فرمانده نيروي زميني ارتش در آيين رونمايي از 16 عنوان کتاب با محوريت نقش هوانيروز در سال‌هاي دفاع‌مقدس، گفت: در ديدار با مقام معظم رهبري به روند تدوين تقويم تاريخ دفاع مقدس اشاره کردم و ايشان فرمودند: "يک مسأله مهم شهداي نامدار ارتشي است. ما در ارتش شهداي

به گزارش مشرق به نقل از ايبنا، آيين رونمايي از 16 عنوان کتاب با محوريت نقش هوانيروز در سال‌هاي دفاع‌مقدس، ظهر امروز (29 مهر 1389) با حضور اميرسرتيپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نيروي زميني ارتش، اميرسرتيپ خلبان کيومرث احدي، فرمانده هوانيروز، حجت‌الاسلام سيد محمدرضا واحدي، معاون فرهنگي و روابط عمومي ارتش، اميرسرتيپ محمد بالار، جانشين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس و جمعي از نويسندگان و پيشکسوتان هوانيروز برگزار شد.
اميرسرتيپ کيومرث احدي در ابتداي اين مراسم به بيان سير تاريخي شکل‌گيري و تثبيت هوانيروز پرداخت و سپس درباره فعاليت‌هاي اين نيرو در حوزه نشر گفت: هيات معارف جنگ هوانيروز با هدف ارج‌نهادن به رشادت‌هاي پرسنل اين نيرو 2 اثر با عناوين "هوانيروز و دفاع‌مقدس به روايت جرايد، اسناد و مدارک" و "حماسه‌هاي ماندگار هوانيروز در 8 سال دفاع‌مقدس" را در خرداد ماه سال گذشته منتشر و رونمايي کرد و اکنون پس از 16 ماه شاهد رونمايي از 16 کتاب ديگر هستيم.
وي ادامه داد: در اين ميان 7 عنوان اثر درباره شهداي هوانيروز، 4 عنوان کتاب با محوريت عمليات‌ها، 4 عنوان اثر شامل زندگي‌نامه داستاني شهيدان و يک عنوان کتاب نيز شرح ايثارگري‌هاي هوانيروز در منطقه کردستان را در برگرفته‌اند.
فرمانده هوانيروز در ادامه از آماده‌شدن نرم‌افزار چندرسانه‌اي نمايه هوانيروز خبر داد و گفت: تمامي عملکرد اين نيرو در اين نرم افزار نمايه گنجانده شده‌اند.
سپس حجت‌الاسلام واحدي با اشاره به بيانات و تاکيد مقام معظم رهبري درباره لزوم شرح و وصف دفاع‌مقدس در قالب هنري، اظهار داشت: شيوه برقراري ارتباط با مخاطبان خارج از ساختار ارتش متفاوت است. بايد برخي از خط قرمزهاي بيش از حد، برداشته شوند.
وي تصريح کرد: ما هنوز ارزش‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران را به جامعه منتقل نکرده‌ايم. اگر نگاه باز و تخصصي به موضوع ادبيات و تبليغات دفاع‌مقدس داشته باشيم، قطعا" کارهاي زيادي را مي‌توانيم انجام دهيم.
در ادامه مراسم رونمايي از تازه‌هاي نشر هوانيروز، امير پورداراب با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان اظهار داشت: جنگ يکي از عناصر پايدار بشري است که تمدن و دموکراسي نيز توانايي جلوگيري از وقوع آن را نداشته‌اند.
وي با اشاره به وجود تاريخ مدون 3 هزار و 420 سال از سرگذشت جهان، گفت: از اين ميان، جهان تنها 268 سال را در صلح گذرانده و 3 هزار و 152 سال، در دنيا جنگ و درگيري وجود داشته است.
فرمانده نيروي زميني ارتش قرن بيستم را خونين‌ترين قرن دانست و گفت: 12 ميليون‌نفر در 130 جنگ اين قرن کشته شدند که در قياس با جان‌باختگان جنگ‌هاي قبل از سال 1900 ميلادي آماري بالاتر را به خود اختصاص داده است.
پوردستان با تاکيد بر نابرابري در جنگ تحميلي عراق عليه ايران افزود: هدايت امام‌خميني‌(ره)، تلاش جسورانه نيروهاي سپاه، ارتش و بسيج و حمايت بي‌دريغ مردم باعث ايستادگي در برابر دشمن و به زانو درآوردن آن‌ها شد. اين ايثارگري‌ها بايد در تاريخ انقلاب ثبت شوند.
وي در ادامه سخنانش به ديدار خود با مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: وقتي موقع ارايه گزارش فعاليت‌هاي نيروي زميني خدمت ايشان به روند تدوين تقويم تاريخ دفاع مقدس اشاره کردم، فرمانده معظم کل قوا در بخشي از سخنان خود فرمودند: "يک مسأله مهم شهداي نامدار ارتشي است. ما در ارتش شهداي برجسته‌اي داريم و درباره اينها شرح حال نوشته نشده است، يک عده آدم‌هاي هنرمند انتخاب کنيد."
فرمانده نيروي زميني ارتش در پايان سخنانش از فعاليت‌هاي هوانيروز و سازمان ايثارگران نزاجا براي تحقق فرمايشات فرمانده معظم کل قوا تقدير کرد و افزود: ارزش‌هاي دفاع مقدس بايد به نسل‌هاي آينده منتقل شوند و ما براي رسيدن به اين هدف بايد از ظرفيت‌هاي خارج از ساختار ارتش استفاده کنيم.
سپس کتاب‌‌هاي "بي‌قرار" نوشته احمد حسينيا، "هلي‌شات" اثر ناصر بهرامي، "انگشت باد" به قلم ايرج فلاح آهي دشتي، "آن‌ها خودي نبودند" تاليف اميرسرتيپ رحمان قضات، "قطره‌اي از دريا" به قلم محمدامين شريفي، "ققنوس بيستون" اثر مهرداد رضايي‌فر و محمد عبدي، "مردي با عطر شالي" و "چاي آخر" نوشته مسعود آب‌آذري، "هوانيروز در فتح‌المبين" و "هوانيروز در غرب" به قلم حجت‌الله شاه‌محمدي، "توفان شن"، "رقص گندمزار"، "هوانيروز و حماسه بزرگ خيبر" و "هوانيروز و حماسه بزرگ بدر" نوشته مرتضي سلطاني و "قهرمان بلوچستان" اثر غلامحسين برزگر، توسط اميرسرتيپ پورداراب و حجت‌الاسلام محمدرضا واحدي رونمايي شدند و در ادامه محمدرضا اخضريان کاشاني، مدير عامل موسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني نمايه، نرم‌افزار هوانيروز را رونمايي کرد.
وي درباره قابليت‌هاي اين نرم‌افزار گفت: 1500 قطعه عکس، 700 دقيقه فيلم، 4 هزار صفحه متن و هزار عنوان مقاله در بخش‌هاي مختلف اين نرم‌افزار قرار داده شده‌اند.
در پايان اين مراسم خانواده خلبانان شهيد "منصور وطن‌پور"، "يحيي شمشاديان"، "علي‌اکبر شيرودي"، "نمکي" و "محمدامين ميرمراد زهي" تقدير شدند و جمعي از آزادگان و روساي رکن سوم و چهارم پايگاه‌ها و فرماندهان گردان‌هاي پروازي و همچنين نويسندگان کتاب‌هاي رونمايي شده، مورد تشويق قرار گرفتند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس