تجام

عادی‌سازی روابط میان کشورهای عرب و اسرائیل به مثابه یک عامل بازدارنده در برابر ایران عمل می‌کند. قطر طرفدار ایران است و نباید اجازه یابد میان اسرائیل و شرکای صلحش در خلیج فارس فاصله بیندازد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در یادداشتی به قلم ایدی کوهن نوشت: جهان عرب در حال حاضر در مقایسه با سال‌های اخیر بسیار کمتر دچار تفرقه و چنددستگی است و در یک مسیر مثبت به سمت آشتی و وحدت گام برمی‌دارد. فقط یک کشور عرب ــ قطر ــ این وسط در قالب حمایت از اخوان المسلمین، روابط نزدیک با ایران، و تأمین مالی سازمان‌های تروریستی، مخالفت خود را با اجماع مجدد اعراب در خصوص برقراری رابطه با اسرائیل نشان داده است. دوحه تنها پایتخت عربیِ مخالفِ صلح و عادی‌سازی روابط میان اسرائیل، امارات، و بحرین است و احتمالاً هرگونه تحولات صلح‌آمیز بیشتر میان اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس را مردود خواهد شمرد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


در این یادداشت آمده است: به خاطر حمایت قطر از اخوان المسلمین و ایران که در قالب تلاش‌های براندازانه و تحریک‌آمیز مداوم این کشور با هدف تضعیف حکومت‌های عربی بازتاب پیدا کرده است، کشورهای حوزه خلیج فارس تحریم‌های سنگینی علیه قطر وضع کرده‌اند تا این کشور را به لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی منزوی سازند. این محاصره عملاً موجب شده تا قطر بیش از پیش به سمت تهران و در نهایت آنکارا متمایل شود.

قطر تنها کشور عربی که شدیداً مخالف صلح اسرائیل با کشورهای عرب است

قطر از چشم حکومت‌های عربی افتاده است و بازنده اصلی قراردادهای صلح میان اسرائیل و امارات و اسرائیل و بحرین محسوب می‌شود. دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس همگی به صورت ضمنی یا آشکار از پیمان صلح حمایت کرده‌اند. قطر به‌عنوان تنها کشوری که شدیداً مخالف صلح اسرائیل با کشورهای عرب است، از طریق شبکه الجزیره متعلق به دولت این کشور حملات تند و بی‌وقفه‌ای ضد قراردادهای عادی‌سازی به راه انداخته است.

قطر در حوزه نفوذ ایران

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: الجزیره مدت‌ها پیش تظاهر به بی‌طرفی را کنار گذاشت. مثال‌های بیشماری موجود هستند که بر این موضوع صحه می‌گذارند، اما عدم پوشش اعتراضات در ایران و ستایش از [سردار] قاسم سلیمانی توسط این شبکه به وضوح نشان می‌دهد که قطر در حوزه نفوذ ایران از هویت عربی خود دست کشیده است. شبکه الجزیره آشکارا رویکرد ریاکارانه‌ای در پیش گرفته و پیام‌های متفاوتی برای مخاطبان مختلف ارسال می‌کند. الجزیره هنگام خطاب قرار دادن غرب یک وجهه لیبرال از خود به نمایش می‌گذارد، اما به زبان عربی مطالب تند و تحریک‌آمیزی ضد اسرائیل و توافقات این کشور با امارات و بحرین منتشر می‌کند.

شبکه الجزیره همواره مخاطبان را به شدت علیه اسرائیل شورانده و «ستیز» خشونت‌آمیز فلسطینی‌ها را ترویج نموده است. الجزیره در گزارشات خود همواره فلسطینی‌ها را قربانیِ حکومتِ خبیث و بی‌رحم اسرائیل معرفی می‌کند. اکثر کارمندان شبکه الجزیره، از جمله بیش از نیمی از اخبارگوها، فلسطینی‌تبار هستند و همین امر رویکرد تحریک‌آمیز شبکه را تقویت می‌کند.

لزوم جلوگیری از تأثیرگذاری شبکه الجزیره بر روند صلح اعراب با اسرائیل

نویسنده خاطرنشان کرد: با این وجود، قطر اولین کشور حوزه خلیج فارس بود که دروازه‌های خود را بر روی مقامات ارشد اسرائیل گشود. شیمون پرز از این کشور امیرنشین دیدار کرد و اسرائیل در سال ۱۹۹۶ یک دفتر تجاری در آن کشور افتتاح کرد. پس چه چیزی تغییر کرد؟

پس از آنکه شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر سابق قطر در ماه ژوئیه ۲۰۱۳ زمان امور را به پسرش تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی سپرد، روابط با اسرائیل شکل مخفی به خود گرفتند و دلیل این امر انزوای قطر و وابستگی این کشور به ایران و ترکیه بود.

این اندیشکده صهیونیستی در پایان مدعی شد: روابط میان اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس به مثابه یک عامل بازدارنده در برابر ایران است و به همین خاطر دوحه با ناخشنودی به این روابط می‌نگرد. قطر و شبکه الجزیره که به مثابه بلندگوی این کشور عمل می‌کند، نباید اجازه یابند میان اسرائیل و منطقه خلیج فارس فاصله بیندازند.

          

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    42 6
    البته کشورهای الجزایر، عراق، سوریه و لبنان هم عربی هستند و هم صراحتاً با طرح برقراری روابط با اسرائیل مخالفت کرده اند! شاید منظور نویسنده این مقاله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده است که در این صورت هم نظر عراق را در مخالفت با این طرح نادیده گرفته است! به هرحال انشاءاللّه بیست سال آینده صهیون ها دیگر در منطقه ما نخواهندبود!
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      11 1
      کشور تونس هم مانند این چند کشور مخالفت خود را اعلام کرد.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    30 7
    قطری ها بنی تمیم هستند اصالت این ها فرق داره اگر دنبال اصالت حاکمان امارات و عربستان و بحرین بروید دیگر از روابط پیدا و پنهان این ها با اسرائیل متعجب نخواهید شد ! اگر قطری ها مولفه های قدرت مثل جمعیت و وسعت را می داشتند بهتر از این و مستقل تر هم موضع گیری می کردند .
  • حیدر IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 0
    یه مدت دیگه علنی میشه
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    9 4
    این چه جهان عربیه که اعراب با اشغالگر فلسطین صلح کرده اند؟ امریکا در حال خر کردن اعرابه
  • احسان معتمدی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    12 3
    قطری ها به مبارک و حاکمان دیگر نگاه کردند و دیدند اگر با امریکا و اسراییل باشند نابودی حکومت انها حتمی است لذا بسمت ترکیه و ایران امدند و از دشمنی با ما دست برداشتند
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    6 5
    الکی رو قیمت تخم مرغ هم نفوذ ندارن خخخخ
  • علی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    4 4
    در حوزه خلیج فارس در میان کشورهای عربی علاوه بر قطر کشورهای کویت و عراق نیز مخالف برقراری رابطه با اسراییل می باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس