کد خبر 1116245
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
مردم ژاپن

در دو دهه اخیر رشداقتصادی ژاپن به شدت کاهش یافته‌ است یک دلیل آن این است که ژاپن امروز سالمندترین کشور دنیاست!با ادامه روند افزایش جمعیت سالمندان، در کمتر از سه قرن آتی، نسل مردم ژاپن منقرض خواهد شد.

به گزارش مشرق، ژاپن در دهه‌های اخیر در عرصه تکنولوژی، گوی سبقت را از آمریکا ربود و به یکی از ثروتمندترین کشورها و یکی از پررونق‌ترین اقتصادها در سطح دنیا دست پیدا کرد اما در طول سال‌های توسعه خود از تهدید مهمی غافل ماند!

شاید عجیب به نظر برسد، آمارها نشان می‌دهد میراث ژاپنی‌ها برای فرزندانشان، بدهی و رکود اقتصادی خواهد بود! ژاپن امروز سالمندترین کشور دنیاست! در حال حاضر هر نیروی کار ژاپنی به جز هزینه خود و خانواده‌اش با پرداخت مالیات بالا مخارج یک سالمند دیگر را نیز تامین می‌کند؛ در نسل‌های آینده، این تعداد  به دو سالمند افزایش پیدا می‌کند!

با ادامه  این روند جوانان ژاپنی حتی اگر بیست و چهار ساعته کار کنند، قادر به تامین سالمندانشان نخواهند بود!

نرخ باروری کشور ژاپن در سال ۱۹۷۵ بیش از ۲.۱ فرزند به ازای هر زوج بود و پس از آن به ۱.۴ فرزند کاهش پیدا کرد؛ این به آن معناست که با از دنیا رفتن هر ۱۰۰ نفر در ژاپن تنها ۷۰ نفر جایگزین آنها می‌شوند؛ با از دنیا رفتن ۷۰ نفر، ۵۰ نفر جایگزین می‌شوند و با از دنیا رفتن ۵۰ نفر در نسل سوم، تنها ۳۵ نفر جای آنها را خوهد گرفت!

ژاپن رشد اقتصادی بالایی را در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تجربه کرده‌ است؛  ژاپن در دهه ۱۹۶۰ به‌ طور متوسط ۱۰ درصد، در دهه ۱۹۷۰ به‌طور متوسط ۵ درصد و در دهه ۱۹۸۰ به‌طور متوسط ۴ درصد رشد داشته است؛ رشد اقتصادی ژاپن در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته‌ است به طوری که در دهه ۱۹۹۰ به‌طور متوسط ۱.۵ درصد بوده‌ است؛ با افزایش جمعیت سالمندان، در کمتر از سه قرن آتی، نسل مردم ژاپن منقرض خواهد شد!

اوضاع سالمندی جمعیت ژاپن در حالی است که برآوردهای اخیر نشان می‌دهد، در کشور ما سطح باروری از ۶.۳ فرزند در سال ۱۳۵۵، به دو فرزند به ‌ازای هر زن در سال منتهی به سال سرشماری ۱۳۹۵ و در ادامه به کمتر از ۱.۸ فرزند به‌ ازای هر زن در اواخر دهه ۹۰ کاهش یافته است؛ گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ نیز به‌عنوان چشم‌انداز جمعیت جهان نیز نشان می‌دهد که نرخ باروری کشورمان در طول ۳۰ سال گذشته  حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    4 8
    احتمالا با توجه به فیزیک و لرزه های ژاپن در آینده ای دورتر اثری بنام ژاپن نماند چون به زیر آب فرو خواهد رفت .. علاوه مردم ژاپن با عادت سختکوشی و عملکرد مثبت ملی در انجام وظیفه بطور. کامل برای پیشرفت کشور و خصوصا اکنون که رقبای دیگر پا بمیدان گذاشته اند و امکان جابجائی مقام و موقعیت در اقتصاد جهانی و اینکه هدف مردم با تلاش بیشتر سعی در حفظ مقام و قدرت خود دارند . کمتر از نظر فکری در اندیشه فرزند آوری باشند . در حالیکه ظاهرا اقتصادشان خوبه . کشور خودمان اگر مسائل اقتصادی بهتری داشته باشه طبعا زوج های جوان بفکر فرزند آوری بیشتر میبودند . چون اقتصاد خودشان مهمتر از اقتصاد ملی هست . چرا . چون همین نحوه کارکرد روزانه خیلی ها بجای هشت ساعت کار مفید شاید روی هم یک ساعت شود .
    • SE ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      32 68
      همه حرفهایتان خطا است. ژاپنی ها بدترین زندگی را در دنیا دارند. زندگی در بالاترین سطح استرس، بیشترین فشار کاری، زندگی در آلونک های 20 متری با بالاترین آمار خودکشی و پیری جمعیت و فحشا و هرزه نگاری. و البته این سیک به اصطلاح زندگی هم برای آن است که دایما کار کنند و هیچ فرصتی برای فکر کردن به این نکبتی که در آن گرفتار هستند و اینکه به مشتی برده محض آمریکا تبدیل شده اند نداشته باشند. کار برای ژاپن یک ماده مخدر است . عین فوتبال برای اهالی آمریکای جنوبی.
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      15 10
      آفرین، کاملا درسته! تو ژاپن اکثریت فقط خیال میکنن دارن زندگی میکنن وگرنه وضعشون از برده های قدیم هم بدتره!!!
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      10 5
      امن ترین شهر دنیا توکیو و سخت کوشترین مردم زاپنی ها هستن فعلن که نسل ما داره .......
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 7
      اگه تو استرس زندگی میکنن چرا طول عمر زیادی دارن. یه کلیپ در مورد خونه های کوچیک دیدی همون رو ملاک قرار دادی. الان تو ایران بهتره؟؟؟. اگه بد بود این همه ایرانی برای کار اونجا نمیرفتن. طرف یه سال اونجا کار میکنه بعد میاد اینجا خونه چند میلیاردی میخره. از قدیم هم همینجوری بوده. کویت و دوبی و قبرس و ژاپن برای ایرانی ها خیلی خوب بود. الان رسیدیم به ترکیه و شمال عراق.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 8
      طول عمر زیادشون از کم خوریه، مثل ایرانیها نیستن که معده هاشون از پرخوری گشاد شده و همیشه دست پیش میگیرن که از نداری، صورتشون با سیلی سرخه
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      2 1
      عمر طولانی به خاطر کم خوری و خدمات پزشکی است و منافاتی با استرس و خودکشی ندارد. حیوانات در قفس کوچک باغ وحش هم معمولا عمری طولانیتر از حیوانات ساکن جنگلها دارند.
  • سعید IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    9 14
    بهتر مردمان نوکر شده ای که مزدور امریکا شده اند با این که امریکا مردمشونو با بمب اتم سوخاری کرد.
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    13 5
    سرمایه داری همین است. زندگی در ترس از آینده و نگرانی از کاهس سطح رفاه ابدا اجازه فرزند آوری نمی دهد. ضمن اینکه با افزایش اتوماسیون و رباتیزه شدن کارها هم دیگر نیازی به وجود انسان و زاد ولد نیست. اگر رشد جمعیت می خواهید به دهه شصت خودمان با همان تکنلوژی قدیمی برگردید. اقنصاد دولتی و کوپن برای هر فرزند جدید یعنی رشد جمعیت.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 7
      واقعاً که خیلی بدبخت و متوهمید انواع و اقسام توهین و بد و بیراه را به یکی از پیشروترین و مرفه ترین کشورهای دنیا وارد کردید در حالی که خودتان در توهم و پوچی مطلق زندگی می کنید و در ارزیابی کشورها در رفاه و نشاط و توسعه و امید به زندگی همیشه در ته صف هستید، الان که هیچی نیستید ادعای خدایی می کنید اگر شما مثلاً جای ژاپن یا آمریکا بودید چه می کردید؟ قربان خدای واحد که ظرفیت همه ملت ها را می داند.
    • به ۱۳:۱۱ - IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 1
      شما می توانید خود را با تبلیغات غربیها کور کنید. اما واقعیت عوض نمی شود. ژاپنی ها بدترین زندگی دنیا را دارند. واقعیت آمریکا را هم از برنی سندرز بپرسید.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 2
      جناب ۱۳۱۱ الحق که برده بودن لیاقت امثال شماست وقتی در نظر حقیرتون آمریکا با اون همه کشتار و چپاول، ظرفیت الطاف خدا رو داشته که به ثروت رسیده! وجود ننگین جماعت شما باعث عقب ماندگی است
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    5 4
    چه بهتر
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      3 3
      این اخر و عاقبت شاخ بازی واسه امریکاست.جوری از ایالات متحده سیلی خوردن که دارن منقرض میشن
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 6
    خب ربطش به ما چیه!؟
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      2 4
      به شما هیچ چی، شما منقلو باد بزن زغالا سرخ بشه!! خخخخخ
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      2 2
      خب ربطی بهت نداشت کی گفت صفحه رو باز کنی بخونی دوست عزیز؟
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      1 3
      بگو ربطش به من چیه نه به ما.ما رو با خودت جمع نبند
  • باب ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    14 3
    خداروشکر نسل ماهم به همت مسولین بزرگوار نابود شد
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 3
      ااااااااااه یعنی تهوع آورتر از این نظرات نظر دیگه ای نیست.هرچیزی درباره هرجایی بنویسن این زیرش نظری با این محتوا مینویسه که ما بدتریم
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      4 3
      ۱۲:۲۹ - ما (یعنی مردم ایران) بدترین نیستیم ولی مسئولین ما بدترین هستن
  • م-م IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 2
    ژاپن کشور پیشرفته ای است. و نمی توان منکر توانائیهای خاصل مردم آن بود. ولی همیشه سئوالی که برای خود من بوده این است که چرا این پیشرفت باعث رفاه روانی آنها نشده و به گفته خودشان آمار افسردگی و خودکشی در آنها زیاد است. و در خانه های بسیار بسیار کوچک زندگی می کنند. مگر نه این است که رفاه و بالندگی واقعی باید به آرامش روان انسان بینجامد. این نکته طلائی مقابله تفکر الهی اسلام با لیبرالیسم اقتصادی و سرمایه داری مطلق است. الگوی صحیح اقتصادی باید به آرامش در انسان منتهی شود نه تنش و گرفتاری بیشتر و بیشتر ....
  • CA ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    8 2
    تمام مشکلات اینچنینی عاملش سیستم اقتصاد نکبت بار، کازینوئی و ربوی هست که در این چند دهه اخیر مردم دنیا را به بردگی جهش یافته سوق داده، محیط زیست را به نابودی کشانده و منابع طبیعی کشورهای جهان را غارت کرده است و این روند باطل تا نابودی کامل نسل تمامی انسانها ادامه خواهد یافت چون این وعده و هشدار قطعی خداست.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      2 4
      اجججججججب.احوال اقای عباسی
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    5 2
    یه جور می گیه سه قرن انگار سی سال دیگه اس، چه پیش بینی نوستراداموسی!!! خوب مرد حسابی تا سه قرن دیگه قیامت هم سالها قبل دنیا تموم شده کل کشورها گیم آور شده اند!!!
  • جاوید CA ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 7
    نظریه مسخره ای بود .خدا پدر ویروسها رو بیامرزه که هر دوره به داد این کشورها میرسه و بخشی از سالمندان و افراد بیمار رو پاکسازی میکنه .در ضمن تا سه قرن دیگه ممکنه هزاران اتفاق رخ بده پس زیاد جای نگرانی نداره .قطعا وضعیت ایران از اونها بدتر میشه (البته تا یه قرن دیگه).
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 1
      خدا پدر ویروسی رو بیامرزه که تو رو از صحنه گیتی محو کنه، اینقدر وقیح و خودشیفته ای که به مردن سالمند و بیمار میگی پاکسازی!
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    7 5
    کاش چینی هامنقرض بشوند پدرسگ ها کرونا را انداختند به جون دنیا
    • به ۱۳:۱۱ - IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      2 4
      کاش تو منقرض شده بودی و این همه یاوه های غربیها را کورکورانه تکرار نمی کردی. ششماه قبلتر از چین یک گوااهی فوت در آمریکا به علت کرونا صادر شد اما نخواستید ببینید
  • محسن IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    7 3
    یکی از مودب ترین بافرهنگ ترین، انسانها در ژاپن هستن ک زبانزد تمامی دنیا شده اند، خیلی باید فرهنگ غنی داشته باشی که باعث بشه دیگران و مردم دنیا از اونها تعریف بکنن، ن اینکه خودشون و مصرف داخلی برای فریب مصرف داخلی بگن ما با فرهنگ، باهوش ، هنر ،،،،، این طور توهماتی ندارن، بعد ب کار ب روش بسیار درست، سخت کوشی ، و عمر طولانی ،طرف سن بالاس میره دنیا رو میگرده، اینجا طرف میلیارد ه دلش نمیاد تا ی شهر دیگه بره فقط ذخیره ،انبار میکنن
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      0 1
      خیر. کافی است نوکر آمریکا بشوی تا حتی اگر مثل تایلند نهایتان از فقر برای خارجی ها تن فروشی کنند اسمت را بگذارند کشور لبخندها!قدرت رسانه همین است.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    2 1
    یعنی دیگه انیمه مثل ناروتو وجود نخواهد داشت وایییی
  • Hami JP ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    2 0
    خیلی کار می‌کنند ژاپنی ها چون به این مقدار کار کردن دلخوش شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس