نشست فعالان عرصه نشر فرهنگ ایثار و شهادت/ تفاهم نامه همکاری امضاء شد

نشست فعالان عرصه نشر فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت تولید کتاب گویا و تاریخ شفاهی در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

 به گزارش مشرق، نشست فعالان عرصه نشر فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت تولید کتاب گویا و تاریخ شفاهی با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی ، امیر سرتیپ «شاهین تقی‌خانی» معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش،امیر فولادی رییس سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش ، «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، دکتررحیم نریمانی مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و مهندس مهدی شاملو مدیر ایرانصدا در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

دکتر حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی به وظیفه خطیر رسانه در روایت رشادت های هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: کاری که امروز در بخش رسانه ای در این حوزه انجام می شود، یک نیاز ضروری و جدی است؛ هنوز جنگ به پایان نرسیده بود که بزرگان نظام و فرماندهان ارتش  با این سوال جدی که رشادت های صحنه های دفاع مقدس را چه کسانی می خواهند برای تاریخ روایت کنند مواجه شدند و امروز وظیفه ما حرکت در این مسیر است.

وی عنوان کرد: در سال های اول جنگ یکی از فرماندهان دغدغه باورپذیری روایت رشادت های رزمندگان به عنوان حقیقتی انکارناپذیر برای نسل آینده را داشت و نباید فراموش کنیم امروز بعد از ۳۰ سال از پایان جنگ هنوز سر سفره همان رشادت ها نشسته ایم و در عرصه های بین المللی با خودباوری حضوری موفق داریم .

شاه آبادی ادامه داد: واقعیت این است ما در محضر شهدا شرمنده هستیم و نتوانستم آنطور که شایسته است موضوعات را به نسل جوان روایت کنیم و روایت ما فاصله بسیاری با آن روزها دارد.

 معاون صدای رسانه ملی  افزود:  ما باید در حوزه مکتوب موضوع ،خاطره و مطلب اصلی به یادگار بگذاریم تا دیگران بتوانند از آن مطالب برداشت کنند و به خلق آثار هنری بپردازند.. بر همین اساس لزوم نگاشتن کتاب، خاطرات و وقایع دفاع مقدس به ازای هر شهید، عملیات،حادثه و رخداد برای آیندگان بسیار ضروری است و اگر ما نتوانستیم به درستی روایتگر آنچه رخ داده باشیم حداقل نسل آینده بتوانند به یک سند مرجع مراجعه کنند. هرچند ما در حوزه بیان تاریخ شفاهی و مکتوب جلوتر از حوزه فیلم و تولیدات هنری هستیم.

شاه آبادی در پایان اظهار کرد: رادیودر این زمینه تلاش کرده فاصله بین نشر مکتوب و یک اثر هنری سمعی بصری  را با تولید کتاب گویا پرکند و در این میان کتاب گویا  یک نقش کلیدی، میانی و تسهیل کننده دارد.

باید هجمه معاندان به خدمت مقدس سربازی را بی‌اثر کرد

 در ابتدای این نشست معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: واقعا ضروری است به حوادث مرتبط به دفاع مقدس بپردازیم هر چقدر در این مسیر گام برداریم توشه آینده جوانان خود را مهیا کرده ایم و انتشار کتاب گویا در معاونت صدا یکی از این اقدامات موثر است که می‌تواند در ترویج کتابخوانی اثرات مثبتی بگذارد.

امیر سرتیپ «شاهین تقی‌خانی» با اشاره به اینکه باید کار معاندان در خصوص هجمه به خدمت مقدس سربازی را بی‌اثر کرد اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم که معاندان نظام مجموعه نیروهای مسلح را مورد شبهه‌های خود قرار دهد و این امر مهم با حضور هنرمندان کتاب گویا میسر است.

تقی خانی گفت: در ارتش جمهوری اسلامی ایران مراکز متعددی برای انتشار کتاب وجود دارد که در این راستا حرکت می کنند. معاونت صدا و هنرمندان رسانه ملی نیز برای تولید کتاب صوتی می‌تواند کتاب‌های شاخص را انتخاب و منتشر کنند. 

وی افزود: کار موثر در این حوزه این است که این همکاری دو سویه باشد و معاونت صدا هم در انتخاب آثار منتشر شده در مجموعه ارتش مشارکت فعال داشته باشند و انتشار کتاب گویا در معاونت صدا یکی از این اقدامات موثر است که می تواند در ترویج کتابخوانی اثرات مثبتی داشته باشد.

در انتشار کتاب گویا باید سراغ شهدای گمنام رفت

در ادامه نشست امیر محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: باید پرسید چرا شوق جوانان امروز ما نسبت به خدمت مقدس سربازی کم شده است؟ در دوران دفاع مقدس سربازان بسیاری با ایثارگری‌های مثال زدنی جان خود را فدای این آب و خاک کردند. اگر این ایثارگری ها در آثار ما نمود داشته باشد و الگو های ملموسی به مخاطب ارائه شود بدون شک اشتیاق جوانان به خدمت سربازی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: نقش زنان به خصوص همسران رزمندگان ارتش و همه مجموعه نیروهای مسلح غیر قابل انکار است و باید به آن پرداخته شود و از این رهگذر جامعه روی ناخوشی به خود نخواهد دید چرا که انتشار این آثار روح امید را در جامعه زنده می کند. ما نباید اجازه دهیم این ارزش‌ها به دست فراموشی سپرده شود.

جهاد هنرمندان انعکاس الگوی دفاع مقدس است

رییس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: اقدام هنرمندان در خصوص انتشار کتاب‌های گویا در واقع جهادی است که امروز انجام می‌دهند.

«مریم مجتهدزاده» رییس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: هیچ برهه‌ای مانند هشت سال جنگ تحمیلی نمی‌تواند الگوآفرین باشد ما نباید اجازه دهیم فجایعی مانند بمباران شیمیایی که اثرات آن همچنان بر زنان و کودکان دیده می شود فراموش شود.

وی در ادامه گفت: مادران شهدایی که با روحیه ایثار و جهاد از کیان خانه صیانت کردند تا مردان‌شان با اطمینان خاطر به جبهه بروند. این الگوها باید معرفی شوند و مطمئنا این اقدام هنرمندان در خصوص انتشار کتاب‌های گویا در واقع جهادی است که امروز در معاونت صدا انجام می‌دهید.

در انتهای این مراسم تفاهم نامه همکاری با محوریت تولید کتاب گویا و تاریخ شفاهی بین معاونت صدا  و  معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش،  رییس  سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس  ارتش بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سازمان حفظ و نشر ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس امضاء شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس