برجام نمایه

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی پایان یافت که در این نشست به هیچ عنوان به مسئله اصلی در برجام که لغو تمامی تحریم‌های ضدایرانی بود، هیچ‌ اشاره‌ای نشد.

به گزارش مشرق، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ۱۱ شهریور در وین برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده‌دارد. این نشست به ریاست هلگا ‌اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، به نمایندگی از طرف جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونان وزرای خارجه/ مدیران سیاسی برگزار شد.

در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، بیانیه‌ای ۷ بندی از سوی رئیس ‌نشست صادر شد.

بیشتر بخوانید:

همه بمانند جز آمریکا

چرا سرانجام اقدام آمریکا علیه ایران شکست است؟

واعظی: ترامپ می‌خواهد با شورای امنیت هم «بیزینس» کند

در بخشی از بیانیه آمده است:«تمامی اعضا با یادآوری اینکه برجام یک عنصر کلیدی از ساختار عدم ‌اشاعه جهانی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد نیز تایید شده است، بر اهمیت صیانت از این توافق تاکید کردند. اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرف‌ها دارای اهمیت اساسی است».

در بخش دیگری از بیانیه مذکور تاکید شده است:«کمیسیون مشترک موضوعات هسته‌ای و همچنین رفع تحریم‌ها ذیل برجام را مورد توجه قرار داد. کارشناسان به بحث درخصوص تمامی موضوعات مورد نگرانی‌ ادامه خواهند داد».

در قسمت دیگری از بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام آمده است:«اعضا از بیانیه  مشترک  ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مورخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰، که اجرای آن آغاز شده است، استقبال کردند. در همین زمینه، آنها نقش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف مسئول راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات عدم ‌اشاعه هسته‌ای را یادآور شدند».

نشست نمایشی و بی‌ثمر

تاکنون کمیسیون مشترک برجام، شانزده جلسه برگزار کرده است. اما متاسفانه این جلسات پرتعداد هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و صرفا به یک نشست نمایشی و بی‌ثمر بدل شده است.

به عبارت دیگر، نشست‌های متعدد کمیسیون مشترک برجام هیچ خروجی قابل قبولی نداشته است. نشست اخیر در شرایطی برگزار شد که حدود ۶۲ ماه از امضای برجام و همچنین حدود ۲۸ ماه از خروج رسمی آمریکا و خروج عملی اروپا از توافق سپری شده است.

لغو تحریم‌ها چه شد؟!

در این نشست به روال نشست‌های قبلی کمیسیون مشترک برجام، صرفا درباره محدودیت‌های هسته‌ای ایران و لزوم نظارت جدی بر آن تاکید شده است.

نکته تامل‌برانگیز اینجاست که در بیانیه مذکور به هیچ عنوان به تعهدات اروپا ‌اشاره نشده است. پیش از این مقامات ارشد وزارت امور خارجه اعلام کرده بودند که اروپایی‌ها ۱۱ تعهد در برجام داشتند که به هیچ‌کدام از آنها عمل نکرده‌اند.

ایران در برجام طلبکار است و اروپا و آمریکا جزو بدهکارهای برجام هستند، اما در بیانیه مذکور، جای طلبکار و بدهکار عوض شده و هیچ سخنی درباره لزوم اجرای تعهدات آمریکا و اروپا به میان نیامده است.

آن‌طور که مقامات ارشد دولت بارها و بارها تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام لغو یکباره تمامی تحریم‌ها بود.

 عراقچی: اعضای برجام از آمریکا شاکی‌اند

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام که بیش از چهار ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران گفت: این تحول بسیار مهمی است.

 اعضای برجام به اضافه اکثریت اعضای شورای امنیت در نیویورک، مواضع قاطعی را اتخاذ کرده بودند، هم زمانی که آمریکا قطعنامه تمدید تسلیحاتی را مطرح کرد یکپارچه رای منفی دادند و هم زمانی که سعی کرد این مکانیسم را فعال کند، با ارسال نامه یکپارچه مخالفت کردند.

عراقچی افزود: طبیعتا در این جلسه این موضوع مهم‌ترین محور بحث بود و یک بار دیگر همه اعضای برجام بر اینکه آمریکا را به عنوان کشور عضو و مشارکت‌کننده در برجام نمی‌شناسند و حقی برای آن کشور قائل نیستند که از سازوکارهای درون برجام یا درون قطعنامه ۲۲۳۱ که مرتبط با برجام است، بتواند استفاده کند، تاکید کرده و تلاش این کشور را در نیویورک غیرقانونی می‌دانند و تقاضای آن کشور برای به اصطلاح شروع مکانیسم را بلااثر می‌دانند و معتقدند این اقدام نمی‌تواند موثر واقع شود و جلو برود.

وی در ادامه گفت: همه اعضای برجام و قاطبه اعضای جامعه بین‌الملل مخالف سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا هستند و مخالف سیاست آمریکا برای تضعیف چندجانبه‌گرایی، سازمان‌های بین‌المللی و رویکردهای چندجانبه در روابط بین‌الملل می‌باشند. همه از اقداماتی که آمریکا برای از بین بردن نهادهای بین‌المللی انجام می‌دهد، شاکی هستند.

آقای عراقچی تاکید کرده است که «همه اعضای برجام از آمریکا شاکی هستند». یک سؤال؛ آیا ما در قلب رآکتور اراک بتن ریختیم و ۹۷ درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده را از کشور خارج کردیم و تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژها را از کار انداختیم و غنی‌سازی ۲۰ درصد(با کاربردهای مختلف از جمله تهیه داروی بیماران خاص) را متوقف کردیم تا در نهایت بعد از ۵ سال، اعضای برجام از آمریکا شاکی شوند؟!

مگر پی‌ام‌دی بسته نشده بود؟!

در بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام به پرونده پی‌ام‌دی درباره ایران نیز ‌اشاره شده است. تحرکات اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیش از پیش ثابت کرد که پرونده PMD (ابعاد ادعایی فعالیت‌های نظامی هسته‌ای) درباره ایران همچنان مفتوح است. این در حالی است که دولتمردان در سال ۹۴ مدعی بودند که PMD برای همیشه بسته شد و این دستاورد خیالی را به عنوان برگ برنده برجام معرفی کردند!

روحانی- آذر ۹۴- در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر مختومه شدن پرونده PMD گفت:«به ملت ایران تبریک می‌گویم به دلیل موفقیت‌های پی‌درپی در صحنه‌های مهم داخلی و بین‌المللی و دیروز روزی بود که یکی از این مراحل موفقیت در صحنه‌های بین‌المللی و سیاسی متبلور شد... در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای معروف به PMD خاتمه یافت، بلکه ۱۲ قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده بود لغو شد... تحریم‌ها دی‌ماه برداشته می‌شود».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز- آذر ۹۴- گفته بود:«کثیرالشک‌ها به شک‌شان درباره بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی اعتماد نکنند». همچنین عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه- آذر ۹۴- گفت:«اگر موضوع پی‌ام‌دی مختومه نشود، برجام متوقف خواهد شد».

وقت‌کشی اروپا

مقامات اروپایی بارها صراحتا اعلام کردند که در مسئله ایران با آمریکا دارای هدف مشترک بوده و فقط در روش‌های رسیدن به این هدف، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

آمریکا و اروپا در مسئله ایران تقسیم وظایف انجام داده‌اند. آمریکا مسئول اصلی پروژه فشار حداکثری است و اروپا نیز همراه اصلی آمریکا در پروژه فشار حداکثری و مسئول نگه داشتن دولت ایران در برجام و مامور به منصرف کردن ایران از اجرای اقدام متقابل به عهدشکنی طرف آمریکایی و اروپایی است.

هدف اروپا این است که با وقت‌کشی و گره زدن اقتصاد ایران به برجام، شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که به خیال خام خود بتواند ضمن دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران، خسارت محض توافق هسته‌ای را به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان نیز تعمیم بدهد.

متاسفانه دولت آقای روحانی و به خصوص وزارت خارجه همچنان با رویکرد منفعلانه پرونده برجام را پیگیری می‌کند.

دیدار عراقچی و گروسی

عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین، گفت‌وگوهای اخیر در تهران و بیانیه مشترک که منجر به تقویت همکاری‌ها و تعاملات و همچنین اعتماد بین ایران و آژانس می‌شود را مثبت و سازنده خواندند و از استقبال گسترده از تفاهمات حاصله در سطح بین‌المللی ابراز خرسندی کردند.

دو طرف همچنین بر عزم ایران و آژانس برای تداوم همکاری‌های متقابل، بر اساس حسن نیت، تاکید کردند.

در این دیدار، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز حضور داشت.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 1
    انقد با سیاست عمل کردن که به همین برجام هم قانعه ایم
  • محسن US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 1
    تحریمهای این دو سال همه اش از طرف امریکاست و حتی یک نمونه تحریم که از ناحیۀ کشوری غیر از امریکا باشد بعد از برجام سراغ نداریم. (هر کس سراغ دارد بگوید. حتی یک مورد را هم بگویند بنده قبول می کنم). ما هم که باب هر گونه تعامل با امریکا را بطور مطلق بسته ایم. آن وقت چگونه باید تحریمها برداشته شود؟! چگونه انتظار دارید نشست و مذاکره با اروپایی ها به برداشته شدن تحریمهای امریکا بینجامد؟
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 0
    مشرق جون برجام مگه با تحریمها هم مرتبطه !!!! برجام نوشته شد برای غرب پرستی و اغراض سیاسی و رونق بخشی به بخش توریسم دولتی و حق ماموریتهای آنچنانی و سفر فرنگ !
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    2 0
    مردان سیاست این دولت با رجال سیاسی عهد قاجار در نابودی منافع ملی ایران چه تفاوتی دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس