تجام

تحلیلگر یک اندیشکده آمریکایی معتقد است با کنار رفتن برایان هوک نماینده ترامپ در امور ایران، تغییر راهبرد واشنگتن در قبال تهران ضروری است.

سرویس جهان مشرق - نیوزویک در یادداشتی به قلم دانیل دیپتریس عضو اندیشکده آمریکایی اولویت‌های دفاعی نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز ۱۸ اوت ۲۰۱۸ برایان هوک از مشاوران ارشد وزارت امور خارجه را به‌عنوان مسئول امور ایران معرفی کرد. اکنون پس از دو سال، هوک از سِمت خود کنار می‌رود و شرایط سیاست واشنگتن در قبال ایران حتی ناگوارتر از زمانی است که وی پای به میدان گذاشت. روابط میان آمریکا و ایران به‌قدری متلاطم است که این دو کشور ماه ژانویه تا آستانه جنگ پیش رفتند.

این تحلیلگر آمریکایی می‌نویسد: با اینکه به آسانی می‌توان هوک را مقصر برهم خوردن روابط دیپلماتیک با ایران دانست، اما واقعیت آن است که ناکامی‌های واشنگتن در قبال تهران نه حاصل عملکرد یک فرد، بلکه پیامد سیاستی است که ثمره آن دقیقاً برعکس آن چیزی بوده که حامیانش پیش‌بینی می‌کردند. تا وقتی که دولت ترامپ اشتباهاتش را نپذیرد و شیوه برخورد با ایران را اصلاح نکند، این ناکامی‌ها صرفاً شکل بغرنج‌تری به خود می‌گیرند.

پایه‌گذاری سیاست فشار حداکثری بر اساس فرضیات اشتباه

در ادامه این یادداشت آمده است: سیاست فشار حداکثری دو ساله‌ای که هوک به اجرا گذاشت بر پایه یک فرضیه بسیار مبهم بنا نهاده شده بود: هرچه که منابع مالی ایران بیشتر ته بکشد، احتمال بیشتری وجود دارد که رهبران این کشور برای دور جدیدی از مذاکرات بر سر میز حاضر شوند. این مذاکرات جدید به نوبه خود به یک توافق جامع‌تر خواهد انجامید که در قالب آن ایران امتیازات بسیار گسترده‌تری به طرف مقابل می‌دهد و از جمله سیاست خارجی چنددهه‌ای خود را بطور کامل دگرگون می‌سازد و به قابلیت غنی‌سازی اورانیوم خود پایان می‌دهد.

متأسفانه، حامیان تحریم نه تنها درباره قدرت قهری واشنگتن اغراق کرده‌اند، بلکه توانایی ایران در زمینه تلافی‌جویی و ایستادگی را دست‌کم گرفته‌اند.

آمریکا خود را در چاه انداخته است

نیوزویک در بخش دیگری از این یادداشت اذعان کرد: اگر راهبرد فشار حداکثری با هدف وادارسازی ایران به پذیرش تمام و کمال خواسته‌های آمریکا طراحی شده باشد، در آن صورت این راهبرد کاملاً شکست خورده و موجب بالا گرفتن تنش میان دو دشمن شده است بدون آنکه پایانی برای آن قابل تصور باشد.

این نشریه آمریکایی در پایان پیشنهاد داد: هرگونه معامله بزرگ میان آمریکا و ایران بعید به نظر می‌رسد ــ البته با فرض بر اینکه چنین معامله‌ای اصلاً امکان‌پذیر باشد. در حال حاضر، آمریکا باید از میزان تنش‌هایی که طی دو سال گذشته تجمیع شده‌اند، بکاهد و به‌تدریج فضایی برای مقامات هر دو طرف به وجود بیاورد تا به سراغ دیپلماسی سنتی مبتنی بر بده‌بستان بروند. چنین امری در کانون کشورداری خوب قرار دارد. واشنگتن شاید خود را در چاه انداخته باشد، اما هنوز برای خارج شدن از آن وقت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    29 2
    دارن زمینه ی روی کار اومدن بایدن مودب رو واسه برجام های بعدی اماده می کنن. بال آمریکا و اسراییل در ایران باید شکسته بشه. # سرطان اصلاحات
    • سید IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      با آمریکا مذاکره نمی کنیم چون نه لازم است و نه سودمند و نه آمریکا به ایران حمله می کند چون جرأت حمله به ایران را ندارد!
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    17 2
    هوک = قلاب از بند در رفته است دیگر کارائی ندارد یک قلاب هرز شکسته است
  • بختیاری IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    18 3
    هــــوک وسایر تــــروریــــست هــــای وحــــــــشــــی امــــریــــکــــایی براساس درخواست چــــــــیـــــــچــــــــو و فـــــــــــــرانـــــــــکـــــــــــو و همدستان انها به این چاه رفتند.بااین امید که تحریم باعث شورش وسقوط نظام خواهد شد........ بماند که بعضی اصلا مسائل داخل را به خارج از کشور نبردند و هیچوقت الــــتماس وحشــــی های غربی نکردند برای دادن امــــتیــــازات دروغــــــــین جهت فــــــــریــــب مــــلــــت و پیروزی در انتخابات !!! ****************************************************** باعرض معذرت از جناب ***** چــــیــــچــــو و فـــــــــرانـــــکـــــــو ی ***** اصلی،از این به بعد این دو را بانام شما مخاطب قرار میدم. چون باهوش تراز شما پیدا نکردم که در حد ایشان باشند.!!!
    • SE ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      1 3
      چــــیــــچــــو و فـــــــــرانـــــکـــــــو در مقابل اینها خالق هوش و ذکاوت هستند
  • من IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    18 3
    ایستادگی ایران
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    ((در حال حاضر، آمریکا باید از میزان تنش‌هایی که طی دو سال گذشته تجمیع شده‌اند، بکاهد و به‌تدریج فضایی برای مقامات هر دو طرف به وجود بیاورد تا به سراغ دیپلماسی سنتی مبتنی بر بده‌بستان بروند. چنین امری در کانون کشورداری خوب قرار دارد. واشنگتن شاید خود را در چاه انداخته باشد، اما هنوز برای خارج شدن از آن وقت دارد)) فرصت شما کنار فرودگاه بغداد به پایان رسید بین ایران و آمریکا چیزی جز یک حساب تسویه نشده باقی نمانده. منتظر باشید
  • خاویر IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    لیبرالیسم به خط بطلان خود رسیده
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 4
    شک نکنیم آدرس گلوگاه های اقتصادی و راه های دور زدن تحریم، از داخل به غرب داده شد ، حتی بعید نیست محل اصلی تدوین سیاست فشار حداکثری داخل ایران باشد ... آن جریانی که سال 82 با پلاکاردهایی به زبان انگلیسی در مجلس منحوس ششم تحصن کرده بود و شنیده می شود الان هم توئیت های فارسی زبان ترامپ را یکی از همان ها می نویسد آخرین تلاش احمقانه اش را هم برای ضربه زدن به نظام انجام داد ولی فکرش را هم نمی کردند نتیجه اینطور شود
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    1 1
    همین طوری نگید آمریکا برای دور جدید مذاکرات تسلیم سازی ایران روی اصلاحات سرمایه گذاری کرده، بگید روی سرمایه های اسراییل حساب کرده
  • DE ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    راهبرد فشار حداکثری کاملاً شکست خورده است// هرچی به امریکاه گفتند زیادی فشار نیار و زور نزن آئورتت پاره میشه گوش نگرد . از بس زور الکی زد بند تمبانش پاره شد تمبانش افتاد
  • .. IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    افول آمربکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس