گزارش| مفاهیمی که در درون نظرسنجی‌ها درباره ترامپ و بایدن پنهان است

نظرسنجی‌ها و آخرین تحلیل‌های انتخاباتی آمریکا نشان می‌دهد تاکنون جو بایدن نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری این کشور، نسبت به دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه خود وضعیت بهتری در ایالت‌های رقابتی دارد.

به گزارش مشرق، به طور سنتی در کارزار انتخاباتی آمریکا، ایالت‌های مختلفی گرایش‌های سیاسی ثابتی را از خود بروز داده‌اند که این ایالت‌ها در نقشه سیاسی آمریکا به ۲ رنگ قرمز یا آبی نمایش داده می‌شوند.

اما نتایج بررسی انتخابات‌های پیشین، نشان داده است که چند ایالت رفتار دیگری از خود بروز داده‌اند و رنگ آنها در انتخابات‌های مختلف، متفاوت بوده است. یعنی در دوره‌های اخیر انتخابات ریاست جمهوری، حمایت خود را بین نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه تقسیم کرده‌اند. از این رو، این ایالت‌ها به مناطق رقابت یا نبرد انتخاباتی شهرت یافته‌اند.

معمولا در نقشه‌های انتخاباتی، رنگ این ایالت‌ها به شکل بنفش دیده می‌شود اما برای استراتژی انتخاباتی نامزدهای دو حزب، بسیار حیاتی محسوب می‌شوند چرا که در سایر ایالت‌ها، چنان رقابت انتخاباتی مطرح نیست.

با استفاده از گزارش‌های پایگاه‌های "کوک پولیتیکال ریپرت"، "اینساید الکشن" و "ساباتوز کریستال بال"، ایالت‌هایی که پیروزی انتخاباتی به آنها بستگی دارد، عبارتند از آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین.

رتبه‌بندی مشابه دیگری هم برای ایالت‌های رقابتی در سال ۲۰۲۰ وجود دارد که بر اساس آنها، آیووا، مینه سوتا، نیوهمپشایر، اوهایو و تگزاس مناطق نبرد انتخاباتی مطرح می‌شوند اما سابقه رقابت الکترال یا نظرسنجی برای اینکه بتوان آنها را مناطق رقابتی در نظر گرفت، وجود ندارد.

نقشه زیر نشان‌دهنده میانگین آرای الکترال برای هر ایالت است که بر اساس گزارش "کوک پولیتیکال ریپرت"، "اینساید الکشن" و "ساباتوز کریستال بال" پیش بینی شده است:

بر  اساس داده‌های پایگاه «کوک پولیتیکال ریپورت» با احتساب مناطق حتمی آبی و آنهایی که شیب آنها به سمت آبی تمایل دارد، بایدن می‌تواند ۲۹۰ رای الکترال را از مجموع ۵۳۸ رای به دست آورد. برای پیروزی در انتخابات داشتن ۲۷۰ رای الکترال کالج ضروری است.

در نتیجه تحلیل انتخاباتی پایگاه «کوک پولیتیکال ریپورت»، رقابت‌های انتخاباتی  آریزونا از حالت تردید به سمت دموکرات‌ها متمایل شده‌اند. در حالی که ترامپ در سال ۲۰۱۶، سه ایالت آریزونا، کارولینای شمالی و فلوریدا را از آن خود کرده بود اما تاکنون در هیچ یک از نظرسنجی‌های این سه ایالت، برتری نداشته است.

ترامپ و بایدن به طور اساسی در فلوریدا نزدیک به هم حرکت می‌کنند به گونه‌ای که ترامپ ۴۲ درصد و بایدن ۴۳ درصد را در اختیار دارد و این مساله در کارولینای شمالی به ۴۳ در برابر ۴۵ است.

در آریزونا، بایدن به شکل روشن‌تری فاصله خود را با ترامپ افزایش داده است(۴۵درصد در برابر ۴۰ درصد). پیروزی بایدن در آریزونا به معنای آن خواهد بود که از عهده باخت در میشیگان یا ویسکانسین برخواهد آمد و به این ترتیب، آرای الکترال را از آن خود خواهد کرد( با فرض بر اینکه او در تمامی ایالت‌هایی که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ برده بود را برنده شود).

بایدن همچنین از عهده باخت پنسیلوانیا هم برخواهد آمد و همچنان با ترکیبی از الکترال‌های آریزونا و منطقه ۲ نبراسکا پیروز باشد.

آریزونا از نظر جغرافیایی بزرگتر است اما جمعیت آن در شهرستان ماریکوپا (ققنوس) متمرکز شده است. حدود دو سوم آرا از طرف ماریکوپا است. رأی دهندگان در آنجا، مانند سایر مناطق حومه‌ای در مناطق بزرگ شهری و اطراف آن، با رئیس جمهوری ترامپ مشکل داشته‌اند. از این رو، بایدن با داشتن ۶ امتیاز، (۴۶ به ۴۰) نسبت به ترامپ پیشتاز است.

اگرچه ترامپ در ۲۰۱۶، ماریکوپا را با ۵۲ درصد آرا در اختیار داشت. مشکل دیگر ترامپ در آریزونا این است که رای‌دهندگان حزب جمهوریخواه همچون ایالت‌های قرمز، به حمایت از او متعهد نیستند. نمونه آن هم می‌توان به فراخوان جف فالک سناتور پیشین آریزونا و جان مک‌کین سناتور فقید اشاره کرد که هر دو منتقد شدید رئیس جمهوری فعلی آمریکا بوده‌اند.

علاوه بر آن، تنها ۷۳ درصد جمهوریخواهان آریزونا می‌گویند که یقینا به ترامپ رای می‌دهند و ۹ درصد آنها هم می‌گویند هم احتمالا یا حتما به بایدن رای خواهند داد.

میزان ارتداد جمهوریخواهان در کارولینای شمالی و فلوریدا تقریبا نصف وضعیت آریزونا است ( ۵ درصد در کارولینای شمالی و ۴ درصد در فلوریدا). در همین حال، ۸۱ درصد دموکرات‌های آریزونا می‌گویند که به طور حتمی به بایدن رای خواهند داد و تنها یک درصد می‌گویند شاید به ترامپ رای دهند.

ترامپ همچنین برای پشتیبانی لاتین‌تبارهای آریزونا دست و پنجه نرم می‌کند، فقط ۱۷ درصد آرا را در برابر ۵۵ درصد بایدن به دست می‌آورد. با این وجود در فلوریدا، جایی که مردم لاتین‌تبار درصد مشابهی از رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، ترامپ ۳۶ درصد آرا را در مقابل ۵۳ درصد بایدن در اختیار دارد.

نظر سنجی‌های دیگر هم این تحلیل را تایید می‌کنند به گونه‌ای که در آخرین نظر سنجی پایگاه ۵۳۸، بایدن با در اختیار داشتن حدود ۴۹ درصد نسبت به ترامپ با داشتن حدود ۴۴ درصد، پیشتاز است. بر این اساس، آریزونا از حالت تردید و به اصطلاح «تاس انداختن» دور شده و به دموکرات‌ها متمایل شده است.

طبق آخرین به روز رسانی پایگاه «ساباتوز کریستال بال»، ناحیه ۲ نبراسکا از حالت تردید به دموکرات متمایل شده است. نبراسکا و مین تنها ایالت‌هایی هستند که الکترال‌های خود را بر اساس آرای محبوب مردمی در هر منطقه تعیین می‌کنند.

تاریخ رسمی انتخابات آمریکا، ۱۳ آبان ماه امسال است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس