کد خبر 1123914
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
مارشال بیلینگزلی

به نوشته یک روزنامه چینی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور کنترل تسلیحات با سفر به کره جنوبی قصد دارد به این کشور درخصوص استقرار موشک‌های آمریکایی برای تقابل با پکن فشار وارد کند.

به گزارش مشرق، «مارشال بیلینگزلی» نماینده ویژه کنترل تسلیحاتی در دولت آمریکا امروز دوشنبه در سفر به سئول بر لزوم تقابل موشکی با چین تأکید کرد.

به نوشته روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد بیلینگزلی در دیدار با «هام سانگ ووک» معاون وزیر امور خارجه این کشور «به تبادل دیدگاه و بحث درخصوص همکاری دوجانبه در زمینه مسائل کلیدی مرتبط با کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه سلاح‌های اتمی پرداخت».

بیشتر بخوانید:

ترامپ: سئول با پرداخت پول بیشتر موافقت کرد

اسپر: سئول ثروتمند است باید پول بیشتری به ما بدهد!

به گفته این روزنامه، هدف بیلینگزلی از این سفر اعمال فشار بر سئول برای استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان برد جهت مقابله با افزایش توان نظامی چین است.

«لی سانگ هیون» پژوهشگر اندیشکده «سیجانگ» کره جنوبی در این باره می‌گوید: «کره جنوبی علاقه چندانی به استقرار موشک‌های آمریکایی از نوع معاهده منع موشک‌های هسته ای میان برد(INF) در این کشور ندارد».

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» یازدهم مرداد سال گذشته رسما از آن خارج شدند.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: چین برای شکست من، هر کاری می‌کند

این معاهده، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد.

بیلینگزلی پیش از سفر به سئول در مصاحبه با روزنامه کره‌ای «یونهاپ» گفت آمریکا تمایل دارد به کره جنوبی جهت مقابله با تهدیدات موشکی همسایگانش کمک برساند اما تصمیم درباره انواع این تجهیزات دفاعی به سئول بستگی دارد.

این مقام آمریکایی گفت از زمانی که آمریکا از معاهده «منع گسترش سلاح‌های اتمی میان‌برد» خارج شده، در حال استقرار سامانه‌هایی برای مقابله با تهدید موشک‌های میان‌برد روسیه و چین است.

وی مدعی شد:‌ «چین هرگز عضوی از این معاهدات نبوده است و در ۳۳ سال گذشته به صورت آزادانه تمامی انواع موشک‌های کروز و بالستیک کوتاه ‌برد و میان برد را تولید کرده است».

چند روز پیش سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به دعاهای اخیر وزیر دفاع آمریکا، ضمن یادآوری در این خصوص که واشنگتن از چندین معاهده و سازمان بین‌المللی از جمله یونسکو، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و توافق پاریس خارج شده، این کشور را به عنوان «نقض کننده قوانین بین‌المللی و برهم‌زننده نظم بین‌المللی» توصیف کرد.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس