نهج البلاغه

بخشی از خطبه شماره ۱۶۹ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع " اطاعت از رهبری " که به ترجمه مرحوم دشتی نگارش شده است.

مشرق_ حضرت امیرالمومنین علیه السلام این خطبه را این سخنرانی را در سال ۳۶ هجری به هنگام حرکت اصحاب به سوی بصره ایراد فرمودند:

1.ضرورت اطاعت از رهبری
همانا خداوند پیامبری راهنما را با کتابی گویا، و دستوری استوار بر انگیخت. هلاک نشود جز کسی که تبهکار است و بدانید که بدعت ها به رنگ حق در آمده و هلاک کننده اند، مگر خداوند ما را از آنها حفظ فرماید، و همانا حکومت الهی حافظ امور شماست، بنابر این زمام امور خود را بی آن که نفاق ورزید یا کراهتی داشته باشید به دست امام خود سپارید.

به خدا سوگند اگر در پیروی از حکومت و امام، اخلاص نداشته باشید، خدا دولت اسلام را از شما خواهد گرفت که هرگز به شما باز نخواهد گردانید و در دست دیگران قرار خواهد داد


2.افشاء توطئه ناکثین
همانا ناکثین عهد شکن  به جهت نارضایتی از حکومت من به یکدیگر پیوستند، و من تا آنجا که برای وحدت اجتماعی شما احساس خطر نکنم صبر خواهم کرد، زیرا آنان اگر برای اجرای مقاصدشان فرصت پیدا کنند، نظام جامعه اسلامی متزلزل می شود. 

آنها از روی حسادت بر کسی که خداوند حکومت را به او بخشیده است به طلب دنیا برخاسته اند. می خواهند کار را به گذشته باز گردانند. حقّی که شما به گردن ما دارید، عمل کردن به کتاب خدا (قرآن)، و سنّت پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) و قیام به حق و بر پاداشتن سنّت اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    11 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم صل علی احبک یا علی - علیه السلام -
  • عجیب IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    فکر کنم منظور حدیث امام معصوم باشه؟
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      1 0
      خودتوبه نفهمی نزن منافق!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    جانم علی جانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس