کد خبر 1124404
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۴
امیر جدید کویت

شیخ صباح احمد جابر الصباح در سن ۹۱سالگی بعد از ۱۴ سال سلطه بر کویت درگذشت و شیخ نواف احمد صباح برادرش جانشین او شد.

سرویس جهان مشرق - «صباح الاحمد جابر الصباح» امیر ۹۱ ساله کویت، روز گذشته (سه شنبه-هشت مهر) در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

شیخ احمد جابر الصباح ۱۴ سال امیر کویت و پیش از آن نخست وزیر و چند دهه هم وزیر امور خارجه بود. او به عنوان چهره‌ای شناخته می‌شد که به سیاست خارجی این کشور حاشیه خلیج فارس شکل داد. شیخ صباح مدتی هم وزیر دارایی کویت بود.

پس از درگذشت شیخ صباح، دولت کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولی‌عهد کویت جانشین برادرش امیر فقید کویت شده است.  نواف الاحمد الصباح که برادر کوچک‌تر امیر فقید کویت است از سال ۲۰۰۶ ولی عهد شده بود. او شانزدهمین امیر کویت خواهد بود.

اما شیخ نواف امیر جدید کویت چه کسی است؟

*زندگی سیاسی-اجتماعی

نواف در سال ۱۹۳۷ در شهر الکویت به دنیا آمد. شیخ نواف سمت های سیاسی و وزراتی متعددی را برعهده داشته است. در ابتدا از سال ۱۹۶۲ به عنوان استاندار کارش را آغاز کرد. او برای مدت ۱۶ سال در این سمت حضور داشت. از سال ۱۹۷۸ به عنوان وزیر کشور انتخاب شد. در سال ۱۹۸۸ به سمت ریاست وزارت دفاع رسید.

شیخ نواف در سال ۱۹۹۱ در اولین تشکیل دولت بعد از آزادی به عنوان وزیر مسائل اجتماعی و کار انتخاب شد. او پس از آن در سال ۱۹۹۴ به عنوان نائب رئیس گاردملی کویت انتخاب شد.

شیخ نواف در سال ۲۰۰۳ بار دیگر به عنوان وزیر کشور انتخاب شد. در نهایت در سال ۲۰۰۶ به عنوان ولیعهد کویت انتخاب شد.

*چهره محبوب و مردمی

شیخ نواف با ۶ دهه فعالیت سیاسی یکی از چهره های بارز کشور کویت از زمان استقلال این کشور از سال ۱۹۶۲ به شمار می آید. نواف پسر ششم امیر احمد الجابر الصباح امیر دهم کویت(۱۹۲۱تا ۱۹۵۰) است. او برادر کوچک تر شیخ صباح امیر متوفی کویت به شمار می آید. او یکی از چهره های محبوب سیاسی در میان مردم کویت به شمار می آید. صفات انسانی از ویژگی های بارز او به شمار آید و تواضع او مثال زدنی است.

او به عنوان دست راست شیخ صباح از ۳ ماه گذشته در کارهای اصلی کشورداری مشارکت کرد. شیخ صباح بعد از انتقال به آمریکا برای انجام امور درمانی اش تمام زمام امور کشور را به برادرش واگذار کرد.

او در طی ۱۶ سال استانداری در استان حولی این منطقه را به یک مرکز تجاری و مسکونی پیشرفته تبدیل کرد. در این مدت استان «حولی» نشاط اقتصادی خوبی به خود دید و یکی از مناطق پیشرفته کویت شناخته شد.

*پدر معنوی وزارت کشور

شیخ نواف به عنوان موسس واقعی وزارت کشور کویت به شمار می آید. او  به عنوان  «پدر معنوی» وزارت کشور کویت می شناسند. او در دوره مهم به عنوان وزیر کشور فعالیت کرده و نقشی کلیدی در رشد و پیشرفت کشور داشته است.

شیخ نواف در دو دوره وزارت خود برای پیشرفت کشور یک منظومه امنیتی متکامل را پایه گذاری کرد. او در بخش امنیتی دست به تحولات گسترده زد تا در این زمینه به مدرنیته نزدیک شود. او در نهایت به هدف اصلی خود یعنی حفظ امنیت و استقرار کامل در کشور رسید.

*اقدامات راهبردی در در وزارت دفاع و اجتماع

او در سال ۱۹۸۸ به عنوان وزیر دفاع کویت انتخاب شد. او در این دوران خود تلاش زیادی کرد تا نظامیان کویتی برای آموزش خلبانی به کشورهای اروپایی اعزام شوند و به نوعی نیرو هوایی کویت پیشرفت محسوسی در زمان وزارت او کرد.

او در سال ۱۹۹۰ به عنوان وزیر کار و اجتماع گماشته شد. در آن زمان کویت تازه از اشتغال عراق درآمده بود. شیخ نواف در آن زمان قوانین زیادی برای حمایت از افراد مسن، بیوه ها و ایتام پایه گذاری کرد و بیمارستان های مجهزی در کویت تاسیس کرد.

* دست راست شیخ صباح در ۳ ماه گذشته

نواف از دو ماه گذشته بعد از وخامت حال بردارش شیخ صباح امور کشور را به صورت موقت برعهده داشت. با نگاه به زندگی شخصی او متوجه می شوید او در مدارس مختلف کویت تحصیل کرده است. او دارای ۴ فرزند پسر و یک دختر است.

* توجه به روابط خارجی اولویت شیخ نواف

به نظر می رسد روابط خارجی از اولویت های اصلی شیخ نواف امیر جدید کویت باشد. این درحالیست که در منطقه خلیج فارس در ۳ سال گذشته تغییرات گسترده ای رخ داده است. پیش از این کویت و عمان به متعهدان عربستان، امارات و بحرین برای محاصره قطر ملحق نشده بودند. همچنین کویت تا الان به امارات و بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل ملحق نشده و تمام این اتفاقات در حاشیه خلیج فارس باعث می شود تا امیر جدید کویت تمام تمرکزش روی روابط خارجی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    19 26
    کسانی که حتی تصورش رو هم نمیکردند روزی رئیس یک کشور شوند
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      25 8
      فقط محور مقاومت....و مرگ بر دشمنش و ضدش....
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    47 6
    باسلام:تمام زندگی برادر "شیخ صباح" امیر کویت را خواندم واقعا چه خوب است بعضی ازمسولینی که درمجلس گذشته بجای عیش ونوش جون کردن وبی مسولیتی یه کم ازاین شیخ نواف عزیزمردم کویت یاد بگیرند که باتوجه به پست ومقام های مختلفی که داشتتد واقعا خوش درخشیده..پاکی ،صداقت،مسولیت پذیری..تاجایی که به نام پدر معنوی ازطرف مردمش یاد می شود..واقعااحسنت..خاک برسر "ممد بن سلمان"نوکرآمریکا..که یه احمق بیش ترنیست وفقط فکر خوش گذرونی وجنگ وقدرت طلبی ابلهه...
    • CH ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      6 2
      :تمام زندگی برادر "شیخ صباح" امیر کویت را خواندم! منبع اصلی این دروغها از خود خاندن شاهی کویت است.
  • SE ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    21 33
    قهرمان تراشی از کشورهای ارتجاع عرب و شیوخ سرمست از ثروتهای بادآور آورده نفتی که زندگی قارونی و حرمسراهای خسروانیشان مایه آبروریزی همه مسلمانا است، چه معنی دارد؟ آیا جز این است که نگاههای شما کاملا مادی و دنیوی شده است و آرزوی قارون شدن دارید؟
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      18 13
      هر کشوری که پیشرفت کند نشان از مدیریت خوب مسئولانش دارد و قرار نیست ما دنا گریز بوده در فقر و فلاکت باشیم
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      16 9
      اصلا فقط تو خوبی همه دنیا بدن خخخخخخخ
    • به 10.50 و 10.24 IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      16 11
      شما حامیان شیوخ شکمباره عرب با معاویه چه فرقی دارید؟ اسم اسراف و تبذیر و سقوط انسانیت و زندگی یک عده شیخ و شیخ زاده در رفاه مطلق در کنار محرومیت مردم بومی و کارگران فقیر در خود کویت و صدها میلیون گرسنه در جهان را پیشرفت می گذارید؟ آری. من خوبم. چون به تعالی علی بن ابطالب معتقدم و شما بد هستید چون شاگردان مکتب کاخ سبز معاویه اید.
    • رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      12 2
      وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم کویت یا امارات مشهود است و نیاز به دروغگویی نیست
    • به رضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      46 1
      آره. درست مثل وضعیت رفاهی ایران اگر فقط شمیرانات را نشان دنیا دهیم.
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    30 3
    سلطه بر کویت؟؟؟؟؟ ملت کویت در رفاه مطلق غوطه میخوره و خسارت جنگ صدام را هم تا دینار آخر از حلقوم عراقیها کشیدن بیرون اون وقت سلطه؟؟ پس حاکمانی که خون مردم کشورشون را توی شیشه کردن چی هستن؟!
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      47 8
      بببنم تو غیر از برجهای کویت و هتلهای شیک خیابانهای لب ساحل چیزی از این کشور می دانی؟ یکبار فیلم محلات فقیر ریاض در همین مشرق را ندیدی؟
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      5 3
      هاجی ریاض تو کویت نیست
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      7 3
      آره! ریاض توی کویت نیست! اما وضعیت کشورهای ثروتمند عربی عین هم هست. حالا یک فیلم از ریاض لو رفته. والا در تمام بروشورها و فیلمها ریاض را مرفهترین شهر عربی نشان می دهند.
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    40 1
    هر دینار کویت دیروز حدود یک میلیون ریال جمهوری اسلامی مبادله میشد. پس درود بر مقامات دولت ما که اینقدر برای ملت ایران آبرو و رفاه و آسایش به ارمغان آوردند
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      9 0
      بقول روحانی مشکل ما همین چهار تا صفر زایده که اگه بر داریم یه دینار میشه 100 تومن جدید. یه پیشنهاد بهتر اینه که 6 تا صفر را برداریم تا یه دینار بشه معادل یه تومن ما البته فعلا
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      22 11
      منطق معاویه همه حا را فرا گرفته! سکه طلای کاخ سبز اموی می شود نشانه لیاقت بنی امیه! پس واقعا چرا قبل از انقلاب غذای مردم ایران اشکنه بود؟ البته غیر از ایرانی که در فیلم فارسی ها نشان می دادند. چرا الان کسی جرات ندارد محلات فقیر همین کویت و ریاضی و دوبی را نشان دهد؟
  • علی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    17 8
    باید به شاه اردن و رئیس جمهور مصر و بقیه امراء کشورهای خلیج فارس گفت اینکه برای یک مرده اعلان چند روز عزا میکنید خلاف اصول اعتقادی وهابیت است و برای همین شما به نظر وهابیت کافر شده اید.
  • ناشناس IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    12 15
    کویت مدتیست که بعنوان سگ امریکایی از انتقال هر نوع کالایی به ایران جلوگیری میکند تا ایران فشار تحریم ها را بیشتر حس کند ... شانزدهمین حاکم یک کشور تازه تاسیس فوق العاده کوچک در مقابل تمدن چند هزار ساله ایران !!!!!!! آرامش ما بهم بریزد باید دیگران هم احساس ناامنی کنند وگرنه تحقیر میشویم
    • مهدی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      1 0
      چندروزپیش ده میلیون دلارکمکتون کردامیرکویت
  • لاری IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    32 10
    قوی ترین و با ارزش ترین پول دنیا متعلق به این کشور است چون حتی یک فلوس از پولشان را هدر نمیدهند و خرج عطینا نمیکنند و غرامت حمله صدام را هم تا آخر از عراق گرفتند. آفرین به حاکمانی که برای ملتشان رفاه و آسایش به ارمغان میاورند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      12 5
      پس آنهمه پولی که خرج جنگ عراق با ایران و جنگ سوریه و افغانستان و... کردند لابد سرمایه گذاری خارجی بوده! شما حامیان کور امپریالیسم و سرمایه داری دشمنان تمام بشریت هستید.
    • یوسف سلامی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      15 7
      قوی ترین شهرهای موشک زیر زمینی دنیا هم مال ماست
  • اکرم سادات عبدالهی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    37 2
    خداوند ازش راضی باشه آدمی با این همه مسئولیت به فکر مردم و کشورش باشه کم گیر میاد
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      9 3
      واقعا جز تاسف برای امثال شما چیزی نمی توان گفت. همین الان مقاله روزنامه القبس را می خواندم با عنوان "كويتيون عند «خط الفقر» أو دونه.. من هم؟!" به قلم علی الخالدی در تاریخ 17 فوریه 2018 را خواندم. حقیقت دقیقا عکس تفکر شما است.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    13 7
    این چرا توی بیمارستان امریکا بستری بوده یعنی توی کویت با اون همه بیمارستان مجهزیه دکترخوب نبوده این رو معالجه کنه یا اینکه از ترس اینکه توی کشورش تروربشه رفته بوده اونجا
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      16 1
      باید میرفت آلمان پیش پروفسور سمیعی
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    12 4
    حالا چرا این قدر ازش تعریف کردی مشرق؟
  • اسحاق IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    9 5
    خداوند نگهدار شیخ نواف باشد
  • عبدالجلیل حیدری IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    18 2
    کسی که حاکم باشد و مردم ان کشور ازو راضی باشند و مردم این مملکت به عنوان خانواد خود خطاب می کند به عنوان پدر به احترام می گ ارم اناالله واناالیه راجعون الله رحمه برمته
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      13 5
      مردم کویت آنقدر راضی هستند که جرات انتقاد ندارند! عین بقیه حکام عرب! عین مردم مصر زمان مبارک!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      5 5
      جرات انتقاد ندارن؟اخه از چی باید انتقاد کنن؟
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      2 3
      یه آیه رو بلد نیستید بنویسید لااقل از گوگل کپی کنید. واقعاً چقدر کشور مقتدر و پیشرفته‌ای دارند که برای معالجه باید برن ایالات متحده! یعنی نه پزشک دارن و نه تجهیزات پزشکی لازم.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 2
    5:52 انسان خوب به قول روان پزشکان نیمه خالی لیوان نمی بینه بنده ازخوبی های برادر امیر کویت گفتم،طبق انچه خواندم..واینکه فرمایش کردید نگاه شما مادی ودنیوی شده..البته تعریف ازخود نباشه خدارا شاکرم فقط همین بگویم بی نیازم ولی بسیارساده زندگی میکنم واگر تمام مال دنیا را به من ببخشند درمتن هایی هم که برای برنامه های زنده خواندم گفتم مادیات برایم بی ارزشه ..
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      2 4
      اگر نگاهت مادی نبود می فهمیدی که اسراف در اسلام حرام است و این ثروت جز با غارت محرومان به ست نمی آید. درست مثل اینکه از کل ایران فقط هی خیابان فرشته و کیش و چارباغ نشان دهیم.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    17 6
    شاید محله های فقیر نشین ریاض وکویت .امارات وقطربهتر از تهران ما باشد،در عوضش محله های فقیر نشین افغانستان راا به لطف خبرنگار ما همه رابلدیم.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      3 11
      حتی به خودت زحمت نمی دهی کلمه ریاض در همین مشرق را جستجو کنی و فیلم آن محلات ریاض را ببینی.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    8 1
    فقط محور مقاومت....و مرگ بر دشمنش و ضدش.... و آمریکا و صهیونیست
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 1
    با 84سال سن تازه پادشاه شده واقعا قحط الرجاله
    • متین IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      5 0
      خخخخ نه اینکه دولت ما همه جوان برنا هستن ؟
  • مسعود IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    10 1
    نظرات کاربران را خواندم. برخی با فهم جهان پیرامون نظر دادند و از کلام برخی عناد و لجاجت و جهل عیان بود. کسی را که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد
  • یوسفی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    10 1
    پیام انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ایران این بود استقلال آزادی جمهوری اسلامی خوب یک ملتی که میخواهد مستقل باشد نوکر وغلام وحلقه بگوش زیادی خواهان استکبارنباشد یادتونه دوره دفاع مقدس همین کویت حامی صدام ودرخون ملت ایران وعراق شریک است وصدام بعدازایران به سراغ کویت رفت دنیای استکباری این شیوخ خلیج نشین ازخاک ومعادن وتمام سرمایه شان را به یغما میبرن این جزذلت ونوکری چی میتواندباشد ا
    • محمد IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      بهترین کشور دنیا کویت تست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس