کد خبر 1124203
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
ماه مُحرم و ماجرای مداحی که نیامد

بخشی از یادداشت‌های پرویز قاسمی به نخستین تجربه ماه محرم او در بیشکک است را با هم می×‌وانیم.

به گزارش مشرق، پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان در چهاردهمین قسمت از مجموعه‌نوشته‌های یادداشت‌های مأموریت فرهنگی در قرقیزستان، نوشته است:‌

امروز ۱۳ شهریور ۹۸ است چهارمین روز ماه محرم و به عبارتی شب پنجم این ماه عزا برای شیعیان و پیروان اهل بیت. آنها هرجا که باشند فرقی نمی‌کند؛ در ایرانمان یا در خارج از ایران. پیراهن‌های سیاه به علامت عزا یکی دو روز مانده به محرم آماده است. همینطور پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه بر سر در خانه‌ها و مغازه‌ها و مساجد و حسینیه‌ها.

بر عکس سال‌های گذشته که محرم و بخصوص تاسوعا وعاشورایش را در شهر و دیارمان خوی بودیم و دل‌ها را در دسته عزاداری سنتی مسجد محله‌مان صفا و جلا می‌دادیم؛ امسال توفیق یار نبود و محرم را در جایی دیگر و دور از ایران هستیم، در قرقیزستان و در جمع شیعیان و پیروان اهل بیت‌اش. آنها از ملیت‌های مختلف هستند: آذری، افغانی پاکستانی، تاجیک و البته ایرانی. محفل ثابت و همیشگی مراسم‌های دینی‌شان در بیشکک مسجد امام علی است، مسجدی با ظاهر و معماری مساجد ایرانی که امامش هم آذری تبار است و تحصیلکرده قم. او فارسی را کاملاً مسلط است و وعظ‌ها وسخنرانی‌هایش را همزمان به آذری و فارسی ارایه می‌کند. لابلای صحبت‌هایش برای تفهیم بیشتر موضوع بعضاً از واژه‌ها واصطلاحات روسی نیز بهره می‌گیرد.

وجودش برای پیروان اهل بیت منطقه ذیقیمت است؛ همینطور خود همین مسجد که مختص شیعیان است و تقریباً مشابه و نمونه‌اش را غیر از جمهوری آذربابجان در هیچ منطقه شوروی سابق نمی‌توان سراغ داشت. این را باید به فال نیک گرفت و قدرش دانست؛ همینطور باید تحسین کرد درایت دولتمردان قرقیز را و اینکه در این فضای کاملاً سنی آمیخته با برخی جریانات افراطی و ایران هراسی و شیعه هراسی مرعوب نشده و اجازه داده و می‌دهند که پیروان همه ادیان و مذاهب از جمله شیعیان آزادانه برنامه‌ها؛ مناسک و شعایر دینی خود را برگزار کنند.

از پیش از فرارسیدن محرم براساس استمزاجی که از دوستان و سفیر کشورمان کرده بودیم تصمیم گرفتیم مداحی آذری زبان را به بیشکک دعوت کنیم. علیرغم مشکلات و محدودیت‌های ب.و.د.ج.ای بالاخره مصوب شد طلبه‌ای آذری زبان به بیشکک اعزام شود.

قراربود نامبرده چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ که مصادف با چهارم ماه محرم است از طریق مشهد به دوبی و از آنجا به بیشکک پرواز کند. متاسفانه بخاطر مشکلی که بوجود آمد از پرواز جا ماند و از حضور مداح اعزامی در محرم امسال بیشکک محروم شدیم. برای عدم حضور مداح و مشکلی که پیش آمد به شخصه خیلی حرص و جوش خوردم و واقعاً نمی‌دانستم چگونه برای دوستانی که چند روزگذشته سراغ مداح را می‌گرفتند و بی صبرانه منتظرش بودند توضیح واقعه را بدهم. هرچند من تلاش خودم را برای مجاب کردن سازمان جهت اعزام مداح کرده بودم ولی بازخودم را مذمت کرده و ناراحت بودم.

خلاصه محرم امسال را در شرایطی در بیشکک سپری می‌کنیم که مداح اعزامی از ایران نداریم و دوستان ایرانی مقیم هم که سررشته‌ای در مداحی داشتند در مرخصی ایران هستند. البته خوشبختانه کسان دیگری اینجا هستند که جور این کمبودها را بر دوش می‌کشند و پیروان اهل بیت را به فیض می‌رسانند. فعلاً که چند روزگذشته از مداحی آقای ر.س.ت.م.ی.ا.ن عزیز و نیز مداحی یکی از طلبه‌های پاکستانی بهره‌مند شده‌ایم و امروز نیز بک جوان افغانستانی به جمع ما اضافه شد و به اجرای برنامه پرداخت.

پیروان اهل بیت قرقیزستان سال‌هاست پای منبر طلبه‌ای می‌نشینند که آذری تبارست و سال‌ها در ایران به تحصیل علوم دینی مشغول بوده و زبان فارسی را کاملاً می‌داند. به گفته خودش تقریباً ۲۰ سال است که در قرقیزستان حضور و فعالیت دارد. رتق و فتق امورات مسجد امام علی بیشکک و مدیریت حساب شده و بی حاشیه کارهای آن و تعظیم شعایر و مناسبت‌های دینی همه و همه نتیجه تلاش‌های این عاشق اهل بیت است. او شرایط و سال‌های سختی را در طول این مدت در قرقیزستان از سرگذرانده وتجربه کرده است. سفیران و رایزنان فرهنگی کشورمان در طول ۲۰ سال گذشته که برای ماموریت به قرقیزستان آمده‌اند همه او را می‌شناسند و او نیز در طول این مدت مشمول حمایت‌ها و همکاری‌ها از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی بوده است. حجت الاسلام ایمانی را می‌گویم روحانی با ایمان و دوست داشتنیِ مسجد امام علی بیشکک و به عبارتی رهبر دینی شیعیان قرقیزستان.

ولی گویا ماموریت و رسالت او در قرقیزستان و مسجد امام علی‌اش به پایان رسیده و بزودی قرقیزستان را به سوی موطن اصلی‌اش- آذربابجان- ترک می‌کند. این خبر چند روزیست یکی از بحث‌های داغ محافل شیعیان و ییروان اهل بیت قرقیزستان است و بسیاری از اینکه امامشان را دیگر اینجا نخواهند داشت مغموم و نگران هستند. هرچه هست گویا تصمیم دیگر قطعی است و حتی جایگزینش نیز مشخص شده است.

ایمانی واقعاً برای شیعیان قرقیزستان نعمتی ارزشمند بود. او در طول این مدت خدمات شایانی برای پیروان اهل بیت منطقه کرد و بخوبی از عهده وظیفه و رسالتی که برعهده داشت؛ برآمد. قطعاً آیندگان از او و خدماتش در قرقیزستان و بر شیعیان و پیروان اهل بیت این دیار به نیکی یاد خواهند کرد.

برای آقای ایمانی عزیز در هرجا که باشند توفیقات روزافزون همراه با سلامتی آرزومی کنیم و امیدوارهستیم خلف ایشان نیز بتواند بخوبی و همچون او از پس این مسئولیت خطیر دینی برآید.

پرویز قاسمی

ساعت ۳۷ دقیقه بامدادپنج شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

بیشکک - ارکیندیک

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس