امیر کویت

با درگذشت امیر کویت، کشورهای عربی در پیام‌های جداگانه ضمن تمجید از نقش وی د رمنطقه، با مردم و حکومت کویت ابراز همدردی کردند.

به گزارش مشرق، «صباح الاحمد جابر الصباح» امیر ۹۱ ساله کویت، امروز (سه شنبه-هشت مهر) در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

پس از اعلام رسمی این خبر از سوی دیوان امیری کویت، مقامات و رهبران کشورهای عربی و اسلامی به ارسال پیام تسلیت پرداخته و برخی از آن‌ها نیز عزای عمومی اعلام کردند.

در این راستا، دیوان پادشاهی اردن در پیامی، امیر فقید کویت را رهبری «حکیم» و «برادری بزرگ» توصیف کرد و از اعلام عزای عمومی به مدت ۴۰ روز در اردن خبر داد.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر کشور قطر نیز در پیامی، صباح الاحمد جابر الصباح را فردی «میانه‌رو» و «رهبری بزرگ» دانست و اعلام کرد که قطر با درگذشت وی در غم و اندوه فراوانی وارد شده است. پیام گرم امیر قطر از این نظر که صباح الاحمد، بارها برای میانجیگری میان دوحه و ریاض تلاش کرده و همواره به دنبال حل بحران بوده، می‌تواند معنادار باشد.

ببینید:

فیلم/ اعلام خبر درگذشت امیر کویت در تلویزیون

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیدت مذاکره کننده یمن، نیز در پیامی، ضمن تقدیر از مواضع امیر فقید کویت، او را فردی دانست که برای خاموشی آتش جنگ در یمن بسیار تلاش کرد.

او با تسلیت به مردم کویت، گفت: «در روز درگذشت امیر کویت، مواضع وی در حمایت از گفت‌وگوهای صلح را فراموش نمی‌کنیم. در تمامی دیدارها با او، دوستی و محبت او به یمن آشکار بود.»

«اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش حماس نیز در گفت‌وگو با وبگاه الشهاب، گفت که کویت همواره از مسأله فلسطین در بُعد سیاسی و ارسال کمک‌های بشردوستانه حمایت کرده است. او تأکید کرد که به خاطر این سیاست‌ها  و همچنین مخالفت کویت با سازش، جنبش حماس اعتماد بالایی به این کشور دارد.

ببینید:

عکس/ پرچم کویت در محل سکونت امیر کویت پایین کشیده شد

«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نیز در پیامی، تلاش‌های امیر فقید کویت برای توسعه همکاری و حل اختلافات میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را یادآور شد و درگذشت او را تسلیت گفت.

«حمدان بن محمد آل مکتوم» ولیعهد دبی هم، «صباح الاحمد» را رهبری «استثنایی» توصیف کرد و گفت که او دارای ارزش‌های انسانی والایی بود.

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان و «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل این کشور نیز به طور جداگانه پیام تسلیت برای دولت کویت فرستاده‌اند.

در مصر نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «شوقی علام» مفتی این کشور و «احمد الطیب» رئیس دانشگاه  الازهر، درگذشت صباح الاحمد را تسلیت گفتند. السیسی در پیام خود، امیر کویت را فردی دانست که برای حل اختلافات و توسعه ثبات و امنیت منطقه تلاش می‌کرد. او همچنین از سه روز عزای عمومی در مصر خبر داد.

سازمان همکاری اسلامی نیز که مقر آن در جده و تحت کنترل دولت سعودی قرار دارد، امیر کویت را فردی دارای حکمت و مواضع اعتدال‌محور دانست و در بیانیه خود، از مواضع سیاسی وی تقدیر کرد.

بیشتر بخوانید:

امیر جدید کویت مشخص شد

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز از جمله رهبرانی بود که در ساعات اولیه اعلام خبر، با ارسال پیام تسلیت به دولت کویت، «صباح الاحمد جابر الصباح» را فردی دانست که دغدغه ثبات و توسعه منطقه را داشت. پس از او «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز پیام تسلیت ارسال کرد و گفت که امیر قطر در تثبیت عراق جدید سهیم بود.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین نیز در پیام خود، صباح الاحمد را فردی تأثیرگذار در حل اختلافات منطقه دانست.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اما در مقایسه با دیگر رهبران عربی، با تأخیر به درگذشت امیر کویت واکنش نشان دادند و با ارسال پیامی، این واقعه را به مردم این کشور تسلیت گفتند.

پس از عربستان سعودی، دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس نیز، در پیامی، جایگاه امیر فقید کویت را در میان کشورهای عربی ستود و او را دارای حکمت و دوستی نسبت به مردم منطقه دانست.

پس از «صباح الاحمد جابر الصباح»، برادر ناتنی وی «نواف الاحمد جابر الصباح» به جای وی بر کشور کویت حکمرانی خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    17 11
    خدا رحمتش کنه کسی بود که برای ملتش رفاه و امنیت و آرامش آورد
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      14 11
      شاید مردمش به برکت نفت ازتمام دنیا پولدارترندوجز شکم وزیرشکمشونو نمیشناسند ولی هیچی بلد نیستند
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      30 9
      ان شاالله تورو هم با این امیر خائن عربی محشور کنه. هنوز صحنه روبوسی این میت رو با صدام جنایتکار و خوشحالیش رو از حمله به ایران فراموش نمیکنم!! ان شاالله با صدام محشور بشه.
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      8 1
      فقط محور مقاومة...و مرگ بر ضدش
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    8 1
    سیاستمدار باتجربه ای بود مرحوم شیخ صباح.سالها وزیر امور خارجه کویت بود زمان شیخ جابر. دوره دفاع مقدس و اشغال کویت . کلا کویتی ها نسبت به بقیه کشورهای عربی خلیج فارس پیشروتر و دموکرات تر بودند و هستند.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    17 1
    همین میلیاردها دولار به صدام برای کشتن رزمندگان در جنگ پول داد پایگاههای کشورش را به عراق برای حمله به نفتکشها وخاک ایران داد ودر سالروز دفاع مقدس مووورد کرد
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 1
    باسلام:کویت کشوریست که با مردم ایران رفتار خوبی داشتند ..وازراه آبی نزدیک به خوزستان است یعنی کم ترکسی درخانواده های خوزستانی پیدا می کنید که چندسالی در کشور کویت نبوده مادو تا آزدامادهای مادرم سال ها درکویت بخاطر کاردررفت وآمدبودند..کشور کویت خیلی به مردمش رسیدگی میکرد.ویادوستی داشتم که سال ها درکویت بودندو برگشتندایران ومی گفت درمدرسه میان وعده و غذا بهمون میدادند.. .خدابیامرزدش وروحش شاد---
  • الخلج IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 2
    امام در زمان جنگ به کویت گفت این موشکها را که به عراق می دهید به سر مردم ایران می ریزد فرمود این دیوانه را که من می بینم این موشکها را روزی سر خودتان خواهد ریخت در برابر صدام یک روز هم مقاومت نکردندا لفرار بعد به کمک آمریکا دوباره به تاج و تخت خود رسید از آن زمان نصف نفت کویت حق‌الزحمه امریکاست
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    22:34 اگراین طور طرز فکرشما باشه اکثر سربازانی را که اسیر میگرفتن ازترس جونشون وبزور با جنگ با ایران می امدند منطقه ما یه بار 14 تا هواپیما به شهرمون حمله کرد که فوری جت های مافراریشون دادند یکیشون چندین بار دور میزد ونمی رفت تا اینکه با ضدهوایی که میزدند به بالش خوردوسقوط کرد وما میدیدیم با اتیش داشت میامد پایین ولی خودش با چترنجات امد پایین ودست وپاش آسیب دیده بودند..وقتی گرفتنش می گفت که میخواستم خودم تسلیم کنم ولی دور ورم اتیش ضدهوایی بوده...منظورم شاید خیلی ازاتفاقات جنگ را ندونیم تازه ما اول راه انقلاب بودیم...
  • ازاده IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    8 1
    خدا نیامرزدش اولین کشوری بود که پای آمریکا را به خلیج فارس باز کرد از ترس آیران پرچم آمریکا زد بر روی نفتکشهایش حداقل نصف شهدا وویرانیهای ایران با پول این کشور بود ولی صدام هم خوب از خجالت شأن در اومد
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    22:56این باید کارشناس نظامی بگویند تا جابی که ما سخنان حضرت امام رحمته الله علیه را که فرمودند گوش کردیم چنین چیزی ندیدیم وا..حتی سخنان حضرت امام(ه) درموردتحسین کشورونزوءلا شنیدیم ..المان هم.به عراق شیمیایی میداده..
    • مجید دلبندم IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      0 0
      دوست ۲۳ ۲۳ آدرس و متن سخن امام را برای شما می گذارم ۲۳ آبان ۶۱ امام فرمود شما بدانید که اگر صدام ـ‌خدای نخواسته‌ پیش ببرد، تمام شما را به‏‎ ‎‏آتش می کشد. صدام وضع روحیش این است. اصلاً در روحیۀ صدام‏‎ ‎‏این تبهکاری است و آدمکشی و جنایت است. اگر ـ‌خدای نخواسته‌‏‎ ‎‏این یک سلطه ای پیدا بکند، حجاز را از بین می برد، سوریه را از بین‏ ‏‏می برد، این کشورهای خلیج را، کویت را هم؛ همۀ اینها را از بین خواهد‏‎ ‎‏برد. این مرد اینطوری است، جنس این آدم اینطوری است. همانطوری‏‎ ‎‏که جنس اسرائیل اینطور است که جنایتکار است و به جنایت دل خوش‏‎ ‎‏می کند، این هم همین طور است. اینها برادر هم هستند. البته چند مورد دیگر هم این هشدار را دادند که اگر جستجو کنید پیدامیکنید از جمله ۲۱ فروردین ۶۱ ۲۶ اردیبهشت ۶۲ ۱۲ شهریور ۶۲ ۳۱ شهریور ۶۲ و چند مورد دیگر
  • ش. AE ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 12
    خدا رحمتش کنه کویت هم میشه مثل عمان با ما خوب بود حالا کمی با ما تغییر رفتار داده
  • ش. AE ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 15
    خدا رحمتش کنه کویت هم میشه مثل عمان با ما خوب بود حالا کمی رفتارش تغییر کرده
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    8 2
    قسمت سلمان بشه زودتر
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    هم پیاله صدام وگاوصندوق عراق در زمان جنگ تحمیلی... لعنت خدا بر این نجاستخوارها
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    خدا بیامرزدش . کویت یک وجبی زمان جنگ بمثال گوشت زیر دندان صدام و وابسته بعربستان و تابع آمریکا و انگلیس . آن هم اول انقلاب . قدرتی نداشته که خلاف نظر آنها رفتار کنه . . علیرغم حضور در ایران قبل از شروع جنگ صدام شاید بمنظور اطلاع از قصد او . شیخ صباح زمان جنگ امیر نبود فکر کنم نخست وزیر یا وزیر خارجه بود . اما طی سالهای اخیر او با سفر به اقصی نقاط منطقه و جهان قصد مصالحه و صلح داشت . بین قطر و بقیه . یمن . و کمک به حماس . و این نقشی که برخی از کشورها در تسلیح گروهها داشتند مثل داعش فکر نکنم کویت وارد این ماجراجوئی ها شده باشد . در مورد ارتباط با اسرائیل شاید تنها کشوری شورای همکاری خلیج فارس باشد که ارتباطی برقرار نکرد . با ایرانیان مقیم هم روی هم رفته خوب رفتار کرده . فقط یک جا فریب بازی های سیاسی جاسوسی را خورد که اتهاماتی به سپاه و حزب الله زد که بعدش متوجه شد حکایت و واقعیت چیست
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    پس ما چی
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    در بیمارستانی در امریکا؟!!!! مگه خودشون بیمارستان ندارند؟ چطور به امریکایی ها اعتماد کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس