کد خبر 1115625
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
«روایت هیئت» از شعور حسینی 

ویژه برنامه تلویزیونی «روایت هیئت» با محوریت سبک زندگی عاشورایی و با تکیه بر نمایشی از شعور حسینی، این شب‌ها از شبکه افق سیما پخش می‌شود.

به گزارش مشرق، ویژه برنامه تلویزیونی «روایت هیئت» با محوریت سبک زندگی عاشورایی و با تکیه بر نمایشی از شعور حسینی، این شب‌ها از شبکه افق سیما پخش می‌شود.

همزمان با دهه دوم ماه محرم، شبکه افق سیما ویژه برنامه تلویزیونی «روایت هیئت» را هر شب روی آنتن می‌برد، برنامه‌ای زنده با حضور هیئت‌داران و فعالان مذهبی اقصی نقاط ایران زمین، مردان و زنانی که سعی دارند سبک زندگی حسینی را با تکیه بر فرهنگ ناب عاشورا و با نگاه به عزاداری سنتی مردم ایران احیا کنند.

تهیه‌کنندگی این برنامه را علیرضا ربانی‌منش بر عهده دارد، او درباره فصل سوم برنامه روایت هیئت می‌گوید: «این برنامه در دهه دوم محرم امسال، روایت‌گر فعالیت هیئات مذهبی در دهه اول و اتفاقاتی است که هم اکنون با محوریت هیئت‌ها رخ می‌دهد، از رزمایش مواسات تا برگزاری مراسم سوگواری در شرایطی که شیوع کرونا محدودیت‌های زیادی برای برپایی تجمعات انسانی به وجود آورده است البته در این بین یکی از گروه‌هایی که بیشترین توجه را به پروتکل‌های بهداشتی داشتند و توانستند جلوه‌ای از شور و شعور را توأمان به نمایش بگذارند، عزاداران حسینی بودند».

وی می‌افزاید: «در حقیقت می‌توان گفت هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم و پس از آن، الگوسازی کردند و بهتر از هر زمانی، شعور حسینی به جهانیان نشان دهند؛ بر همین اساس «روایت هیئت» در فصل سوم، راوی فعالیت هیئات مذهبی در اقصی نقاط کشور شده است، آن هم با حضور راویانی که خود میدان‌دار هیئت‌ها هستند».

طی چند شب از پخش این برنامه، بازخوردهای مثبتی هم از سوی مخاطبان مشاهده شده، پیام‌های مردمی که با استقبال از پخش چنین برنامه‌ای، خواهان نمایش جلوه‌هایی دیگر از فعالیت هیئت‌های مذهبی هستند.

ربانی‌منش به این مسئله هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «توجه به مبحث خانواده در برنامه روایت هیئت، یکی از اساسی‌ترین محورهاست به همین دلیل در یک قسمت از خانواده‌ای هیئتی که هم آقای خانه و هم خانم خانه هیئت‌دار هستند و مجموعه‌های بزرگی را مدیریت می‌کنند دعوت کردیم تا از تجربه‌هایشان بگویند، پرداختن به پویش یا ساقی العطاشا ویژه آبرسانی به ۷۲ روستای کم آب و بی آب استان سیستان و بلوچستان که ساکنان آنها از اهل سنت هستند، گفت‌وگو با افراد تاثیرگذار در عرصه فعالیت‌ هیئت‌های مذهبی در استان یزد و مسائلی از این دست، خواسته مخاطبان است و ما هم سعی کردیم در همین مسیر گام برداریم».

هیئت‌های مذهبی در جامعه ایرانی دارای کارکردهای مختلفی هستند البته بسیاری گمان می‌کنند این گروه‌های مردمی تنها برای برپایی عزای حسینی یا دیگر مناسبت‌های مذهبی شکل گرفته‌اند در حالیکه حقیقت چیز دیگری است.

تهیه‌کننده برنامه روایت هیئت به این مسئله هم اشاره و خاطرنشان می‌کند: «تعریف ما از هیئت، حداقلی نیست بلکه تعریف حداکثری داریم چرا که معتقدیم هیئت خلاصه در عزاداری و گریه و اشک ریختن نیست، آنچه مهم است و باید اتفاق بیفتد اینکه ستون خیمه عزاداری و اقامه سوگواری است اما این خیمه ستون‌های دیگری هم دارد، عمودهایی مانند خدمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مطالبه‌گری و مسائلی مانند اینها، در حقیقت هیئت یک تشکل مومنانه است که با محوریت توسل به اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد ولی وظیفه آن احیای امر اهل بیت است و برنامه روایت هیئت می خواهد این حقیقت را بسط و توضیح بدهد. در این بین احیای امر اهل بیت هم ابعاد مختلفی دارد که خدمت‌رسانی به مردم بخشی از آن است، بخشی دیگر به مطالبه‌گری مربوط است و همینطور دیگر ساحت‌هایی که یک هیئت مذهبی می‌تواند تاثیرگذاری خود را نشان دهد».

ورود هیئت‌های مذهبی به مسئله محرومیت‌زدایی و اقتصاد خرد از طریق توسعه مشاغل خانگی یکی دیگر از مباحثی است که این سال‌ها رونق تازه‌ای یافته و به همین دلیل مورد توجه دست اندرکاران تولید برنامه «روایت هیئت» هم قرار گرفته است.

ربانی‌منش در این زمینه می‌گوید: «الان هیئت ها در حوزه اقتصاد خرد و اشتغال خانگی هم فعال هستند که اتفاق مبارکی است و نشان می‌دهد هیئت فقط در پستوی خانه‌ها نبوده و موجودیتی زنده و پویا دارد که حضورش در ساحت‌های مختلف اجتماعی انکارناپذیر است همچنین حضور اعضای مختلف خانواده به ویژه نوجوانان و جوانان به عنوان آینده‌سازان کشور هم مورد توجه ماست، چرا که فعالیت هیئت های مذهبی توسعه یافته و وقتی پدر و مادر به عنوان کنشگر هیئتی وارد میدان می‌شوند در ضمیر ناخودآگاه فرزندانشان هم تاثیر می‌گذارند و به این ترتیب نسلی برآمده از هیئت با تفکر هیئت به معنای واقعی آن تربیت می‌شود».

برنامه تلویزیونی روایت هیئت، طی دهه دوم ماه محرم هر شب حوالی ساعت ۲۱ به صورت زنده و با اجرای سید محمد جواد ظرافت روی آنتن شبکه افق می‌رود.

شعار اصلی این برنامه در فصل سوم، «باید تمام زندگی‌ام مثل او شود» است که بر عناصری همچون عقلانیت و معنویت تاکید دارد.

در این میان از اعضای هیئت‌ها و کارشناسان حوزه هیئت دعوت به حضور در برنامه می‌شود تا طی گفت‌وگو با آنها به مسئله سبک زندگی حسینی پرداخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس