تهدیدهای بسیاری با تدبیر امام سجاد(ع) به فرصت تبدیل شدند

رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت: امام سجاد(ع) با قرائت دعاهای صحیفه سجادیه در کنار بازگو کردن واقعه کربلا، تهدیدات بسیاری را به فرصت تبدیل کردند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید هاشم موسوی سه‌شنبه شب در آیین افتتاحیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) اظهار داشت: کمی دشوار است تصویری ارایه شود که نشان دهنده نقش امام سجاد(ع) در بخش‌های گوناگون به ویژه بخش معنویت، عقلانیت و مقاومت زندگی آن حضرت باشد، اما با این وجود به دلیل هوشیاری و تیزهوشی امام سجاد(ع) نسبت به درک شرایط و جامعه و انتخاب یک شکل خاص از مبارزه، حضرت الگوی مقاومت شد.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که می توان از امام سجاد(ع)به عنوان الگوی مقاومت آموخت، این است که با وجود تمام محدودیت‌های قبل و بعد از اسارت، آن حضرت قادر بود به روشی زیبا خانواده شریف خود را به دشمن معرفی کنند.

رییس مرکز اسلامی انگلیس بیان داشت: امام سجاد(ع) این توانایی را داشت که سخنرانی‌های زیبایی در مکان‌های مختلف ارایه کند، موضوعات سخنرانی آن امام همام، در زمان اسارت مسایل بسیاری را برای آنها که با خانواده آن حضرت و در اصل با حقیقت امام (ع) آشنا نبودند، معرفی کرد.

حجت الاسلام موسوی افزود: امام سجاد(ع) یک روش مبارزه را طراحی کرد که می‌توانست بسیاری از تهدیدها را حذف کند و حتی آنها را به فرصت بدل سازد، در این رابطه سه مثال عنوان می کنم، نخست تهدیدی که در مورد خانواده آن حضرت وجود داشت، هیچ کس قادر نبود خاندان رسول الله (ص) را معرفی کند اگر کسی از خاندان پیامبر(ص) سخن می گفت احتمال داشت به دردسر بزرگی بیفتد اما امام سجاد(ع) بهترین روش را برای معرفی خانواده اش از طرق مختلف پیدا کرده بود، در جریان سخنرانی امام(ع) در شام، آن حضرت از تریبون دشمن به بهترین شکل استفاده می کند تا خاندان خود را معرفی کند.

وی ادامه داد: تهدید دوم که از سوی امام(ع) به فرصت تبدیل شد در زمینه تبلیغ دین و آموزش عقاید اسلامی است، می‌بینیم که آن حضرت قادر بود عقاید اسلامی را از طریق صحیفه سجادیه آموزش دهد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت: اما تهدید سوم که بسیار قوی ارایه شد گزارش اخبار کربلا است، هیچ کس اجازه نداشت در آن دوران از حوادث کربلا سخن بگوید اما امام سجاد(ع) بهترین روش را برای شرح وقایع کربلا را یافت.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: شخصیت این امام همام، تا مدت‌های طولانی تحت الشعاع قیام امام حسین(ع) قرار گرفته بنابراین مردم معمولا بیشتر در مورد کربلا و نه امام سجاد(ع) حرف می‌زنند.

وی اضافه کرد: هربار که امام سجاد(ع) واقعه غم انگیزی را مشاهده می‌کرد از آن به عنوان فرصت استفاده می‌کرد تا برای مردم حوادث کربلا را شرح دهد، مثلا می‌فرمود: آه پدرم و برادرم به چنین روشی شهید شدند، به این ترتیب مردم می‌توانستند بیشتر در مورد کربلا حرف بزنند.

کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از ۹ سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بیت. سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ و جامعه المصطفی از ۱۲ تا ۲۵ محرم همزمان سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار می شود.

مراسم اختتامیه این کنگره ۲۵ محرم امسال در تهران برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس