کتابفروشی جیبی - انتشارات امیرکبیر

در این فهرست ۷۶۸ کتابفروشی قرار دارند که بنا به محل سکونت یا حتی کار خود می‌توانید تلفنی یا حضوری از آنها آثار مورد نظرتان را خریداری کنید.

به گزارش مشرق، تابستانه کتاب دیگری از راه رسیده تا بلکه قدری از سردی حاکم بر کتابفروشی‌ها که بخش عمده‌اش به لطف شیوع بیماری کروناست بکاهد؛ البته این نخستین طرح تخفیف فصلی کتاب نیست، منتها تفاوتی جدی با دوره‌های پیشین دارد. از سویی شرایط اقتصادی و تحریم‌ها و از سویی هم اثرات سوء این میهمان ناخواسته که ماه هاست همه را گرفتار خود کرده موجب کم رونق شدن هر چه بیشتر مراکز فرهنگی شده. در چنین شرایطی بیش از پیش ضرورت همراهی دوستداران کتاب احساس می‌شود؛ چرا که طی ماه‌های اخیر شاهد تعطیلی چند کتابفروشی بوده‌ایم و حالا فرصتی است برای بیعتی دوباره با کتاب و اهالی اش.

افزایش دوبرابری بودجه تابستانه کتاب

نگرانی‌ها از تعطیلی پی درپی کتابفروشی‌ها که از تازه‌ترین موارد آنها طی ماه‌های اخیر می‌توان به کتابفروشی‌های «هنوز» و «دف» اشاره کرد و همچنین ارائه برخی راهکارها از سوی ناشران مبنی براین که می‌توان بخشی از بودجه نمایشگاه کتاب تهران که برپایی اش برای سال‌ جاری لغو شده را به چنین طرح‌هایی اختصاص داد افزایش دوبرابری بودجه تابستانه کتاب را به‌دنبال داشت.

حالا در چهارمین روز تابستانه کتاب هستیم، در کنار امکانی که همچنان برای مراجعه حضوری به کتابفروشی‌ها وجود دارد بعضی کتابفروشان شرایط سفارش تلفنی آثار و حتی ارسال از طریق پست را هم فراهم کرده‌اند. اگر ترجیح‌تان به خرید تلفنی کتاب‌های مورد نظر است بد نیست که ابتدا سری به نشانی الکترونیکی http://tarh.ketab.ir بزنید و از فهرست کتابفروشی‌های عضو در تابستانه کتاب با خبر شوید.

در این فهرست ۷۶۸ کتابفروشی قرار دارند که بنا به محل سکونت یا حتی کار خود می‌توانید تلفنی یا حضوری از آنها آثار مورد نظرتان را خریداری کنید. باوجود آنکه برخی کتابفروشان، بویژه آنهایی که شرایط مالی به نسبت بهتری دارند دستکش و محلول ضدعفونی در اختیار مراجعه‌کنندگان می‌گذارند اما بهتر است در راستای تحقق شعار تابستانه امسال «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از همان ابتدا با رعایت توصیه متخصصان قدم به کتابفروشی بگذاریم.

 سقف خرید ۱۵۰ هزار تومانی

اما اگر نخستین مرتبه‌ای است که خواهان استفاده از این طرح تخفیف شده اید بد نیست بدانید که سقف مجاز برای هر خریدار تا ۱۵۰ هزار تومان است که برابر با ۲۰ درصد آن از سوی معاونت فرهنگی پرداخت می‌شود که ۳۰ هزار تومان از کل مبلغ مذکور را شامل می‌شود. در این بین بد نیست به نقل از علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در گفت‌وگویی که با «ایران» داشته اطمینان خاطری هم برای کتابفروشان داشته باشیم.

یکی از گلایه‌های کتابفروشان طی دوره‌های قبل این تخفیف فصلی، تسویه حساب دیرهنگام معاونت فرهنگی برای پرداخت مابه التفاوت تخفیف طرح مذکور بود که حالا اسماعیلی تأکید کرده تحت هیچ شرایطی مدت آن بیش از یک ماه نخواهد شد، اما از این ۷۶۸ کتابفروشی که عضو تابستانه کتاب شده‌اند آن‌طور که آمار نشان می‌دهد تا ظهر دیروز مراجعه‌کنندگان از ۶۶۳ کتابفروشی استقبال کرده‌اند که در نهایت به فروش ۸۱ هزار و ۱۱۳ کتاب انجامیده است.

مبلغ کل فروش این تعداد کتاب نیز تا زمان یاد شده برابر با بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است. اما سهم تهران با ۱۱۷ کتابفروشی از این طرح تا دیروز ظهر، هزار و ۱۴ کتاب به مبلغ تقریبی ۴۵۰ میلیون تومان است که ۱۵ درصد کل فروش این چند روز را در برمی گیرد.

 مسکن‌های موقتی که حالا حیاتی شده اند

طی سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین گفته‌های اهالی نشر این بود که برپایی طرح‌های تخفیف فصلی تنها در حکم مسکن‌هایی موقت هستند، هرچند که به لطف شرایط نامطلوب حاکم براین روزهای نشرمان حالا همین مسکن موقت هم در حکم کمکی حیاتی ست که با همراهی دوستداران کتاب می‌تواند زمان بیشتری در اختیار حداقل کتابفروشان بگذارد تا بلکه چاره‌ای برای خاموش نشدن کسب و کار خود بیندیشند؛ مسأله‌ای که بیش از همراهی مردم نیازمند در نظرگرفتن تمهیداتی جدی از سوی مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور است.

آن طور که گفته‌های شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران و از سویی مسئولان معاونت فرهنگی نشان می‌دهد به‌دنبال لغو برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل فیزیکی و همیشگی اش، قرار به برپایی مجازی آن در ابعادی محدودتر گذاشته شده است،البته هنوز خبری درباره کم و کیف چگونگی آن منتشر نشده و گویا هنوز بررسی‌ها با همراهی نمایندگان صنوف نشر از جمله اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه دارد. با این حال گفته‌های اسماعیلی حاکی از آن است که وزارت ارشاد در حال فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تعامل با دیگر وزارتخانه‌هایی همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. حالا باید دید سرانجام این شیوه برپایی نمایشگاه که تا به امروز هیچ تجربه‌ای در خصوص آن کسب نکرده‌ایم به کجا می‌کشد و چقدر در جلب نظر مردم و ناشران موفق عمل خواهد کرد.

بازگردیم به طرح تابستانه کتاب ۹۹، برای شرکت در این طرح سراسری تا سی‌ام ماه جاری فرصت هست و  همین حالا می‌توانید با مراجعه به نشانی الکترونیکی اعلام شده فهرست، نشانی و حتی شماره تماس نزدیک‌ترین کتابفروشی‌ها به محل زندگی یا کار خود را پیدا کنید؛ شاید بخش عمده‌ای از حفظ شریان نشرمان به سیاستگذاری مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور بستگی داشته باشد اما هر یک از ما علاقه مندان کتاب هم می‌توانیم با استقبال از کتابفروشی‌ها تا اندازه‌ای به روشن نگاه داشتن چراغ آنها کمک کنیم. اما نکته آخر اینکه کتاب های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول طرح می‌شوند ولی کتاب های آموزشی، کمک آموزشی و چاپ افست مشمول طرح تابستانه کتاب نمی‌شوند.

*روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس