمریکا بایدزهرشست برادران پاسداروبچشندمامیتونیم کل کشورهای عربیوتصرف کنیم آمریکاواسراییل وبیرون بندازیم
  • مجید محاوی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 1
    سعودی از عمد نمیخوات در جنگ تمام بشه برای اینکه میخوات یمن ضعیفتر بشه و اگر دولت خودشو گذاشت وسعت جزیره بزرگتر میشه خوثیها خیلی ضعیف شدند
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 3
      بله تنها 3000 کیلومتر مربع رو در کمتر از یک سال آزاد کردن این یعنی خیلی ضعیفن
  • صابر IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 3
    حوثیها پیروز جنگن اینکه شکی توش نیست سعودیم فقطو فقط ازروی حماقتو غرور کاذبشه که داره ادامه میده چون خیلی ضایع میشن انصافا اگر دست خالی یمنو رها کنن البته آمریکا واسرائیلم بهشون اجازه نمیده آتش بسی انجام بدن چون میخوان عربستانم ضعیفو ضعیفتر بکنن تا بلکه اسرائیل قدرت اول منطقه بشه ولی خبرندارن که مسیرشون همون چیزیه که اسلام گفته و بنفع مسلمینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس