صادق زیباکلام نمایه

تئوریسین جریان اصلاحات گفت: پیشنهاد عباس عبدی برای استعفای حسن روحانی آدرس اشتباه دادن و بحث انحرافی است. اینکه آقای روحانی قبول مسؤولیت می‌کرد یا نباید قبول مسؤولیت می‌کرد بحث دیگری است.

به گزارش مشرق، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب دیروز (یکشنبه 6 مهر ماه 99) طی یادداشتی مجددا پیشنهاد استعفای حسن روحانی را مطرح و تاکید کرده است: «طی 10 ماه گذشته هیچ مشکلی حل نشده که بر مشکلات هم اضافه شده است. در این 10 ماه کدام چشم‌انداز تیره بود که تیره‌تر نشده است، بنابراین عاقلانه نیست که این وضع ادامه یابد.»

بیشتر بخوانید:

دولت را زمین‌گیر کردند حالا شعار عبور از روحانی می‌دهند

پنجمین خدعه و خیانت اصلاح طلبان

عبدی نوشته بود: «از این رو حالا که اصولگرایان غالب، قدرت و اراده استیضاح را ندارند، پیشنهاد می‌کنم که روحانی شخصا دست به کار شود. کنار رفتن نه به معنای اعتراض، بلکه به معنای گشودن راه‌ برای حل ماجرا.»

*پیشنهاد تئورسین‌های جریان اصلاحات به روحانی برای استعفاء

اما پیش از این هم برخی دیگر از اصلاح‌طلبان ایده استعفای روحانی را مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال عبدا... ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای با پایگاه انتخاب گفت: روحانی به خاطر عملکرد نامناسب، هزینه سنگینی را به کشور تحمیل و کار مهم او می‌تواند جرأت استعفا دادن باشد. واقعیت این است که بخش اعظم جامعه او را قبول ندارد.

سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات نیز تاکنون چندین بار درباره استعفای حسن روحانی سخن گفته است. او نخست در سال 94 در گفت‌وگو با نشریه اندیشه پویا گفته بود: «او ۳ سال قبل طی اظهاراتی گفته بود: «آقای روحانی اگر شکست بخورد بحران در بحران ایجاد خواهد شد. فرض کنید که توافق برجام در یک جایی به لحاظ اجرا شکست بخورد و همه‌چیز هوا شود. روحانی هم استعفا می‌دهد و می‌رود، و یک نفر مثل معجزه‌ی هزاره‌ی سوم سر کار می‌آید. روحانی شکست می‌خورد.»

سعید حجاریان مجددا طی یادداشتی در 21 اردیبهشت‌ماه 98 طی یادداشتی با عنوان «کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟» بحث استعفای حسن روحانی را تازه کرد و نوشت: «وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات یا به‌تعبیری دیگر، «حاکمیت دوگانه» به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید «حاکمیت یگانه» و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با روسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.»

*واکنش‌ها به پیشنهاد استعفای روحانی

همانگونه که اشاره شد عباس عبدی آذرماه سال 98 نیز یک بار دیگر پیشنهاد استعفای حسن روحانی را مطرح کرده بود که همین امر سبب واکنش‌های بسیاری از سوی اصلاح‌طلبان، مستقلین و اصولگرایان شده بود.

پس از اینکه استعفای حسن روحانی در بهمن سال گذشته بالا گرفته بود، علی ربیعی به این شایعات پاسخ داد و گفت: «تا ۱۲مرداد ۱۴۰۰ دولت در کنار مردم بوده و نگاه رو به جلو هم دارد. از این پس هم هر شایعه ای درباره استعفای رئیس جمهور را پیشاپیش تکذیب می‌کنیم.»

همچنین امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی درباره مطرح شدن بحث استعفای رئیس‌جمهور گفته بود: «استعفا در این شرایط جدای از اینکه می‌تواند مشکلاتی برای کشور به وجود بیاورد، یک سنت نادرستی نیز ایجاد می‌کند؛ این سنت نادرست که وقتی کسی مدیریتی را بر عهده دارد و نمی‌تواند در مدیریت خود آنچنان که باید موفق باشد و یا انتقاداتی نسبت به مدیریت او وجود دارد، استعفا بدهد و برود. این کار مشکلی را حل نمی‌کند مسول اجرایی  با هر رویکرد سیاسی باید نهایتاً در برابر اقداماتش پاسخگو باشد و الّا استعفا کردن و به کنار رفتن، بدون پاسخگویی می شود گریزگاه.

به علاوه، یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در این باره تصریح کرده بود: «کسانی که در شرایط فعلی کشور چه به دلیل محدودیت رئیس‌جمهور و از سر  دلسوزی به آقای روحانی توصیه استعفا می‌کنند و چه به دلیل ناکارآمدی دولت این توصیه را  مطرح می‌کنند، در هر حال توجهی به مصلحت کشور کرده‌اند، بنابراین لازم است که این افراد در توصیه خود تجدید نظر کنند.»

*ماندن یا رفتن روحانی مشکلی را حل نمی‌کند

صادق زیبا کلام تئوریسین جریان اصلاحات ، درباره پیشنهاد عباس عبدی اظهار داشت: کناره گیری کردن یا نکردن آقای روحانی چیزی را عوض نمی‌کند. مشکل اساسی صرف نظر از عملکرد آقای روحانی این است که 24 میلیون نفری که 3 سال و نیم قبل به آقای روحانی رأی دادند این پرسش را دارند که چرا سیاست داخلی و خارجی آقای روحانی در این مدت تغییر کرده است؟

*استعفای روحانی بحث انحرافی و آدرس غلط دادن است

زیباکلام می‌گوید که پیشنهاد عباس عبدی برای استعفای حسن روحانی آدرس اشتباه دادن و بحث انحرافی است. این که آقای روحانی قبول مسؤولیت می‌کرد یا نباید قبول مسؤولیت می‌کرد بحث دیگری است.

وی ادامه داد: مهم تر از این که آقای روحانی کنار برود یا تا پایان دولت باقی بماند پرداختن به این پرسش بسیار مهم‌تر است و این که چرا حسن روحانی سیاست داخلی و خارجی خود را پس از سال 96 تغییر داده است و این موضوع باید به بحث گذاشته شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • احمد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    22 8
    مشکل رو حل نمی کنه. ولی بهبود میده. تا وقتی ریشه ی همه شما غربگداها رو نزنیم، مشکل حل نمیشه. بعدش هم باید دونه دونه تون رو به دادگاه بکشیم ببینیم چقدر بردید.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      7 4
      باز این کذاب زشت کلام حرف زد
  • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    16 6
    هرکس در بلاهت افسادطلبان (سفیر اسرائیل در ایران) تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد!!
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    9 3
    کدام سیاست خارجی اش را تغییرداده است؟
  • سعید IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    6 12
    الان واقعا فکر کردید مثلاً جای روحانی کس دیگه ای بود مشکل حل میشدمگه زمان احمدی نژاد رو یادتون رفته که موقعی که رفت روحانی اومد همه جشن گرفتن والا همشون یکی آن هیچ فرقی نمیکنه به حال مانمیکنه
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      5 1
      آیا باید بنشینیم و شاهد نابودی کشور به دلیل عدم کفایت باشیم؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      عملکرد مجلس جهادی تو همین دو ماه با رسوندن دلار از 12 تومن به 30 تومن نشون داد اگه روحانی نبود و کسای دیگری هم بودن وضع همین بود
  • مهدی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    9 2
    اره چون جوری خراب کرده مملکت رو که هیچ جور نمیشه جمش کنیم
  • مجید IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    7 0
    مشکلی حل نمیشه با این همه بی برنامگی رئیس جمهور داره شما یکی از و آرای دلت نام ببری که کاری بدرد ملت خورده باشد از وزیر مسکن بگیرید الاغیر باکمال پروی عباس اخوندی نامش برای کاندیدای ریاست جمهوری تو روزنامها هست به چه دستاوردی شما حرف ریاست جمهوری می‌زنید روحانی بره یعنی ته نفر پیدا نمیشه حدعقل مشکل تحریم داخلی راحله کنه تا به بین‌المللی برسد
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    12 3
    بله رفتن روحانی چیزی رو حل نمیکنه قبله رو باید عوض کرد ، تفکر غرب پرستی
  • Sajjad IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    1 3
    واقعا زیبا‌کلام هستید شما..نظرتان را خیلی جاها شنیدیم.
  • هیچکاک IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 0
    بله درسته هرکس عملکرد بدی داشت نباید استعفا داد چون استعفا دادن مد میشه خاک برسر این مردم که تئوریسینشون شوماهایید.بااین حرف مستقیما مردم رو موش ازمایشگاهی خطاب میکنید.هرکس امد یه بلایی سرمرن اورد تااخرهم بمون
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    4 2
    دلایل شکست ۴۲ساله آمریکا عربستان واسراییل -رهبری فرهیخته امام خمینی وامام خامنه ای بوده که اینهارا به زانو دراورده ودرحال فروفاشی محو ونابودی هستند مثل روسیه وچین که خمینی به زباله دانی تاریخ فرستادش وخامنه ای هم آمریکا اسراییل وعربستان را
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 0
      داداش س اگه میشه مارو هم مثل چین وروس بفرسته زباله دان تاریخ بخدا راضییم.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 0
    باز این ...
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    5 0
    انتخابات ریاست جمهوری زودتر برگذار بشه، از هر جا جلوی ضرر گرفته بشود سود است
  • رضا IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 0
    ِِِِِِِِِ....... در خواب بیند پنبه دانه گی..... گی
  • JP ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    2 0
    اصلا بنیاد این افسادطلبان بادروغ بناشده
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    2 0
    اتفاقا این بره بهتره
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 1
    خاک بر سر ماها که تصمیم گیرنده شون یه مشت افسادطلب هستند ر بلایی سراین ملت بیارن حقشونه 8سال پیش یه غلطی کردن به اینارای دادن
  • محمد ایوب IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    2 0
    استعفا باید استیضاح ومحاکمه بشه. 7سال با برجام مردم روبیچاره کرد. تمام راههای دورزدن تحریمهارو به امریکانشون داد کشور را پرازجاسوس کرد. جیسون رضاییان تا پشت اطاق خوابش اومده بود. درهیئت برجام جاسوس بود. کشور را تعطیل وبه برجام امید بست حالا بره. محاکمه اعدام
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 0
    خدایا میدونی چه به سرملت اوردن این افساد طلبان تمامشون دروغگو دغلباز نجات بده این ملت شریف را
  • علی حیدری IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    0 0
    به واقع فتنه گران از کدامین زوایه برای ملت برزگ ایران تعیین تکلیف می کنند ؟ مگر خود را نمی شناسند ، یا خودرا به ان راه زده اند . مگر سیاهی لشگر این بی بوتگان افراد چون خود نیستند؟ مگر طرفداران فتنه گران ( اصلاح طلبان) شامل : ملی گراها، لائیک ها ، سلطنت طلب ها ، بهائیان ، طرفدران منافقین خلق، طرفدارن فداییان خلق، دهها گروهک غیرقانونی در غالب مجذوبین امریکا ، نهایتا شییطان پرستان نیستند؟ مگر طرفداران اینان همین اینها نبودند که باهم تبانی نموده در قالب سیاهی لشگر اینها ظاهر می شدند ؟مگر فتنه گران از گروهای این چنینی که کاندید مورد نظر خود نداشتند سو استفاده نمی کردند؟ خب حالا ، ناخلفی هایی که از اینها دیده اند از شان روگردان شده وبریده اند . این که چیزی نیست تازه اول کاره !. ، این جماعت در انتظارند که زمان گذرفرا رسد تا با لگد از روی صورت فتنه گران عبور کرده وفرامین ارباب را به اجرا در آورند . والبته برای این گروه ها هم این فکر،فکر عبثی است . دوستی ناپاکانه بالاخره درزباله دان تاریخ ریخته شده ومدفون می گردد. چه شده ؟ که چند تا روزنامه نگار وابسته در قالب سیاستمدار برای ایران عزیز تعیین تکلیف می کنند ، افکار این فتنه گران بی دین واجنی پرست قبل خودشان به گور خواهد رفت انشا...
  • مهدی FR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    1 0
    آره باور کردیم!
  • ز IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    تا وقتی امثال تو طرفدار لیبرالها هستی و لیبرالها رو به خورد مردم میدی هیچ مشکلی حل نخواهد شد خدا میدونه برای ۱۴۰۰ چه مهره ای رو با کدوم شعار رو کار میاری؟
  • حسين DE ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    استعفاء يعنى چى؟تا پايان دوران عمر سياسى اش باقى ميمونه و بعد باید پاسخگو باشد
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    یکم دیر از خواب بیدار شدی داداش
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    غرب پرستان چنبره زده بر اموال عمومی اگر فکر میکنید اوهام وتخیلاتتان را بنام دکترین وتز به خورد مردم میدهید و انرا در خیابان تست میکنید در اشتباهید هیچکس بشما غرب پرستان نتنها امیدی نداردبلکه بی تفاوت هم نیستند(متنفرند).
  • بنده خدا IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    خودکرده راتدبیرنیست وقتی درکف کوچه وبازار خادم وخائن تفکیک نشود وحتی جایشان را عوض کنند انوقت بقول معروف ذلفقار علی به نیام هم وطنان عزیز امت خدا جو مگرماخدارا نداریم مگرما امام زمان نداریم مگرما رهبری فکور وراه بلد نداریم چرادنبال افراد چپاول گر با شعارهای توخالی رفتیم کجای مقررات بشری دزدی در روز روشن با شعارخدمت به مردم همخوانی دارد چرا درسرنوشت خودمان دقت نمی کنیم چرا دلمان را به دلهای خائنین بسته ایم چرا تعریف درستی از مشی خیانت نداریم چرا ازتاریخ نه چندان دور خودمان عبرت نمی گیریم تاکی دروغ گویان را با راست گویان تفکیک نکنیم عزیزان وقتی سیاست را دروغ تعریف کردند سیاستمدار راهم دروغ گو تعریف می کنند
  • Tyiar IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    واقعااین زیباکلام تمام قدوباپروریی انقدرحامی روحانیه. سال دیگه توزندانه یاپیش ابی
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    بازاین کذاب تهرانی قصد داره با لطائف الحیل چهره منحوس اصلاح طلبین رو طتهیرکنه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    مشکلی را حل نمی کند چون تعداد تپه ها و باغچه ها اینقدر زیاد است که به این زودی ها پاکسازی نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس