کد خبر 1108199
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکابرای زنی که سال ۱۸۷۲ به دلیل رأی دادن غیرقانونی دستگیر شده بود عفو کرد.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز گفته قصد دارد برای زنی که از فعالان حق رأی زنان بوده حکم عفو پس از مرگ صادر کند.

«سوزان بی آنتونی» که ترامپ امروز سه‌شنبه اعلام کرد برایش حکم عفو صادر کرده سال ۱۸۷۲ به دلیل رأی دادن، در حالی که رأی دادن زنان ممنوع بود دستگیر شد.

دادگاهی در نیویورک، آنتونی را به دلیل آنکه به صورت غیرقانونی رأیش را به صندوق رأی انداخته محکوم کرد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: «اوباما» و «بایدن» مجرمند

ترامپ روز سه‌شنبه گفت: «برای او هیچ‌گاه عفو صادر نشده است. چرا این همه طول کشیده است؟»

ترامپ فرمان عفو «سوزان آنتونی» را به مناسبت صدمین سالگرد تصویب متمم نوزده قانون اساسی آمریکا که به زنان حق رأی می‌دهد صادر کرد. سوزان آنتونی، ۱۳ مارس  ۱۹۰۶ یعنی ۱۴ سال قبل از تصویب متمم نوزده فوت کرد.

اقدام ترامپ در حالی صورت گرفته که موضع‌گیری‌های زن‌ستیزانه او بارها با واکنش‌های گروه‌های مختلف روبرو شده است.

ترامپ سه‌شنبه هفته  به صورت تلویحی از تصمیم رقیب انتخاباتی‌اش برای انتخاب معاون زن انتقاد کرده و آن را برای برخی مردها «توهین‌آمیز» توصیف کرده است. 

اظهارات زن‌ستیزانه ترامپ پیش از این هم بارها مسئله‌ساز شده است. ۴ سال پیش، در بحبوحه تلاش برای ورود به کاخ سفید انتشار فیلمی که در آن او با لحنی توهین‌آمیز علیه زن‌ها صحبت می‌کرد موجی از انتقادات علیه ترامپ به راه انداخت.

در آن فیلم که روزنامه واشنگتن‌پست مهرماه سال ۱۳۹۵ منتشر کرده بود ترامپ با لحنی مفتخرانه از تلاش‌هایش برای برقراری روابط جنسی با زنان سخن گفته و عنوان می‌کند: «وقتی آدم ستاره باشد آنها (زنان) اجازه هر کاری را به او می‌دهند.»

ترامپ در بخش‌های دیگر این فایل ویدئویی از رکیک‌ترین الفاظ برای توصیف تلاش‌هایش برای برقراری روابط جنسی با زنان استفاده می‌کند. وی همچنین به یک مورد از تلاش ناموفقش برای فریب جنسی یک زن اشاره می‌کند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود این ویدئو، پنج ماه بعد از ازدواج دونالد ترامپ با همسرش «ملانیا» ضبط شده است.

انتشار این ویدئو به انتقادات گسترده از ترامپ در محافل سیاسی آمریکا، به ویژه در میان هم‌حزبی‌های خود او منجر شد.  

«رینس پریباس»، رئیس وقت کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه و جمعی از نمایندگان این حزب این اظهارات را محکوم کردند.

«پریباس» در بیانیه‌ای گفت: «درباره هیچ زنی هرگز نباید به این نحو یا با کاربرد این الفاظ صحبت کرد.»

همچنین «پال رایان»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا هم از آنچه به گفته وی «شی‌انگاری» زنان در اظهارات ترامپ است ابراز تأسف کرد. وی گفت: «از آنچه امروز شنیدم، متأسف شدم. بایستی زنان را تجلیل کرد و به آنها احترام گذاشت نه اینکه آنها را شی‌انگاری کرد.»

رایان اضافه کرد: «امیدوارم که ترامپ این قضیه را با جدیتی که لازم است بررسی کرده و تلاش کند به این کشور نشان بدهد که او برای زنان احترامی بیش از آنچه این کلیپ نشان می‌دهد قائل است.»

«مارک کرک»، «ریچارد بور»، «کلی آیوت» و برخی از دیگر قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی نیز اظهارات ترامپ را محکوم کرده‌اند.   

  «جان هانتسمن»، فرماندار سابق ایالت اوهایو که یک هفته قبل‌تر دلایل حمایتش از ترامپ را بیان کرده بود، بعد از انتشار این ویدئو از ترامپ خواست از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داده و «مایک پنس» زوج انتخاباتی‌اش را به عنوان نامزد این حزب در این انتخابات معرفی کند.

ترامپ چند روز بعد اعتراف کرد که سخنانش نادرست بوده و بابت آن معذرت‌خواهی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 1
    کمی تا قسمتی خُل!!! کسی که کلّاً از زندگی معاف شده است از مجازات دنیوی عفو می کنند!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس