وزارت صمت

یک روزنامه حامی دولت از بی‌برنامگی وزارت صمت در وضعیت جنگ اقتصادی دشمن انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت:

روزنامه آرمان با اشاره به اینکه وزارتخانه صمت پنج ماه است (پس از برکناری رحمانی) بدون وزیر اداره می‌شود، نوشت: در مدتی که سرقینی سرپرست صمت شده خبرهای خوبی به گوش نرسیده و حتی بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اوضاع از زمان نشستن او بر صندلی سرپرستی بهتر که نشده که بدتر هم شده، چرا که او نسبت به همه حوزه‌ها نه قدرت تصمیم‌گیری دارد و نه توان مدیریت.

بی‌برنامگی وزارت صمت آن هم در شرایط جنگ اقتصادی آمریکا، شرایط ویژه‌ای را در اقتصاد کشور رقم زده است. اوضاع اقتصادی کشور مدت‌هاست که در شرایط غیرعادی و تحریمی قرار دارد و همین وضعیت هزینه‌های زیادی را برای فعالیت‌ها و فعالان اقتصادی و تجار به‌وجود آورده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق هم اتخاذ و اجرای سیاست‌های نادرست  و مدیریت‌های ناکارآمدی است که طی سال‌ها در بدنه سیستم‌ اقتصادی نهادینه شده و به این راحتی‌ها هم تغییر نمی‌کند. تا زمانی که امکان فروش نفت وجود داشت بخش‌های صادرات، تولید و صنایع و.. شاید خیلی دیده نمی‌شدند، ولی امروز که تحریم‌ گلوگاه‌های صادراتی نفتی را فشرده و اجازه رد شدن بشکه‌های طلای سیاه ایران را به بازارهای جهانی نمی‌دهد و از آن طرف هم جلوی ورود دلارهای نفتی گرفته شده، توجه به بخش بازرگانی و تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند وابستگی دولت به نفت یکی از دلایل مهمی است که مصیبت‌های امروز اقتصاد را رقم زده است با این وجود هنوز مدیران اقتصادی دست از اقتصاد نفت‌محور برنداشته‌اند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام وزارت صنایع و وزارت بازرگانی شکل گرفت و از آن زمان متولی امور اقتصادی داخلی و تجارت خارجی است. از این رو نقش بزرگی در اقتصاد ایفا می‌کند. با این وجود وقایع شش ماه اخیر در این وزارتخانه نشان داد که هنوز اهمیت این وزارتخانه برای دولت مشخص نشده و این وزارتخانه همچنان با سرپرست موقت که قدرت تصمیم‌گیری طولانی مدت ندارد، اداره می‌شود. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در مورد وضعیت بلاتکلیف وزارت صمت گفت: «ما نسبت به سال گذشته تجارت‌مان با عراق ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده در حالی که وضعیت مرزها هم‌اکنون مشکل خاصی ندارد و مطلوب است ولی این وزارتخانه یکی از پردردسرترین وزارتخانه‌ها به شمار می‌آید. زیرا اگر تا دیروز، بودجه کشور نفت‌محور بوده اکنون مهم‌ترین نقش را وزارت صمت دارد، اما پرسش این است که اگر این وزارت از چنین اهمیتی برخوردار است چرا بلاتکلیف مانده و به آن دقت و توجه نمی‌شود؟»

وضعیت نامعلوم و بلاتکلیفی وزارت صمت در معرفی وزیر باعث شده تا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش صادرات با مشکل همراه شود و این اتفاق یعنی خالی شدن بازارهای بین‌المللی از کالاهای ایرانی و دادن فرصت به سایر کشورها. سال‌ها طول می‌کشد تا بازارهای خارجی به محصولات کشوری اجازه ورود بدهند و آن را قبول کنند و تجار ایرانی در این راستا اقدامات زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند بازارهای باقی‌مانده از تحریم‌های تجاری را حفظ کنند و همین موضوع باعث شده تا فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف به بلاتکلیفی وزارت صمت معترض شوند تا جایی که هیئت‌رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت طی بیانیه‌ای نسبت به احتمال افزایش مشکلات تولیدکنندگان و نابسامانی‌ها در صورت ادامه این روند هشدار داده و از رئیس‌جمهوری خواسته معرفی وزیر صمت را به‌عنوان اولین دغدغه و اولویت کاری خود تلقی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    از کرامات دولت تدبیر وامید نیز یکی همین است.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    بقیه وزارتخانه ها که رئیس داشتن چی کار کردن؟تجربه ثابت کرده رئیس وسرپرست هم نداشته باشه زیاد مهم نیست همینجوری می گرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس