موشک عماد

با تست موفق موشک بالستیک عماد علیه ناوهواپیمابر آمریکا، عملا امکان هدایت کلاهک سنگین و مخرب این موشک تا مرحله اصابت به شناور فراهم و خبرهای سالهای گذشته در این خصوص، به واقعیت عینی تبدیل شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ناوهای هواپیمابر آمریکایی و پایگاه های هوایی این کشور در اطراف ایران همواره جزو یکی از تهدیدات مهم و سطح بالا برای نیروهای مسلح ما تلقی و بخشی از توان اطلاعاتی و رزمی کشور برای رصد و مقابله با این تهدیدات در نظر گرفته شده است چراکه هواپیماهایی که از روی ناوهای هواپیمابر یا از پایگاه های هوایی به پرواز در می آیند در حقیقت بخش عمده ای از استراتژی تهاجمی آمریکا را ایفاء کرده و بدون آنها بخش زیادی از نقشه های رزمی این کشور با مشکل رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کابوس موشکی «یوزی رابین» درباره فلج کردن اسرائیل محقق شد/ ایران تنها دارنده «بالستیک نقطه‌زن» بدون نیاز به هدایت ماهواره‌ای +عکس

دست قدرتمند «ابومهدی» برای افزایش شعاع بازدارندگی جمهوری اسلامی/ ایران چهارمین قدرت مهم موشکی جهان در عرصه کروزهای ضدکشتی+عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب ۳ و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس

در بحث پایگاه های هوایی مستقر روی زمین، سالهاست که جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی از موشک های بالستیک، کروز و البته پهپادهای را برای نابودی آنها در صورت بروز هر گونه تنش آماده کرده است. البته این اهداف بزرگ و ثابت هستند و پیدا کردن آنها و مشخص کردن نقاط مورد نظر برای هدف قرار دادن بخش های مهم و حساس آنها از جمله اموری است که در این سالها با دقت به انجام رسیده و در جریان حمله به پایگاه عین الاسد نمونه ای از هدف گیری دقت و اصابت های تحسین برانگیز موشک های بالستیک تاکتیکی ایرانی رویت شد.

عمده موشک های بالستیک ایرانی که در چند سال اخیر در عملیات هایی بر ضد تروریست های داعش، گروه های تروریستی در شمال عراق و نیروهای تروریست سنتکام وارد عمل شده اند از نوع تاکتیکی و در فاصله های زیر ۱۰۰۰ کیلومتر بوده اند که دقت این موشک های بالستیک ایرانی برای کارشناسان امر در فواصل زیر هزار کیلومتر اثبات شده اما سوال اینجاست که در برد های بالای ۲۰۰۰ کیلومتر وضعیت به چه گونه است؟

اولین اشاره از طرف وزیر دفاع

در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روایتی جالب درباره یک آزمایش موشکی کشورمان را مطرح کرد. وی با اشاره به جنجال های آن زمان مسئولان ایالات متحده در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: موشک برد بلندی که فریاد آمریکایی‌ها از آن درآمد، یک موشک با برد دو هزار کیلومتر است که تست شد و در فاصله دو هزار کیلومتری، درست در وسط یک مربع ۳۰ متر در ۳۰ متر فرود آمد.

بعید نیست دستاوردی که در آن زمان مورد اشاره وزیر دفاع قرار گرفت، یکی از آزمایش های موشک توانمند  و قابل تحسین "خرمشهر" بوده که اخیرا تصاویری از آن و لحظه برخورد به مرکز یک هدف مربع گونه منتشر شد.

اصابت موشک بالستیک خرمشهر به درون یک هدف مربع شکل

ایران به دنبال دور کردن هواپیمابرها از خاک خودی

در چند سال اخیر همیشه بحث هایی در خصوص دستیابی ایران به موشک بالستیک ضد کشتی برد بلند توسط فرماندهان عالی رتیه کشور مطرح شده است؛ موشک هایی که در بردهای حتی بالای ۱۰۰۰ کیلومتر بوده و می توانند اهداف دریایی را مورد اصابت قرار دهند.

یکی از این اشاره ها مربوط به سردار سلامی در سال ۱۳۹۶ است. فرمانده کل سپاه در یک گفتگو به وجود یک موشک بالستیک اشاره می کند که با سرعت ۸ ماخ از جو زمین وارد شده و می تواند با دقت ۱۰۰ متر اهداف شناور متحرک را مورد هدف قرار دهد. خروج از جو زمین و ورود مجدد و رسیدن به سرعت نزدیک به ۸ ماخ مشخصا موشک مورد نظر سردار سلامی از رده تسلیحاتی مثل سری هرمز و خلیج فارس خارج کرده و برد سلاح مورد نظر را به بالای هزار و چه بسا ۱۵۰۰ کیلومتر ارتقاء می دهد.

دقت ۱۰۰ متر مورد اشاره نیز احتمالا مربوط به این مسئله است که موشک مورد نظر از نوعی کلاهک بارانی بهره برده و به جای اصابت مستقیم سر جنگی به هدف تعداد زیادی پرتابه های ریز را در شعاع مشخصی پرتاب می کند. این سناریو بیشتر در شرایط یک حمله دسته جمعی و در تعداد بالا مناسب بوده و می تواند به شناورهای دشمن در شعاع مورد نظر آسیب جدی وارد کند.

"عماد" هم به جمع ضد ناوهای ایرانی اضافه شد؟

موشک بالستیک عماد یکی از آخرین محصولات رونمایی شده توسط وزارت دفاع در کلاس موشک های بالستیک با محدوده عملیاتی بالای هزار و پانصد کیلومتر است که بردی در حدود ۱۷۰۰ کیلومتر دارد

. بر اساس فیلمی که اخیرا از یک تست عملیاتی مهم این موشک منتشر شده هدفی شبیه به عرشه یک ناوهواپیمابر یا بخش کوتاهی از یک باند فرود مورد اصابت سر جنگی این موشک قرار می گیرد. این موشک سوخت مایع در زمان رونمایی نیز جزو اولین موشک های برد بلند ایرانی بود که به سر جنگی جدید مجهز به بالک های هدایتی برای پرواز و تصحیح خطا در مرحله آخر مجهز شده بود.

تصاویر مربوط به آزمایش موشک عماد بر علیه یک هدف خاص

تصاویر مربوط به این آزمایش در ایران، برای کارشناسان نظامی بین المللی یادآور عملیات موشک بالستیک و مشهور ضد کشتی DF-۲۱D در چین است. در آن آزمایش ها نیز طرف چینی با درست کردن یک هدف مستطیل شکل و چیزی شبیه به باند فرود یک ناو هواپیمابر اقدام به شلیک این موشک به سمت هدف کرده و موفق به اصابت شده بود.

در این تصاویر به خوبی خروج موشک از جو زمین نیز مشخص است و به همین دلیل می توان این طور برآورد کرد که موشک مورد نظر حتما با سرعت فراصوت ( ۵ ماخ به بالا) به سمت هدف می آید که کار را برای سیستم های ضد موشکی دشمن بسیار سخت خواهد کرد.

موشک بالستیک عماد

باید توجه داشت هر دو کشور چین و ایران، نیروی دریایی آمریکا و ناوهای هواپیمابر آن را به عنوان یک تهدید جدی برآورد کرده و اقدامات مختلفی را برای مقابله با آن با توجه به توان علمی و فنی خود در نظر گرفته اند.

۰خوشبختانه به علت بومی بودن تمام ساختار و شبکه صنعت موشکی کشورمان در حوزه بالستیک، حتی کارشناسان غربی نیز شایعه ای از کپی یا کمک خارجی به این دستاورد مهم موشکی کشورمان مطرح نکرده اند؛ هرچند که ممکن است عده ای فارسی زبان به تضعیف چنین موضوعی دست بزنند.

یکی از این اقدامات که توسط هر دو کشور انجام شده بحث افزایش برد موشک ها به منظور دور کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا از سواحل است. چندی پیش موشک کروز ضد کشتی شهید «ابومهدی مهندس» با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر معرفی شد. برآورد ها این احتمال را طرح می کند که احتمال این موشک بردی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر داشته باشد.

موشک بالستیک ضد کشتی DF-۲۱D ساخت چین

برخورد سر جنگی موشک دی اف ۲۱ دی به هدف شبیه سازی شده از یک ناو هواپیمابر در یک آزمایش زمینی

حالا با موشک بالستیک عماد با برد حدودا ۱۷۰۰ کیلومتری، سرجنگی ۴۵۰ کیلوگرمی (که قریب ۲۵۰ کیلوگرم از آن مواد منفجره است) رو به رو هستیم. برای حمله به یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز بایستی در نظر داشت که طول هدف مورد نظر در حدود ۳۳۲ و عرض آن نیز در حدود ۷۶ متر است. یعنی موشک ایرانی باید به شکل فرضی درون یک مستطیل با این ابعاد برخورد کند.

هدف مورد نظر بسیار بزرگ بوده و در عین حال از قدرت تحرک و مانور پذیری نسبتا خوبی نیز برخوردار است. موشک بالستیک ایرانی برای حمله موفق به این هدف در ابتدا بایستی مختصات حدودی منطقه حضور ناو و البته در صورت تغییر موقعیت در زمان حرکت، به روزرسانی اطلاعاتی را نیز دریافت کند. این امر به صورت معمول در جهان به وسیله ماهواره ها انجام می شود اما در ایران به دلیل نبود سیستم های هدف گیری ماهواره ای، بایستی از رادارهای بسیار برد بلند، سیستم های شنود الکترونیک یا پهپادهای شناسایی بلند پرواز برای این امر بهره برد. فراموش نکنیم که ماموریت اصلی این کلاس از سلاح ها در حقیقت ارسال یک پیام قوی در حوزه بازدارندگی به طرف مقابل و تلاش برای جلوگیری از وقوع هر گونه درگیری است.

این موشک بعد از رسیدن به مرحله شیرجه، می تواند به وسیله سیستم های راداری یا جستجوگرهای فروسرخ هدف را کشف کرده و بعد از قفل کردن روی آن، حمله نهایی را آغاز کند. مشخصا در مرحله اول بایستی این روند در یک محیط زمینی شبیه سازی شود  که این کار بر اساس تصاویر موجود با موفقیت انجام شده است. به نظر گام جدید کشور در این بخش، رسیدن به برد حدودا ۲ هزار کیلومتری در موشک های بالستیک ضد کشتی دارای کلاهک نقطه زن و قابل هدایت است.

عدد معروف ۲ هزار کیلومتر اهمیت فوق العاده ای برای استراتژی ضد دسترسی دفاعی کشور خواهد داشت. برخی از کارشناسان خارجی از این عدد به عنوان عدد طلایی در برنامه های موشکی ایران یاد می کنند. برای درک اهمیت بیشتر این مسئله بایستی بدانیم که برد رزمی هواپیمای ناو نشین F-۳۵C در حدود ۱۱۰۰ کیلومتر و برد رزمی سوپر هورنت در حدود ۸۰۰ کیلومتر است. با فرض رسیدن به برد ۲۰۰۰ کیلومتر در موشک های کروز و بالستیک ضد کشتی تمام جنگنده های ناونشین آمریکایی از برد حمله یک سری به داخل کشور ما خارج شده و در میانه راه نیاز به سوخت گیری هوایی، زمان کمتر در روی هدف و حمل مهمات کمتر خواهند داشت و در عین حال زمان واکنش بیشتری را نیز به مدافعین خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 37
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    خوشحال تر می شم وقتی برخوردشو به یک ناو امریکایی ببینم
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      73 4
      ما نیاز به موشکهای ضد کشتی با موتور اسکرم جت و رمجت هم داریم که خدا رو شکر ساختیمشون.....
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      45 3
      علی مطهری مخالف دستاوردهای موشکی است . افسوس برای آنها که با عربستان همصدا هستند.
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      دست خدا بر سرماست خامنه ای رهبر ماست
  • سامان IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    28 18
    مشرق جان اینکه فیلم 94 که اولین پرتاپ این موشک است لطفا حرفه ای رفتار کنید باتشکر
    • علی اکبر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      30 5
      حرفه ای یعنی همین بنانیست مختصات لو بره
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    درود بر روح پرفتوح شهید حسن تهرانی مقدم بنیانگزار صنعت موشکی ایران
    • rrrr GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      100 9
      مرگ بر استکبار جهانی
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      10 41
      این مگه موشک زمین به زمین نیست چطوری میتونه اهداف متحرک رو بزنه
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      چرا زوم کردین روی برد دوهزار کیلومتر چرا قاره پیما نمیسازید نکنه موشک قاره پیما جزء محصولات لوکس حساب میشه مثل هواپیما و ماهواره در ضمن کشور ما چهل سال است تحریم شده و گرانی بیداد میکند اوناهم که دلشون به حال ما نمیسوزه و تحریم ها رو بر نمیدارن چرا سلاح اتمی تولید نمیکنیم ما که نمیخوایم بر علیه شهر و مردم آمریکا استفاده میخوایم باهاش پایگاهی که با دویست تا موشک نابود بشه رو با یک بمب نابود کنیم مسئله پیچیده ای نیست برای دکترین دفاعی کشور
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      90 8
      خندم گرفته به اون دانشجوی شریف که میگفت امریکا سیستم پدافندی جدید برای مبارزه با قایقهای تندروی ایران درست کرده واقعا اینا نمیدونن که برای زدن یه ناو هیچ احمقی با یه قایق کوچولو جلو نمیره؟؟؟ مجید جان دلبندم اول یه موشک بالستیک یا شایدم چندتا با هم به سمت یک ناو شلیک میشه بعد دیگه با سنگ و تیرکمونم میشه اون ناو زد چه برسه به قایقهای تندرو موشکهای کروز یه پروفسور دیگه داشتیم میگفت عرشه ناو با موشک های خلیج فارس سوراخ نمیشه چقد اینا بدبختن مرغ همسایرو غاز میبینن یعنی موشک بالستیک با 3 تا 5 ماخ سرعت و 300 تا 500 کیو تی ان تی بخوره رو عرشه هیچی نمیشه؟؟ اسگل بودنم حدی داره به خدا
    • US ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      34 98
      شوروی اگه از تانک و موشک استفاده کرد، شما هم می کنید.
    • GB ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      67 7
      شادی روح شهدا صلوات... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    • GB ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      41 6
      شادی روح شهدا صلوات... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    • احمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      10 1
      در پاسخ به 00:39 این مقاله داشت خبر از توسعه موشک عماد برای زدن اهداف متحرک دریایی میداد. وگرنه خودمون می دونستیم موشک عماد وجود داره.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      15 4
      موشک زمین به زمین اهداف متحرک هوایی رو که نمیزنه بلکه اهداف متحرک زمینی رو میزنه
    • حاج حسن IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      13 1
      روحت شاد حاج حسن عزیز
  • DE ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    38 1
    پاراگراف آخر در مورد برد جنگنده های ناو نشین مسئله مهمی هست که به خوبی به آن اشاره شد.
  • متفکر IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    60 7
    درود بر سپاهیان و ارتشیان دلیر و غیور ایران زمین.
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      36 7
      و تمام حافظان امنیت و تمامیت ارضی کشور
  • مجاهد IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    56 18
    ما اسرائیل را در هم میکوبیم
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      30 8
      همچنین امریکای جنایتکار
    • علی IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      2 0
      زحمت نکش. خودش داره از تو می پوکه
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    14 51
    سعودی موشک دانگ فنگ ۲۱را دارد واس سیصد نمیتواند این موشک پر سرعت را شکار کند
    • فرزند ایران IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      30 2
      این یک موشک ضد ناو است. حتی اگر داشته باشد نیازی به استفاده از اس 300 نیست و در ضمن ما حالا باور را داریم که به مراتب بهتر از اس 300 است
    • احمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      15 0
      سعودی همه داروندارش رو تو یمن نشون داد. الان هم که با وجود ائتلاف کذایی داره به پابرهنه های یمن خاک میده. بعد هم میاد گریه زاری راه میندازه که ایران داره اسلحه قاچاق می رسونه. یکی نیست بگه اگر زورت به چهار تا اسلحه قاچاق ایران نمیرسه، برای چی برای خود ایران شاخ و شونه می کشی؟
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      22 0
      اب بریز نسوزی سعودی انگشت کوچک ایرانم نیس از پادشاه تون یاد بگیر برو دم سازمان ملل گریه کن بگو ایران ارامکو زد و ما خفه خون گرفتیم ها بارکاالله منافق اواره ....
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 9
      همون باوری که یکدونه ازش ساختن
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    36 7
    سلام بر تمامی عزیزانی که زندگی خود را فدای امنیت و آرمان مردم کرده اند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    44 12
    مرگ مرگ مرگ برامریکا
  • بافقی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    32 9
    درودخدا بر همه دلاورمردانی که عزت افرینی برای ایران اسلامی شعار انهاست
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      6 1
      بدونید آمریکا هیچوقت به ایران حمله نمیکنند اینجا بصیرت لازمه.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    20 32
    موشک استاندارد ۳هم خیاره که وایسته نگاه کنه ‌‌.موشکی که هدف باسرعت۱۴ماخ رااز خارج جو شکار میکنه
    • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      27 10
      کله شما پر از پنیره، میتونی با اون خیار استاندارد نوش جان کنید.
    • SE ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      12 0
      پاتریوتم خیار نبود دیگه نسخه اصلی برای دفاع از نیروهای خودی بود با جنگ الکترونیک ناکارامد شد حالا استاندارد 3 هم خرج انفجاری نداره ممکنه حتی در صورت اصابت مانع برخورد نشه از طرفی فقط کافیه از کلاهک خوشه ای استفاده کنه موشک یا از کلاهک فریب دهنده که روسا استفاده میکنهبعدم یه ناو یا چندتا ناو ترمیناتور که نیستن مث فیلم های ابرقهرمانی هالیودم نیست اگه ایران بخواد واقعا ناوگان رو تصرف یا منهدم کنه به اعتراف خودشون قطعا امکانش صد درصده دلیلشم ضعیف بودن پدافند نیست به هر حال ایرانم توانایی خودشو داره که اونام قبول کردن نمیدونم شما چرا مشکل داری؟؟؟!!!
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      10 0
      اگه سيستم استاندارد با تعداد موشك زياد اشباع بشه چي؟ تاثيرش از بين ميره.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      8 0
      موشک استاندارد ۳ سرعتش 10 ماخ هست و توان درگيري با موشكي با سرعت 14 ماخ رو نداره ضمناً تا سال 2025 در فاز آزمايشه. مدل پیشرفته ترش تا سال 2030 قراره رونمايي بشه سرعتش 15 ماخه.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      7 0
      آبو بریز اونجات که داره میسوزه
    • سرباز اسلام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      22 6
      اره دیدیم قدرت پدافندی امریکا رو موشکای یمنی رو نمیتونن رهگیری کنند موشکای چند نسل قبلی ایران رو نتونستن رهگیری کنن اگر دین ندارید حداقل ازاد مرد باشید
    • TR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 13
      ۱۲:۰۷ اونوخت موشکای شما تو یمن چه کار میکنه ؟!!!!!! چه بده بسونی باهم دارید؟!
    • علی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      19 0
      خیار تو عین الاسد بود که خواب بود وقتی موشکهای ایران داشت اونجا رو شخم می رد.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    21 5
    ماشا الله
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    12 11
    سلام. لطفا درباره محاسبه سرعت موشک های بالستیک مطلب بزارین.چون بحث جذاب و جالبیه
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    40 7
    انشاالله مطلب ماهواره هم دسترسی پیدا میکنیم . تا از هدایت آن بهره ببریم . خیلی خوبه انواع روش ها در دسترس هست . ما از الطاف خداوند در حق ملت ایران هیچگاه غافل نیستیم . و به دانشمندان مومن و متخصص که در تراز جهانی ابتکارات موفقانه در رسته های مختلف و در زمینه های متفاوت دارند و خواهند داشت ایمان و افتخار داریم . امیدواریم تا پایان سال 1404 در بخش های اقتصادی صنعتی نظامی هوا فضا شاهد پیشرفت های شگرف به توفیق خدا باشیم که نتائج آنها برای همیشه بحث تحریم ها بی معنا شود . و کشور آغازگر دوره ای تازه بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب رهبر شاهد تحولات شگرف با آن زمینه های ذکر رفته در مبحث مهم فرهنگی هم باشیم و بتوانیم بدون بهانه های مثل اقتصاد و دغدغه جبران مافات کنیم و توجهات با التزام عملی و شخصی بسمت تولیدات همه جانبه بنحوی که تحرک و شور و اشتیاق فراوان خاصه نزد جوانان را ببینیم و از جمله ازدواج بموقع با وجود طرح مجلس برای ساخت سالانه یک میلیون دستگاه منزل و شغل و در آمد و ازدیاد جمعیت و برکت و لذت از عنایات پروردگار که نصیب مردم و کشور نموده همه بهره مند شوند و شاکر الطاف او باشیم و روح خود را با عشق ورزی به او جلا بخشیم و معنویات را تعمق و جاری سازیم . انشاالله که بزودی شاهد باشیم و نمونه برای دیگران در تراز جمهوری اسلامی ایران برگرفته از انقلاب اسلامی
    • DE ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      10 0
      احسنت. با درود و سلام بر شما از یک هموطن در یک گوشه از این جهان ولی قلب هایمان همیشه برای سربلندی بیش از پیش کشور و مردمان می‌تپد. باید کار کرد و فکر کرد و تجربه کرد که شکست هم جزئی از کار هست ولی از گذشته درس گرفت و قوی تر شد. پاینده باشید.
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 0
      انشالله
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    34 14
    دنیا مدیون شهید حسن تهرانی مقدم هستش الله اکبر
  • رحمت عیدی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    25 9
    آرزوی سلامتی موفقیت روز افزون برای تمام پرسنل دفاعی خصوصا موشکی دارم این دیگه ارباب جنگ صهیونی رو آچمز مطلق کرد
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    26 4
    باید دست به ماشه بود ...و احتمالات و تخیلات را به کار گرفت ...از مرزهای شمالی هم نباید غافل باشیم...!!
  • مختار IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    17 4
    درود بر مئافعان امنیت
  • دیده بان IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    21 11
    فان حزب الله هم الغالبون
  • کسری IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    33 22
    "موشک که برای ما نون نشد. ما نون و غذا و پوشک می خوایم." شرو ور های یک ابله
    • حیدر صالح IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      14 0
      یک ابله بزای ناموس ارزش قائل نیست و نان را در اردگاه اسارت دشمن خود و ناموسش را لذیذتر میداند لذا به امثال کلید رای می دهد که مملکت را در اسارت دشمن کند و با صلاح دید دشمن تجزیه شود
    • امید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 1
      اشتباهی منفی دادم
  • مسعودی US ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    23 10
    پیشنهاد من ساخت پهپاد های سنگین تریست که بتواند بمب خوشه ای حمل کند و در صورت انداختن حتی دوتا بخشی از ناوگان رو کامل از بین ببرد
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    14 15
    ایول ترسناک ترین خبری بود تو این چند سال که به گوش دشمنان میره
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      9 4
      احسنت
  • یاور.م IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    27 7
    این همان راه است که شهید حسن شفیع زاده شهید حسن تهرانی مقدم و امیر علی حاجی زاده و دیگر یارانشان شروع کردند. وقتی برای خدا کار میکنی، همه قدرتهای دنیوی هم که تحریمت کنند موفق خواهی شد. کاری که شکست درش وجود ندارد کار خالصانه ای است که برای رضای خدا انجام میشود. درود خدا بر شهیدان تهرانی مقدم و شفیع زاده و همچنین قاسم سلیمانی
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    17 8
    یک قدم تا نابودی آمریکا
  • DE ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    19 5
    درود بر تمام کسانیکه در این راه زحمت کشیده اند اما من بمب اتم میخوام .
    • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      2 1
      شما تو آلمان بمب اتم می خوای چیکار ؟
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    8 3
    ما نیاز به موشکهای ضد کشتی با موتور اسکرم جت و رمجت هم داریم که خدا رو شکر ساختیمشون.....
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    17 10
    مرگ بر امریکا زنده باد جمهوری اسلامی ایران . انشالله اسرائیل 25 سال اینده را نخواهد دید
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      8 2
      اسمم را عوض میکنم اگر درست باشد
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 2
    این موشک ها قوی و عالی ولی در جبهه ای که شما در حال تقویت استحکامات هستید دشمنی نخواهد آمد شما در خوابید دشمن تز جبهه های دیگر شما را قیچی کزده و پشت سر شماست در واقع شما را شکست داده از خواب خرگوشی بیدارشوید گرچه فایده هم نخواهد داشت
  • DE ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    9 7
    ناو هدف متحرک هستش ثابت که نیست !شما در تستش یک هدف ثابت رو زدید ،اگه مردن تست موشک عماد با یک هدف متحرک رو نشون بدن
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      3 1
      خائن جان خواهی دید . به کوری چشم دشمنان ایران و اسلام عزیز
    • کسری IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      3 1
      جدی ؟ پس باید رو خودت آزمایش کنن تا مطمئن شیم درست جواب میده. یعنی مثل شترمرغ باید بدوییا. همچین بزنیمت تا پرات رو هوا جزغاله بشه.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      6 1
      قصدشان تو خماری نگه داشتن ضد انقلاب است والا اگر لازم باشد آن را هم نشان می دهند .
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    البته بستگی به هدف داره اگر هدف موقتا از دور خارج کردن ناو هواپیمابر باشه موشک یکجا وسط باندش بخوره کفایت می کنه اما بعد از چند ساعت این ناو برخواهد گشت اما اگر هدف نابودی کامل ناوهواپیمابر و از دور خارج کردن کامله برج فرماندهیش باید زده بشه که هدف خیلی کوچک تریه پس دقت بالاتری می طلبه ناوهواپیمابر اگر قرار باشد با اصابت موشک ها به بدنه و باندش غرق شود به اصابت ده ها موشک نیازمنده تا شاید غرق بشه آلیاژ بکار رفته ، قطر فلز بکار رفته و سایر تمهیداتی که دارن باعث می شه ناوهواپیمابر غرق نشه اما برج فرماندهیش زده بشه سیستم های فرماندهی راداری و ... همش از کار می افته بعد آن ها یک لاشه بزرگ بی هدف شناور خواهند داشت با 5هزار نیرو محتاج به کمک .
  • علی خدایی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    دستان توانمند نظامیان کشورمان را میبوسیم ارتش و سپاه و کل نیرو های مسلح و پیشرفت های خیلی زیاد برای قدرت و توانمند شدن ایران عزیز ان شالله
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    بهترش داریم رو نمیکنیم حتی یوفو
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    همون طور که نویسنده محترم نوشتند. ایران دسترسی به ناوبری و موقعیت یاب جهانی ندارد. مثل جی پی اس. بایدو چین یا گلوناس روس.خب موقعیت یابهای روسی و چینیم تو جنگ اعتمادی بهشون نیست احتمالش برای درگیر نشدن با یانکی ها اجازه دسترسی بهمون نمیدن خب پس پیشرفت فضای چ از بعد حامل و ماهواره بر چه از سیستم انتقال مداری و چه ماهواره و گیرندهای زمینی تنها راه داشتن موشک ضد کشتی میان برد موشک قاره پیمای دقیق و کروزهای دقیق و دوربرده.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 4
    همه تمرکز گذاشتیم روی موشک در حالیکه در بحث جنگنده هیچ کار بخصوصی انجام ندادیم عملا با تکنولوژی شصت سال پیش در مقابل جنگنده های نسل پنج از پیش باخته ایم نمیدونم این روسیه چه متحدیه که از فروش به ما امتناع میکنه ولی واسه مصر یا هند دستش بازه در حالیکه آمریکا همه گونه حمایت از متحدینش میکنه
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 4
    چرا همش حرف می زنیم؟ چرا یکی از این موشکها رو به ناو آمریکایی نمی زنیم؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 0
    باید موشک های بسازیم که ۲-۳ برابر سرعت صوت باشه.
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    ما نیاز به موشکهای ضد کشتی با موتور اسکرم جت و رمجت هم داریم که خدا رو شکر ساختیمشون.....
  • Roya SG ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 0
    ماشاالله. درود بر شما
  • ف م IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    7 0
    انشاالله بتوانیم موشکهای دوربردی را بسازیم که هواپیماهای دوشمن را در ۲۰۰۰ کیلومتری را هدف قراردهد.
  • محمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند بیند
  • عبدالامیر اعتماد پور IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    2 0
    شادی واقعی ملت ماانشالله روزی است که ماچندین ناو هواپیمابرساخته وتودهنی محکمی به دشمنان بزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس