کد خبر 1116924
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
استفاده غیرقانونی از مواد منفجره آنفو در معدن سه‌کره لرستان

معدن واقع در منطقه «سه کره» شهرستان چگنی، بر خلاف تعهداتش، ضوابط استقرار را رعایت نکرده و سبب آسیب به منطقه حفاظت‌شده کوه سفید شده و با انفجارهای غیرقانونی و خطرناک به تهدیدی برای مردم تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، برخی از معادن سنگ گوهره واقع در شهرستان چگنی که در مجاورت منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه قرار دارد این روزها برای اهالی روستاهای سه کره شرقی و سه کره غربی دردسرساز شده‌اند. چرا که در حالی که امروزه در دنیا و حتی در ایران برای استخراج و بهره‌برداری بهتر در معادن سنگ از روش‌های نوین و ماشین آلات مدرن استفاده می‌شود، بهره‌بردار معدن محدوده سه کره غربی و شرقی شهرستان چگنی برای استخراج سنگ، از مواد منفجره استفاده می‌کند. 

طی سال‌های گذشته استفاده از مواد منفجره به منظور استخراج سنگ ممنوع شده است، اما بهره‌برداران معادن چگنی با استفاده از این شیوه غیراصولی و بر خلاف دستورالعمل‌های موجود در سایه عدم نظارت سازمان صمت، با استفاده از مواد منفجره و انفجارهای پی‌دی‌پی، علاوه بر تخریب جبران‌ناپذیر محیط زیست منطقه، مردم روستاهای سه کره شرقی و غربی را دچار مشکلات جدی کرده‌اند.
 


 از آنجا که در انفجارهای معادن چگنی، مواد منفجره آمفو که ترکیبی از نیترات آمونیاک و گازوئیل است و قدرت انفجاری بسیاری دارد استفاده می‌شود، پس از انفجارها گرده‌های زردرنگی در منطقه منتشر می‌شود که هم تهدیدی جدی برای سلامت مردم منطقه است و هم بقای درختان را به مخاطره می‌اندازد. به گفته برخی از اهالی منطقه، این گرده‌های زردرنگ حاصل از انفجار، باعث مشکلات پوستی در تعداد قابل توجهی از روستاییان شده است.

این در حالی است که بهره‌بردار این معدن، پیشتر طی تعهد محضری متعهد به عدم استفاده از مواد ناریه برای برداشت از معدن شده است.

در ادامه فیلمی از این انفجارها را به همراه تصاویری از آسیب‌های این انفجارهای غیرقانونی بر محیط زیست منطقه از جمله تخریب چشمه‌ها و آبشخورها مشاهده می‌کنید:

دانلود

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    جای بسی تا سف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس