کد خبر 112083
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶

بوها دنياي پيچيده‌اي دارند و مي‌توانند به تناسب نوعشان، واكنش‌ها و احساسات مختلفي را برانگيزند و تاثيرات متفاوتي ايجاد كنند. آنها ممكن است آرام‌بخشي محرك، هيجان‌آور، اشتهابرانگيز، وسوسه‌گر، صميمت افزا، تمركزبخش، نشاط‌آور يا ... باشند. بوي خوش خانه نيز بخشي از زيبايي و دلخواهي آن محسوب مي‌شود.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق ، بويايي را حس عشق و نفرت مي‌نامند! بوي خوش كششي در مغز آدمي ايجاد مي‌كند تا به اندام‌ها دستور دهد كه به سمت آن بروند و در تقابل بوي بد سيستم عصبي را به فرار و گريز وا مي‌دارد. بوها دنياي پيچيده‌اي دارند و مي‌توانند به تناسب نوعشان، واكنش‌ها و احساسات مختلفي را برانگيزند و تاثيرات متفاوتي ايجاد كنند.

 آنها ممكن است آرام‌بخشي محرك، هيجان‌آور، اشتهابرانگيز، وسوسه‌گر، صميمت افزا، تمركزبخش، نشاط‌آور يا ... باشند. بوي خوش خانه نيز بخشي از زيبايي و دلخواهي آن محسوب مي‌شود. گرچه بسياري افراد همين كه بوي بدي در خانه به مشامشان نرسد راضي هستند و از ضرورت بوي خوش در منزلي كه در آن سكونت دارند غافل مي‌مانند. اگر شما جزو گروهي هستيد كه دوست داريد در محيطي خوشبو و دل‌انگيز زندگي و از مهمانان پذيرايي كنيد اين توصيه‌ها را از ياد نبريد.

1ـ بوي بد را نمي‌توان با بوي خوش خنثي كرد. براي رفع هر بوي بدي بايد منشا آن را پيدا كنيد و از بين ببريد. برخي گياهان آپارتماني، برگ‌هاي خشكيده يا پوسيده گياهان، خاك گلدان، ديوارهاي نم‌كشيده، چاه و فاضلاب، آشپزخانه، حمام، دستشويي، سطل زباله، گل‌هاي پژمرده، آكواريوم، حيوانات خانگي و درون يخچال ممكن است منشا بوي آزاردهنده‌اي باشند كه در خانه پيچيده است. گاهي ميوه يا خوراكي گنديده‌اي كه در اتاق كودك، زير كاناپه‌ها يا گوشه‌اي دور از چشم افتاده است فضاي خانه را با بوي بد مسموم مي‌كند. براي هر بوي بدي چاره‌اي هست. براي دستشويي و حمام از بوگيرهاي مناسب استفاده كنيد. درون يخچال تكه‌اي زغال قرار دهيد يا بوگيرهاي ويژه يخچال تهيه كنيد. به گل‌ها و گياهان آپارتماني رسيدگي كنيد. اگر برگي روي خاك گلدان افتاده آن را برداريد تا از بوي فساد تدريجي برگ‌هايي كه از توليد كپك و قارچ‌هاي مختلف ناشي مي‌شود، خلاص شويد. اگر منبع بو ناشناخته است يا رفع آن امكان ندارد از اسپري آبي و آبليمو استفاده كنيد. مقداري آبليمو را درون آبپاش محتوي آب بريزيد و روي اشيا​ي مختلف و جاهايي كه بوي بد دارند، اسپري كنيد.

2ـ تا حد امكان از اسپري‌هاي خوشبوكننده استفاده نكنيد. برخي انواع اين اسپري‌ها حساسيت‌زا هستند يا مواد شيميايي مختلفي در تركيباتشان به كار رفته كه بر سيستم تنفسي تاثير نامطلوبي دارند. در اين زمينه عودها و خوشبوكننده‌هاي حرارتي كه از مواد طبيعي نظير اسانس گل‌ها تهيه شده‌اند در اولويت هستند. ميخك، زنجبيل، دارچين و وانيل هنگامي كه با پنبه مرطوب آغشته شوند، مي‌توانند نقش يك خوشبوكننده طبيعي و فوري را داشته باشند.

3ـ در انتخاب بوها دقت كنيد. برخي از انواع بوها چه طبيعي باشند يا مصنوعي و تركيبي، براي افراد مبتلا به آسم، كودكان و سالمندان مناسب نيستند. برخلاف انواع ادكلن‌ها كه بوي تند و تيزي دارند و براي استفاده روي پوست مناسبند خوشبوكننده‌هاي خانگي بايد عطري ملايم و خفيف داشته باشند. بوهاي تند و محركي نظير بوي نعناع و اوكاليپتوس براي استفاده دائم مناسب نيستند. علاوه بر آن بوهاي گرم و شيرين بر بوهاي خنك و ترش براي خوشبو كردن منزل اولويت دارند. اگر يكي از اعضاي خانواده به بوي خاصي حساسيت دارد يا مي‌دانيد مهمانتان نسبت به بوها حساسيت دائم يا فصلي دارد بهتر است فقط به اين‌كه بوي بدي به مشام نرسد، اكتفا كنيد.

4ـ در منزل گل‌هاي آپارتماني نگهداريد. گياهان آپارتماني اغلب به نور طبيعي ملايم و دماي نسبتا ثابت نياز دارند و با اين شرايط مي‌توان آنها را در هر خانه‌اي نگهداري كرد و پرورش داد. اين گياهان علاوه بر توليد اكسيژن، هوا را تصفيه مي‌كنند و تحقيقات نشان مي‌دهد برخي از انواع آنها ميكروب‌ها و مواد شيميايي مضر هوا را مي‌گيرند. سرب، گوگرد و هيدروكربن‌هاي حلقوي موجود در هواي آلوده بخشي از اين تركيبات هستند كه توسط گياهان آپارتماني بويژه انواع پهن‌برگ، جذب يا خنثي مي‌شوند. مرطوب نگه داشتن هوا نيز از خاصيت همه انواع گياهان است.

5ـ از نور طبيعي براي روشنايي استفاده كنيد. نور خورشيد هنگامي كه از پشت يك پرده توري نازك به درون بتابد علاوه بر خشك كردن هوا خاصيت ميكروب‌كشي و رفع بوي بد را به ارمغان مي‌آورد.

6ـ از تهويه غافل نشويد. تهويه درست هوا​ در محيط منزل از يك جا ماندن مولكول‌هاي مولد بو جلوگيري مي‌كند. براي اين كار به سيستم‌هاي الكتريكي و الكترونيكي تهويه هوا يا فيلترهاي خاصي نياز نيست و تنها كافي است با باز گذاشتن لاي در يا پنجره اجازه دهيد هوا در اتاق‌ها و محيط خانه گردش كند.

7 ـ مراقب هواي آلوده باشيد. خانه‌ها و آپارتمان‌هايي كه در مجاورت بزرگراه‌ها يا معابر شلوغ، پرتردد و پرترافيك قرار دارند اصولا با آلودگي هواي داخلي اتاق‌ها مواجه‌اند. اگر در چنين شرايطي زندگي مي‌كنيد يك دستگاه تصفيه هوا تهيه كنيد. اين دستگاه‌ها به وفور در بازار و مغازه ها يافت مي‌شود و قيمت آنها از 20 هزار تومان به بالاست. در شرايط اضطراري يك عدد پياز كه از وسط به دو نيم كرده‌ايد، مي‌تواند آلودگي‌هاي موجود در هواي اتاق را براي چند ساعت به خود جذب كند.

8 ـ با بوي بد و آلاينده‌هاي موجود در اشيا و لوازم خانه مقابله كنيد. كفش، دمپايي، فرش، موكت، لباس و الياف مختلف به همراه رنگ‌ها و مواد شيميايي مي‌توانند تركيبات بودار و خطرناكي از خود متصاعد كنند. تري كلرواتيلن، فرمالوئيدها و بنزن، خطرناك‌ترين آلاينده‌هاي هواي منازل هستند كه از اشياي خريداري شده نظير لباس‌ها يا وسايل منزل متصاعد مي‌شوند كه اغلب ما به بوي آنها عادت كرده‌ايم، اما گاهي پيش مي‌آيد ​ لباسي را پس از خريداري بايد چند ساعتي جلوي آفتاب و در هواي آزاد پهن كنيم تا بوي مواد نفتي يا شيميايي آن برطرف شود. بايد براي همه لوازمي كه چنين بويي دارند از فرش و موكت گرفته تا ميز و صندلي‌هاي نو چنين شيوه‌اي را اجرا كنيم تا در معرض مواد شيميايي و مضر آنها قرار نگيريم. سركه مي‌تواند هواي اتاق را از اين بوهاي ناشناخته كه حس بويايي ما را به خود عادت داده‌اند تصفيه كند. علاوه بر آن اسپري آب و سركه بوي بد سيگار را كه در اتاق پيچيده يا باقي‌مانده از بين مي‌برد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس