کد خبر 1117776
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
برخی آمریکایی‌ها بدنبال تحریم انتخابات هستند

شهروند آمریکایی معتقد است که دموکراسی قرار بود شرایط را بهتر کند، اما با گذشت زمان شرایط بدتر شده است.

به گزارش مشرق، دفتر شبکه خبری بی بی سی در واشنگتن، پایتخت آمریکا به بررسی اوضاع انتخاباتی این کشور در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 2020 پرادخته است.

در گزارش شبکه خبری بی بی سی از آمریکا گفته شده است: طرفدران بایدن و ترامپ در آخرین روزهای منتهی به انتخابات حدکثر تلاش خود را برای جذب آرای خاکستری و شهروندان بی طرف انجام می دهند. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، اگرچه فضای انتخاباتی آمریکا تا حدودی در سراسر این کشور جریان دارد، اما هنوز بسیاری از رای دهندگان آمریکایی تصمیم نگرفته اند که به رئیس جمهور مستقر رای دهند یا به رقیب او یا به هیچکدام؟

هیچ گزینه ای در این انتخابات نیست

گزارش بی بی سی در ادامه نقل قول‌هایی از برخی شهروندان آمریکایی را آورده است. از جمله آن جا که «سامین گوآزی»، روانشناس 32 ساله آمریکایی از هیوستون که در همه انتخابات های پیشین آمریکا رای داده، حال گفته است که از شرکت در انتخابات ناامید شده و هیچ گزینه خوبی در این انتخابات نیست، چون هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی برنامه ای برای بهتر کردن زندگی شهروندان ندارند.این شهروند آمریکایی در ادامه با انتقاد از محدودیت های رسانه ای در آمریکا معتقد است که وقتی که آمریکا حکومت ثروتمندانی است که برای منافع خود تلاش می کنند، آیا دیگر می توان این کشور را یک دموکراسی واقعی نامید؟

بیشتر بخوانید

اکتبر سورپرایز دموکرات‌ها چه خواهد بود؟

بایدن چگونه اعتماد جهانی را به رهبری آمریکا باز می‌گرداند؟

بحران مشارکت در انتخابات

در ادامه گزارش گفته شده است: به طور کلی در آمریکا مشارکت در انتخابات به دلیل عدم تعلقات سیاسی در مقایسه با دیگر نقاط جهان پائین است و معمولا  بین 50 تا حداکثر 60 درصد این نرخ مشارکت نوسان دارد. این در حالی است که در میان کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نرخ مشارکت در انتخابات حدود 70 درصد و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه با شوق زیادی معمولا نرخ مشارکت در انتخابات های خود را بیشتر از انتخابات های برگزار شده در آمریکا عنوان می کنند.  از سوی دیگر اگرچه در انتخابات سال 2008 و در جریان رقابت میان اوباما و مک کین نرخ مشارکت به 64 درصد رسید، اما در انتخابات سال 2016 میزان مشارکت در انتخابات به پائین ترین حد خود طی 20 سال گذشته رسید و این  میزان 55 درصد اعلام شد.

گزارش بی سی سی می گوید: براساس نتایج تحقیقات صورت گرفته از سوی یک بنیاد آمریکایی، تقریبا نیمی از واجدان شرایط رای دادن در آمریکا یا حدود 100 میلیون نفر به صورت ثابت در انتخابات های آمریکا مشارکت می کنند. با توجه به همین آمار، «ایتان هرش»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تافتس معتقد است که چنین آماری گروه بسیار بزرگی از شهروندان آمریکایی را در بر می گیرد که نیمی از این کشور است و شامل گروه‌های مختلفی از شهروندان آمریکایی می شود.

نویسنده همچنین به اقداماتی از سوی برخی کشورها مانند بلژیک و شیلی برای برای افزایش آمار مشارکت کنندگان در انتخابات اشاره می کند و درباره آمریکا نیز می گوید: رای دادن و ثبت نام برای رای دادن بیشتر برعهده خود افراد است، اما طی چند دهه گذشته برخی ایالت‌ها اقداماتی را برای دسترسی راحت تر به صندوق های رای از جمله ثبت نام در همان روز انتخابات و تمدید مدت زمان فعالیت مراکز رای و یا فراهم آوردن امکان رای گیری پستی انجام داده اند.

با این حال در گزارش با استناد به برخی اظهارات کارشناسان درباره اقداماتی در آمریکا برای دسترسی راحت تر به صندوق های رای و آسان تر کردن شرایط رای دهی، گفته شده این اقدامات نمی تواند تاثیر چندانی بر نرخ مشارکت شهروندان در انتخابات ها داشته باشد و بجای آن توصیه شده است: اگر می خواهید تصویر دقیق از علت پائین بودن نرخ مشارکت در انتخابات را داشته باشید، باید توجه کرد که مردم به چه چیزی اهمیت می دهند و انگیزه شهروندان چیست؟

حزبی گرایی عامل کاهش مشارکت های انتخاباتی

«ایتان هرش»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تافتس در ادامه نظرات خود درباره نرخ مشارکت در انتخابات آمریکا معتقد است که به هر میزان که روندهای سیاسی در آمریکا حزبی شود، به همان میزان نیز شهروندان بیشتری نسبت به روندهای سیاسی بی میل و بی اشتیاق می شوند. این استاد علوم سیاسی در این ارتباط می گوید: به عنوان مثال در گذشته آرای شهروندان برای کنگره های ایالتی چندان ارتباطی با نوع و نگرش آنان در انتخابات ریاست جمهوری فدرال نداشت، چون این دو انتخابات موضوعات متفاوتی بودند، اما در حال حاضر رای دادن حتی به فردی که در شورای یک شهر است می تواند به منزله یک همه پرسی بر سر عملکرد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قلمداد شود.

افزایش گرایش برای تحریم انتخابات

ادامه گزارش گفتگو با برخی دیگر از شهروندان آمریکایی است که آن ها نیز عدم تمایل خود را به رای دادن اعلام کرده اند، از جمله یک مهاجر لبنانی-ارمنی که از زمان جنگ داخلی لبنان به آمریکا مهاجرت کرده، اما تاکید دارد پس از سال ها زندگی در آمریکا امسال در نظر دارد تا در انتخابات شرکت نکند. این مهاجر لبنانی که حال سالهاست شهروندی آمریکا را بدست آورده و در این کشور زندگی می کند، در ارتباط با عدم تمایل برای شرکت در انتخابات می گوید: شاید رای دادن احساس خوبی را ایجاد کند، اما هیچ چیز تغییر نمی کند و شرایط همین طوری باقی خواهد ماند، چون به نظرم ما نامزدهایی نداریم که به سلامت مردم اهمیت دهند. به نظرم ساختار فعلی در آمریکا سیاستمدارانی را معرفی نمی کند که بتوان با حسن نیت به آن ها رای داد.

شهروند آمریکایی دیگری در این گزارش می گوید: دموکراسی قرار بود شرایط را بهتر کند، اما به نظرم برخلاف آن با گذشت زمان شرایط هم بدتر می شود. هرچه کشور بزرگتر باشد، ناهمگون تر خواهد بود و حفظ و ماندگاری آن نیز کمتر خواهد بود. تنها راه حل تغییرات واقعی، تحریم انتخابات است.

ناامیدی به تغییرات در آمریکا

در گزارش همچنین گفته شده میزان بی اعتمادی و ناامیدی از انتخابات پیش رو در آمریکا تا بدان جاست که برخی از کسانی که امسال برای نخستین بار واجد شرایط سنی برای رای دادن هستند، اشتیاق و امیدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ندارند. از جمله «گریس لینک»، دانشجوی 20 ساله از ویسکانسین که با وجود تمایلی که به رای دادن برای اولین بار دارد، اما می گوید که نامزدهای انتخاباتی، افراد موردنظرش نیستند. این جوان آمریکایی به نقش پول در تعیین نتایج انتخابات اشاره می کند و می گوید که خیلی واضح و روشن می توان دید که پول و قدرت چگونه رأی جوانان را سرکوب می کنند.

در پایان این گزارش همان گونه که به نا امیدی بسیاری از عملکرد ترامپ اشاره شده، همچنین به عدم تمایل قشرجوان به «جوبایدن» نیز اشاره می کند و از قول یکی از دانشجویان آمریکایی می گوید: نامزدی جوبایدن منعکس کننده ساختاری است که در آن اولویت ها و نیازهای طبقه سفیدپوستان از دیگر نیازها و ضرورت ها از جمله ضرورت توجه به افزایش بدهکاری وام های دانشجویان پیشی گرفته است. در این گزارش با استناد به اظهارنظرهای گروهی از جوانان تاکید شده که شاید با آمدن بایدن، آمریکا در کوتاه مدت شاهد برخی تغییرات جزئی و ناچیز باشد، اما در بلند مدت هیچ چیز  تغییرنخواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    اِ ..... مگه آمریکایی ها هم اصلاح طلب دارن ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس