اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه حامی دولت می‌گوید دولت و رئیس‌جمهور بعد از یک سال، هنوز هم به نامه ۳۷ اقتصاددان و راهکارهای پیشنهادی آن بها و ترتیب اثر نداده.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

 شیخک‌های دست‌نشانده آمریکا در خلیج فارس به گوشمالی نیاز دارند

امروز شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به بحث و رای می‌گذارد. این پیشنهاد با مفاد تعهداتی که در برجام آمده است در تناقض است.  چین و روسیه به‌عنوان دو کشور دارای حق وتو پیشاپیش اعلام کرده‌اند که این پیشنهاد را وتو خواهند کرد. بنابراین از هم اکنون می‌توان نتیجه گرفت که طرح پیشنهادی آمریکا با شکست روبه‌رو می‌شود. طبیعی است که این نکته از نگاه مقامات آمریکایی هم پنهان نمانده است. بیانیه شورای همکاری خلیج ‌فارس در همین بستر قابل ارزیابی است.

شورای همکاری خلیج ‌فارس، شامل شش کشور عربی کویت، عربستان، قطر، امارات متحده عربی، بحرین و عمان، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل  خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شدند. این نامه با امضای «نایف فلاح مبارک» دبیرکل شورای مزبور ارسال شده است. در این نامه آمده است «با توجه به اینکه ایران در راستای تسلیح و تجهیز گروه‌های فرقه‌گرا در منطقه حرکت می‌کند و ایران از زمان صدور قطعنامه شماره ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ از دخالت در امور همسایگان دست برنداشته است از این رو برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران مناسب نیست مگر اینکه ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه و تجهیز گروه‌های مورد حمایت خود دست بردارد و از این رو تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای تضمین امنیت منطقه و دنیا ضروری است»!

از آنجا که ۶ کشور عضو این شورا بارها نشان داده‌اند که در موضع‌گیری‌ها و عملکردهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای از خود هیچ اراده‌ای ندارند و تاکنون در همه موارد - بدون استثناء - با سازی که آمریکا کوک کرده است رقصیده‌اند! چرایی اتخاذ این موضع خصمانه را باید در نقطه دیگری بیرون از اراده شیوخ عیاش و بی‌اراده جست‌وجو کرد.

بیانیه ۶ کشور دست‌نشانده خلیج ‌فارس با این منظور به آنها دیکته شده است که آمریکا بعد از ناکامی‌ در تصویب پیشنهاد خود مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، به بیانیه شورای همکاری خلیج ‌فارس به‌عنوان کشورهای همسایه ایران استناد کرده و اعلام کند که همسایگان ایران هم نگران قدرت تسلیحاتی این کشور بوده و خواستار تمدید تحریم هستند!

در همین زمینه گفتنی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در پیامی ‌توئیتری از نامه دبیرکل «شورای همکاری خلیج ‌فارس» به شورای امنیت و مواضع خصمانه این شورا علیه ایران استقبال کرد.

پمپئو در این پیام توئیتری نوشت: «نامه شورای همکاری خلیج ‌فارس به شورای امنیت سازمان ملل برای درخواستِ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک بیانیه متهورانه است»!

در همین حال، آقای بهاروند معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که نامه شورای همکاری جعلی است! و توضیح نداد اگر این نامه جعلی است اولاً چرا آقای موسوی سخنگوی وزارت خارجه ارسال آن را تائید کرده و می‌گوید «شورای موسوم به همکاری خلیج ‌فارس به سخنگوی برخی کوته‌فکران داخل شورا و خارج منطقه مبدل شده و دبیرخانه شورا نیز با تأثیر از سیاست‌ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، بلندگوی ایران‌ستیزان شده است»؟!  ثانیاً چرا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ارسال آن را به شورای امنیت سازمان ملل تائید کرده و از این شورا تقدیر می‌کند؟! و از همه مهم‌تر اینکه چرا خود شورای موسوم به همکاری خلیج ‌فارس آن را تکذیب نمی‌کند؟!

انتظار این بود و هنوز هم هست که وزارت خارجه کشورمان در جایگاه مسئول سیاست خارجی ضمن محکوم کردن صریح و سریع این اقدام خصمانه شیخک‌های توسری‌خور آن سوی خلیج ‌فارس برای مقابله با این اقدام خصمانه دست به کار شود و به‌عنوان مثال، از آنجا که ۶ (به اصطلاح کشور) حاشیه خلیج فارس با موضع اخیر خود مصداق کشورهای متخاصم تلقی می‌شوند، ایران می‌تواند با استناد به مواد ۱۴ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو و مواد ۱۷ تا ۳۷ کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا، کشتی‌های عبوری آنها را بازرسی کند و در صورتی که حامل تسلیحات بودند به آنها اجازه عبور ندهد. چرا وزارت خارجه کشورمان از این امکان قانونی خود برای تنبیه شیخک‌های دست‌نشانده آمریکا در خلیج ‌فارس استفاده نمی‌کند؟!

۱۰ سال بی‌ثباتی لیبی آینه عبرت لبنانی‌ها درباره دخالت فرانسه

یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد: رفتار استعماری امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه کم از رفتار سلف او سارکوزی در انهدام لیبی ندارد.

روزنامه اعتماد با اشاره به سفر ماکرون به بیروت و اظهارات مداخله‌جویانه‌اش نوشت: وضعیت سیاسی منطقه محصول توافق سایکس - پیکواست که میان وزرای خارجه فرانسه و انگلیس و پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی انجام شد که طی آن سوریه و لبنان سهم فرانسه شد و بعدها حکومت طائفی لبنان را فرانسوی‌ها پایه‌گذاری کردند. حالا چگونه ممکن است که یک حکومت اروپایی برای یک کشور دیگر مدل طائفی را که پایداری ندارد ایجاد کند، محل بحث جداگانه‌ است. بنابراین ریشه بحران در لبنان از آنجا ناشی می‌شود که این ساختار طائفی نمی‌توانست برای تحولات بعدی پاسخگو باشد زیرا شدنی نبود. بنابراین آقای مکرون باید توضیح دهد که مبنای او با عملکرد گذشته حکومت فرانسه چه تفاوتی دارد؟

تجربه دوم به لیبی برمی‌گردد که فرانسه و آقای سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه پرچمدار قطعنامه‌های سازمان ملل علیه قذافی بود و بمب‌افکن‌های فرانسوی عازم لیبی شدند تا در نابود کردن ارتش و زیرساخت‌های لیبی پیشگام باشند. دقیقا سه هفته پس از سقوط قذافی و در حالی که او هنوز زنده بود، سارکوزی با نخست‌وزیر بریتانیا عازم لیبی شدند تا میوه‌چینی کنند. برخی از مردم لیبی هم با پرچم فرانسه به استقبال آنان رفتند. از آن ماجرا دو نتیجه حاصل شد؛ اول نابودی لیبی، دوم ناپایداری سیاسی در لیبی. یعنی همین وضعیتی که امروز همه شاهد آن هستند پس از ۱۰ سال (دو هفته دیگر دهمین سالروز سقوط طرابلس و فرار قذافی از کاخ خود است) از سقوط قذافی هنوز دولت مستقری در لیبی وجود ندارد و این کشور به خاک سیاه نشسته است. گمان نمی‌کنم آقای مکرون به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه چندان خود را متمایز از سارکوزی کند. ولی نکته جالب این دخالت سابقه ارتباط نزدیک سارکوزی  و قذافی بود. به همین دلیل او بلافاصله متهم به دریافت پول از قذافی برای فعالیت‌های انتخاباتی خودش شد.

آرمان: دولت هرگز به تولید ملی بها نداد

یک روزنامه اصلاح طلب معتقد است دولت روحانی در دوره هفت ساله خود به تولید بها نداد.

روزنامه آرمان از قول مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد نوشت: تا زمانی که نتوانیم تعادلی بین تولید، صادرات و واردات برقرار و این چرخه را درست کنیم، مشکل کاهش ارزش پول ادامه خواهد داشت و هیچ تغییری نخواهد کرد. چه از واحد پولی صفر کم شود چه اضافه، در این وضعیت تغییری حاصل نمی‌شود. بنابراین به جای اینکه به واحد پول فکر کنیم باید سعی کنیم تولید را افزایش بدهیم.

وقتی تولید افزایش پیدا کند در نتیجه اشتغال افزایش پیدا می‌کند، افزایش تولید و اشتغال شاخص‌های اقتصادی کلان یعنی تولید ناخالص داخلی، سرانه و... را بالا می‌برد، تولید افزایش یابد صادرات بیشتر می‌شود، صادرا ت افزایش یابد ارز وارد کشور می‌شود. بالاخره در اینجا ممکن است تعادلی اتفاق بیفتد و بتوان تورم را کنترل کرد. یکی از اصلی‌ترین راه‌های کنترل تورم، توجه به تولید و اشتغال است، وقتی تولیدی صورت نگیرد و اشتغال هم نداشته باشیم، دولت درآمدی ندارد و در این صورت ناچار به چاپ پول خواهد بود و وقتی پول چاپ کند افزایش نقدینگی و پایه پولی ایجاد می‌شود که اینها خود موجب افزایش تورم خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: تورم بیکاری ایجاد می‌کند و بیکاری مجددا دولت را مجبور به چاپ پول می‌کند و دقیقا مثل چیزی که در این سال‌ها اتفاق افتاده و این سیکل معیوب همچنان ادامه می‌یابد. دلیل اینکه چرا دولت به تولید توجه نمی‌کند این است که اصولا دولت ما در هیچ زمانی به تولید اهمیت نداده است و هر زمانی که پول داشتیم، بازرگانی کرده و هیچگاه تولیدنکرده‌ایم.

مشکل این است که تولید همیشه فدای بازرگانی شده، چرا؟ به این دلیل که دولت هر زمان پول دارد، می‌خواهد سریعا دلار را به ریال تبدیل کند و برای تبدیل دلار به ریال باید بازرگانی خارجی را توسعه دهد و برای توسعه بازرگانی خارجی باید کالا وارد و آن را طوری تعرفه‌گذاری کند که مردم قدرت خرید داشته باشند.

در نتیجه مهم نیست که کارخانجات یخچال‌سازی ما تعطیل شدند، مهم این است که یخچال خارجی با قیمت ارزان‌تر وارد بازار کنیم تا مردم بخرند و چرخه بازرگانی بچرخد نه چرخه تولید. با این اقدام چرخه تولید متوقف و کارخانه ارج و آزمایش تعطیل و یخچال ایرانی به فراموشی سپرده می‌شود و یخچال چینی در خانه مردم جای می‌گیرد.  به جای اینکه صنایع داخلی خودمان را توسعه بدهیم ساده‌ترین راه این است که صنایع را رها کرده و بازرگانی کنیم.

شرق: نامه ۳۷ اقتصاددان با بی‌اعتنایی دولت مواجه شد

روزنامه حامی دولت می‌گوید دولت و رئیس‌جمهور بعد از یک سال، هنوز هم به نامه ۳۷ اقتصاددان و راهکارهای پیشنهادی آن بها و ترتیب اثر نداده.

شرق از قول محمد بحرینیان کارشناس اقتصادی و امضاکننده نامه نوشت: امضاکنندگان نامه در مفادی با هم تفاهم داشتند. البته هر کدام ممکن بود نکات دیگری هم داشته باشند یا راه حل‌های دیگری ارائه دهند. دلیل این توافق، انتشار کتابی در ۲۱ آذر ۹۶ از سوی ریچارد نفیو، عضو تیم مذاکره کننده دولت آمریکا بود. در این کتاب هدف تحریم‌ها به طور دقیق تشریح شده بود و در خرداد ۹۷ این کتاب از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ترجمه شد. اوایل سال ۹۷ و هم زمان با خروج آمریکا از برجام یکباره ارز تک نرخی شد و اعلام کردند که ارز چهارهزارو ۲۰۰تومانی برای همه فراهم است. به نظر می آید این تصمیم هم مثل خیلی از تصمیمات دیگر فاقد پشتوانه مناسب بود و ما نمی دانیم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفته شد.

بحرینیان می گوید: در کتاب نفیو مشخص بود که آنها چه چیزی را هدف گرفته‌اند و راه‌حل مقابله با تحریم ها چیست؛ اما متاسفانه بسیاری از تصمیماتی که در دولت قبل و دولت فعلی گرفته شد، وقتی نگاه می کنیم، منطبق با طراحی هایی است که در تحریم‌ها پیش بینی کرده بودند.

به اعتقاد این پژوهشگر توسعه، ضعف در مذاکرات اقتصادی در طول تصویب برجام کاملا روشن است. او اضافه می‌کند: در کتاب نفیو هدف اصلی تحریم‌ها بخش تولید معرفی می‌شود و محدودکردن ۵۰۰ هزار شغل یکی از اهداف اصلی تحریم کنندگان است. بحرینیان بیان می کند: مجموعه این اتفاقات منجر به ایجاد نگرانی در دلسوزان کشور شد. نامه‌ای که در ۱۵ مرداد ۹۷ منتشر شد، به این دلیل بود که هشداری به دولت داده شود و دست کم راه‌حل‌ها و مشکلات بیان شود. رهبر انقلاب به صراحت از این نامه و راه حل‌هایی که ارائه شده بود، حمایت کردند. با وجود اینکه رهبر انقلاب هم به صراحت این نامه را تایید کردند، عکس‌العملی ازسوی دولت و کسانی که تصمیم‌گیر اقتصادی بودند، درباره این نامه دیده نشد.

این پژوهشگر توسعه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور تاکید می‌کند و می‌گوید، در این زمینه راه‌حل ها و بحث های زیادی مطرح شده است.آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد منابع ارزی در کشور کم نداشته‌ایم؛ اما بی مبالاتی‌های زیادی درباره هزینه‌کرد آن انجام شده است. بعد از خروج ترامپ از برجام ارزها برای محصولاتی هزینه شده است که نباید این اتفاق می‌افتاد. بحرینیان بیان می‌کند: طبق آمار بانک مرکزی از فروردین ۹۷ تا اواخر سال ۹۸ چیزی حدود ۶۶/۴ میلیارد دلار یا کمی بیشتر ارز از کشور خارج شده است. به نظر من بسیاری از موارد از جمله واردات خودروی آماده می توانست اتفاق نیفتد تا به منابع ارزی ما فشار وارد نشود. او اضافه می کند: کارشناسان ۲۰ راه حل در این زمینه دادند. هیچ کدام از این راه حل‌ها به جز بند دو که به صورت ناقص اجرا شد، مورد توجه قرار نگرفت. بحرینیان عنوان می کند: بیشترین ضربه را تولید خورد. اشتغال دچار آسیب شد. متاسفانه تصمیمی در راستای بهبود وضعیت تولید نمی بینیم و بیشتر بخش توزیع مدنظر بوده است. دادگاه‌هایی که در حال تشکیل شدن است، بعضی چیزها را روشن می‌کند و چه بسا ذی نفعانی در این باره وجود داشته باشند.

این پژوهشگر توسعه تاکید می کند: تحریم‌ها لاعلاج نیست. تحریم عامل موثر بر مشکلات این کشور نبوده است. نمی‌خواهیم ساده‌پردازی کنیم و بگوییم تحریم ها اثر ندارد. تحریم اثر دارد و شکی در آن نیست؛ اما تحریم‌ها عامل نابسامانی اقتصاد ما نیست. بحرینیان تاکید می‌کند: بخشی از دلایلی که باعث شده منابع ما گیر کند و به کشور بازنگردد، ناشی از ناتوانی ما در مذاکرات اقتصادی است. مثل آب خوردن قرارداد توتال به هم خورد.

همکاری ایران و چین مهار سیاست فشار حداکثری آمریکاست

معاون اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا معتقد است سند همکاری ایران و چین، چالشی علنی برای منافع و اعتبار واشنگتن است.

ایلان برمن ضمن یادداشتی در پایگاه « مرکز سیاست جهانی» نوشت: ایران و چین در مراحل نهایی مذاکره برای پیمان راهبردی ۲۵ ساله قرار دارند این توافقنامه در صورت اجرایی شدن، روابط نظامی، اقتصادی و سیاسی دو کشور را به طور چشمگیری گسترش خواهد داد.این توافق جای تعجب ندارد؛ تهران و پکن در گذشته در هر زمینه‌ای از فروش اسلحه گرفته تا انرژی همکاری داشته‌اند. با این حال، توافق جدید روابط دو جانبه بین دو شریک استراتژیک را به مرحله جدید ارتقاء می‌دهد و پیامدهای عمده برای ژئوپلیتیک منطقه دارد و تهدیدی آشکار برای تلاش‌های ایالات متحده در راستای منزوی ساختن و مهار ایران خواهد بود.فعلا کسب اطلاع از جزئیات توافق تقریبا غیرممکن است، اما دست کم دو نتیجه استراتژیک را می‌توان در نظر گرفت: اولی به موقعیت منطقه‌ای ایران مربوط می‌شود و دومی با تثبیت قدرت در فضای داخلی ارتباط دارد. تشدید تحریم‌های ایالات متحده در دو سال گذشته تاثیر چشمگیری بر موضوع استراتژیک جمهوری اسلامی و همچنین توانایی آن در شکل دادن به حوادث منطقه‌ای داشته است. تزریق سرمایه ناشی از افزایش فعالیت‌های تجاری چین در ایران تاثیری گسترده‌تر از ثبات در اقتصاد ملی خواهد داشت و این امکان را برای ایران فراهم می‌آورد تا متحدان خود در سراسر منطقه را تامین کند. این همکاری‌ها همچنین می‌تواند موجب ثبات اقتصادی بیشتر ایران شود.

توافق جدید چین و ایران در میانه تشدید فزاینده تنش‌ها بین آمریکا و چین مطرح شده است. اگر چه ترامپ تقریبا از زمان روی کار آمدن از نیاز به «رقابت بر سر قدرت برتر» با چین سخن می‌گفت، اما از اوایل سال ۲۰۲۰ تمرکز خود را در مواجهه با چین در زمینه‌های اقتصادی، استراتژیک و ژئوپلیتیک به شدت بیشتر کرده است. به نظر می‌رسد چین نیز به سمت مواجهه مستقیم پیش می‌رود. پکن در دو سال گذشته در واکنش به تشدید فشار از سوی واشنگتن، خرید نفت از تهران را (حدود ۵۳ درصد) کاهش داده بود که این مساله از تمایل اندک آن به مواجهه مستقیم با دولت ترامپ حکایت داشت. اما اکنون چین در مسیری قرار گرفته که بی‌شک برای سیاست آمریکا در خاورمیانه اهمیت زیادی دارد: پکن آشکارا سیاست اعمال فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران را به چالش کشیده که نشان دهنده تمایل آن به خنثی کردن سیاست‌ها و تضعیف اهداف مهم استراتژیک واشنگتن در خاورمیانه و ورای آن است.

توافقنامه جدید چین و ایران چالشی آشکار برای منافع و اعتبار ایالات متحده است. تقویت پیوندهای اقتصادی و استراتژیک پکن و تهران به تضعیف تلاش‌های دولت ترامپ برای منزوی کردن تهران می‌انجامد و به همین دلیل می‌توان پیمان جدید را آزمونی مهم نه تنها برای سیاست آمریکا در قبال چین، که برای رویکرد « اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران دانست.

ایران

ادعای روزنامه لبنانی درباره مذاکره بین ایران و امریکا

خبر اول اینکه، روزنامه النشره لبنان چاپ بیروت در گزارشی با عنوان «مذاکرات امریکایی-ایرانی به پایان خود نزدیک می‌شود و لبنان در انتظار است» از میانجگری آلمان میان تهران و واشنگتن خبر داد. به‌گزارش عصر ایران، این روزنامه به‌نقل از منابع خود اعلام کرد که مذاکرات امریکایی-ایرانی به وساطت آلمان در حال انجام است و به مرحله پیشرفته‌ای رسیده است. آلمان نقش میانجی را به‌شکل مستقل و نه بخشی از کشورهای اروپایی در این مذاکرات ایفا می‌کند. همه این مذاکرات را رد می‌کنند و این همان اتفاقی است که در گذشته نیز رخ داد، همه وجود مذاکرات را رد می‌کردند تا به یک باره تصویر مشترکی از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری همتای سابق وی منتشر شد. به‌گفته این منابع، این گفت‌وگوها به پایان خود نزدیک می‌شود، این به معنای آن نیست که به مرحله بهبود شرایط در روابط طرفین رسیده‌ایم، بلکه برعکس تنش در منطقه میان ایران و امریکا به اوج خود می‌رسد به‌طوری که طرفین از دستاوردهای مشخصی برخوردار شوند تا در پایان مذاکرات به آنها کمک کند. دیروز همچنین اعلام شد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان امروز به روسیه سفر می‌کند تا درباره برجام و سایر موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای با همتای روس خود به مذاکره و گفت‌وگو بنشیند. به‌گزارش ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا هم دوشنبه شب در جمع خصوصی حامیان خود اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، ظرف چهار هفته به توافقی با ایران دست می‌یابد. در این میان اظهار نظر پنجشنبه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری بازتاب گسترده‌ای یافت. او گفته بود: «با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم.»

توضیح هیأت نظارت بر مطبوعات درباره توقیف روزنامه «جهان صنعت»

دست آخر اینکه، محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه «جهان صنعت» در گفت‌وگو با «ایرنا» از توقیف این روزنامه خبر داد.سعدی گفت: دیروز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه، در جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات، که دو نفر از اعضای آن - ازجمله نماینده مجلس که هنوز تعیین تکلیف نشده – حضور نداشتند، به‌سبب انتشار یک مصاحبه در شماره روز یکشنبه ۱۹ مرداد حکم به توقیف موقت روزنامه جهان صنعت داده شد. دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات در این باره گزارش داده است: در جلسه دیروز ضمن بررسی درخواست‌های متقاضیان صدور مجوز رسانه، گزارش تخلفات روزنامه «جهان صنعت» از حدود مطبوعات (بند یازده ماده شش قانون مطبوعات، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع) مطرح شد. با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و با عنایت به اصرار بر تخلف، تکرار و استمرار در درج شایعات و مطالب خلاف واقع در ماه‌های گذشته که منجر به تشویش افکار عمومی شده است، با وجود ابلاغ توصیه‌ها و تذکرات مکرر شفاهی و کتبی مبنی بر رعایت مصالح عمومی که با عدم توجه همراه بوده است، هیأت نظارت بر مطبوعات مقرر کرد ضمن توقیف این روزنامه، پرونده جهت رسیدگی قانونی به مراجع قضایی ارسال شود.

خراسان

تذکر به مدیران درباره بازگشت به کار کرونایی ها

یک نهاد مسئول اجرایی در نامه جدید خود خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، از آن ها خواسته است ضمن تداوم رعایت مواردی چون فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط کار در شرایط فعلی، توجه داشته باشند موضوعاتی چون اصول مراقبتی در صورت تماس با بیماران یا ناقلان مبتلا به کووید ۱۹، زمان پایان ایزوله شدن کارمندانی که مبتلا به این بیماری می شوند و شرایط بازگشت به کار و حضور در ادارات افراد بهبود یافته، از جمله موارد مهمی است که باید به صورت جدی و ویژه در دستور کار مخاطبان قرار بگیرد و همه بخش های مدیریتی، کارگزینی و شاغلان از مفاد آن مطلع باشند.

مجوز ویژه دولت برای افزایش بازرسان بازار

با توجه به گزارش ها و درخواست های تعدادی از نهادهای مسئول اجرایی برای تشدید بازدیدها و نظارت ها در بازار، مکاتبات روزهای اخیر مدیران دولتی حاکی از موافقت مسئولان کابینه با به کارگیری تعداد بیشتری بازرس در نهادهای مربوطه است و بر این اساس مقرر شده مدیران دولتی برای پیش بینی، جذب و جایگزینی نیروهای خارج شده از مجموع بازرسان 

دستگاه ها اقدام کنند و اعتبارات لازم را در این خصوص تخصیص دهند.

آرمان

آتش‌سوزی در بیمارستان نفتِ تهران

ساعت ۲ بامداد دیروز یک مورد آتش‌سوزی در یک بیمارستان واقع در خیابان حافظ، خیابان سرهنگ سخایی به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران اعلام می‌شود. محل حادثه یکی از بخش‌های سه طبقه این بیمارستان بود که شامل بخش‌های تخصصی از جمله سی سی یو و شیمی درمانی می‌شده است.

خریداران جدید املاک «طاغوتیان»؟

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏‏سال‌هاست که بنیاد مستضعفان فروشنده املاک «طاغوتیان» است. اما در این سال‌ها خریداران املاک «مستضعفان» چه کسانی بوده‌اند؟ خصوصی‌ها؟ دولتی‌ها؟ خصولتی‌ها؟ مستضعفان؟ مستکبران؟ خریداران دوره جدید چه کسانی هستند؟»

همبازی آزمون کرونا گرفت

تست کرونای یکی از بازیکنان تیم فوتبال زنیت سن‌پترزبورگ مثبت اعلام شد. سرگئی سماک سرمربی زنیت سن‌پترزبورگ از تست مثبت کرونای یکی از بازیکنان تیمش خبر داد. پیش از این نتیجه تست کرونای دو بازیکن زنیت مشکوک بود که در تست مجدد ابتلای یک بازیکن به ویروس کرونا تایید شد. سرمربی تیم زنیت سن‌پترزبورگ در این مورد اظهار داشت: اگر بخواهم درباره شرایط ویروس کرونا در تیمم صحبت کنم موضوع خیلی روشن است. تست کرونای دو بازیکن زنیت مشکوک بود و ما اطلاعات لازم را به سازمان لیگ برتر و ارگان بهداشتی روسیه ارسال کردیم.

واکنش کدخدایی به اظهارات مطهری

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود به اظهارات مطهری درباره حریت مجلس و ارتباط آن با شورای نگهبان پاسخ داد. عباسعلی کدخدایی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه‌گانه را مخدوش نکرده و این حرف خنده‌دار است.

از سرنوشت فرش‌های کاخ مرمر بگویید

محمد هاشمی در واکنش به اظهارات پرویز فتاح درباره کاخ مرمر گفت: در آن ساختمان فرش‌های قیمتی هم وجود داشت که آقای فتاح گزارشی از فرش‌ها ندادند که بدانیم در حال حاضر چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند. در مورد ساختمان ۹ طبقه ضلع جنوبی کاخ نیاوران هم باید بگویم از زمانی که آقای روحانی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را بر عهده داشت ساخته شده بود. ساختمان ۹ طبقه‌ای که حدود ۲۰ سال قدمت دارد. در کنار آن هم دکتر ولایتی ساختمانی را ساخت که نیمه‌تمام ماند.

ریاست‌جمهوری جای بریدن هندوانه نیست

حقیقت‌پور این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «شاید فتاح جلوه‌ای ‌از جلوه‌های شهید رجایی را داشته باشد» گفت: «ولی رئیس‌جمهور باید متفکر هم باشد، باید ایده هم داشته باشد، باید بتواند نخبتان و الیت جامعه را هم به‌کار بگیرد.» وی درباره سعید جلیلی نیز گفت: «فعلا قضاوتی نمی‌کنم. جلیلی برای ما یک هندوانه دربسته است. نمی‌دانیم که شیرین است یا سفید. فقط این را می‌دانیم که ریاست‌جمهوری جای بریدن هندوانه سربسته نیست.»

توقف مهاجران ایرانی در لهستان

گروهی از مهاجران غیرقانونی ایرانی در لهستان متوقف شدند. مرزبانان لهستان ۳۴ مهاجر غیرقانونی را که از خاورمیانه راهی اروپا بودند، در کامیونی یافته و بازداشت کردند. در این کامیون مهاجرانی از ایران و عراق و سوریه و همچنین شماری زن و کودک دیده شد. سخنگوی مرزبانی جنوب لهستان اعلام کرده است که این افراد جمعه شب بازداشت و به ایستگاه «بیلسکو-‌بیالا» منتقل شده‌اند.

توئیتر مشتری جدید تیک تاک

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از علاقه‌مندی توییتر برای خرید عملیات آمریکایی اپلیکیشن ویدئویی تیک تاک خبر داد. این روزنامه آمریکایی گزارش داد توییتر مذاکرات مقدماتی را برای تیک برای خرید عملیات آمریکای این اپلیکیشن چینی به شدت محبوب انجام داده است. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با صدور یک فرمان اجرائی، فعالیت تیک تاک در آمریکا را ممنوع اعلام کرد. اما از آنجا که این فرمان تا ماه آینده اجرائی نخواهد شد، شرکت‌های مقیم آمریکا همچنان از فرصت خرید این نرم‌افزار ساخت و اشتراک ویدئوهای کوتاه برخوردار هستند.

نامه عراقی‌ها به پرسپولیس

فدراسیون فوتبال عراق برای تشکیل اردوی تیم ملی فوتبال این کشور با باشگاه‌هایی که بازیکن ملی‌پوش عراقی دارند برای در اختیار گرفتن آن‌ها مکاتبه خواهد کرد. علی عدنان، صفا هادی، امجد عطوان، همام طارق و بشار رسن از بازیکنانی هستند که با باشگاه‌های آنها نامه‌نگاری شده است. گفتنی است این نامه‌نگاری به این معنی است که برای اردوی ۱۰ روز آینده، عراقی‌ها خواهان حضور بشار رسن هستند. با این حال باسل کورکیس سرپرست تیم ملی عراق خبر از عدم‌حضور بشار در این اردو داد و گفت: نامه‌نگاری لازم با باشگاه پرسپولیس انجام داده‌ایم ولی به دلیل شرایط بازی‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشت رسن به عراق حضور او در اردوی اربیل میسر نیست.

توقیف ۶ شناور در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ماموران پایگاه حفاظت منابع آبزی شیلات ۶ فروند شناور صیادی را که در حال صید به روش ممنوعه «ترال» در مناطق دریایی «سریم» و «خورموسی» بودند، توقیف کردند. فتح‌ا... ابوعلی افزود: در جریان بازرسی از این شناورهای صیادی متخلف فاقد هویت که بدون دریافت مجوز صید از شیلات مشغول ماهیگیری بودند، ۷۰۵ کیلوگرم انواع ماهی به همراه چهار دستگاه ترال، ۶ عدد لنگر و ۶ طاقه تور گوشگیر کشف و ضبط شد. وی افزود: پرونده‌های تخلفاتی صیادی این شناورها برای انجام مراحل قانونی، ارسال به مرجع قضائی و کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی در دست انجام است.

توقیف «جهان صنعت»

مدیرمسئول روزنامه‌ «جهان صنعت» انتشار مطلبی درباره کرونا را علت توقیف این روزنامه اعلام کرد و گفت: روز یکشنبه (۱۹ مردادماه) گزارشی در صفحه ۱۴ درباره کرونا کار شده که منجر به توقیف روزنامه توسط هیات نظارت بر مطبوعات شده است. حکم هنوز نیامده است و این موضوع به صورت تلفنی به ما اعلام شده است. محمدرضا سعدی ادامه داد: به ما گفته شده که طبق مواد ۴،۸ و ۱۱ از ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده یک ستاد ملی کرونا روزنامه توقیف است. در این مطلب با آقای محمدرضا محبوب‌فر گفت‌وگو کرده بودیم.

تجمع اعتراضی کارگران هپکو

کارگران شرکت هپکو از هشتمین روز از تجمع صنفی خود داخل محوطه شرکت خبر دادند. به گفته این کارگران، از آنجا که تیم مدیریتی جدید نتوانسته تولید را در کارخانه احیا کند، دولت باید به مسئولیت خود در قبال این واحد صنعتی عمل کند. کارگران هپکو که دو ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند، مهم‌ترین خواسته‌ خود را راه‌اندازی تولید و احیای رونق هپکو می‌دانند و می‌گویند: بیش از یک سال سات که تیم مدیریتی سازمان خصوصی‌سازی در شرکت مستقر است اما هنوز تولید در حد صفر است.کارگران معترض می‌گویند: دولت باید برای توانمندسازی این واحد صنعتی اقدام کند؛ واگذاری سهام به تامین اجتماعی نمی‌تواند مشکلات هپکو را مرتفع سازد.

کشف ۴ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز

فرمانده انتظامی شهرستان لردگان در مورد کشف ۴ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز گفت: ماموران پس از انجام یک‌سری اقدامات اطلاعاتی ۴ تن از شهروندان دارای سلاح شکاری غیرمجاز را شناسایی کرده‌اند. سرهنگ سیروس میرزایی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی، پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، یگان امداد و کلانتری۱۲ در چند عملیات مشترک با هماهنگی قضائی موفق به کشف ۴ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و ۵۴ عدد فشنگ ساچمه‌ای شده‌اند. فرمانده انتظامی شهرستان لردگان خاطرنشان کرد: در مجموع این چند عملیات ۴ متهم نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مقام قضائی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    هرگز با زور نمی شود اقتصاد را درست کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس