خداحافظ رفیق

آقای بهزادپور به دلیل شناخت، درک درست و شعور بالایی که از دفاع مقدس داشت، وقتی «خداحافظ رفیق» را دست گرفت، یک اثر خوب ارائه داد.

به گزارش مشرق، سیدسعید سیدزاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» به کارگردانی بهزاد بهزادپور با اشاره به اینکه این فیلم یکی از آثار ماندگار حوزه دفاع مقدس است، گفت: با توجه به اینک مردم ما عاشورایی و انقلابی هستند و هشت سال بار دفاع مقدس را به دوش کشیدند و سختی‌های جنگ را تحمل کردند قاعدتاً وقتی در این بستر برایشان فیلمی ساخته و با آنها حرف زده می‌شود، تمایل پیدا می‌کنند که با تماشای آن، خاطرات خود را زنده کنند شاید یکی از دلایل اینکه «خداحافظ رفیق» در ذهن‌ها مانده است، همین باشد.

وی افزود: خاطرم هست که بعد از ساخت این فیلم دوستان زیادی با من تماس می‌گرفتند و بابت ساخت «خداحافظ رفیق» برای ما دعای خیر داشتند، البته من همه دعاهای خیر و توجهات را به سمت کارگردان اثر یعنی بهزاد بهزادپور هدایت می‌کردم. چون معتقدم او با تمام وجودش نسبت به ساخت «خداحافظ رفیق» اهتمام ورزید. ایشان سال‌های سال تجربه اندوخته و خیلی سال بود که این فیلمنامه را نوشته بود، درواقع دلش می‌خواست که این فیلم را بسازد اما موفق نمی‌شد.

بیشتر بخوانید:

مهمترین سریال سیاسی سال‌های اخیر سیما به خارج از کشور می‌رود

سیدزاده ادامه داد: در آن دوره‌ای که من در معاونت سینمایی حوزه هنری مسئولیت داشتم، خدا توفیق داد و توانستیم کمک کنیم «خداحافظ رفیق» ساخته شود. شاید اگر در آن دوران شرایط بهتر بود، فیلم به صورت بهتری هم ساخته می‌شد، اما آنچه که از دست ما بر می‌آمد همان بود.

 

تهیه‌کننده «خداحافظ رفیق» در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین حواشی درباره این فیلم توضیح داد: فیلم از ابتدا ۳ اپیزود داشت، بعدها آقای بهزادپور یک اپیزود دیگر به آن اضافه کردند که در متن خیلی زیبا بود و به دل می‌نشست.

تهیه‌کننده «شب بخیر فرمانده» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «خداحافظ رفیق» جزو فیلم‌های معناگرای موفق است، توضیح داد: اگر سازنده درباره هر مفهوم و موضوعی شناخت، درک و بصیرت و شعور کافی داشته باشد مطمئن باشید اثری که ارائه می‌شود، تأثیرگذار خواهد بود. آقای بهزادپور به دلیل شناخت، درک درست و شعور بالایی که از دفاع مقدس داشت، وقتی «خداحافظ رفیق» را دست گرفت، یک اثر خوب ارائه داد، هرچند من معتقدم اگر همه عناصر دست به دست هم می‌دادند بهزادپور بهتر از این هم فیلمش را می‌ساخت با این وجود فیلم در همین قد و قواره هم تأثیر خود را می‌گذارد چون سازنده آن دارای شعور و بصیرت کافی است.

سینما را تکنیک نمی‌سازد، درک و شعور درست می‌سازد

وی توضیح داد: هرچند در این سال‌ها به لحاظ تجهیزات سینمایی پیشرفت زیادی کرده‌ایم اما سینما را تکنیک نمی‌سازد بلکه شعور و درک درست از موضوع می‌سازد. فیلم خوب را تکنیک و پول زیاد نمی‌سازد فیلم خوب شعور، درک درست و انسانی با احساس بالا می‌سازد به همین دلیل است که در این سال‌ها حوزه فیلم‌های دفاع مقدسی موفق نمی‌شویم. ما در حال حاضر به عنوان فیلمساز فکر می‌کنیم خیلی می‌فهمیم، به خودمان می‌گوئیم ما انسانی بزرگ با شعور بالا هستیم که می‌خواهیم یک فیلم بزرگ بسازیم در صورتی که اگر شعور داشته باشیم نمی‌گوییم ما خیلی می‌فهمیم بلکه اول فهم خودمان را بالا می‌بریم، بعد فیلممان را می‌سازیم تا دیگران بگویند ما چه آدم فهیمی هستیم.

سیدزاده تأکید کرد: مشکل عمده ما این است که از نظر ابزار و تکنیک رشد کرده‌ایم ولی از نظر فکری پیشرفتی نداشته‌ایم. فیلمساز امروز باید اول رشد فکری داشته باشد و بعد تجهیزات و سرمایه را به کار بگیرد. بهزادپور کسی است که این چیزها را خوب می‌فهمد اما زمانی که ایشان «خداحافظ رفیق» را ساخت ما امکانات کمی داشتیم. اگر امروز ایشان بخواهند چنین فیلمی بسازند با شعور و درکی که از او سراغ دارم مطمئناً می‌تواند فیلم بسیار تأثیرگذاری بسازد.

تهیه‌کننده «زیباتر از زندگی» با بیان اینکه موسیقی «خداحافظ رفیق» هم ماندگار شد و به کرات از رادیو و تلویزیون پخش شده و می‌شود، عنوان کرد: موسیقی این فیلم را سعید شعبانی‌نژاد ساخت ولی این امر با هدایت مستقیم بهزاد بهزادپور صورت گرفت، خاطرم است که نت به نت توسط آقای بهزادپور پیش می‌رفت. ایشان نه فقط یک نویسنده و کارگردان خوب است بلکه موسیقی را هم به خوبی می‌شناسد و هوش موسیقایی خوبی دارد با توجه به اینکه موسیقی این فیلم هم از همان حس درونی بهزاد بهزادپور می‌آمد، ماندگار شد.

وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی پیش بیاید که پیروان ولی امر در عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و… قرار بگیرند تا دغدغه ایشان را داشته باشند در این شرایط فیلم‌های خوبی در عرصه دفاع مقدس ساخته خواهد شد. من مطمئنم آن زمان یکی از کسانی که در رأس این امور قرار می‌گیرد بهزاد بهزادپور خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    7 3
    بازم بسازین. حال ادمیزاد از دل و عاشقانه ی اینا به هم میخوره.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    7 0
    بسیار زیبا و دردناک بود
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    8 0
    بسیار بسیار بسیار هزاران بار بسیاااااار زیبا بود واقعا زیباست.عالی ساخته شده همه چیزش عالیه تمام صحنه هاش
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    4 0
    این فیلم کیفیت تصویری پایینی داره اما بی اندازه زیباست و کم نظیر
  • محمدرضا عبداللهی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام ودرود باتشکرزیادازهمه دست اندرکاران فیلمی ماندگار وکم نظیراست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس