کد خبر 1124398
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
مجید مجیدی

مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «خورشید» در آیین تجلیل از عوامل این فیلم سینمایی تأکید کرد مسئله «کودکان کار» مسئله‌ای ملی است و رفع آن را نمی‌توان تنها از دولت‌ها انتظار داشت.

به گزارش مشرق، مراسم تجلیل از هنرمندان فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی صبح امروز ۸ مهرماه در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

سفیر شایسته ایران زمین چگونه در ونیز غوغا کرد؟

فیلم سینمایی «خورشید» در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه فانوس جادویی در بخش جنبی این رویداد شد و روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان این فیلم جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بهترین استعداد بازیگری نوظهور در این رویداد را از آن خود کرد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای مژده لواسانی برگزار شد، محمدمهدی شکوری مقدم قائم مقام هلدینگ صباایده گفت: ما سال‌های سال است که از کودکی کارهای آقای مجیدی را دنبال می‌کنیم با «بچه‌های آسمان» اشک ریختیم با «رنگ خدا» حال و هوای زندگی کردن پیدا کردیم با «باران» پله‌پله عاشقی را آموختیم. یکی از ویژگی‌های ممتاز او این است که از بازیگران مطرح استفاده نمی‌کند و دنبال کشف استعدادهای جوان است و چالش‌های جدید را امتحان می‌کند تا بتواند نیروهای جدید را به جامعه معرفی کند. به امید اینکه به واسطه «خورشید» هم دیگر شاهد نباشیم که کودک‌کاری مشغول تحصیل نباشد و مشکلاتی برای‌شان وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا موفقیت فیلم مجیدی در ونیز توسط برخی رسانه‌ها بایکوت شد؟

سپس مجید مجیدی بیان کرد: دو سال پیش بود که با نیما جاویدی به صرافت این افتادیم که کاری برای بچه‌های کار انجام بدهیم. استارتش هم از آنجایی زده شد که همه در طول زندگی شاهد کار بچه‌های کار هستیم و به سادگی از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم.

وی افزود: یادم است به مدرسه‌ای در دروازه غار رفتیم که برای بچه‌های کار زمینه تحصیل توسط جوانان فراهم شده بود و به نظرم کار بزرگی هم بود. این بچه‌ها شیوه‌ها و رفتارهای خاص خود را دارند و بعضاً هم از گروه مهاجران و طیف آسیب‌پذیر هستند. بعضی از آن‌ها حتی اوراق هویتی ندارند. فراهم کردن زمینه رشد تحصیلی این عزیزان واقعاً کار خوبی است. این بچه‌ها باید کار کنند چون راه دیگری ندارند.

بیشتر بخوانید:

کودک کار ایرانی، بهترین بازیگر نوظهور جشنواره ونیز شد

مجیدی در ادامه تأکید کرد: البته امیدوارم شرایط کشور به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد این مسأله از اساس نباشیم و امیدوارم با ساخت چنین آثاری توجه مسئولان و مردم را نسبت به این مسأله جلب کرده باشیم.

کارگردان «خورشید» در ادامه گفت: در این حوزه دیدیم که بسیاری از مسایل وجود دارد که فراتر از مسایل دولتی و قانونی، باید درباره آن‌ها فرهنگ سازی کرد. به نظرم در این حوزه سینما نقش ارزشمند و سازنده‌ای دارد. این نکته‌ای است که در طول این سال‌ها بارها به دولتمردان گفته‌ام. اینکه نباید نگاه درجه دو و درجه سه داشته باشند. این نگاه قهرآمیز به کشور آسیب می‌زند، در حالی که سینما همواره در این حوزه‌ها پرچم دار بوده است. ثمراتی که سینما در حوزه فرهنگ‌سازی داشته بی‌بدیل بوده است. نقش هنرها در این عرصه می‌تواند سازنده باشد و خوشحالیم به عنوان یک عضو کوچک توانستیم نقش حداقلی برای این بچه‌ها ایفا کنیم که گنج‌های این سرزمین هستند

مجید مجیدی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: مسأله کودکان کار، مسأله ای ملی است و نمی‌شود تنها آن را به دولت‌ها منتسب کرد. هرچند آن‌ها موظف هستند که فکر اساسی کنند و ساخت این قبیل مدرسه‌ها در تمام کشور الزامی است. کار کردن این بچه‌ها را می‌شود در ریل درستی هدایت کرد. این بچه‌ها خلاق هستند خود روح‌الله زمانی آنقدر ابتکار در همه عرصه‌ها دارد که گفتنی نیست. محمد موسوی هم چنین است. به قدری در کار خود اوستا است که بی نظیر است.

بیشتر بخوانید:

واکنش نماینده مجلس به صحبت‌های مجیدی در جشنواره فیلم ونیز +فیلم

وی افزود: ما خواستیم یا این فیلم بگوییم همه کشور در برابر این بچه‌ها مسئول هستیم و می‌شود با حضور مردمی و ملی این مسأله را ریشه کن کرد فکر نکنیم با آب میوه دادن در سر چهارراه‌ها تکلیف خودمان را انجام داده‌ایم! آقایان شکوری برای ساخت مدرسه پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند که جای تشکر دارد. این بچه‌ها نمونه‌ای از افرادی هستند که در جامعه می‌بینیم.

کارگردان «خورشید» ادامه داد: ما سه چهار هزار نفر تست گرفتیم. این به معنای این نبود که بهترین‌ها را انتخاب کنیم، بلکه بیشتر ویژگی‌هایی که می‌خواستیم مد نظرمان بود. در جشنواره ونیز شمیلا جزو سلبریتی های این جشنواره شده بود. بعد از صحبتش هم خیلی‌ها آمدند و ابراز احساسات کردند. کیت بلانشت هم گفت کاش بشود کاری برای آن‌ها کرد و ما دوست داشتیم این جایزه را به کل بچه‌های فیلم بدهیم، چون همه آن‌ها در فیلم درخشان بودند، ولی با قانون جشنواره یکی نبود و دبیر جشنواره موافقت نکرد. روح الله برای این فیلم خیلی زحمت کشید در این سن درک و آگاهی نسبت به کار و نقش خود داشت.

مجیدی بااشاره به تلاش‌های روح‌الله زمانی برای نقش‌آفرینی در این فیلم گفت: از همان روز اول که خواستیم سکانس‌های تونل را کار کنیم، پای روح‌الله شکست. شیطنت‌های خود را داشت، ابوالفضل هم پایش شکست! همه‌اش به دلیل شیطنت‌های‌شان بود. چند روز کار تعطیل شد و بعد از آن شروع کردیم. البته این اتفاق به کار روح‌الله کمک کرد. در سردترین روز سال فیلم‌برداری بود به طوری که خودمان در آن کانال نمی‌توانستم بیشتر از ۱۵ ثانیه دست به آب بزنیم، ولی روح‌الله لخت در آن آب بود. او باشهامت و غیرتی کار کرد. هر کاری که زحمت برایش کشیده شود نتیجه می‌دهد. امیدوارم با این فیلم مسیری باز شود به ویژه برای بچه‌های فیلم و مطمئنم که آینده خوبی خواهند داشت و ما هم تدابیری اندیشیده‌ایم.

در ادامه این مراسم جایزه جشنواره ونیز به روح‌الله زمانی که به دلیل مثبت بودن تست کرونا نتوانست گروه‌ را همراهی کند، به همراه لوح تقدیر و حمایت در زمینه گذراندن یک دوره کامل بازیگری در آموزشگاه بامداد به او اهدا شد.

همچنین لوح تقدیر و حمایت تا زمان دانشگاه از سوی این پلتفرم به تک‌تک بازیگران نوجوان این فیلم تعلق گرفت.

در پایان این مراسم از نیما جاویدی فیلمنامه‌نویس، بیتا موسوی مدیر روابط عمومی فیلم، امید امیدپور دستیار تهیه‌کننده و مجید مجیدی کارگردان «خورشید» تجلیل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    خوبه...
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 1
    خیلی از کودکان کار از اتباع خارجی هستند .. مخصوصا سر چهار راها .... صدا و سیما موج راه نمیندازه....
  • پ IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    از اول هم با دوقطبی کردن مردم دخل ایران در اوردن چه اول چه قبل از اون چند روز پیش هم ب اقای توکلی نوشتم فقط یادم رفت تبریک بگم وصلت با خانواده زیبا کلام ....همه این اداها واسه بود که ما ایرانی ها گرسنه بودیم مفلس و بدبخت بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس