کد خبر 1105769
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
گزارش الجزیره از استعفای «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان

یک شبکه قطری گزارش کرد، دلیل اصلی استعفای نخست‌وزیر لبنان فشار مردمی نبود بلکه پایان حمایت سیاسی متحدان داخلی از وی بود.

به گزارش مشرق، پنج روز پس از انفجار چهارم آگوست در بندر بیروت «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان استعفا کرد. این استعفا بویژه پس از آنکه دیاب دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام کرده بود، سوالات زیادی را ایجاد کرد.

در همین زمینه «توفیق شومان» تحلیلگر سیاسی (نزدیک به حزب الله) به شبکه «الجزیره» گفت: استعفای دولت دیاب در نتیجه فشار مردمی نبود بلکه نتیجه پایان حمایت سیاسی از وی از سوی سه‌گانه حزب‌الله، أمل و جریان آزاد ملی (التیار الوطنی الحر) بود.

بیشتر بخوانید:

شومان افزود، دیاب با دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام، توافقی را زیر پا گذاشت که با متحدان خود بسته بود و این اتفاق «استعفا» نبود بلکه «برکناری» بود.

در ادامه «فارس سعید» نماینده سابق پارلمان لبنان (از چهره‌های شاخص جریان ۱۴ مارس و مخالف با حزب‌الله) هم در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد، حزب‌الله با پایان حمایت از دولت دیاب، امتیاز دارد و ممکن است که ناچار به قبول دولت انتقالی بی‌طرف شود.

«جونی منیر» تحلیلگر سیاسی لبنانی در خصوص بازگشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان ادعا کرد، حزب‌الله با بازگشت وی موافق است اما «میشل عون» رئیس‌جمهور تنها با بازگشت غیرمشروط وی موافق است.

از سوی دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اخیرا اعلام کرده که مذاکرات با آمریکایی‌ها در پرونده ترسیم مرز دریایی با رژیم صهیونیستی در پایان خود قرار دارد و برخی این را به امتیازدهی حزب‌الله در این پرونده تعبیر کرده‌اند.

جونی منیر در این زمینه به الجزیره گفت که با این تحلیل موافق نیست و اظهارات بری به ضوح نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این زمینه امتیاز داده‌اند و «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا هفته جاری به همین منظور به لبنان می‌آید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    شما حتي باخت هاتون هم آبانس ميدونيد؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس