ترکمان های لبنان

تحولات متوالی و سریعی که منطقه شاهد آن است، باعث شده تا برخی تحرکات در آن مورد توجه قرار نگیرد و یکی از این تحرکات مهم و چه بسا خطرناک فعالیت های رو به گسترش ترکیه در لبنان و اهداف نهفته در پس آن است.

سرویس جهان مشرق - طرح «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر دادن تابعیت به «ترکمن» های لبنان در زمان و شرایطی که مقامات و مسئولان لبنانی به دنبال یافتن راه حل هایی برای مقابله با پیامدها و بازتاب های اجتماعی و اقتصادی انفجار در بندر «بیروت» هستند، بیانگر مطامع و اهداف پنهان ترک ها در پس شتاب آنکارا در کمک به لبنان فاجعه زده است.

مصایب و فجایع دیگر کشورها برای رئیس جمهوری ترکیه ابزاری هستند تا آنها را به خدمت اهداف خود، از جمله احیای امپراتوری عثمانی به خدمت بگیرد.  

در این ارتباط ۴ روز پس از وقوع انفجار مهیب بندر لبنان «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی، تصریح کرد که «کشورش آمادگی دارد، به ترکمن های لبنان که تمایل دارند، تابعیت ترکیه ای بدهد».

چاوش اوغلو طی سفر و بازدیدی که از بیروت، پایتخت لبنان داشت، گفت که «ترکیه بعد از انفجار مهیب و خونین بیروت پشت مردم لبنان است و ضمن حمایت از آنها، آنکارا آمادگی دارد، به دستور رجب طیب اردوغان به کسانی که خود را ترکمن یا ترک می دانند، تابعیت ترکیه را بدهد».

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تاکید کرد که «ما در کنار نزدیکان خود از ترک ها و ترکمن ها در لبنان و سرتاسر جهان هستیم».

چاوش اوغلو ضمن اشاره به ترک هایی که از قرن یازدهم در منطقه زندگی می کنند، ادامه داد: «به برادران مان که دارای تابعیت ترکیه ای نیستند، و می گویند، ما ترک هستیم ... ما ترکمن هستیم و تمایل خود را برای اینکه به شهروندان کشورمان تبدیل شوند، آماده ایم، تابعیت و شناسنامه ترکیه ای بدهیم».

در کنار بازی با عامل هویت ترکمن های لبنان، جمعیت ها و سازمان های خیریه ترک فعالیت گسترده ای را داخل لبنان آغاز کرده اند، با این تفاوت که کانون فعالیت های آنها صرفا مناطق شمالی لبنان است که عمدتا مناطق سنی نشین این کشور محسوب می شود.

** ترکمن ها پاشنه آشیل

جمعیت ترکمن ها در لبنان به بیش از ۴۰ هزار نفر می رسد که اصالتا منتسب به قبایل ترکیه ای هستند و از دوران امپراتوری عثمانی در لبنان سکونت و اقامت دارند.

از زمان به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان به قدرت در ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی، حزب حاکم «عدالت و توسعه» این کشور همواره «موضوع قومیت و ملیت» در سیاست خارجی ترکیه جایگاه و اهمیت ویژه ای داشته و توجه به ترکمن ها بخشی از این سیاست خارجی بوده که کانون توجهاتش توسعه و گسترش نفوذ ترکیه و افزایش میزان اثرگذاری آن در منطقه بوده است.

به همین دلیل طایفه ترکمن ها طی سال های اخیر همواره مورد توجه و عنایت ویژه آنکارا بوده و سفیر ترکیه در بیروت مرتبا به مناطق ترکمن نشین سفر کرده و با ترکمن های این منطقه به خصوص ترکمن های منطقه «عکار» دیدار داشته که همچنان زبان ترکیه ای خود را حفظ کرده و به آن سخن می گویند.

سازمان «تیکا» معروف ترین و بارزترین جمعیت خیریه ای است که در منطقه شمال لبنان فعال است و ترکیه به واسطه این جمعیت کمک های آموزشی به فرزندان این ترکمن ها ارائه می دهد و در همین راستا بود که آنکارا آکادمی آموزش زبان ترکیه ای را در این منطقه افتتاح کرد.

گزارش های مطبوعاتی در این خصوص از وجود طرحی سخن می گویند که براساس آن آنکارا قصد دارد، به بیش از ۵۰ هزار لبنانی به این بهانه که دارای ریشه های عثمانی و ترکیه ای هستند، تابعیت ترکیه را بدهد.

این گزارش ها تاکید می کنند که هدف آنکارا از این طرح تشکیل جناح و جریانی از نخبگان لبنانی وفادار به ترکیه است، تا نفوذ ترکیه را در خارج توسعه و گسترش دهند و در این راستا، اردوغان از اشتراکات و عوامل فرهنگی برای احیای آگاهی و بیداری تاریخی ترکمن های مقیم خارج ترکیه استفاده می کند.

به همین منظور ترکیه جمعیت ها و سازمان های خیریه ای تشکیل داده که با جمعیت های خیریه منطقه ای ترکیه ای دیگر و همچنین سفارت ترکیه در بیروت روابط مستحکم و بسیار نزدیکی دارند، تا حضور و موجودیت ترکمن ها را در لبنان تقویت و گسترش دهند، به جز جمعیت «تیکا» می توان به جمعیت ها و سازمان های خیریه ای همچون «سازمان جوانان لبنانی – ترکیه ای»، «جمعیت لبنانی ترکیه ای»، «جمعیت فرهنگی ترکیه در لبنان» و «جمعیت دوستی لبنان – ترکیه در صیدا» اشاره کرد.

بالطبع یکی از مهمترین کارکردهای جمعیت های خیریه ترکیه ای فعال در لبنان حمایت از تلاش های آنکارا برای سیطره بر مناطق شمالی سنی نشین لبنان است و اینکه اردوغان از این جمعیت ها و سازمان های خیریه استفاده می کند، به این دلیل است که به خوبی می داند، دخالت مستقیم در امور ساکنان این مناطق با واکنش جدی و رد گسترده مواجه خواهد شد.

اعضای فعال در این جمعیت ها و سازمان های خیریه صراحتا وابستگی و وفاداری خودشون رو به حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام می کنند و با هرجا فعالیت داشته باشند، از اعضای جدیدی که جذب می کنند یا تحت پوشش و حمایت قرار می دهند، می خواهند که پرچم های ترکیه را در روستاها ترکمن نشین بالا ببرند و داخل خانه هایشان یک پرچم ترکیه داشته باشند.

میزان اثرگذاری این جمعیت ها و سازمان ها را می توان در سال ۲۰۱۴ به خوبی مشاهده کرد، زمانی که مناطق ترکمن نشین لبنان به مناسبت پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری ها جشن گرفته و سر در و دیوار قهوه خانه ها را با پرچم های ترکیه و امپراتوری عثمانی تزیین کردند.

ترکمن های لبنان یک بار دیگر و در سال ۲۰۱۸ پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را جشن گرفتند، در این جشن صدها شهروند مقیم شهر «طرابلس» و شهرک «شبعا» نیز مشارکت داشتند. آنها سوار بر ماشین های خود درحالی که پرچم های ترکیه را در دست داشتند، به خیابان ها ریخته و شادی خود را از پیروزی اردوغان اینگونه ابراز کردند.

نتیجه تمام این طرح ها و برنامه آن بود که رسانه های لبنانی پیش از انفجار بندر بیروت گزارش هایی منتشر کردند که در آن عنوان شده بود، جمعیت ها و سازمان های ترکیه ای فعال در لبنان در صدد تهیه و ارائه طرحی به دولت لبنان هستند که به موجب آن طایفه ترکمن های این کشور صاحب یک کرسی در پارلمان شوند و این نشان می دهد، اردوغان چگونه هوشمندانه از نظام سیاسی و ساختار حکومتی مبتنی بر سیستم «سهم بندی طایفه ای» و تحریک برخی گروه ها و جریان های طایفه ای در راستای اهداف خود در لبنان بهره برداری می کند.

کارشناسان بر این باورند، انگیزه ها و دلایل بسیاری وجود دارند که موجب می شوند، ترکیه به سمت لبنان چرخش نشان دهد و درصدد تقویت و تحکیم منافع و اهداف خویش در لبنان و منطقه باشد.

ترکیه در لبنان نشان داد، سیاست کاملا مغایری با دیگر کشورها اتخاذ می کند، درحالی که سیاست ترکیه در دیگر کشورها غالبا ورود نظامی مستقیم بوده، در لبنان آنکارا ترجیح داده، به واسطه این جمعیت ها و سازمان ها از قدرت نرم خود برای تاثیرگذاری روی دستگاه تصمیم گیری لبنان استفاده کند.

** نزدیکی بیش از پیش به اهل سنت

تلاش اردوغان به گسترش نفوذ خود در لبنان به ویژه در شمال این کشور تنها به آنچه گفته شد، محدود نمی شود، بلکه رسانه های لبنانی یک ماه پیش از انفجار مهیب بندر بیروت گزارش هایی منتشر کردند که در آنها تاکید شده بود، ترکیه از ابزارهای متعدد دیگری از جمله اقتصادی و اطلاعاتی و طایفه ای برای گسترش نفوذ خود در طوایف سنی شمال لبنان استفاده می کند.

در این ارتباط روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره ۱۳ ژوئیه گذشته با انتشار گزارشی صراحتا تاکید کرد، فعالیت های ترکیه در شمال لبنان با هدف گسترش نفوذ این کشور بین مسلمانان اهل سنت لبنان و مشخصا شمال لبنان صورت می گیرد.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: «ترکیه به صورت مستمر از جماعت اسلامی لبنان، شاخه اخوان المسلمین در لبنان حمایت می کند و موفق شده، شماری از شخصیت های سلفی شمال لبنان مانند شیخ سالم الرافعی را جذب خود کند».

ناظران می گویند، اردوغان از نگرانی اهل سنت از قدرت گیری بیش از پیش حزب الله در لبنان و حضور قدرتمندتر در عرصه سیاسی به سود خود و جهت تحقق اهداف مورد نظرش به بهانه حمایت و دفاع از آنها از نفوذ شیعیان بهره برداری می کند و در این مسیر برای نفوذ در جامعه اهل سنت لبنان از ابزارهای مختلفی مانند جماعت اسلامی و کمک های بشر دوستانه و کم رنگ بودن نقش اعراب در این کشور استفاده می کند، به خصوص مورد اخیر به دستاویز بسیار تاثیرگذاری تبدیل شد تا با توسل به آن نفوذ خود را در مناطق شمالی گسترش داده و بخشی از اهداف خود را محقق کند.

خلاء و شکاف سیاسی که اهل سنت لبنان با آن مواجه هستند، زمینه های نفوذ در این طایفه را بیش از پیش همواره کرده، به نحوی که هم اکنون طرابلس و مناطق شمالی لبنان آمادگی پذیرش و اجرای طرح ترکیه را دارد.

اگرچه به نظر نمی رسد، دخالت ترکیه در لبنان به شمال این کشور محدود و محصور شود، چون مدارک و مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد، ترک ها درحال گسترش فعالیت های خود در شهر «صیدا» در جنوب لبنان هستند و یکی از این فعالیت ها، مشارکت آنکارا در ساخت و راه اندازی بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی در این شهر است.

به اعتقاد کارشناسان آنکارا از اختلافات داخلی مراجع اهل سنت لبنان و شکاف ها و تفرقه موجود بین آنها استفاده کرده و جریان سیاسی جدیدی را در این کشور شکل داده که «جبران باسیل»، رئیس پیشین حزب جریان ملی آزاد و همچنین وزیر خارجه اسبق لبنان به آن اشاره کرده بود.

جبران باسیل در سخنانی ضمن اشاره به نقش فعال ترک ها در لبنان، اتهاماتی را به برخی مسئولان دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این کشور، از جمله «ژوزف عون» به همدستی با آنکارا در گسترش نفوذش در شمال لبنان وارد کرده بود.

تحلیلگران مسائل لبنان پیشنهادهای ترکیه و پافشاری این کشور بر ادامه ارسال کمک های بشر دوستانه به لبنان را مقدمه ای بر گسترش بیش از پیش نفوذ ترک ها و پر کردن کاهش احتمالی نفوذ تهران در لبنان ارزیابی می کنند، به ویژه آنکه همواره تلاش شده حضور ایران در لبنان بیش از حد واقعی و حقیقی آن بزرگ نشان داده و اینگونه القا شود که تهران حاکم بر عرصه سیاست داخلی و خارجی لبنان است، درحالی که از گسترش نفوذ ترکیه و اهداف آن در این کشور سخنی به میان نمی آید.

در پایان درباره ترکمن های لبنان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- ترکمن های لبنان عمدتا در ۶ منطقه سکونت دارند:

یک: ترکمن های عکار که در دو روستای همجوار قبیات سکونت می کنند

دو: ترکمن های بعلبک که در دره بقاع و یکی از روستاهای مرزی لبنان با سوریه در هرمل متمرکز هستند

سه: ترکمن های ضینه که دو روستای این شهرستان سکونت دارند

چهار: ترک های کرت که در طرابلس سکونت دارند و همان طور که از نام آنها پیداست از جزیره کرت یونان به لبنان مهاجرت کرده اند

پنج: ماردین ها که طی قرن گذشته از ترکیه به لبنان مهاجرت کردند

شش: ترکمن های سوریه که بعد از جنگ سوریه با مسیحیان شرکس لبنان در مناطق ترکمن نشین بعلبک و عکار سکونت دارند

- روستای «کواشره» یکی از مهمترین مناطق ترکمن نشین لبنان با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر است که همچنان هویت ترکمن خود را حفظ کرده اند. آنها به زبان ترکی صحبت می کنند و سنی مذهب هستند و همواره مشاهده شده، پرچم ترکیه در نقاط مختلف روستا در اهتزاز است و جوانان آن از بورس های تحصیلی دولت ترکیه استفاده می کنند

- ترکمن های بعلبک عمدتا در منطقه دورس سکونت دارند و جمعیت آنها به ۱۰ هزار نفر می رسد. بعد از آن می توان به شیمیه با ۱۲۰۰ نفر، النعنیه با ۹۰۰ نفر، وعدوس با یک هزار نفر، الحدیدیه با ۶۰۰ نفر و القاع با ۵۰۰ نفر ترکمن به عنوان مهمترین مناطق ترکمن نشین بعلبک اشاره کرد

- ترکمن های ضینه در دو منطقه الحواره با ۶۰۰ نفر و جیرون یا ۲۵۰۰ نفر سکونت دارند

- ترکمن های ماردین با جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر عمدتا در بیروت ساکن هستند

- از آغاز بحران سوریه تاکنون شمار زیادی از ترکمن های سوری به لبنان مهاجرت کرده که مهمترین تجمع آنها در صیدا با ۳۰ خانوار جمعیت است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 151
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 108
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    78 5
    لبنان شده مثل طفل بی پدر و مادر! هر کسی از یه طرف میکشتش!
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      24 8
      شمایی که نوشتید کرد نیستم و آذریم از نوع انشاع و کورد نوشتنت مشخصه تحصیل کرده کدوم مکتبی سوسیالیست بدبخت برو این خوشرقصیارو پیش اربابهای کمونیستت بکن اینجا این حرفها خریداری نداره نفوذی
    • فرزند آذربایجان IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      75 39
      آینده ایران را می بینید. اگر شیعیان ایران جمعیّت خود را افزایش ندهند, تقریباَ ده سال دیگه شیعیان پیر میشوند و ایران اسلامی دست سنّی های وهّابی, یهودی ها و مسیحی های ایران می افته, آنوقت ایران وضعش بدتر از لبنان میشه, اردوغان دشمن اسلام و شیعیان می باشد و از ترکهای آذری و ترکمن استفاده ابزاری میکنه. اردوغان و سنّی های وهّابی از داعش حمایت می کنند و در ایران هم خیلی نفوذ کردند و سنّی ها را تشویق به فرزندآوری بیشتر می کنند.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      49 13
      این اردوغان مسلمان‌نما گرچه حریف ما و جبهه مقاومت نیست، ولی نقشه‌های زیادی تو سرشه که میتونه مشکلات جدی بوجود بیاره. الان تو منطقه خیام مشهد در قسمتی که کاملا مسکونی هستش و مردم دارن زندگی میکنن ترکیه کنسولگری زده درحالیکه کمی دورتر تو سجاد که قبلا کنسولگری سعودی‌ها بودش و یه نقطه اداری-تجاری محسوب میشه میتونستن باشن که اهالی محل هم راحت بودن. الان همش یه حس کنترل شدن و زیرنظر قرار گرفتن4895 واسه مردم هست
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      36 31
      باتوجه به پیش بینی های اخرالزمان و هرج و مرج در منطقه شام و به دست افتادن این منطقه به دستان سفیانی ، این هرج و مرج ها یک مساله قابل پیش بینی ، ولی موقتی وگذرا خواهد بود در حدیثی از معصوم علیه السلام نقل است که از فوج فتنه های اخرازمان هراسی نداشته باشید زیرا این فتنه ها باعث قربال پیروان حق از باطل ، و مومن از منافق وکافر خواهد شد پیروزی با مومنان است
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      8 43
      من خودم ایرانیم اذریرهم نیستم حالم هم ارز هرچی ترکه بهم مسخوره ..مگه کورد بودن گناهه ؟؟ هرکی به وحشیهای مغول تورکیعه انتقاد میکنه برچسب کورد یا پژاکی بهش میزنید
  • CO ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    تشویق به قوم و قبیله گرایی بویژه پان ترکیسم تنها به کینه و جنگ های خونین خواهد انجامید و گریبان خود ترکیه را خواهد گرفت ، بیشتر ملت ها خاطره بدی از "تورک گرایی " دارند و وحشیگری ها و نسل کشی های این فرقه را نخواهند پذیرفت .
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      78 59
      مرگ بر تو پزاکی وطن فروش و تجزیه طلب که همه رو پانترک لقب میدی و خودتون مردم بیگناهو سر میبری
    • وطن دوست TR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      82 49
      من خودم ترک و اصالتا اهل سیواس هستم نگران نباشید ولی هوشیار باشیم ترکیه از داخل کرم خورده و عردوغان مثل شاه شما فرار خواهد کرد
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      47 15
      داعش مد نبود وقتی شماها {پژاکیها}تروریست بودید کل کشورهای میزبان شماها از دست شما و خیانتهاتون ظله شدند یکروز مزدور اسرائیل یک روز مزدور آمریکا روز دیگه مزدور عربستان
    • CO ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      58 27
      من کرد نیستم و اتفاقا از خانواده آذری ام و وطنم را دوست دارم و میگویم اینجا همه باید خود را تنها ایرانی بدانند و بس ،و با پان کورد و پان تورک و پان عرب و پان بلوچ .. بخاطر قبیله گرایی و ایجاد تفرقه و کینه های قومیتیشان بشدت مخالفم
    • حسن IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      پان فارسیسم درحال نابودی است پان بزکوهی درحال حاضر نابودشده وپان ایرانیسم هم درحال نابودی است
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    18 22
    چرا ما افتادیم بین این کشورهای اشغالگر و جنگ طلبه اصلاح طلب
    • امان الله IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      34 51
      جالبه که وجود ایران درکشورهای همسایه حمایت از اونها ومحافظت از اسلام تلقی میشود واما درمقابل حضور ترکیه درلبنان دخالت در اون کشورتلقی میشود به این میگن سیاست یک بام و دو هوا
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      15 18
      پس امان الله به تو چه میگند جوجه پانترکی
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    78 34
    اردوغان جنایتکار و ترکیه لجن رویایه امپراطوری عثمانی رو به گور میبری
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 34
      ما هم امپراتوری هخامنشی
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    66 50
    ترکیه نه توان نظامی داره نه توان اقتصادی هر چی که الان داره تکنولوژی غربیه بهتره خودشو کوچیک نکنه
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      45 59
      ایران در کدومش برتر از ترکیه هست ؟
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      53 43
      ایران از نظر قدرت نظامی دهها پله از ترکیه جلوتره همین بس که ما پدافندی در حد اس ۴۰۰ خودمان میسازیم و ترکیه جانت از خرید اس ۴۰۰ از روسیه خوشحال میشود اقتصادمان هم که با وجود شدید ترین تحریم های تاریخ به کوری و کری چشم و گوش شیاطین با وجود همه ی مشکلات سرپا است.
    • امان الله IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      43 38
      دقیقا چی زدی ترکیه ازنظرنظامی اف۱۶ساخت خودش رو درناوگان هواییش داره توزمینه ساخت پهپادهم پیشرفته میباشد وجدای ازاینها همون روسیه ای که به قول بعضی ها شده برادر خونی ایران همین چندسال پیش موشکهای اس۳۰۰ که ایران همه پولش رو هم داده بود نمیخواست تحویل بده که ایران باتهدیدشکایت به سازمان ملل مجبورش کرد واما درمقابل بافروش اس۴۰۰به ترکیه فورا موافقت کرد ویه تعداد هم تحویلش داده درضمن ترکیه قدرتمندترین عضو ناتو میباشد از نظراقتصادی هم همین ترکیه با درآمدی که از جذب توریست داره میتونه کل ایران رو باجمعیتش وهمه منابعش بخره ودر راه خدا آزاد کنه ناگفته نماند که من نه طرفدارترکیه هستم ونه هیچ سودی بهم میرسونن ولی انسان باوجدان بایدحقیقت روبگه اگه جنابعالی یه تحقیق ساده حتی از اینترنت هم میکردی مثل یه ادم سطحی وکم سواد نظرنمیدادی
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      6 0
      خوب خدارو شکر یسریا جز جیگر گرفتن ، موزیک لایت لطفا :))))
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      42 34
      تو بگو ترکیه تو چی از ایران بالاتره؟ تو بردگی آمریکا و غرب بودن؟ تو سریال های خیانت کاریش؟ تو ساحل های لختیش؟! فکری به حال اون مغز مریضت بکن . ایران قرار بود تو خطی ک الان ترکیه هست بیفته مثل زمان شاه نوبت به ترکیه نمی‌رسید ما اسلام و شیعه رو انتخاب کردیم . اونوقت داری ترکیه رو با ما قیاس می‌کنی ؟!
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      28 33
      امان اله جان ترکیه با صنعت توریست و فحشا درآمد کسب میکنه، این درآمد نوش جون اردوغانتون باشه، بعلاوه شما یا نمیدونی اعضای ناتو چه کشورهایی هستند یا نمیدونید قدرت ترکیه تا چه حدیه که میگید ترکیه قدرتنندترین عضو ناتویه، بعد هم حرف از انصاف و وجدان میزنی
    • علی خدایی IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      20 13
      توصیه ام به 18:10 ایران همون ایرانی هستش که در قدرت آفندی و پدافندی در دنیا جزو صاحب حرف ترین کشور ها است و ما در عمل نشان داده ایم شوخی نیست ها بیش از 10 تا از هواپیما های بدون سرنشین آمریکایی صهیونیستی و دیگر کشور ها را زنده زنده شکار کرده ایم و به کنترل فرماندهی شان نفوذ کرده ایم و آخریش هم که یکی از یک شکار مهم مون است یعنی دو برابر قیمت اف 35 اف 22 عاا است را با سوم خرداد مون زده ایم که ارتفاع پروازی بیش تر از اف 22 اف 35 ها را داشته و در دیگر سیستم هایش همین طور.قدرت موشکی ایران ترکیه را زمین گیر میکند و قدرت پدافند هوایی مون هواپیما هایشون را از چند صد کیلو متر ها به تور میاندازد. پهپاد های قدرتمند ایران که به جایی خودش هر ماموریت را با برنامه ریزی از قبل با قدرت عملی میکند. ترکیه هم همون ترکیه ای هستش که اربابش آمریکا کیسه زباله انداخته بود بر سر یازده تا از نظامیان شون که میگن MAHMATcik سر محمتچیک ها را کیسه زباله انداخت بود و دست و سر چایشان را بسته بود و به دنیا ویدیو یی خنده دار را نشان داده بود آمریکا .ترکیه تا دیروز ار خریداران هرمس و هرومن های اسراییلی بود و هواپیما های ترکیه را اسراییلی ها اورهال کرده بودند .
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 13
      قویترین کشور جهان در رویا کارت ملی ما چی شد؟
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 10
      در جواب دوستمان باید بگم که ترکیه از نظر اقتصادی سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان و عضو جی ۲۰ هست از نڟر نظامی هم هشتمین ارتش قدرتمند جهان هست البته طبق نظر کارشناسان نظامی ایران هم قدرتمنده ولی هر کشوری در جای خودش
    • ایرانی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      3 2
      حالاخودروی ملیت را سال 2023 تولیدکن اونم خدامیدونه بعداف 16 رو کن شما دروغ نگی بهت ایراد نمیگیرن
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    51 51
    ارامنه با دو برابر جمعیت در لبنان در هرکابینه حداقل دو وزیر دارند. چرا حمایت فرانسه و دیگران از مسیحی ها و ارامنه شما را ناراحت نمی کند؟ یا چرا ایران از از شیعیان حمایت می کند؟ یعنی فقط شما و ارامنه و اروپایی ها حق دارید در لبنان دخالت کنید؟
    • GB ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      44 26
      مزخرف نگو نوع حمایت ایران از مقاومت باعث نجات کل لبنان شد ما دنبال کشورگشایی نیستیم ما از هر کسی که در جبهه ی مقاومت باشد حمایت میکنیم نمونش حمایت از حماس که سنی مذهب است... اگر مقاومت نبود الان لبنان جزئی از خاک اسرائیل بود اما اردوغان منافق فقط دنبال کشورگشایی و رویای امپراطوری عثمانی است لکن این آرزو را با خود به گور خواهد برد إن شاءالله
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      23 17
      چرا ما از شیعیان حمایت میکنیم؟ این افتخار ماست ک وقتی مردیم ازمون سوال کردند بگیم در حمایت از شیعه و اسلام کم نزاشتیم اما وقتی امثال اینها مردند میخوان بگن در حمایت از چی مردیم؟!
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      31 24
      17:24 وقتی ازت درمورد شعیان قره باغ و تخریب مساجد انها بدست ارامنه سوال شد چه جوابی داری بدی؟
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 29
      من نه رهبر جامعه هستم نه قدرت نظامی دارم. قطعا حمایت های شده به گفته بعضی از فرماندهان و در ثانی فعلا شما برو آواز و مسابقات آوازه خوانی رو از اونجا پاک کن ساحل های لختی رو از یه کشور اسلامی پاک کن بعد دم از این حرفا بزن. علنا جمهوری آذربایجان شده راهی برای نفوذ اسراییل اونوقت اومدی با چه رویی از این حرفا میزنی؟ رگ و ریشه داری؟! متوجه آیی که دانشمندان هسته آیی ما چگونه و از کجا ترور شدند؟!
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 13
      18:44 قطعا وقتی از اشغالگر دفاع کنی{ارمنستان} مشخضه اذربایجان هم ناراحت شده و به اسرائیل راه میده تو اگه رگ داری و دم از دین و مذهب میزنی ایا کشتار خوجالی رو شنیدی؟
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      11 9
      نه بابا موقع اشغال ارازی دنیای اسلام و تبدیل شدن مساجدشون به طویله توسط ارمنستان که میرسه کور و کر میشن خود مسلمون پندارها
    • ایرانی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      5 168
      در جواب 21:46. ببین اصلا می دونی چرا کشتار خوجالی اتفاق افتاده؟؟ می دونی اون بی عرضه های علی اف باعث اون شدن؟؟ نمی دونی دهنت باز نکن برو چندتا از اعتراف های ارباب های بی عرضه ات رو ببین بی ریشه. باخ منه، پخ یه دانیشما، یاخجی حرام لقمه؟؟؟
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    54 55
    دیگر آن دوران گذشت که شما و صلیبی ها ترک های مسلمان را در قره باغ، قبرس، یونان و بالکان، کرکوک، سوریه و لبنان سلاخی کنید و بقیه ی ترکها بنشینند و نگاه کنند.
    • CO ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      35 32
      فرقه شما اگر زور داشته باشد ایرانی ها را هم نسل کشی میکند،شعار های مرگ بر فارس و کرد و .. را از اوباش گرگ پرست بسیار شنیده اییم .
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      27 12
      یارورو نیگاه که میکفت کرد نیستم حالا چطور شده وکیل مدافع پژاک و پ ک ک برو عامو حناتو جای دیگه بذار اینجا کسی رنگ نمیشه
  • محسن IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    36 24
    این اردوغان یه آدم منافقه،برای مثال از یه طرف امارات رو محکوم میکنه از طرفی دیگه خودشم با اسرائیل رابطه صمیمانه داره، این مردیکه بدترین فتنه تو خاورمیانه است
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    22 26
    و ایران نیز از شیعیان لبنان حمایت میکند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      31 17
      ایران نه فقط از شیعیان بلکه از تمامیت ارضی لبنان هم حمایت میکند اگر حزب الله نبود که امروز لبنان وجود نداشت...
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    42 53
    عثمانی گری جیزه ولی ساسانی گری خوب!
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      23 21
      تو با عثمانی محشور شما ما هم با اسلام . ببینیم اخر و عاقبتتت رو تو کی باشی که با ئمه و شیعیان در بیفتی حقیر
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 17
      ادعای دفاع از اسلام را تو حمایتتون از شیعیان مظلوم واواره قره باغ دیدیم
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 6
      فعلا شر اوازه خوانی و سواحل لختی رو از اونجا کم کنید تا بعدا بگیم یه کشور مسلمون وظیفه اش چیه. دست گذاشتن تو دست دشمن اسراییل تاوان داره . ایران حمایت خودشو کرد پان های کثیفیون بعضی قدر ندوستن۴ق
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      12 6
      ادعای انجام اسلام با برگزاری مراسم آوازه خوانی و لختی و رقاصه بازی و سواحل لختی هم دیدیدم.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      11 4
      10:08 لااقل تو سواحل خودشون لخت میرقصند نه تو دیسکوهای دوبی و شارجه کنار مردان ثروتمند عرب منظورمو متوجه شدی؟
  • US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    44 64
    به تو چه مردم لبنان ترکیه رو دوست دارن. تورو سننه مشرق؟
  • ممی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    28 14
    باسلام باید اذعان کنم که ترکیه نه تنها باترکمن های لبنان بلکه با ترکمن های ایران وعراق و.......هم چنین سیاستی را دنبال میکند واین ادعا رو فقط یک مورد آن نصب دیش هایی که به سمت ترکیه است رو میتوانم بگویم یعنی تحمیل فرهنگ خود به دیگر ممالک ماهنوز خوابیم؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    33 36
    ایران کشوری است که با وجود این که دهها برابر ترکیه قدرت نظامی دارد(من میدانم ومطلعم پس حالا پان‌ترکی نیاد برای من از قدرت نظامی ترکیه بگوید) اما مانند ترکیه هرگز دنبال کشورگشایی و تجاوز به حریم دیگر کشورها نیست...جبهه ی مقاومت هم اکثرا تشکیل شده از مردم همون کشورها هستند و ما به دوستانمان کمک های مستشاری می‌رسانیم که آن هم غایت هدفش مبارزه با آمریکا و صهیونیسم است....در حالی امروزه ترکیه ی اردوغانی در منطقه تبدیل به اسرائیل دوم شده است(من برای ملت ترکیه در واقع اون بخشی که با سیاست های منافقانه و ماجراجویانه اردوغان مخالفند احترام قائلم و امیدوارم اون بخشی هم که دنباله روی این فرد هستند تا دیر نشده از این مسیر برگردند...) اما اردوغان دارد باد میکارد اما طوفان درو خواهد کرد...خواهیم دید إن شاءالله
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 15
      چایدی چای نبات بخور
  • جاویدایران FR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    28 30
    ایران، مبادا در لبنان کم کاری کنی ها، گسترش نفوذ ایران باید با حداکثر تلاش و سرمایه گذاری انجام بشه، میبینیدکه دیگران در کمین نشستن ‌پس هرلحظه رو باید غنیمت شمرد و تلاش کردبرای گسترش نفوذ ایران در تمام منطقه و لبنان. خاک بر سر اپوزیسیون ایران که میگه ایران نباید در منطقه نفوذ داشته باشه، تلاشهای دیگران رو ببینن و شرم کنن این حرامزادگان ضدایرانی، تازه میگن جانم فدای ایران!!!! تو وطن فروشی بعد شعار متناقض با ژنتیک خودت هم میدی!؟ بی شرم ها
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      11 7
      انشالله زودتر قبض روح شی یه نژاد پرست ازجمع نژاد پرستها کمتر برا ما فقط اسلام مطرح هست
    • iran IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      7 7
      عشق به میهن و سرزمین مادری نژاد پرستی نیست آدم بیسواد و بی خرد ! جانم فدای ایران .. شرم بر پانترکیسم و توله های چنگول خان وحشی مغول ..
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    28 4
    بزرگواران الان ۱۰میلیون از ۱۲ میلیون لبنانی تابعیت دوم دارن :)))))))))))))) این چیزها اصلا مسئله ای برای اونا نیست کما اینکه درباره ماکرون هم قضاوتی مثل ما نداشتند وقتی اینجا نشستیم نمیشه راحت درباره اونا صحبت کرد...
  • حسام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    12 17
    جنگ لیبی جنگ مدهبی جنگ شمال عراق قومیتی شمال سوریه همپیمانان مذهبی احناف وابسته به اردوغان جنگ حزب اصلاح اردوغانی جنوب یمن جنگ نو عثمانی اردوغانی همچنین تحولات افغانستان وجای پای ترکیه با رهبریت احناف در پاکستان افغانستان ازبکستان قرقیرستان ترکمنستان قزاقستان ودر داخل روسیه تاتارستان باشقیرستان وچچن واوسیتیا هم جا از پان ترکیسم ورهبریت احناف دیده می شود حتی در سودان وسومالی . نمونه واضح دیگر ورود روسیه در حمایت از مصر در جنگ لیبی است که قبطیان ارتدوکس مصری با جمعیتی بیش از ده میلیون نفر به عنوان اقلیت بزرگ روسوفیل مصرند وروسیه علی رغم در گیری وتحریم ها با آمریکا در حمایت از مصر آمریکایی بخاطر قبطیان از هیچ کوششی در حمایت از مصر کوتاهی نمی کند. واما شما مذهب را برای وحدت کنار گذاشتید وعقاید وبدعت ها در ایدئولوژی مکتب اهل البیت ایجاد کردید وحتی شعار ملی را هم کنار گذاشتید ونام شاهان مقتدر وبا فرهنگ این مرز وبوم مانند کوروش را کنار زدید ودر ردیف معاندان مقایسه می کنید . حال خود قضاوت کنید چه کسی پیروز میدان خواهد بود؟
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    43 32
    شورای کشورهای ترک زبان (ترکیه وازبکستان وقزاقستان وترکمنستان واذربایجان ومجارستان و تاتارستان و یاکوتستان وداغستان ده جمهوری روسیه . بالکان )وظیفه دارند اقوام ترک تبار دیگر کشورها حمایت کنند ...
    • CO ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      23 28
      مجارستان ترک نیست
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      15 25
      پس همه با هم محشور شوید ما هم با شیعیان و اسلام و ائمه خودمان
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 25
      مجارها تورک و مغول نیستند
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      28 7
      دوست عزیز مجارها بازماندگان قوم هون که ترک بودن هستن و اشتراکات فرهنگی و اشتراکات لغاتی و ساختار زبانی نزدیکی با ترکها دارن که خود ویکتور اوربان نخست وزیر فعلی مجارستان هم تاکید کرده که مجارستان یک کشور ترک هست و مجارها از ترکان قپچاق هستن تو یوتیوب دنبال کن ویدیو هست حتی یکی از بزرگترین حزبش به اسم جوبیک خود را بازماندگان اصیل هون میدونن و تو سیاست مجارستان حزب حاکم و حزب جوبیک تقریبا طرفدار نود درصدی دارن بخاطر این مجارستان هرسال جشن آتیلا میگیره و جز کشورهای ترک زبان و شورای ترک هست
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 8
      پژاکی برو تاریخو بخون مجارستان از تبار هون هستن ( بخاطر همین تو اینگیلیسی هم هونگری نوشته میشه ) اونا از اولاد ترکهای هون به فرماندهی آتیلای کبیر هستن ، بیسواد .
    • iran IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 14
      شورای ترک تباران سیارات و کره مریخ و کره ماه آدم فضایی ها رو از. قلم انداختی دوست پانترک من !
    • DE ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      9 7
      ویکتور اوربان تأکید داره مجارستان یک کشور ترک هست؟ این خزعبلات را کی بهت گفته؟ اوربان یک راستگرای مسیحی است
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      12 4
      خوب احمق جان ما کلی ترک مسیحی داریم بیسواد
  • پان تورک سابق IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    24 32
    این داستان پان تورکیسم در ایران هم به شدت بالا رفته اگر فکری به حال نشه دوباره مثل زمان اعثمانی میلیون ها نفر رو در اشغال کشورهای عربی و اسلامی به کشتن میرن
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    43 44
    من خودم زمانی با پان تورک ها همکاری می کردم اما بعدا فهمیدم کلا قصه کشور گشایی هست در واقع از اقوام ترک به عنوان طعمه استفاده می کنن برای کشور گشایی...
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      35 24
      شما حضرت ناپاک پژاکی تو هر پوستی که بری تابلویی چون دمبت بیرونه پس چرت و پرت رنده نکن
  • US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    53 38
    بعضی ها ..خیلی بد جوری توهم می زنند ..واقعا چی مصرف می کنند ..اقایی گفته ایران .ده برابر ترکیه ..قدرت نظامی دارد .همیشه با شعار. توهم گرایی ..نمی شود بزرگ شد .....ترکیه وایران .خوب نیست یعنی به اصلاح دوتا شون نیست درگیر بشوند .این اتفاق نخواهد افتاد ..درثانی بافت جمعیتی ایران وترکیه مشخص هست ..سوم ..درحال حاضر مقایسه ایران وترکیه ...مقایسه استانبول با تهران هست ... بخواهیم ونخواهیم ترکیه از هر لحاظ از ایران جلو هست
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 47
      ترکیه به تایلند اروپا معروفه! بیشترین دیسکوها و کازینوها و مشروب فروشی ها تو ترکیه است. اولین کشور مثلا اسلامی که با اسراییل روابط گرم برقرار کرد (و تا الان هم ادامه داره) ترکیه است. یعنی وقتی خودتو مثل فا...شه ها بفروشی ، خوب معلومه کمی پولدار تر میشی!! در ضمن ، ایران چهل ساله تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی ، نظامی و فناوری و ... بوده ولی با این حال از ایران با عنوان ابرقدرت منطقه یاد میکنند و ایران این عنوان رو مثل ترکیه با فا..شگی برای غرب و شرق بدست نیاورده! در ضمن اگر ابرقدرت بودن به پیشرفت شهر و مقایسه شهرهاست پس حتما امارات ابرقدرت جهانیه!!.....ایران رو با ترکیه مقایسه نکن. تفاوت بین ایران و ترکیه ، تفاوت بین شیر و بوقلمونه!!
    • امان الله IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 15
      جناب شما به دل نگیر کسی که این حرف رو زد زبون بسته مقصر نیست درجریان نبوده که اثرات جنس تهیه شده از موتوری چی هست حتما خودشم وقتی سرحال شده فهمیده چه گندی زده۴۷۲۲
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      26 50
      ترکیه قطعا از لحاظ شرف از ایران خیلی عقبه. خیلی.
    • GB ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      25 37
      ترکیه هر گاه توانست ماهواره بری مثل قاصد بسازد و هرگاه توانست باور ۳۷۳ و جهش ۷۰۰ بسازد بیا آن را از نظر نظامی با ایران مقایسه کن تازه این به شرطی هست که ما در همین مرحله متوقف شویم که هرگز چنین نخواهد بود ضمن این که این هایی که رونمایی شدن چه برسد به آن هایی که حالا حالا ها رونمایی نخواهند شد...ضمن این که ترکیه به شدت از فناوری های غربی و اخیرا شرقی استفاده میکنه و خیلی از صنایعش فقط به ظاهر بومی هست...از نظر اقتصادی هم ایران بیش از ۴۲ سال در شرایط سخت ترین تحریم های تاریخ قرار دارد در حالی که اگر یک صدم این تحریم به اقتصاد ترکیه وارد شده بود مدت زیادی اقتصادش دوام نمی آورد...ما خواهان درگیری با هیچ ملت مسلمانی نیستیم اما حکومت هایی مثل اردوغان و سعودی اگر دستشون برسه علیه ما ماجراجویی میکنند کما این که در عراق شاهدش هستیم اگر قدرت نداشتیم لحظه ای تردید به خودشون راه نمی‌دادند...پس مشخصه که شما توهم داری که ترکیه از ایران جلوتره...حرف و استدلال برای گفتن زیاد دارم خیلی مسائل دیگر هم هستند و در قالب کامنت نمیشود بیش از این نوشت...
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      23 16
      نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه !!!!! دیگه چی ؟؟؟؟؟ دانشمند ترکیه یک ماه هم نمی تونه از پس 40 سال فشاری که روی ایران هست بربیاد
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 25
      بله که در سواحل لختی در سرو مشروبات الکی در دغل بازی و توطئه شماره یک هست. ما رو چه به ترکیه ی فانی آخه. ما درسته مشکلات داریم اما حداقل بر اساس اسلام عمل میکنیم درسته مشکلات داریم اما ادای آدم خوبی رو در نمیاریم ک از به طرف از اسلام بگیم از طرفی به فکر پول در آوردن از طریق سواحل لختی و دست دادن با دشمنان اسلام باشیم. برو باوووو عمو . از نظر تو جلو بودن یعنی در همین چیزها
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      9 4
      کلا منظورم کس خاصی نبود . منظورم کسانی بود که این چیزها و مشروب و ولنگاری رو برتر بودن میدونن بود. امیدوارم خدا همه مونو عاقبت به خیر کنه. مشرق بچاپ لطفاً
    • 1 DE ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 6
      به نظر شما صدام قوی تر بود یا ایران؟؟ اسلحه کدوم طرف پیشرفته تر بود؟ آمریکا قدرتمند تر بود یا صلاح های نظامی ایران؟ قدرت نظامی رو به چی میبینی؟ به اینکه موتور فلان موشک امریکاییه یا روسیه ای؟؟؟ توی جنگ سوریه کدوم طرف بیشتر حمایت میشدن؟ داعش که کل کشورای عربی حمایت کردنش یا مقاومت که فقط ایران پشتش بود؟ (بعدها روسیه اومد) قدرت نظامی به این چیزا نیست که شما میگی.
    • علی خدایی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 34
      گفته ای نخواهیم یا بخوایی ترکیه از ایران جلو است واقعا خیلی خندیدیم اولا اینکه ترکیه کشوری هستش که کلا وابسته به تروریست های دیگر کشور ها است منبع در آمد شان از کسب تروریست ها است خوب گوش کن بعد حرف بزن ترکیه نه در تحریم نظامی است نه در تحریم اقتصادی تنها یک روز هم نتوانست کشیش آمریکایی راحب برونسون را نگه دارد با یک توییت ساده ترامپ اوضاع اقتصادی در راسش دولار در برابر لیر ترکیه زیاد شد و چند ساعت بعد اردوغان با هواپیمایی شخصی راحب برونسون را که گفته بود نخواهیم داد فرستاد.دوم ترکیه همون ترکیه ای هستش که بیش از یازده تا از نظامیانش را آمریکا بر سرشان کیسه زباله آویخته بود و دست و پایشان را بسته بود و فیلم ویدیویی گرفته بود و به شبکه های جهانی نشان داده بود در سال 2006 . ایران بله از نظر قدرت نظامی از ترکیه جلو و قدرتمند است یکی از نمونه بارز قدرت موشکی ایران هم آفندی و پدافندی ترکیه را زمین گیر میکند و ترکیه که میداند این قضیه را رفته به اسراییل پایگاه راداری از نوع رادار تاد آمریکایی داده در استان مالاتیا روستای کوره جیک و استان کونیا.ایران همون ایرانی هستش که دو بار نظامیان متجاوز را گرفته و سرشان کیسه آنداخته تعصب و تعثیب کشی برای ترکیه به هیچ است یادت باشد ایران نزدیک به 10 نمونه هواپیما های فوق پیشرفته آمریکا و اسراییل و دیگران را به تور انداخته در دنیا نومونه اش موجود نیست از این قدرت . ترکیه تا دیروز یکی از خریداران مهم بدون سر نشین های هرمس هرومن اسراییلی بود.اف 4 اف 5 های ترکیه را در بین سال های 2000 تا 2008 ها اسراییل اورهال کرد است به یک جستجوی ساده میفهمی
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 7
      اقلیمک کردستان عراق فاحشه خونه نیست الان سلیمانیه عراق دست ترکیه هیچ تایلندو هم از پشت بسته
  • آتاتورک کبیر شاه عشق خاورمیانه IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    دوستان فارس! بدانید که متر به متر خاک عثمانی را که از دست دادیم دوباره پس خواهیم گرفت لبنان سوریه عراق ارث پدری و اجدادی ما تورک هاست و خلیج فارس هم همان خلیج بصره ما تورک ها...به شما هشدار می دهیم که دوستی ما با شما تا زمانی هست که شما در برابر امپراطوری عثمانی به عنوان یک یاور و وزیر در خدمت ما به عنوان شاه منطقه باشید...به جای نرمش کردن در برابر اسراییل و امریکا به فکر نرمش دادن به ما باشید
    • علی خدایی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      20 9
      زرت هر روز بگو از یادت نره و تو از اون دسته از کسایی که در شبکه های مجازی شروع به خیال بافی و رویا پردازی ها میکنید نقشه جهان را رنگ آمیزی میکنید و خودتان را تتمین میکنید که در دنیا چهل میلیارد عضو دارید واقعا چی مصرف میکنی
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 24
      مطمین باش به گور هم نمی‌بری این خیالت کثیفتو. تا اسلام هست اتاتورک و قوم پرستی شما ابلهان راه به جایی نمی‌بره. قرآن خوندی تا حالا؟!
    • GB ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      26 37
      همین اسرائیلی که ما در عرض یک ساعت میتونیم با خاک یکسانش کنیم ارتش ترکیه رو می‌تونه در مدت کوتاهی زمین گیر کنه پس تا آخر قصه را بخوان کوچولو؛) ایران با همه ی اقوام محترمش یک کشور متحد عزیز و مقتدره تو امثالت خیال های باطلتان را به گور خواهید برد...اصلا خود آذری های دلاور هموطنان ترک زبانمان در دهان شما جماعت پانترک تجزیه طلب خواهند زد.
    • GB ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 12
      ۱۹:۳۶ شما که اینو میگی پس جواب بده ببینم چرا نمیتونی ادلب رو پس بگیری؟ چطور شد شما دستمال کش ما شدی تا دیروز پانترک بودیم الان هم وطن عزیز شدیم؟
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      9 2
      ایران چقدر عزیزی کشور غمدیده و مهربانم هیچ جایی را با خاک تو عوض نخواهم کرد
    • GB ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      7 6
      ادلب هم از دست ارتش تروریستی اردوغان آزاد خواهد شد خواهی دید ...إن شاءالله
  • حسام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    2 20
    از عدم اطلاع نیروهای اطلاعات وامنیت کشور که جو گیر شعارهای خودشان شدند وهرگز به وا کاوای حمایت های بی دریغ خود از اخوانی ها واحناف که اردوغان را پدر معنوی خود می دانند فکر نکردند موشک های بی شمار وپول هایمان در اختیار حماس اردوغانی قرار دادیم تا با شیوع جنگ شهری آموزش دیده سپاه قدس وساخت موشک به جنگ مقاومت ضد اسرائیلی بروند وحومه اردوگااه یرموک دمشق را قتلگاه مقاومت کنند وهنیه در کنار اردوغان وبرای اردوغان تنها حاکم در جهان باشد که پرچم تروریست ها را در دست گرفته به خیابان بیایید . فاعتبروا یا اولی الابصار
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    6 8
    این طور پیش رود کار ما هم ساخته است
  • US ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    36 20
    کسی دوست ندارد ایران تجزیه بشود ایران سرای همه اقوام هست ..اما رفتار وکردار وخط مشی که پان فارس ها (سلطنت طلب ها غیره ها ) دنبال می کنند به دنبال تک زبانی وتک فرهنگی و تحریف وجعل تاریخ (هویت سازی واسطوره سازی وتاریخ سازی وملت سازی ) نابودی اقوام غیر فارس بخصوص ترک ها را دارند ..ایران را به طرف پرتگاه سوق می دهند ..ملی گرایی خیلی خوب هست به شرطی فارس کرایی نشود چتر برای همه اقوام باز شود دمکراسی برای همه باشد ..پان فارس ها ...از بدی پان ترکی وپان کردی وپان عربی سخن می گویند .اما خودشون تا لجن تفکرات قومی ونژاد پرستی وفاشییستی فرو رفتن ..همه تاریخ این سرزمین شده هخامنیشیان وساسانیان شده قبل از اینها وبعد اینها سانسور می کنند یا زیاد مانور نمی دهند. . مشرق خواهش می شود چاپ کنید
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 14
      ما که تابع اسلام هستیم. تو تابع چی هستی؟! یه خرده اون فکرتو به کار بنداز و قرآن بخوان ببین کدوم کشور داره تخت شدیدترین تحریم ها قرار میگیره تا اسلام رو انجام بده. واقعا حق همیشه در اقلیت بوده الآنم همینه. کسانی ک نمی‌بیند و از ایران بد میگن یا کورن یا احمق و فاسد که نمی‌بینند ایران به خاطر اسلام مثل ترکیه و خیلی کشورهای به ظاهر مسلمان دیگه هر کاری نکرد
    • CO ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      20 37
      ایران یک کشور ریشه دار و حقیقی است در حالیکه ترکیه از اشغال و نسل کشی و چپاول ملت های دیگر پدید آمده است.
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      14 5
      عه آقا پژاکه اینجا هم بنگید
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    6 21
    این اردوغان هم ادم شده
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    7 25
    جنگ عراق علیه ایران ، ترکیه بی هیچ را ترکیه کرد ، امارات را، وووووو تاریخ. ایرا را مادر همه این کشورها میداند و روز ایران هم مبرسد
  • علی خدایی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    5 23
    در کل اگر سیاست و عکس العمل های ترکیه را که بیشتر هم حزب AKP عردوغان میکند در اقسا نقاط منطقه و جهان این را واضح و آشکارا میبینیم که در صدد قوم گرایی و تحریک و تشویق سوق دادن به خودش است به منافع خودش که زیر سلطه و نظر ترکیه باشند ماجرا و نقشه میکشند و کلا سازماندهی و برنامه های از این قبیل در همه جا دارند خیلی جالبه به مسایل هر کشور هم دخالت هم میکنند یکی از نمونه کوچک در مسله داخلی چین ترکیه دخالت میکند در مسله ایغور های تجزیه طلب های که فعالیت تروریستی میکنند و فعالیت ضد تمامیت عرضی و ضد امنیتی میکنند و چین هم طبیعی هستش که برخورد میکند و حتا یک سال پیش به ترکیه گفته بود که اگر حد و اندازه ات را ندانی بهت نشان خواهیم داد که چه جوری است این بر تمامی کشور ها است که ترکیه هوس نو عثمانی در سر دارد که با گوشمالی کرد
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      5 2
      چایدی دادا
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    8 26
    ترک ها تحولات عثمانی طورشون رو در ایران هم شروع کرده اند و ما مثل همیشه خواب... مثل فروش ملک در ترکیه ...گران شدن ملک در ایران و خرید ملک در ترکیه بی دلیل نیست!!اسراییلی های ایرانی عثمانی در ایران حسابی فعال هستند و در حال اجرای پروژه ترکیه سازی ایران هستند و از قضا بازخوردها زیر پوست شهر می گوید گویا موفق هم شده اند
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    19 1
    ترکیه قدرت تهاجمی خوب اما تدافعی ضعیفی نسبت به ایران دارد اما ترکیه یک مشک بزرگ برای محور عبری عربی است از این رو به ایران بسیار نزدیکتر است تا هر کشور دیگر
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    23 11
    تاکور بشه هرکی نمیتونه ببینه
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    8 40
    این نماد ماه و ستاره مال ساسانیان بود بعد رسید به عباسیان و بعد عثمانی ها .
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 1
      تاریخو چپه دور دور کردی برو دوباره بخون
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    13 27
    متاسفانه سازمان اطلاعات ترکیه از ترکهای سایر کشورها به عنوان مزدور و ستون پنجم استفاده می کند
    • GB ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 32
      نگو از ترک های کشورهای دیگر بگو از برخی خود فروختگان در کشورهای دیگر سو استفاده میکند بسیاری از ترک زبانان عزیز مخالف این حرکات تجزیه طلبانه و کشور گشایی های عردوغان تروریست هستند...
  • US ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    37 6
    داداش سعی کن واقعیت ها بپذیری ..اقتصاد ترکیه بدون نفت وگاز رده چندمی هست ایران چندمی هست وشهرهای ایران وترکیه مقایسه کنید صنعت خودورسازی وکشتی سازی وصنایع دیگر دو کشور مقایسه کنید فرودگاه جدید استانبول با فرودگاه امام مقایسه کنید ..داداش ترکیه قبل کودتا هشتمین قدرت نطامی بود الان ۱۱ هست قدرت نظامی ترکیه روبه افزایش هست ...بلی خیلی از ایران جلو هست
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 20
      اگر تحریمی که ایران هست ترکیه شده بود الان رده ی چندم بود اقتصادش؟ضمن این که الان وابستگی بودجه ی ما به نفت به حدود ده درصد رسیده؛وایضا به این رده بندی های بیخود برخی از این سایت های خارجی توجه نکن در قدرت ایران اسلامی همین بس که خود را برای نبرد با آمریکا ارباب اردوغان آماده کرده است ایران کشوری است که رسماً در پایگاه آمریکا موشک زده است نه مثل عردوغان کفتار که چهارتا پهپاد با کمک انگلیس و اسرائیل ساخته به نام خودش زده و بعد به جون ارتشی افتاده(ارتش سوریه) که در ۹ سال جنگ فرسایشی با تروریست ها قرار دارد(که البته آن تروریست ها هم بخش قابل توجهیشون دست پرورده ی اردوغان هستند) پس شوخیشم خوب نیست این حرف ها
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 16
      تو بگو ترکیه پولشو از راه مشروع بدست آورده یا از گردشگری لختی؟! قرآن رو بخون تا متوجه خیلی چیزها بشی ایران قرار بود راه ترکیه رو بره ترکیه عددی نبود ما اسلام رو انتخاب کردیم
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      2 5
      عقب موندگی خودتونو هرجور دوسداری توجیه کن مهم اینه که عقبیت و توجیه چیزیرو عوض نمیکنه
  • ناشناس IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    12 42
    توهماتی از جانب یک کشور جعلیست... با چهل هزار نفر که یقینا بنابه ماهیت نژادی ترک در غرب آسیا بیشترشان اصل و نسب ترک ندارن حتی نمیتونه یک آب باریکه نفوذ داشته باشه دقیقا این توهمات در مورد کرکوک و موصل که کلونی های بسیار کوچک ترکمن دارند صدق می‌کنه و با تمام هزینه های انجام شده فقط پشمک نصیبش شده... کشورهای غربی هرگز اجازه نخواهند داد این رژیم با توجه به سابقه عثمانی از این جاه طلبی ها رو عملی کنه نهایتا اونو به سمت درگیری با یکی از دشمنانشان هدایت خواهند کرد. اما ترکیه در ایران فعالیت ها دارد و مسولین امنیتی ایران به جای اسیر شدن در پروپاگاندای پان‌ترکیسم نفوذی باید راه های مختلفی برای مهار اهدافش در پیش بگیره اصولاً باید فهماند کسی که ندای تورک سر میده باید بدونه وارث تمام جنایات و ویرانی هاییست که نژاد چشم تنگ آلتاییک بر مردم غرب آسیا تحمیل و توسعه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنها را قرن‌ها عقب انداختن مخصوصا برای ایرانی جماعت جز شر و خشونت نبودن .. از همون روزی که وارد خلافت عباسی شدن تا امروز که در چهارگوشه علیه ایران توطئه می‌کنند.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 5
      به کرد کولی که رو بدی میشه مدعی سرزمینهای تورک مثل کرکوک و ...
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 4
      کرکوک مال ترکمن های شیعه عراقه نه کردهای تروریست پ ک ک و پزاک
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      6 1
      دوکلامم از ننه عروس گلم چی میزنی این همه توهم بهت میده !!
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 2
      میگم چیزه دادا قبل هر کاری شما برو یه تست ژنتیک بده بعد بیا دیگرانو زیر سوال ببر :)))
    • ناشناس IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      4 17
      دوست فیک.. بطور خلاصه بهت میگم پان ترک ملغمه‌ای از توهم و بی سوادیست. رهبر اردوخان دفعه قبل شاخ بازی درآورد زدن ناوشو پوکوندن قرار بود انتقام بگیره هنوز خبری نشده اینبار میزنن کاخ شاهیشو ویران میکنن. خیلی‌ ببینید داره گنده بازی می‌کنه معاهده‌ سور رو اجرایی میکنن به چارتا صنعت مونتاژی و فحشا افتخار می‌کنه اما در وقت مناسب همونم ازش میگیرن هیچکس دل خوشی از توحش تورک نداره خیلی ناراحتی دست از سر کشور ایران بردارید گورتونو گم کنید به مغولستان .. پان تورک جایی در غرب آسیا نداره
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    6 34
    اردوغان از ی طرف میگه در ترکیه کردستان نداریم ، اگر کردستان میخواهید بروید کردستان عراق ، از طرفی هم ادعای امپراطوری عثمانی داره! مگه در امپراطوری عثمانی کردستان وجود نداشت ؟!
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 7
      اگه به تاریخ و جغرافیای مناطق کردی ترکیه نگاه کنین تا همین صد سال پیش ارمنی نشین بود و اونا تو جریان قتل عام ارامنه ارمنی ها را کشته و خودشان جاشدن رو گرفتند وازه اکراد حمیدیه تو اینترنت سرچ شود
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    25 18
    فقط در مورد مقایسه ایران و ترکیه به قضیه ادلب توجه کنید که چه جوری ترکیه اسد و مزدورانش را نفله کرد.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      15 29
      نادان، ترکیه در ادلب توسط مقاومت تارو مار شد کجای کاری؟
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      12 4
      ۲۰:۵۴ مال کدوم سیاره ای 3000 تلفات مال کی بود؟ ادلب الان دست کیه؟
  • علی IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    10 24
    این مفلوک به بحرین می‌ره از امپراتوری فارس و شیعه میگه به باکو می‌ره از اتحاد توران میگه در سوریه آرزو سقوط اسد و نماز در مسجد آموی و حمایت از تروریست‌های ازبک چچن اویغورو و...در ناتو از همکاری فرانسه با یونان گله مند است
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      3 6
      این برداشت نتیجه توهمیه که مصرف جنس جوهر بهت داده دادا
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    23 7
    داداش ..بهت ادرس میدم ...مجارستان عضو ناطر کشورهای ترک زبان هست ..جشن کشورهای ترک زبان دربوداپست برگزار شد ..ازهمه مهتر مقبره آتیلا در مجارستان هست ..رابطه حزب چوبیک با ترکیه مطالعه کنید ..انگاه خواهید امار دستت تون میاد
    • CO ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      15 23
      داداش یخورده یواش ! مجارستانی ها نه تنها ترک نیستند بلکه همواره از مخالفان سرسخت پیوستن ترکیه به اروپا بوده اند و افتخارشان در اینست که سپاه عثمانی را شکست دادند تا نگذارند ترک ها اروپا را اشغال کنند
  • Â IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    17 16
    من نمی‌دونم چرا مردم تورکیه اینقدر به ایران علاقه دارن و چرا اینقدر تو ایران ملک میخرن عربها عربها رو ببینید برای مسافرت به ایران لحظه شماری میکنن میدونید چرا به خاطر فرهنگ والای فارسی
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      17 7
      منظورت لهجه سی و سوم زبان عربی و رسوم و فرهنگ عربی بود دیگه
    • مهدی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      3 13
      آقازاده ها و دلالها تو ترکیه ملک میخرند مردم کوچه بازار به زور شکمشون سیر کنند کار کردن عربها به خاطر آزادی ها جنسی و طبیعت مدیترانه میرند اونجا تو کدام جا باشی میری آقا زاده دلال یا عرب
    • ایرانی IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 8
      مردمی که زبان ندارند نباید ادعای فرهنگ بکنند.پس تا اطلاع ثانوی ساکت.در ضمن فزهنگتون رو هم دیدیم توی توهین به بقیه نژادها
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    22 4
    لبنان سوریه فلسطین عربستان مصر سرزمینهایی بودن که جنگ جهانی اول از امپراطوری عثمانی جداشدن
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    33 19
    کامنت ها رو می خونم جالب پان کردهای پژاکی میان خودشون رو آذری معرفی میکنن اره شما آذری هستین نه تورک خخخ
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    25 3
    نفهمیدم خطر تابعیت دادن به ت ترکمن های ‌ لبنان چیه؟
  • الیاس دستوار IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    16 1
    سلام.موقع نظر دادن مواظب حرف زدناتون باشه زیاد سنی شیعه نکنین همه مسلمون هستیم تمام
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    7 19
    ترکیه خیلی توهم امپراطوری داره.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    4 11
    این از مصائب همسایگی با کشوری جعلی و هار است.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    19 2
    بنده با سند حرف میزنم نه با توهم .ایدی کوهن وزیر اطلاعات اسراییل چند روز پیش گفت که قدرت ایران شکننده هست تهدید اصلی ترکیه هست. حالا باز هم مقایسه می کنین یا بسه؟
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    8 1
    خب این طبیعی اکثرا کشورها به فکر منافع مردمشون هستن و بقیه ام به فکر منافع رژیمشون هستن
  • * JP ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    44 12
    بترکه چشم حسود یاشاسین تورک
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      8 11
      حسود جماعت توهم حسادت داره ......
  • نادر JP ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    22 7
    من خبرهای مشرق و دنبال می کنم در مورد امریکا اسرایبل عربستان فرانسه روسیه چین حتی عراق ...اما کامنت هایی که در خبر های مربوط به ترکیه نوشته می شه اوج حسادت کینه توزی حقارت نژاد پرستی و بدبختی نویسندگان این کامنتها رو نشون میده
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    7 24
    دولت ترکیه نقشه ای که برای سوریه کشیده بود و به حمدلله شکست خورد حالا اومده وسط لبنان اجراش کنه. نماد کامل اسلام آمریکایی. در خفا با دشمنان و صهیونیسم ودر عیان با مسلمونها
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      8 2
      برو ادامه خوابتو ببین دادا بلکه ادامش تو خوابت ختم بخیر شه :))))
  • امیر IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    5 0
    چرا به جان هم افتادید همه عقل دارند و درک می‌کنند این همان سیاست انگلیسی است وجدان خود را قاضی کنید هر که هرچه بکارد درو خواهد کرد. ریا و نفاق دوامی نخواهد داشت صبر کنید که خداوند با صابران است.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    30 9
    مشرق بدبخت فاشیست بازی بسه
  • رضا IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    16 34
    من خودم آذری هستم... اما نه به اردوغان و نه به ترکیه علاقه دارم من ایرانی ام و ایرانی خواهم ماند.... درود بر رهبر انقلاب اسلامی ایران
  • عقاب۳۱۳ IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 7
    ائتلاف ایـــــــــران با چیــــــــــن مقتدر وباشکوه بهترین گزینه برای شکست دادن دکترین سیاسی، نظامی واقتصادی آمریکا علیه ایران وجبهه ی مقاومت است/.
  • جواد IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    46 10
    پانفارسیسم در حال سوزش است.
    • آذربایجان iran IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      12 20
      . . پانطورک جان ! پانمغول خان !
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      6 16
      ببند حلقتو پان تورک مشنگ ....
    • پانپارچ NL ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      20 4
      ...
  • ملک حسین براتزاده IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 10
    اگر اروپایی ها فقط به سفیدپوستها تابعیت بدهند و ترکها را راه ندهند نژادپرست خوانده می شوند ولی دولت ترکیه آشکار رفتار نژاد پرستانه خود را اعلام می کند و کسی چیزی نمی گوید دیدگاه و رفتار اردوخان و دولتش نژادپرستانه است. در زمانی که کشورهای دنیا از جمله ایران همه ی پناهندگان ناشی از جنگ و حوادث را در حد و حدود خود پذیرا می شوند. ترکیه و مجارستان فقط به فکر ترکمن ها هستند. اینگونه رفتار کردن حکومت ترکیه انسانیت را زیر پا گذاشته و می گذارد.
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      12 0
      این نظر حضرت عالی از کوری دلت هست که پناهنده شدن هزاران کرد و عرب با مذاهب مختلف که به ترکیه پناهنده شدن و نزدیک به چهار میلیون نفرو تشکیل میدونو نمیبینی ، از نوع املا ندشتارت مشخصه کرد هستی آقای نانکور فقط دویست هزار نفر از اهالی کوبانی که کرد هم بودن به ترکیه پناه بردن از شر آدمهایی مثل شما دیگه به کردهای شهرها و دیارهای دیگه اشاره نمیکنم یذره انصاف هم خوب چیزیه که تخمش تو وجود شما سوخته
  • تورک IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 2
    مشرق بد جوری سوختی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس