تجام

بایدن معاونی انتخاب کرده که «می‌تواند شریک همه باشد. اگر بایدن پیروز انتخابات شود مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد و هریسِ ۵۵ ساله محتمل‌ترین نامزد دموکرات‌ها پس از بایدن در ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۸ خواهد بود

سرویس جهان مشرق - نشریه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی به ارزیابی دلایل انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون بایدن پرداخت و نوشت: شریک انتخاباتی بایدن دو دهه از خودش جوان‌تر است؛ دستیابی احتمالی به منصب معاون رئیس‌جمهور صرفاً گام اول به نظر می‌رسد. اگر جو بایدن در ماه نوامبر انتخاب شود، ریاست جمهوری وی احتمالاً به دلیل تصمیمات تاریخ‌سازی تعریف خواهد شد که در پی فرآیندهای طولانی، تأمل‌برانگیز، و به قول بعضی‌ها نمایش‌گونه اتخاذ خواهند شد. انتخاب کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا توسط بایدن به عنوان معاون خود دقیقاً از همان نوع تصمیمات دقیق و طولانی بود ــ او اولین زن رنگین‌پوست است که توسط یکی از حزب‌های اصلی در چنین سطحی نامزد می‌شود.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


در این گزارش آمده است: نیرا تاندن رئیس مرکز پیشرفت آمریکا می‌گوید انتخاب یک زن سیاهپوست از والدینی هندی و جاماییکایی نشان می‌دهد که کارزار انتخاباتی بایدن کاملا متفاوت از کارزار دونالد ترامپ است. تاندن چند دقیقه پس از اعلام رسمی کاندیداتوری هریس گفت:

«بایدن با انتخاب این معاون یک تضاد عمیق میان کوته‌اندیش‌ترینِ انسان‌ها و انسانی عاری از هرگونه کوته‌اندیشی به وجود آورده است.»

«جوگندمی‌ها» معتمد و محرم راز بایدن

همه‌گیری ویروس کرونا همچنان تک‌تک نقاط عطف این انتخابات را دگرگون می‌سازد. اگر مجمع ملی حزب دموکرات به تأخیر نیفتاده بود، بایدن خیلی زودتر از اینها از شریک انتخاباتی خود رونمایی می‌کرد. در عوض، فرآیند گزینش معاون رئیس‌جمهور در سال ۲۰۲۰ از بایدن تصویر نامزدی را ارائه داد که وقت زیادی برای تصمیم‌گیری صرف می‌کند ــ و سپس فرآیند تصمیم‌گیری را کمی بیشتر طول می‌دهد. عملاً پنج ماهی می‌شود که بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات شده است. طی این مدت، گزینه‌های بیشماری برای پست معاون رئیس‌جمهور مطرح شدند و کنار رفتند. بایدن در ماه مارس مشخص ساخت که قصد دارد یک زن را به عنوان شریک انتخاباتی خود برگزیند. یکی از گزینه‌های اولیه آمی کلوبشار سناتور ایالت مینه‌سوتا بود، اما در پی قتل جورج فلوید، عملکرد وی در دورانی که دادستان ایالت بود به باد انتقاد گرفته شد و وی رسماً از انتخابات کنار کشید.

یکی از اعانه‌دهندگان ارشد حزب دموکرات پس از اعلام رسمی نامزدی بایدن به من پیام داد و گفت: «خوشحالم که ماجرای انتخاب معاون رئیس‌جمهور را هم پشت سر گذاشتیم و می‌توانیم به جای حمله به یکدیگر حمله به ترامپ را آغاز کنیم.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: برخلاف اخبار کاخ سفیدِ ترامپ و کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰، اخبار چندانی درباره فرآیند گزینش شریک انتخاباتی بایدن به مطبوعات درز نکرد، علیرغم آنکه خبرنگاران و فعالان تلاش‌هایی در این باره صورت دادند و گلایه‌هایی نیز چه قلبا و چه صرفاً کلامی مطرح نمودند. یکی از ابعاد بی‌چون‌وچرای کارزار انتخاباتی بایدن که وی احتمالاً آن را با خود به کاخ سفید خواهد برد، حلقه کوچک و ثابت دستیاران وی است که سال‌ها در کنارش حضور داشته‌اند و شدیداً به وی وفادارند. بایدن قادر است با خاطری جمع با آنها درد دل کند ــ او بسیار علاقه‌مند به درد دل کردن است، آنهم از نوع طولانی ــ بدون نگرانی از اینکه مبادا روزی رو در رویش قرار گیرند. او اگر رئیس‌جمهور شود، ادامه چنین روندی برایش ساده و آسان نخواهد بود و مجبور می‌شود کارکنان ارشد خود را از میان همین «جوگندمی‌ها» انتخاب کند. «جوگندمی‌ها» عبارتی است که دستیاران جوان‌تر بایدن برای توصیف افراد معتمد و محرم راز وی بکار می‌برند.

بنا بر گفته کسانی که طی این مدت با بایدن هم‌صحبت بوده‌اند، وی در جریان فرآیند بررسی صلاحیت‌ها گزینه‌هایی که از همان ابتدا حامی وی بودند ــ نظیر کیشا لنس باتومز شهردار آتلانتا ــ و کسانی نظیر گرچن ویتمر فرماندار ایالت میشیگان و کارن بأس نماینده کالیفرنیا که سعی کرده بودند با وی ارتباطات شخصی داشته باشند را مدنظر قرار داد. هریس و بایدن سال‌ها با هم دوست بوده‌اند و هریس به «بو» پسر فقید بایدن نزدیک بود.

مهم‌ترین وظیفه هریس مناظره با مایک پنس

از آنجا که همه‌گیری بیماری موجب محدودیت کارزارهای تبلیغاتی حضوری شده است، مهم‌ترین وظیفه هریس مناظره با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور طی پاییز سال جاری است. هریس پس از آنکه گزینه‌های مختلف معرفی‌شده توسط ترامپ از جمله برت کاوانا و جف سشنز را در جریان جلسات استماع در مجلس سنا سؤال‌پیچ کرد، از محبوبیت در سطح کشور برخوردار شد. ناظران معتقدند او یک رقیب سخت برای پنس خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: هریس همچنین احتمالاً مبالغ هنگفتی را به سمت کارزار انتخابات بایدن هدایت خواهد کرد. اندرو واینشتاین از اعضای کمیته ملی بایدن از ایالت فلوریدا در این باره می‌گوید:

«او به عنوان یک گردآوری‌کننده قوی کمک‌های مالی از کارنامه اثبات‌شده‌ای برخوردار است. اعلام رسمی نامزدی وی به عنوان معاون رئیس‌جمهور مطمئناً در میان بسیاری از اعانه‌دهندگان دموکرات سروصدا خواهد کرد.»

بایدن با ارجح دانستن هریس بر سوزان رایس ــ که به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی باراک اوباما تجارب فراوانی در حوزه سیاست خارجی کسب نمود ــ می‌خواهد بگوید که قصد دارد خودش در قامت رئیس‌جمهور با رؤسای دولت‌ها از سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کند. دستیاران و مشاوران بایدن می‌گویند در صورت غلبه وی بر ترامپ، این مسئله در کانون توجه وی قرار خواهد داشت. پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای منعقده با ایران و توافقنامه پاریس و همچنین احیای نقش آمریکا به عنوان یک نیروی بین‌المللی‌گرا و یک رهبر اخلاقی از جمله اهداف اولیه بایدن خواهند بود. بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود مدعی شده که تقریباً همه رهبران خارجی را می‌شناسد.

هریس چهار سال سناتور بوده و در شرایطی به دولت می‌پیوندند که ارتباطاتی در قوه مقننه دارد. اگر بایدن به دنبال کسی بود که در قالب مذاکره با کنگره ابتکار عمل را در دست بگیرد، به سراغ رئیس فراکسیون سیاهپوستان در کنگره و متحد نزدیک نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان می‌رفت. یک بخش مهم دیگر کارزار انتخاباتی بایدن روابط طولانی مدت وی با نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه است. انتخاب هریس حکایت از آن دارد که بایدن به دنبال حفظ نقش اصلی خود در خصوص روابط با کنگره است.

این نشریه آمریکایی نوشت: از همان روزهای اول تعطیلی کسب‌وکارها در پی شیوع ویروس کرونا، بایدن از این سخن گفت که مردم آمریکا چشمانشان را بر روی مشکلات اقتصادی و ضعف رهبری ترامپ گشوده‌اند. سخنان بایدن درباره مشکلات سیستمی این امیدواری را در میان چهره‌های مترقی به وجود آورده که او شاید بیش از بقیه از تفکر انقلابی مورد تعریف و تمجید برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت استقبال کند. اگر بایدن باس یا الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست که در میان ترقی‌خواهان محبوبیت دارند را به عنوان معاون خود برگزیده بود، چنین چیزی می‌توانست نمایانگر تغییر در جهت‌گیری وی باشد.

اسکات مالاوزر از دستیاران دیرین دموکرات که در جریان کارزار انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۱۲ معاون رئیس دفتر بایدن بود، در این باره می‌گوید:

«کاملا هریس در یک مسیر مترقی حرکت می‌کرد و قادر بود میان رویکرد ترقی‌خواهانه و پیشینه عملگرایی موازنه برقرار سازد. این موازنه دقیقاً همان چیزی است که بایدن می‌خواهد: او می‌خواهد به رؤیاهای بزرگ بیندیشد اما کارها را نیز سروسامان دهد. هریس در زمینه پیشبرد امور در مجلس سنا تبحر دارد و بایدن می‌خواهد که او برنامه‌های بزرگ را به عنوان یک شریک به پیش ببرد و بداند که چه زمانی دست به معامله بزند تا تقریباً همه آنچه می‌خواهد را به دست بیاورد و محقق سازد.»

هریس از نسل رهبران آینده آمریکا

اریک اورتنر از اعانه‌دهندگان و دوستان بایدن می‌گوید بایدن «به مطالب توییتری اهمیتی نمی‌دهد. او همیشه کاملا هریس را دوست داشته و به توانایی‌هایش احترام گذاشته است. آنها دغدغه‌شان نجات آمریکا، دفاع از حاکمیت قانون، و متحد کردن کشور هنگام به خطر افتادن سلامت، زندگی، و موجودیت ماست.»

در ابتدای ماه مارس، در جریان آنچه به آخرین گردهمایی انتخاباتی وی بدل شد، بایدن در سالن ورزشی یک دبیرستان واقع در دیترویت به هریس، ویتمر، و کوری بوکر سناتور ایالت نیوجرسی نگاه کرد و گفت: «ببینید، من به خودم به چشم یک پل رابط نگاه می‌کنم، نه چیزی دیگر. نسل کاملی از رهبران را پشت سر من مشاهده می‌کنید. آنها آینده کشور هستند.»

آتلانتیک در پایان به آینده سیاسی هریس اشاره و عنوان کرد: بایدن معاونی انتخاب کرده که «می‌تواند شریک همه باشد.» بایدن دو هفته قابل از روز انتخابات ۷۸ ساله می‌شود. او اگر پیروز انتخابات شود مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد. هریسِ ۵۵ ساله اکنون محتمل‌ترین نامزد دموکرات‌ها پس از بایدن در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۸ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • mahdi IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    6 6
    فقط خدا کنه که ترامپ بشه رئیس جمهور اگه ترامپ نشه این لیبرال های ایران میرند دوباره با دموکراتها می بندند
    • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      8 4
      سیر خبر از گرسنه نداره
    • وطن پرست DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      8 9
      خودتون پیغام می زارید و خودتون زیرش حمله می کنید. این تاکتیک سال ۸۸ خز شد. اوباما دموکرات اولین لگدها رو به برجام زد و ترامپ جمهوری خواه هم با تشویق لیبرال های ایرانی از برجام خارج شد. موقعی که با شکم سیر به مانتو جلوباز رای دادی باید حواست به این روزها هم می بود.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      6 11
      جمع کنید این مانتو جلوباز و گیر تو زندگی خصوصی مردم. بس کنید شعار دادنو. نه جلوی غربی ها باید کوتاه اومد، نه بدون استراتژی و راهبرد و شعارای بیخود عمل کرد. اگر میبینیدم مردم بخاطر مانتو جلوباز رای میدن پس با روش شما مخالفن اگر روش شما خوب بود به روش شما رای میدادن. بکشید بیرون از زندگی خصوصی مردم. همه که نباید مثل شما فکر کنن
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      2 6
      مطمئنم سنت کمتر از 20 ساله و درک درستی نداری چون اگه داشتی می فهمیدی ترامپ رای بیاره چنان جنگی راه میندازه که دیگه حکومت و مملکتی برات باقی نمونه که بخواد مذاکره بشه یا نشه! پس بشین سر جات و هی دعاهای احمقانه نکن بچه جان!
    • hadi IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 1
      شما ساده لوحا هنوز چشتون به آمریکاست که کدوم رئیس جمهور بیاد تا وضع معیشت بهتر بشه؟!!! مگه نشیدید که میگن: سگ زرد برادر شغاله تو این40 سال میبایست مفهوم این ضرب المثل رو درک کرده باشید
  • جواد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    3 1
    یاد خانه پوشالی افتادم خیلی از سکانس هاش در واقعیت اتفاق می افته
  • محسن IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    3 8
    بدون شک برجام با اجماع سران ایران امضا شد و بازگشت بایدن به برجام سبب ارتقا سطح معیشت مردم خواهد شد .حالا چرا عده ای مخالفت میکنند .ایا برجام در بین احزاب ایرانی انقدر سیاسی شده و سبب افترا به همدیگر که حتی با اینکه میدانند ممکن است سطح معیشت مردم را بهتر کنند باز هم عده ایی لجاجت به خرج میدهند و مخالفت میکنند؟
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    17 3
    چون جلب رضایت صهیونیستها شرط ریاست جمهوری آمریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس