کد خبر 1118245
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
اقدام AFC در مورد عدم پخش بازی ها سیاسی است/ صدا و سیما با دریافت سیگنال می تواند مسابقات را پخش کند

کارشناس حقوق و رسانه فوتبال گفت: هیچ سازمان بین‌المللی ورزشی حق ندارد مردم یک کشور را از تماشای رویدادهای عمده ورزشی محروم کند.

به گزارش مشرق، غلامرضا رفیعی درباره کارشکنی AFC و لغو قرارداد حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به دلیل تحریم‌های موجود علیه کشورمان اظهار داشت: در حقوق بین الملل ورزشی و حقوق بین‌الملل رسانه بحثی به نام رخدادها یا رویدادهای عمده ورزشی وجود دارد مثل بازی‌های المپیک، جام جهانی، قاره‌ای، پارالمپیک که تمام آنها جزو رخدادهای عمده ورزشی محسوب می‌شود.

وی افزود: هیچ سازمان بین‌المللی ورزشی حق ندارد مردم یک کشور را از تماشای این رویدادها محروم کند. حتی اگر بخشی از مردم یک کشور آن رویداد را ببینند اما بخش عمده مردم همان کشور از تماشای آن رویداد محروم شوند، خلاف رویه جاری در حقوق بین‌الملل ورزش و رسانه اتفاق افتاده است.

کارشناس حقوق و رسانه فوتبال ادامه داد:‌ از مسئولان فدراسیون فوتبال تقاضا می‌کنم در مکاتباتشان به AFC و فیفا کافی است به همین کلمه رویداد عمومی ورزش استناد کرده و آن را به کار بگیرند.  اقدام اخیر AFC خلاف قوانین و مقررات و عرف روابط بین‌الملل ورزش است.

رفیعی تصریح کرد: ‌در فوتبال انگلستان که گران‌ترین حق پخش تلویزیونی را دارد قوانین و مقررات متعددی هرساله از سوی پارلمان این کشور به فوتبال انگلیس اضافه می‌شود، حتی برخی باشگاه‌های محلی هم اگر مسابقه‌ای داشته باشند کسی حق ندارد مردم را از تماشای بازی آن تیم‌ها محروم کند. مگر اینکه شبکه‌ای در داخل کشور آن را برای بخش عمده مردم پخش کند. 

وی اضافه کرد: به عنوان یک کارشناس حقوقی می‌گویم تمام این اقدام سیاسی است و AFC هم از این موضوع اطلاع دارد که شرکت پخش کننده بازی‌های لیگ قهرمانان دست به اقدام سیاسی زده است. وقتی یک سازمان ورزشی حق پخش یک مسابقه یا رویداد ورزشی را به یک شرکت تجاری می‌دهد، این شرکت طبق قرارداد باید از توصیه‌های آن سازمان تبعیت کند. حتی فیفا هم وقتی با ایجنت‌های ورزشی قرارداد می‌بندد محدودیت‌هایی را برای آن شرکت و ایجنت اعمال می‌کند.

کارشناس حقوق و رسانه فوتبال درباره اینکه چرا با وجود تاکید فیفا مبنی بر عدم مداخله نهادهای قضایی ایران در ماجرای پرونده مارک ویلموتس، چگونه AFC برای حق پخش بازی‌های تیم‌های ایرانی دست به اقدام سیاسی زده است، گفت: من هم قبول دارم در نامه‌ای که برای مارک ویلموتس به فدراسیون ایران ارسال شد پای اغراض سیاسی در میان بود اما این دو موضوع با هم مختلف هستند. قبل از اینکه وارد بحث سیاسی شویم باید بگویم حق پخش تلویزیونی جزو موارد پذیرفته شده در حقوق بین‌المللی رسانه و ورزش است.

رفیعی خاطرنشان کرد: رخدادهای ورزشی به عنوان یک اصل مسلم پذیرفته شده اند. مهمترین منبع درآمدی باشگاه‌های انگلیسی حق پخش تلویزیونی است. در اتحادیه اروپا هم اگر سازمان برگزار کننده رخدادهای ورزشی حق پخش را به تلویزیون‌های ملی واگذار نکند بر اساس قوانین همین اتحادیه اروپا تلویزیون‌های ملی می‌توانند با دریافت سیگنال بازی‌ها را پخش کنند.

وی افزود: بخش حقوقی فدراسیون فوتبال می‌تواند به همین مباحث استناد کند. سازمان پخش باید برای دریافت حق پخش بازی‌ها تقاضا نامه‌ای بفرستد و اگر سازمان برگزار کننده بازی‌ها سعی دارد مردم یک کشور را از تماشای آن رویدادهای قاره‌ای و جهانی مانند المپیک، پارالمپیک و سایر موارد محروم کند، طبق عرف بین‌الملل این اجازه به سازمان پخش رادیو و تلویزیون داده می‌شود با  دریافت سینگال بازی‌ها را پخش کنند.

کارشناس حقوق و رسانه فوتبال  ادامه داد: فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما باید ابتدا تقاضای کتبی بفرستند که بازی‌های تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا پخش شود. این رویدادهای ورزشی دارای خصیصه نفع عامه مردم است. وقتی تیم‌های ورزشی یک کشور در رویدادهای بین‌المللی شرکت می‌کنند نفع عمومی اقتضا می‌کند مردم به تماشای بازی‌ها دسترسی داشته باشند و سازمان‌های پخش رادیویی و تلویزیونی بتوانند سیگنال‌ها را دریافت کنند. این بحث تاریخی بالاتر از 60-70 سال در ادبیات حقوق جهانی دارد.

رفیعی در گفت و گو با رادیو جوان  تصریح کرد: باید با منطق حقوقی از حق خودمان دفاع کنیم. هر چند اقدام طرف مقابل سیاسی است اما هر چه بر طبل مسائل سیاسی بکوبیم کم کوبیده‌ایم. بهتر است حرف حساب و منطق حقوقی و عرف بین‌الملل را به کار بگیریم و در همین چارچوب حرف بزنیم. امیدوارم مسئولان فدراسیون فوتبال خوب به حرف من گوش کنند. حتی کمیته المپیک هم می‌تواند نامه‌ای به شورای المپیک آسیا و فیفا ارسال کنند و در این نامه ذکر شود منافع عمومی مردم ایران برای تماشای بازی ها تضییع شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    موقع دخالت حکومت برای جلوگیری از بریز و بپاش آقایون فدراسیون، کنفدراسیون و فیفا داعیه غیر دولتی بودن و غیرسیاسی بودن دارن... موقع اجرای تعهدات تبدیل به سیاسی ترین ابزار میشن. اونم نه ابزار سازمان ملل بلکه ابزار دولت آمریکا.... ما در اینباره از طرف سازمان ملل تحریم نشدیم اینا تحریم های یک دولت علیه ماست که کنفدراسیون ازش تبعیت میکنه...خاک تو سر بیغیرت برجامیون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس