کد خبر 1107929
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
نصرتی: مالک و سهامدار برخی باشگاه‌های لیگ یک نامشخص بودند/ رفتار برخی قداست مربیان را زیر سوال می‌ برد

کارشناس فوتبال گفت:در تمامی تیم‌های لیگ یک باید مالکان، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره باشگاه‌ها به صورت شفاف مشخص و اعلام شوند.

به گزارش مشرق، محمد نصرتی در مورد شرایط برگزاری لیگ دسته اول در فصل 98-99 اظهار داشت: در لیگ دسته یک این فصل شاهد مسابقات خوبی تا قبل از شیوع ویروس کرونا بودیم اما بعد از انتشار ویروس کرونا و وقفه‌ایی که در لیگ ایجاد شد مسابقات فرسایشی شد و کیفیت بازی‌ها بعد از کرونا پایین آمد این اتفاق را در لیگ برتر هم شاهد بودیم.

وی افزود: چند تیم در لیگ دسته یک،  فوتبال خوب و با کیفیتی را ارائه می‌کردند، مس رفسنجان که قهرمان شد، آلومینیوم اراک پس از حضور خطیبی به لیگ برتر صعود کرد، خوشه طلایی ساوه، گل‌ریحان البرز، بادران و فجرسپاسی از جمله تیم‌هایی بودند که فوتبال خوبی ارائه می‌کردند. داماش گیلان هم در برهه‌ای از زمان خوب کار کرد اما وقتی این تیم دچار مشکلات مالی شد شرایطش تغییر کرد.

سرمربی اسبق گل‌ریحان البرز تصریح کرد: تیم‌های که امکانات و زیرساخت‌های خوبی داشتند فوتبال خوبی هم به نمایش می‌گذاشتند یک نکته‌ای هم که جای تقدیر و تشکر از سازمان لیگ فوتبال دارد برگزاری منظم مسابقات بود.

وی تاکید کرد: سازمان لیگ به خوبی و با نظم خاصی مسابقات را برگزار کرد اما باید از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در مورد یک نکته منفی هم انتقاد کرد اینکه ضمانت‌نامه‌های اجرایی خوبی از تیم‌ها اخذ نمی‌کنند. تضامینی که بتواند دلگرم‌کننده در همه زمینه‌ها باشد مخصوصاً مسائل مالی که باشگاه‌ها حق و حقوق مربیان و بازیکنان را به موقع پرداخت کنند. 

بیشتر بخوانید:

شنیدیم آلومینیوم اراک به علم و ادب پول داده

نصرتی با اشاره به غیبت برخی تیم‌ها در مسابقات گفت: به دلیل نبود همین تضامین اجرایی برخی تیم‌ها در برخی مسابقات  به میدان نمی‌رفتند، مثلاً مس کرمان در 2 بازی بدون آنکه بازی کند و به میدان برود و بازیکنش مصدوم، محروم یا خسته شود 6 امتیاز گرفت. اما اگر تضامین واقعی و اجرایی وجود داشته باشد و تیم‌ها بدانند که در صورت به میدان نرفتن با جرائم سنگین مالی مواجه خواهند شد که این جرائم از روی ضمانت‌های مالی کسر می‌شود دیگر هیچ تیمی به خود اجازه نمی‌دهد که در مسابقه‌ای شرکت نکند. 

وی افزود: برخی تیم‌ها مثل علم و ادب تبریز بسیار ضعیف ظاهر شدند و در برخی مسابقات 7-8 گل می‌خوردند. این در شأن لیگ نیست که برخی تیم‌ها اینقدر ضعیف ظاهر شوند و کیفیت خوبی نداشته باشند. البته علم و ادب در هفته‌های پایانی توانست با بازگرداندن برخی بازیکنانش شرایط بهتری پیدا کند اما خوشایند مسابقات لیگ نیست که شاهد چنین تیم‌هایی در مسابقات باشیم.

نصرتی با اشاره به یک نکته منفی دیگر در لیگ دسته اول گفت: به نظرم در تمامی تیم‌ها باید مالکان، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره باشگاه‌ها به صورت شفاف مشخص و اعلام شوند. در برخی تیم‌ها شاهد بودیم که هیچ مالک یا سهامدار مشخصی نداشت. باید اهلیت مالکان باشگاه‌های لیک یک نیز محرز و مشخص شود. متأسفانه شاهد بودیم برخی از مالکان برخی تیم‌های خصوصی حتی به زندان هم رفتند. 

وی تأکید کرد:‌به نظر من فوتبال باید دست فوتبالی‌ها باشد و اگر قرار است فرد غیر فوتبالی به فوتبال بیاید و از شهرت و اعتبار این ورزش استفاده کند و مشهور شود باید حداقل به فوتبال چیزی اضافه کند و پولی به فوتبال بیاورد نه اینکه فقط از فوتبال بهره‌برداری کند.

نصرتی ادامه داد: به خاطر نبود شرط اهلیت در گذشته هم شاهد بوده‌ایم که برخی تیم‌های خصوصی حتی منحل شده‌اند. در چنین شرایطی برخی مربیان مثل خود من که جوان و با انگیزه هستند و برای ارائه کار خوب به فوتبال می‌آیند وقتی با چنین شرایطی مواجه می‌شوند دل‌زده می‌شوند.

نصرتی با اشاره به حضور خودش در تیم گل‌ریحان البرز در این فصل گفت: ما با گل ریحان قهرمان نیم‌فصل هم شدیم آن هم در حالیکه هزینه‌های تیم‌داری ما در میانه جدول قرار می‌گرفت و بین 7-8 تیم رو به پایین جدول قرار داشتیم. به نظر من سازمان لیگ می‌تواند تعداد تیم‌های لیگ یک را به 16 تیم کاهش دهد اما به شرط آنکه کیفیت باشگاه‌ها را افزایش بدهد و ضمانت‌نامه‌های اجرایی مناسبی از باشگاه‌ها بگیرد. 

این کارشناس فوتبال با اشاره به وجود زمین‌های چمن مصنوعی بی‌کیفیت در لیگ یک اظهار داشت: کاش زمین‌های بازی‌های مسابقات هم شرایط مطلوبی داشت. چمن مصنوعی به هیچ عنوان مطلوب و استاندارد نیست. مثلاً چمن مصنوعی ورزشگاه 90 ارومیه افتضاح بود و مثل این بود که روی یک بتن و سیمان موکتی را انداخته باشند. حتی گرانول هم نداشت که زمین را نرم‌تر کند. وضعیت نوری برخی ورزشگاه‌ها نیز اصلاً مساعد نبود. یا در زمین اختصاصی شهرداری تبریز محوطه‌ای که باید کادر فنی در آن قرار بگیرد یک متر هم نیست. 

نصرتی در مورد وضعیت چمن‌های طبیعی در لیگ یک گفت: 70-80 درصد چمن‌های طبیعی لیگ یک شرایط خوبی داشت. شرایط چمن طبیعی در اراک، کرمان و شیراز بسیار مناسب بود.

سرمربی اسبق گل ریحان البرز در مورد تغییرات مکرر مربیان تیم‌ها عنوان کرد: در هر حال مالکان بخش خصوصی به دنبال فوتبال با کیفیت هستند و همچنین می‌خواهند نتیجه هم بگیرند و این حق طبیعی‌شان است که بخواهند تغییراتی در تیم‌ها ایجاد کنند اما مشکل اساسی این است که برخی رفتارهای مربیان قداست مربیان فوتبال را زیر سؤال می‌برد و از اذهان عمومی را نسبت به مربیان فوتبال منفی می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در لیگ برتر هم شاهد چنین اتفاقاتی بودیم. یک مربی سه تیم عوض کرده و باز هم مصاحبه می‌کند و می‌گوید دو تیم دیگر من را می‌خواهند. این در شأن مربیان نیست که در کوران مسابقات یکباره تیم خود را عوض کنند. این مسئله باعث منفی شدن اذهان عمومی نسبت به مربیان فوتبال می‌شود. شاید گاهی اوقات بنا به دلایلی در نیم‌فصل مربی ناچار به جدایی و رفتن به تیم دیگری شود اما عوض کردن تیم در کوران مسابقات شایسته نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس