هیات دولت نمایه

یک روزنامه بزک‌کننده برجام بعد از هفت سال می‌گوید: دولت به‌خاطر غرور کاذب برجامی، به روابط با چین بی‌اعتنایی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: این سوال ضروری است که چرا دولت بعد از امضای برجام و در شرایطی که روی همه دولتمردان ما به سوی غرب بود مذاکراتی را با چین در شرایط عزت ملی انجام نداده و قرارداد قبلی را اصلاح نکرده است. بگذریم که در دوران غرور کاذب بعد از امضای برجام دولتمردان ما از معاون رئیس‌جمهور تا رئیس‌کل بانک مرکزی حتی پاسخ چینی‌ها را نداده و به نوعی همراه نصفه و نیمه خود در تحریم‌ قبلی را با رفتار غیرحرفه‌ای دیپلماتیک آزردند.

باید توجه کنیم برخلاف آنچه که در رسانه گفته می‌شود در همین روزها شرکت‌های چینی به بهانه تحریم آمریکا از همکاری با ما سر باز زده یا کشتی‌های ما برای پهلوگیری در بنادر چینی مدت‌ها معطل تایید مقامات به بهانه تحریم‌ مانده و هزینه‌های مختلفی بر ما وارد می‌شود. پس هر مذاکره و هر تفاهم‌نامه‌ای باید واقعی و اجرایی بوده و طوری تنظیم شود که طرف مقابل نه آن را وسیله امتیاز گرفتن از آمریکا و غرب قرار دهد و نه با شل و سفت شدن تحریم‌ها مفاد تفاهم‌نامه را تغییر داده یا در سخت‌ترین شرایط از اجرای آن سر باز زند.

باید گفت که تفاهم و همکاری با چین آن هم طی یک برنامه درازمدت استراتژیک نه تنها مفید بوده بلکه لازم است و دولت دوازدهم مقصر اصلی تاخیر در نهایی شدن این مهم می‌باشد. در این تفاهم تیمی حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد باید با محور قرار دادن عزت ملت ایران نسبت به نهایی کردن موارد اقدام و آن را عملیاتی کند.

آنهایی هم که در همکاری درازمدت و توافق با چین دغدغه غرور ملی دارند، می‌توانند به آمار میزان واردات کالاهای چینی به کشورهایی همچون آمریکا یا فعالیت‌ شرکت‌هایی همچون هوآوی در کشورهای مختلف اروپایی پرداخته و توجه کنند که چین توانسته سهم بسزایی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص دهد. پس یک رابطه سالم با رویه برد - برد و با دید درازمدت حق ملت ایران است.

قطعا ایران و چین به ترتیب به عنوان دارنده بیشترین ذخایر منابع انرژی (نفت و گاز) در دنیا و بیشترین مصرف‌کننده محصولاتی چون متانول می‌توانند، شرکای مناسبی بوده و با سرمایه‌گذاری مشترک در مناطقی چون هاب پتروشیمی مکران در منطقه آزاد چابهار آینده‌ای مطمئن‌تر در حوزه‌های اقتصادی - امنیتی برای منطقه ایجاد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    18 1
    باید برای همیشه این جریان فاسد از سیستم اداره کشور پاک بشن
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    2 12
    دمش گرم.به خاطر همینه که افراطیا با این دولت مشکل دارن چون به اربابشون چین اعتنا نمیکرده
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      8 3
      دیگه دوران اربابتون آمریکا به پایان رسیده و بوی الرحمانش بلند شده ، یه فکری به حال خودت بکن!! قرارداد 25 ساله با چینو عشق است!! خخخخخخ
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      17 1
      احتمالا بیشتر مردم افراطی هستند! یه سر به کوچه خیابون بزن تا میزان محبوبیت دولت برات روشن بشه
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      6 1
      مصداق بارز شیپور رو از سر گشاد دمیدن.... ما دیگه از اینکه کامنت گذاران ذلت طلب، در حرفاشون اندکی منطق به کار بگیرند، ناامید شدیم....لااقل به خاطر حفظ وجهه خودتون کمی عقل و منطق رو هم چاشنی خزعبلاتتون بکنید
  • US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    8 1
    اين كج رفتارى باچين محصول نه فهمى وندانم كارى دولت مردان مانسيت انها اگاهانه با چين اين گونه رفتار كردند ناراضى سازى مردم ودور كردن انها از نظام برنامه واقعى شان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس