کد خبر 1116559
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
 اردوغان- روحانی

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با اشاره به نزدیک شدن مواضع ترکیه و ایران در موضوعات مختلف منطقه‌ای، تحلیل کرد این امر نشان‌دهنده این است که ایده «سنی در برابر شیعه» چیزی بیشتر از یک افسانه نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشتی به قلم «سِث فرنتزمن» به بررسی جلسه ویدئوکنفرانسی روز گذشته «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود پرداخته و نوشت تهران و آنکارا به دلیل مخالفت مشترکی که با آمریکا و اسرائیل دارند، در سال‌های اخیر بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

روحانی در ششمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه:

نسبت به ایران و ترکیه همواره دشمنی‌ها و کینه توزی‌ وجود داشته است/ مداخلات خارجی مانع جدی برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه است

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به تفقد حداکثری رسانه‌های دولتی ترکیه به گفت‌وگوی آنلاین دیروز روحانی و اردوغان، آمده است: «آنها (ایران و ترکیه) جهان‌بینی منطقه‌ای مشترکی در بسیاری از مسائل دارند. آنها به صورت فزاینده‌ای علیه گروه‌های [تروریستی] همکاری می‌کنند».

جروزالم‌پست با ادعای اینکه الگوی تقابل اهل تسنن با اهل تشیع در منطقه غرب آسیا طی دهه‌های گذشته به‌وجود آمد و منطقه را به اردوگاه‌های مختلف این دو گروه تقسیم نمود، تحلیل کرد: «روابط گرم درحال ظهور ایران و ترکیه اما خلاف این ایده‌ای که از سوی تحلیلگران، اندیشکده‌ها، کارشناسان و استراتژیست‌ها درباره تقسیم شدن خاورمیانه به دو پایگاه سنی و شیعه مطرح شده، است».

نویسنده این یادداشت ادامه داد: «صحبت‌هایی که از [جلسات] تهران و آنکارا بیرون می‌آید اما به هیچ وجه [ادعای] فارس علیه عثمانی یا شیعه در برابر سنی را تداعی نمی‌کند. بلکه بر عکس، ترکیه امروز ایران را در آغوش می‌کشد و برای گفت‌وگو با ایران جهت یافتن راهکارهای ممکن برای مشکلات در منطقه مشترک خود، تلاش می‌کند».

جروزالم‌پست سپس به نقل قول از اردوغان در ششمین جلسه شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه پرداخته و نوشت: «گفت‌وگوها بین ایران و ترکیه نقش مهمی در حل بسیاری از مسائل منطقه‌ای ایفا کرده است».

این روزنامه در ادامه با اشتباه خواندن این تفکر برخی سیاستگذاران غربی که ترکیه یک متحد طبیعی برای آنها علیه ایران است و می‌توانند از اختلافات مذهبی در این زمینه سوءاستفاده کنند، افزود: «با این حال، ترکیه و ایران هر دو به شدت با اسرائیل و عربستان سعودی خصومت دارند و دشمنی آنکارا با آمریکا نیز در حال افزایش است».

فرنتزمن با اشاره به اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی تصریح کرد: «ترکیه، ایران، قطر و مالزی همچنین گفت‌وگوهایی درباره ایجاد واحد پول اسلامی و دیگر راهکارها برای مسائل جهان اسلام انجام داده‌اند. ترکیه اغلب درباره امت اسلامی صحبت می‌کند، کاری که ایران نیز انجام می‌دهد، و هر دو کشور خواستار آزادسازی مسجدالاقصی هستند».

روز گذشته اردوغان ضمن تاکید بر نقش مهم گفت‌وگوهای ایران و ترکیه در حل مشکلات غرب آسیا، گفته بود: «معتقدم با از بین رفتن این بیماری همه‌گیر (کرونا) همکاری ما به سطوح سابق بازخواهد گشت».ش

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • عبدالله مومن IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    12 0
    شیعیان با اهل سنت. اختلاف مذهبی دارند اما هرگز با کسی جنگ ندارند.
  • US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    9 19
    ترکیه با شیعه ها مشکلی نداره ترکیه همیشه از آذربایجان حمایت کرد اما شیعه ها از ارمنی ها حمایت کردند یا سکوت کردن جنگ شیعه و سنی را همیشه ایران آغاز کرد
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      7 3
      اره عزیزم عثمانی ها قاتلین کوردهای سنی و کوردهای علوی. توامان بودند.. ما بخاطر نژاد پرستیهای پانتورچیستی قتل و عام یک ونیم ملیون ارمنی رو فراموش نخواهیم کرد .. در صمن از شهدای خان طومان تین ادعای شما را میپرسیم .. پانترکیسم زورش به سیعه ها نرسید وگرنه میخواست که جنایت کند ..
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 0
      ایران از صهیونیست ها حمایت نمیکنه.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 4
      پاسخ به اون پزاکی برو اینترنتو سرچ کن ببیبن تو دوران عبدالحمید عثمانی پادوهای قتل عام ارامنه کی ها بودند جز همون خودتون که سرزمینهای و اراضی اونها را الان اشغال کرده و نام ارمنی شونو به کردی تغییر داده اید والان هم فریاد دزدو بگیرید راه انداختید
    • RO ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 8
      مشرق پنج بار نظر دادم منتشر نکردی منتشر نکنی هم همه می دانند تو جنگ ایران با عراق از کدام کشور سلاح وارد کردید
    • بهزاد AM ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      3 0
      مظلوم چه سنی چه شیعه مورد حمایت ترکیه است. ظالم چه سنی چه شیعه مورد غضب ترکیه است. ارمنیها در وسط جنگ به ارتش دشمنان پیوستند سزای خیانت هم نابودیه کوردها در جنگ جهانی اول فقط در یک شب ۹۰ هزار شهید دادند الان هم جنوب شرقی ترکیه که از ارمنیها خالی شده خاک ابدی اونها و هدیه خون شهدا به اونهاست الان هم با پروژه گاپ جز ثروتمندرین مردم منطقه خواهند شد. قانون طبیعت همینه خائن تنبیه میشه وفادار پاداش میگیره!
    • علیرضا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      0 1
      بهزاد جان این حمایت از مظلوم روشن تر میگفتی شیعیان توز خرماتوز و آمرلی که ترک بودند و چنان همنژادهای ترک داعش از خجالت آنها دارامدند اگر حمایت سردار سلیمانی و ارتش عراق و مقاومت مردم این شهرها نبود نه اثری از این شهر نه اثری از مردمش میماند لطفا عینک قومیتی و نژادی بردار بهزاد جان واقعیت‌های هر چند تلخ را قبول کن
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    7 3
    شما کردها چی ؟تو عراق و سوریه عوض اینکه به ایران متمایل بشند به امریکا و اسراییل بیشتر نزدیک شده اند
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 4
      کردها ایرانی اند و ایرانی خواهند بود مطمعن باش بیستر از علی اووووف به اسراییل متمایل نشده اند
  • حسام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 1
    اردوغان بخاطرتنها شدن در لبنان لبنان و عراق و حتی حضور در یمن مجبوره یارکشی بکنه تا از معادلات جا نمونه.و تنها گزینه موجود ایرانه که با حضور فرانسه،امریکا،امارات وعربستان مخالفه.هرچند در بعضی موارد تقابل هایی دارن اما فعلا باید به دشمنان مشترک فکر بکنن.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    2 3
    همین ایرانی که تو ازش حرف میزنی اگه شیعیان اذربایجانی نبودند باید تو تاریخ دنبالش میگشتی
    • رضا IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      0 0
      عزیزم تنها آذربایجان شیعه نبود بلکه شیعیان قبل از صفویان بودند فقط دین رسمی نشده بود شیعیان ایران مدیون ملاصدرا و شیعیان بعلبک لبنان در در گاه صفوی ها بودند
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      دانشمند فقط مذهب رسمی شدن نبود که. بندعباس و جزیره هرمز رو چه جوری میخواستین پس بگیرین. زندیه که دوتا استان بیشتر نبود. خلیج فارس هم سپرده بود به انگلیس. قبل صفویه هم اکثر ایرانیها سنی بودن. بدون ترکها ایران دو روز نمیتونه بمونه.
    • علی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      0 1
      بندر عباس و جزیره هرمز با بستن قرارداد همکاری با انگلیس و اخراج پرتقالی ها و زمینه ورود رسمی انگلیس در زمان صفوی بوده است عزیزم اکثر ایرانیها سنی نبودند شرق ایران جمعیت صوفیان بیشتر از سنی ها بوده و قم شیعه بوده گواه آن وجود امامزاده های مختلف و هجرت فرزندان امام هفتم به ایران مانند امام رضا و هیچ مخالفتی از رسمی کردن شیعه در ایران وجود نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس