کد خبر 1110002
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
ترامپ

فعالسازی ماشه بدون تردید دعوایی بزرگ در شورای امنیت بوجود خواهد آورد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ نوشت:  ماشه را میتوان یکی از فرایندهای حقوقی بسیار جالب و پیچیده برجام دانست . این مکانیسم با فعال شدنش قطعنامه 2231 را باطل میکند و تمامی تحریمهای جهانی از 2006 تا 2010 را برخواهد گرداند و برجام را هم از بین می برد.

آمریکا میتواند به دو گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استناد کند و ایران را ناقض جدی توافق اتمی درمورد کاهش مقدار غنی سازی اورانیوم و  کاهش ذخایر غنی شده آن معرفی کند.

‏ آمریکا عضوی دائم در شورای امنیت و یکی از کشورهای حامی قطعنامه 2231 است . این قطعنامه یک سند حقوقی است و برجام یک سند سیاسی ، سندی که آمریکا از آن کنار کشید اما خود را همچنان پایبند به توافق حقوقی ( قطعنامه 2231) میداند . آمریکا هنوز نامش در قطعنامه هست !

‏ فعال شدن مکانیسم ماشه از دو طریق امکان پذیر است؛ یکی از طریق کمیسیون حل اختلاف برجام که کمی زمانبر است و دیگری از طریق شورای امنیت .آمریکا  به دلیل خروج از برجام نمیتواند از مسیر کمیسیون حل اختلاف برجام برای بازگرداندن تحریم ها استفاده کند.

 با توجه به اینکه روند طرح شکایت در کمیسیون برجام برای چکاندن ماشه به دلیل محدودیت زمانی و خروج  آمریکا از برجام به نتیجه نمیرسد ، دولت ‎ترامپ  تلاش میکند که از طریق خود قطعنامه 2231 ‎ماشه نابودی برجام و بازگشت اتوماتیک وار تحریم های شورای امنیت سازمان ملل  را بکشد. بحثی که اینجا پیش می آید این است که آیا سند برجام با قطعنامه 2231 مربوط است یا نه؟ در نامه ای که در تاریخ 20 جولای 2015 نماینده ایران به شورای امنیت نوشته ارتباط برجام و قطعنامه 2231 را نفی کرده است.

 بخشی از نامه نماینده ایران به شورای امنیت :

The Islamic Republic of Iran underlines the common understanding and clearly stated agreement of all JCPOA participants that affirms that the provisions of Security Council resolution 2231 (2015) endorsing the JCPOA do not constitute provisions of the JCPOA and can in no way impact the performance of the JCPOA.

 فعالسازی ماشه بدون تردید دعوایی بزرگ در شورای امنیت بوجود خواهد آورد. روسیه و چین باید ثابت کنند که مبنای مخالفتشان با ماشه [اینکه آمریکا عضو قطعنامه نیست و نمیتواند ماشه را فعال کند] یک مبنای رویه ای/قانونی است و از این رو آمریکا نمیتواند "قطعنامه مخالف ماشه" را وتو کند.

‏ جالب ترین نکته مکانیسم ‎ماشه این است که آمریکا بر اساس قواعد شورای امنیت در این دعواهای حقوقی از قدرت وتوی دابل (Double_Veto) برخوردار است؛ یعنی آمریکا قطعنامه مخالفت چین/روسیه با مبنای Procedural رویه ای را هم میتواند قانونی وتو کند و به این ترتیب ماشه تحریم را روی ج.ا بکشد!

 در صورت پذیرفته شدن شکایت آمریکا توسط رئیس شورای امنیت و یا دبیرکل سازمان ملل تعلیق مجدد تحریم ها به رای گذاشته خواهد شد. سوالی که اینجا پرسیده میشود این است که آیا تحریم ها همچنان معلق بماند؟ آمریکا در صورت رای مثبت بقیه آنرا وتو می‌کند و به صورت اتوماتیک وار قطعنامه 2231 و برجام نابود می‌شود.

 پس نتیجه این هست :

 ایالات متحده ماشه برجام را میکشد. با مخالفت روسیه و چین روبرو خواهد شد  زیرا از نظر این دو کشور آمریکا به دلیل خروج از برجام دیگر طبق 2231 مشارکت کننده در برجام نیست. کار به رای گیری در مورد تفسیر متن قطعنامه 2231 خواهد کشید که آیا آمریکا به دلیل اینکه از برجام خارج شده همچنان از نظر حقوقی توانایی کشیدن ماشه را دارد؟ آمریکا میتواند این رای گیری را وتو کند.  در صورت اینکه بقیه اعضای شورای امنیت نتوانند قطعنامه ای در مخالفت با عدم حقانیت آمریکا در کشیدن ماشه تصویب کنند، قطعنامه  تمدید تعلیق  از سوی رئیس دوره ای شورای امنیت (اندونزی) به رای گذاشته خواهد شد. در اینصورت آمریکا میتواند با وتوی این قطعنامه، قطعنامه 2231 و برجام را از بین برده و تمام تحریم های سازمان ملل بر ضد ایران رابرگرداند.  اگر آمریکا به هر دلیلی نتواند ماشه را فعال کند آنوقت برای اعتبارش بسیار گران تمام خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    11 5
    دیگه با این وضع بورس برای ما فرقی نمیکنه
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      8 1
      عین من بشین زندگیتو بکن دور و بر بورس نگرد تا برات فرق کنه!!
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      سلام بو علی سینا را میگوی بروس.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    23 0
    پس چرا وزیر امور خارجه همیشه خندان ما و رییس جمهور میگن از نظر حقوقی امریکا نمیتونه هیچ غلطی کنه
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    9 19
    ترامپ شلوار خودشم نمیتونه بالا بکشه چه برسه به ماشه!! خخخخ
    • US ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      6 1
      ترامپ قمار باز
    • ایمان IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      1 0
      از بین روسای جمهور آمریکا ترامپ عاقل تر و نترس تر از بقیه هست. با ما مخالف صد درصد است ما هم همینطور ولی برای کشور خودش خوب بوده
  • احمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    21 1
    قطعاً ترامپ برای رای آوردن در انتخابات دست به هر عملی خواهد زد البته اگر بتواند!
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 2
    آخرین رئیس جمهور آمریکا
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 0
    حتما یه چیزی میدونستن که رفتن پی این روند. فکر کردین اینجاست که تصمیم مسئولین هیچ تبعاتی برای خود مسئولین نداشته باشه؟؟؟!!! رئیس جمهور و وزیر خارجه و تمام مسئولین درگیر و غیر درگیر میگن نمیتونه ولی میبینیم که میتونه. عین قضیه صفر کردن صادرات نفت که گیر داده بودن صفر نشده ولی نمیگفتن که از ۲ میلیون بشکه به چند ده هزار بشکه رسیده.
  • امین IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    7 0
    اگر ماشه را فعال کنند ماهم ماشه را میکشیم
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 0
    امریکا درست میکه ظاهرا. اسمش در قطعنامه هست. قطعنامه یک سند حقوقی و قابل ارجاع هست بر خلاف سند سیاسی برجام. طرفهای برجام باید بعد از خروج امریکا قطعنانه جدیدی صادر می کردند و اگر امریکا وتو می کرد باید همان موقع ایران از برجام خارج می شد.
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 0
      اولا آمریکا در کل هیچوقت درست نمیگه دومأ هر کسی بزنه زیر قرارداد اسمش که اتوماتیک از توی قرارداد پاک نمیشه که، فقط حق و حقوقشو از دست میده مثل آمریکا در برجام!!!
  • زارع IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    عجب دلیل مسخره ای واقعا ایمان اوردم که ترامپ دلقک جهانی است
  • رضا IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 0
    ترامپ ....خورد !
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 4
    خلاصه بوی باروت می یاد ، حقوقی هر تو این چند روز هی دارن می فروشن احتمالا جنگ خواهد شد
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      6 1
      خیالت راحت، دیگه با این حرفها نمیتونی قیمت دلارو بیشتر بالا ببری، آمریکا.... جنگ نداره دیگه، همه فهمیدن!!!
  • صادق IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 0
    در ماده ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ به صراحت آمده که صرفا طرف های برجام امکان فعال سازی مکانیسم ماشه را دارند و قطعنامه چنین حقی را برای اعضای دائم شورای امنیت مستقل از عضویت در برجام قائل نشده است . با این حساب آمریکا حتی به عنوان عضو دائم شورای امنیت ، به دلیل خروج از برجام عملا امکان بکارگیری مکانیسم ماشه را از خود سلب نمود . متن ماده ۱۱ به شرح زیر است : 11- در اقدام وفق ماده 41 منشور ملل متحد، تصمیم میگیرد که ظرف 30 روز از دریافت اعلامیه یکی از دولتهاي طرف برجام در مورد مساله اي که آن دولت طرف برجام اعتقاد دارد مصداق عدم پایبندي اساسی در مورد تعهدات وفق برجام است، شورا باید در مورد پیش نویس یک قطعنامه براي ادامهي اجراي لغوهاي مذکور در بند 7)الف( این قطعنامه رأي گیري نماید، مضافا تصمیم میگیرد که چنانچه، ظرف 10 روز از اعلامیه فوق الذکر، هیچ طرفی از شوراي امنیت چنین پیشنویس قطعنامهاي را براي رأيگیري ارائه نکرد، این رئیس شوراي امنیت است که بایستی چنین پیشنویس قطعنامهاي را ارائه کرده و آن را ظرف 30 روز از زمان اعلامیه فوق الذکر به رأي بگذارد، و شورا قصد خود براي در نظر گرفتن دیدگاههاي دولتهاي درگیر در موضوع و هر نظریه هیات مشورتی ایجاد شده در برجام در خصوص موضوع، را ابراز میدارد.
  • م.ع.ز.اصل IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    از شعار آمریکائی ها خوشم میاد که میگن : هر رفتار و گفتاری که بکنی و بگی ، به طرف مقابلت هم اجازه میدی همون گفتار و رفتار رو با تو داشته باشه...بنابر این ما میتونیم تحریمشون کنیم و نگران آینده تسلیحاتشون باشیم و هم به سازمان ملل لایحه ای تقدیم کنیم که آژانس اتمی برای کم کردن اورانیوم آمریکا پر تلاش و شفاف به مردم جهان پاسخ بده و جلوی افزایش تولید اورانیومشو بگیره و هم نیروی نظامی بفرستیم به خلیج و دریای آمریکا...و هم بریم غارتشون کنیم ...و هم نفوذ به اطلاعاتشون کنیم.. و هواپیمای مسافر بریشونو بزنیم...هم دروغ از طرف آمریکا به روس و چین بگیم و هم خلع سلاحشون کنیم و هم اردن و عراق و سوریه و امارات و بحرین رو ضمیمه خاک ایران کنیم و..
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    یعنی آقایون قبلا اینها رو نمی دونستن؟؟؟؟؟
  • دارا IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    سازمان مسخره بین الملل توسط ابرقدرتها طوری برنانه ریزی شده که حتی با اعلام رسمی ریس جمهور امریکا اختیاراتش را از دست نمی دهد چون باید دیگر اعضا تشگیل جلسه بدهند و آنرا با نه رای تایید کنند. تا اختیار امریکا از دخالت در تحریم ایران لغو شود ، از طرفی وقتی چین و روسیه و هفت کشور دیگر موضع قاطعی ندارند میشود فهمید که برجام کلاه بزرگی بود که برای اتلاف وقت و برنامه ریزی برای نفوذ در تاسیسات ما و کند کردن روند پبشرفت ما برای اقدام در وقت مناسبتری صورت گرفته
  • داریوش IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    اگر آمریکا جزوی از قطعنامه ۲۲۳۱ بود با خروجش از قطعنامه به صورت خود رای در واقع دیگر حقی در خصوص این قطعنامه ندارد آمریکا اگر خود هنوز جزوی از قطعنامه میداند این قطعنامه بندهای دیگری دارد که طرفین را ملزم به رعایت میکند و آیا آمریکا رعایت کرده است؟ که حال مدعی باشد؟؟؟!
  • LB ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 0
    ماشه رو می کشد؟ داداش، این جانور دستش مدتها است روی رگباره. شما دنبال ماشه ای؟
  • ناشناس IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    2 0
    هر چقدر فکر میکنم از روز ازل تا به الان بشریت در مقاطع مختلف تاریخ با هم دچار مشکلاتی شدند و هر کدام به طریقی حل شده ولی چرا و به چه دلیل مشکل ما با بعضی از کشورها از جمله آمریکا حل نمیشهو عواقب تمام این دشمنیها متوجه مردم متوسط و مستضعف جامعه خواهد بود و برای مسئولین بی کفایت و سرمایه داران انگار نه انگار ...واقعا جواب این سئوال برام مهمه ...
  • IN ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    تو سه هفته مذاکره میکنه. یعنی مذاکره میکنه؟
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    ترامپ به خارش افتاده یکی میخاد بخارش
  • ی چوپون IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    1، چراامریکا ازبرجام خارج شد؟ 2،اینقدکه ماباج به روسیه وچین دادیم اگرباامریکاتجارت میکردیم چطورمیشد؟
  • رضا کاظم پور IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام همیشه کار خوب انجام بدهید که نام شما به خوبی در تاریخ بماند خداحافظ
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام چشم چپ ترامپ در بیارید.. تاز ه راهی است نخس وزیر بدی را انتخواب کنم
  • US ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام نمیتوانه زبان فارسی بخوانه ترامپ . نافهم است اوریان عکس گرفته مجله کرده
  • وگ US ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام ترامپ عریان عکس گرفته مجله کرده
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    آمریکا حق شواز این بازاری که برای اوپایها وچین وروسیه که تو ایران باز شده می خواد
  • احمد سلطانی GB ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند دیگه آنقدر لات بازی کرده تو سازمان ملل هم اعتباری نداره
  • اصغرحقیقی پور IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    ت ت ت ر ترامپ یابو زاده نسل خودت بیا که دیگه کارت تمومه ماشه پیش منه بیا تو فقط بکش همه چی کش همه کار کردن قبل از تو احمق حالا کندشون فرستادن بیا که باید جواب خون حاج قاسم سلیمانی سردار سپهبد بدی ترامپ احمق به اسم حاج قاسم نگاه کن درست یک خط میشه چه فکری کردی ما ملت ایران بالاخره تکه تکه میکنیم توی کثافت را آماده باش
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    با سلام آمر یکا دشمن تشیع ودینداری است پس چرا برخی کوتاه فکران برای سودهی خود دم برایش تکان می دهند مگر خون این همه ریخته شده را نادیده با ید گرفت
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    آمریکا علنا و آشکار شمشیر دشمنی جنگ از رو با ما بسته و تا مارا زمین بزنه اونوقت یه کسایی خودفروخته خودشیفته و سست عنصر میان میگن باید با آمریکا مذکراه کنیم نباید مذاکره به نفع طرفین باشه؟؟؟ مذاکره آمریکا 100 درصد به نفع خودش صفر درصد به نفع طرف کلا همینه دوست دارم صورت اونایی که هنوز آمریکا رو ناجی و یاور خود می دونن با این همه بلا و بدبختی سر مردم آورده با پا له کنم اینا جز این نیستن یا ترسو یا خائن و نفوذی
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    امضای کری تضمین است ای خاک تو سرتون
  • مح .اگر طب IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    اینهمه بلا سر ما دراورده امریکا ،متاسفانه بعضی ها هنوز حرف مفت به خورد مردم میدن .ما شه راچکاند شماهه بزنید فقط لاف نزنید
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    نگران نباشید دوستان آمریکا با ایران وارد جنگ نخواهد شد،چون در اینصورت نقطه ضعیفش (اسراییل) در عرض چند دقیقه نابود خواهد شد..واین ریسک بزرگی برای آمریکا و اسرائیل است.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    ترامپ بایدخیلی مواظب باشدکه انگشتش لای ماشه گیرنکند
  • سیامک دادگستر IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    باسلام واحترام. اگرجنگ نیز نخواهد صورت پذیرد ،شمابااینگونه نوشتار به جنگ نزدیک می شوید.البته حتما وضع مادی شما ها خوب است،ومثل ما حقوق ماهیانه ۳میلیون نمیگیری،باگذشت کیلویی ۱۲۰ هزارتومان،که حقوق درعوض ۷روزتان میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس